Dát či nedat odklad školní docházky?

baris
26. lis 2015

Dobrý den,

potřebuji se vyzpovídat, poradit a slyšet více názorů. Mám 2 dcery a ta mladší je "svá". Má s největší pravděpodobností těžkou vývojovou dysfázií a s tím spojené problémy:
- špatně mluví
- špatná jemná motorika
- dysgramatismy (maminka přišel, tatínek odešla ....)

V únoru má 6 a čeká nás zápis do 1.třídy. Starší dcera je letos prvňáček a mladší je natěšená, že půjde taky do školy. Doma dělá dobrovolně úkoly (na zlepšení jemné motoriky, počítání do 10, tvary ...). Ve školce je taky v pohodě - v kolektivu oblíbená, dle učitelek prozatím nevidí důvod pro odklad .... Ale byla jsem v SPC v Ostravě a tam mě zpražili na 3 doby. Nevím, zda je to proto, že nechci dát odklad a nebo proto, že je to s mladší tak "strašné" 😒 .

Kdyby byla zdravá, tak jí dám odklad, protože budu vědět, že se za rok posune. U ní bohužel vývoj probíhá skokově - takže nikdo neví, zda jí ten rok pomůže nebo ne. Navíc si začíná uvědomovat, že je jiná. Je mu z toho do breku, dcera je veselé dítě a mám strach, že až si plně uvědomí svou odlišnost, že jí to srazí.

Snažím se z SPC dostat informaci, na co bude mít dcera nárok - respektive v čem budou muset učitelé brát ohled. Speciální logopeciká škola ve Frýdku není - je až v Ostravě a na každodenní dojíždění to opravdu není. Už teď manžel dojíždí každý den do Nového Jičína za prací.

Omlouvám se za tak dlouhý příšpěvek - jen nevím, jak dál. nechci jí ublížit, ale příjde mi, že obě dvě varianty jsou špatné (dát odklad nebo dát do školy).

hojda
26. lis 2015

To chce opravdu nechat posoudit odborníkem, některé logopedické vady můžou vést k tomu, že dítě pak má problém s psaním, protože píše to, co špatně vyslovuje. Já osobně bych asi v takovémto připadě svému dítěti odklad dala.

rousse
26. lis 2015

@baris určitě bych se poradila ještě s PPP - z praxe mám zkušenost s paníma z SPC takovou, že jsou úplně mimo realitu. Zkuste kontaktovat i PPP a poradit se s nima. Jinak kdyby se tohle nezdařilo, tak k tomu zápisu jít můžeme. K zápisu chodí zkušené elementaristky, které vám řeknou jestli jo, nebo ne. Od toho ten zápis je. A určitě budou mít i zkušenost s vývojovou dysfázkou - myslím si, že to není až tak ojedinělé narušení komunikační schopnosti, aby se s tím holky z 1. stupně ještě nesetkaly.

iluss
26. lis 2015

Pokud má dítě takové problémy jako jsi vypsala (těžkou vývojovou dysfázii, poruchy jemné motoriky, apod.), tak bych se také přikláněla k tomu odkladu. Nejlepší je posouzení z pedagogicko-psychologické poradny. Pokud nejsi spokojená s přístupem v jedné, zkus se obrátit na jinou, určitě nejlépe poradí.
Pokud dítě nastoupí do ZŠ a bude mít takovéto problémy, nemusí nutně navštěvovat specilní základní školu, může navštěvovat normální ZŠ a bude jí přidělen asistent a bude mít jisté úlevy.

baris
autor
26. lis 2015

@hojda špatně psát bude - to je víc než jasné. Jde o to, že její "vada" je vrozená - centrum pro mluvení se nepropojilo se zbytkem mozku. Bude vždy za svými vrstevníky.

Chodí k logopedce, chodila i do logopedické třídy .... Jen mě rozčiluje to, že celou dobu nikdo nic neřešil a když jsem řekla, že jde do školy, takže potřebuji "papír pro školu" tak najednou SPC (kde je od 3 let vedena) bije na poplach a vykresluje mi dceru jako naprosto neschopnou. Do té doby jí ani neviděli a všechno bylo v pořádku.

