Domácí vzdělávání místo první třídy

sabreen
1. lis 2018

Ahojte, mám doma prvňáčka, který podle všeho měl mít odklad. Učitelka a speciální pedagožka se nás snaží přesvědčit, že bychom ho měli dát z první třídy do přípravky, která na škole působí. Prý je nezralý a pracuje příliš pomalu. Byli jsme s ním i v PPP, další návštěva příští týden (při jedné se jaksi vše nestihlo). Malej ale do přípravky nechce, když s ním dělám úkoly nebo je nemocný a učíme se spolu, aby neměl zameškáno, tak ho to strašně baví a celkem mu to i jde. V životě jsem ho třeba nemusela nutit do psaní úkolů. Asi se nevydrží soustředit tak dlouho, jak by měl, to je fakt. Ale vždycky nám vši)chni v MŠ tvrdili, že je šikovný a zvládá vše, co by měl před nástupem zvládat. Jen měl občas seky, že on teď nechce kreslit obrázek, protože musí dodělat něco jiného. V PPP ještě v MŠ se s námi v podstatě odmítli bavit, že nejsme případ pro ně. No a sotva nastoupil do ZŠ, tak je nezralej a měl mít odklad. Kruci, a to jsem měla jako čuchat jak? Takže teď co - nechat ho v 1. třídě? Boj pro všechny. Dát ho do přípravky, kam on nechce? Cítil by se jako lůzr a obávám se, že bych ho číst a psát musela naučit sama - těžko mu říct, znáš tolik a tolik písmenek, na zbytek si rok počkej. No a když příští rok půjde do 1. třídy znovu a bude už umět číst a psát, tak se tam asi bude nudit a tím pádem bude zlobit. Tak mě napadlo, že ho teď budu učit sama doma (stejně ho písmenka budu muset naučit, těžko to teď už zarazit), pak udělá zkoušky a půjde rovnou do druhý třídy. Učily bychom se jeho vlastním tempem, trénovali postupně soustředění atd. Prostě - dostal by čas dozrát a přitom by zvládl i 1. třídu. Chápu, že učitelka u něj nemůže sedět a věnovat se mu, když má ve třídě spousty jiných dětí...Jsem už zoufalá, rozhodnutí musí padnout co nejdřív. Chci pro něj to nejlepší, jenže prostě nevím, která z těch možností to je. Moc prosím o vaše názory, případně zkušenosti...

codal
1. lis 2018

@sabreen myslím, že je to fajn řešení, pokud máš tu možnost učit ho doma. Já teda jsem učitelka a pomalé tempo mi teda nepřijde jako důvod vrátit dítě do školky, kór pokud látku ve finále zvládá, nevím, jak se projevuje ta nezralost..navíc jsou to dva měsíce, to se podle mě může všechno ještě srovnat.Ale já s ním ve škole nejsem, takže takhle se jen těžko soudí..

sabreen
autor
1. lis 2018

@codal Děkuju za povzbuzení. Jsem teď na rodičovské s dvouletou dcerkou, takže až do srpna 2019 bych mu byla plně k dispozici. A potom bych ráda, aby šel zpět mezi děti, pač doufám, že se za ten rok srovná. Nezralý je podle všeho hlavně tím soustředěním a hravostí. Když s ním pracuju doma podle materiálů z PPP (sluchové a zrakové vnímání), tak neregistruju, že by mu to nešlo, ale prostě u toho nevydrží tak dlouho. Jinak je velice chytrej a na to, co ho baví, se dovede soustředit velice dobře a velice dlouho (aktuálně dokumenty o potopení Titanicu, dříve např. konstrukce vlaků TGV apod.) Má o rok starší sestřenici, která už písmenka zvládá a oni spolu vždycky tráví léto u babičky, tak si neumím představit, že by se smířil se znalostí pouhých několika písmenek, čili v přípravce by trénoval soustředění a takový ty předškolácký věci, na kterých spolu doma stejně makáme a číst a psát bych ho musela učit já doma...Ale hlavně on do tý přípravky nechce!!! Když děláme úkoly a já jsem u něj a vždycky mu řeknu, že u tohoto písmenka by to chtělo zlepšit tohle, tak se snaží a když porovnám to, co píše doma se mnou a to, co sám ve škole, tak doma je to podstatně lepší. Paní učitelka u něj ale sedět nemůže, to je mi jasný...Ve škole je prý jakoby ponořenej do svýho světa her, např. tabuli maže stylem, jakože po ní jezdí autíčko, staví si pyramidy z tužek atd. A pracuje pomalu, příklady mu strašně trvají a spoustu toho nestihne, ale když mu dávám ty samý příklady doma, má je v podstatě hotový hned. Prý už si jeho pomalosti všimly i ostatní děti a paní učitelka se bojí, že mu to dají "sežrat" a ona že by nerada, aby Dáda nabyl dojmu, že je blbej (což není - jen je ještě asi trochu nedohranej).

stazinka2018
1. lis 2018

@sabreen to je hezke, ze ho chcete ucit jeho tempem, ale ve druhe tride to bude to same, me-li horsi. Bude zvykly na sve tempo, individualni vedeni, ze muze delat nejdriv to, co sam chce.. Spoustu metod a cinnosti delat doma nebudete, co se ve skole vsechno dela.. To mu akorat uskodi. Podle me by bylo asi nejlepsi, kdyby pokracoval v 1. tride a doma se s nim budete ucit. Chodte do PPP, tam by meli vydat doporuceni, jak s nim pracovat nejen doma, ale i ve skole. Pak bude mit ve skole podle toho zohledneni. Resp. je to jen doporuceni, ve skole se podle toho ridit mohou, ne musi. S rozumnou p. ucitelkou to jiste proberete. Skoda, ze v PPP radne kluka nevysetrili a nedoporucili odklad. To by mnoho vyresilo. Zadali jste o odklad? Ted uz by nebylo dobre ho davat do pripravky, co se psychiky tyce. Opakovani 1. tridy by eventualne bylo reseni, ale na to je cas a v ppp a u psychologa by vam meli poradit.

stazinka2018
1. lis 2018

@sabreen podle toho co pisete je na skolu skutecne nezraly s tou hravosti a nesoustredenosti. Asi by opravdu bylo dobre dat ho do pripravky. Kdyby se mu to nejak hezky vysvetlilo.. Horsi je, pokud ma kamarady ve tride a ve skolce uz ted ne...taky pozor na to srovnavani, ze ve skole to dela tak a vy vidite jen to, jak to dela doma. Jenze ve tride je xy deti a jedna pani ucitelka a tempo a pristup je zakonite jiny. Pokud ma dobre fungovat ve skole, musite brat v potaz, jak mu to jde prave ve skole. Doma to bude vzdycky jine.

marulu
1. lis 2018

Já bych do přípravky nedávala, pokud nechce, mohlo by to být trauma na celý život a školu mu to znechutit. Co ho zkusit nechat ve škole a zkusit s ním dělat víc doma, třeba už i v předstihu. Ale těžké rozhodování, hodně štěstí.

sabreen
autor
1. lis 2018

@stazinka2018 No škoda to je, že jsme o ten odklad nežádali. Jenže jsem to netušila, když nám všichni (i včetně PPP) říkali, že je ok. S tou přípravkou to vidím tak, že jak ho tak znám, měl by pocit, že tam jde za trest (což není pravda, ale to mu asi nevysvětlím, že). Je tu samozřejmě i možnost, že bude první třídu opakovat (a k tý se asi přikláním - odhlédnu-li od toho domácího vzdělávání, což je takový dnešní výplod zoufalství - ale zase si říkám, že někdy ty nebláznivější nápady se ukazují nakonec jako ty nejlepší). To přizpůsobení se tempu jsem myslela tak, že začneme (samozřejmě pod vedením paní učitelky a speciální pedagožky a PPP) pracovat třeba po 20 minutách (místo 45) a postupně budeme přidávat tak, aby byl na konci školního roku schopnej se soustředit stejně dlouho jako to zvládají ostatní prvňáci. V podstatě budeme dělat to stejný co ve škole, ale s tím, že u něj budu sedět. Myslím, že je schopný to učení zvládnout, ale potřebuje u toho aspoň teď ze startu více pozornosti (což ve škole pochopitelně nelze). To, co dělají v přípravce, na tom pod vedením speciální pedagožky přímo ze školy pracujeme doma (máme na to i spešl materiály z PPP a od ní). Problém je s tím pracovním tempem ve škole - proto mě právě napadlo to domácí vzdělávání - sedla bych si k němu a jeli bychom si v klidu, tak dlouho, jak by jen udržel pozornost. Pak chvilku pauza a zase. A budeme doufat, že se to srovná - ono není vyloučený, že přijde nějaký vývojový skok a za pár měsíců to bude v klidu. Jenže pokud ho nechám v tý první třídě, tak to bude utrpení pro všechny a bojím se, aby se mu škola neznechutila, třeba tím, že zákonitě bude mít horší známky (tolik by chtěl mít jedničky!) a pokud se k tomu přidají i poznámky dětí - a že umí být dost krutý ☹

sabreen
autor
1. lis 2018

@marulu No, my s ním samo doma pracujeme. Jenže problém je to jeho pomalé tempo ve třídě. A s tím toho doma asi moc nenatrénujeme ☹ On jako takhle umí, akorát je prostě asi ponořenej nějak do sebe. V tomhle ohledu to chce čas, který by právě získal tou přípravkou. Z pedagogickýho hlediska je přípravka jistě nejlepší řešení. Jenže se bojím, že z psychologickýho hlediska je přípravka trochu průser, teď už.

sabreen
autor
1. lis 2018

Jinak do PPP jdeme za týden, tak snad už se tam něčeho konečně dobereme...Čas na přestup do přípravky je do 30.11., rozhodování je to fakt těžký. Asi nejlepší by byl nějaký asistent ve třídě, který by se mu věnoval (tzn. vracel ho z toho jeho hracího světa do reality a povzbuzoval ho, aby pracoval a nesnil si 😀

stazinka2018
1. lis 2018

@sabreen ka osobne bych to videla na to dopoeuceni z ppp, aby tam prave bylo zohledneni indiv. tempa..mene ,,ukolu", misto napsat 10x pismeno, tak napsat jen 5x. (jeste nejde mluvit o zredukovani prikladu, kratsi diktat a tak). Tezko takhle soudit, nevim, co rikali v te ppp. A dal cvicit doma dle pokynu. A s velkou pravdepodobnosti se to do konce roku zlepsi a vse dozene, pokud v tom tedy neni jina vyvojova porucha. Pak byste mela klukovi vysvetlovat, ze znamky nejsou to nejdulezitejsi..ze dvojka je pekna znamka, trojka taky, ale myslim, ze v 1. tride by horsi znamku jak 2, nejhur 3, dostat nemel. To se nedava. Proste ho navyknout na pochvalu, ne na znamky. Kdyz bude p. ucitelka prave za kazdou jeho snahu a maly pokrok chvalit, tak pokud bude porad tak sikovny, tak brzy bude mit vice jednicek a tak. Proste, ze znamky nejsou vsechno, aby prave ten pocit menecennosti neziskal. S tim domacim vzdelavanim tezko rict, bylo by to dost narocne.. Patri do toho hv, vv, tv, pc...a s malym ditetem jeste.. To neni jen tak, jak budete trenovat kotouly, opici drahu, umite na klavir, zpivat, mate rytmus, zvladnete ruzne vytvarne techniky, mate barevnou tiskarnu? Ohlidate spravne sezeni, uchop pera? Zvladnete jine metody prace nez jen u nej sedet a se vsim mu pomahat? No neni to lehke..

sabreen
autor
1. lis 2018

@stazinka2018 No, mě osobně jsou známky docela putna. Jediný, koho kdy moje známky zajímaly, byli moji rodiče. Takže já rozhodně na jedničkách nebazíruju, být v životě šťastný a spokojený se známkama podle všeho příliš nesouvisí. Je mi jasný, že domácí vzdělávání není jen tak, a co nezvládnu já, s tím pomůžou známí (např. teta učila hudebku, babička je bývalá družinářka, takže kontakty na odborníky by byly). Jde mi o to, abych mu vzdělání neznechutila hned na začátku, já sama mám vysokou a stále mám v plánu studovat dál (je ještě tolik zajímavých oborů)...

michaela_2
2. lis 2018

@sabreen to domácí vzdělávání by ve vašem případě asi bylo nejefektivnější, ale měla bys být připravena na to, že by to nebylo pouze dočasně na ten rok - naopak, ve 2. třídě by to pro něj mohl být ještě větší šok, za ten rok doma sice částečně vyspěje, ale naučí se také na to, pracovat dle vlastního tempa a nároky ve škole budou oproti 1. třídě stoupat, moc si neumím představit, vzdělávat doma jen prvňáčka a pak ho naostro šoupnout do školy od 2. třídy no 😕 Ta 1. třída je právě většinou ještě taková aklimatizační, kdy učitelé dávají dětem prostor na to si zvyknout mezi školkou a školou........Mě osobně se ta přípravka zdá jako dobrý nápad, pracovat s ním doma můžete i tak, on ale úplně nevypadne z toho prostředí a kontaktu s ,,cizími lidmi", využila bych, že ta možnost je 🙂
Ono přípravka x učit se jen doma, už není pro to dítě takový rozdíl, v každém případě mu to budete muset vysvětlit - že se nejedná o žádný trest ani nic špatného. Změna to bude tak či tak.

sabreen
autor
2. lis 2018

Tak dnes jsem byla ve škole za speciální pedagožkou, krom toho, že nám dala další úkoly na trénování na doma jsem se s ní domluvila, že Dádu vezme nakouknout do té přípravky, aby na vlastní oči viděl, jak to tam probíhá...a promluví s ním i školní psycholožka - malej mi pořád tvrdí, že je smutnej z toho, že by musel opustit kamarády, které má v té 1. třídě (ale přitom si nikdo není nějak vědom toho, že by tam vlastně s někým fest kamarádil - spíš si vytáhne autíčko a hraje si sám). A dnes ráno mi říkal, že nechce do školy, protože 1) je to tam těžký a 2) nudí se tam. Čím dál tím víc mám pocit, že nakonec bude nejlepší ta přípravka...

sabreen
autor
2. lis 2018

Takže, čerstvé zprávy - dítě se bylo podívat v přípravce, zapojoval se a psycholožce přiznal, že je to na něj v tý první třídě občas moc těžký. Čili asi bude nakonec přece jenom ta přípravka. Dá se prý domluvit postupná adaptace - že by tam chodil třeba každý den na hodinku a postupně se to prodlužovalo, aby to na něj nebyl takový šok. Takže: moc všem děkuju za názory a rady, pevně věřím, že to pro něj bude ta nejlepší varianta...