Dle učitelky v MŠ - ano - v mluvení a jemné motorice zaostává, ale naopak plní úkoly pro předškoláky a s velkým nadšením. A to je učitelka s 30-ti letou praxí.

je hold "jiná".

baris
autor
26. lis 2015

@iluss pro vady řeči je jen 1 pro moravskoslezský kraj.

hojda
26. lis 2015

@baris Zkus se poptat Sistin, ta to řešila s Tygrem🙂, ale zdá se mi, že on to vše nějak dohnal a je teď v 1. třídě.

baris
autor
26. lis 2015

@rousse na škole mají přímo speciálního pedagoga, který si takové děti bere zvlášť na výuku. můžu doufat v zázrak a posun, ale musím se smířit s tím, že nikdy nedožene své vrstevníky.

1lenuska1
26. lis 2015

@baris Ahoj, moc nerozumím tomu, jak je možné, že u dítěte s "těžkou vývojovou dysfázií", jak píšete, učitelky nevidí důvod pro odklad??? Do PPP se rozhodně objednejte, udělají vám testy školní zralosti, ale pak byste stejně měli s SPC spolupracovat, protože tam jsou speciální pedagogové, kteří by měli nadále spolupracovat např. s MŠ (později se ZŠ, bude-li třeba) na tvorbě Individuálního vzdělávacího plánu. Dítě nemusí mít nutně asistenta, zvládá-li ve školce vše samo, ale rozhodně by mělo mít individuální přístup! Držte se a nenechte se odbýt!🙂

andelka
26. lis 2015

Mám doma podobný případ. Bohužel dlouho se nevědělo jak na tom je, chodí do normální MŠ, odklad je jasný už dlouho. Na vývojovou dysfázii to vypadá až teď od 5 let, najednou všichni stresjí že je předškolák a je na tom špatně. No, to vím taky, ale já nejsem odborník, už tak jsem si toho vydupala dost, ale taky se rozvíjel skokově, věřila jsem, že to dožene. Teď se mám pokusit ho dostat do logo školky aspoň na poslední odkladový rok, a doufat, že vůbec 1.třídu zvládne.
V lednu na zápis jdeme, takže pak PPP, do té doby chodíme na logo, čeká nás psycholog a neurologie.
Taky je dost citlivý a bojím se, co bude až zjistí, že je jiný. 😒

1lenuska1
26. lis 2015

@baris Pardon, tuto odpověď jsem nečetla, že už chodíte do SPC.

pavlak5
26. lis 2015

Ja bych ji to nadseni nekazila ,jestli PPP uzna ze muze bez odkladu dala bych ji do skoly ,kdyz se tolik tesi...spis bude na tobe ,aby dokaza vstrebat ze ma treba horsi znamky nez deti co se cubec nesnazi a tu nespravedlnost nejak unesla a nedemotivovalo ji to ...ale odbornik nejsem....... .Jen mam pocit ,ze kdybych se na neco tak moc tesila a nekdo by mi to nedovolil zazit ...bylo by to frustrujici

hojda
26. lis 2015

@pavlak5 Nebo hledat školu, kde se děti nesrovnávají mezi sebou, ale měří se jejich individuální pokrok.

baris
autor
26. lis 2015

@1lenuska1 protože plní úkoly jako ostatní děti. u ní rok nepomůže - tak asi proto. aby byla zcela připravena na první třídu (v jemné motorice a řeči) musela by mít asi tak 20x odkad.

a ano, musím se smířit s tím, že i když bude mít 3, tak to neznamená, že se nesnažila, ale je to její maximum. navíc chci využít toho, že od září má platit ve škole "inkluze", než to zruší 🙂 .

a v SPC jí testovali přes 2 hodiny v kuse a strašně se divili, jakto že neumí nakreslit kosočtverec, kužel ... a po 2 hodinách říct lokomotiva (dítě s těžkou logopedickou vadou 😠 ). a že jí pak nerozuměla, takže neví co říkala, takže ani neví, zda to říkala dobře 🙄

já nevím, zda se to nesnažím obhájit sama pro sebe a znehodnocují názor SPC. Vím, že ano, ale taky vím, že ten rok nebude mít cenu. U starší jsem dala odklad (sociálně nevyzrála) a tam ten odklad měl cenu - do školy nechtěla, neuměla se zapojit do kolektivu, dělat úkoly pro předškoláky - cóoo, mě se nechce .... pro mladší chtějí odklad kvůli řeči a jemné motorice - ale ta se nezlepší.

andelka
26. lis 2015

@baris víš jistě že se nezlepší? Můj zatím nikde na testech nebyl, ale obstál by asi tak podobně. Jedna z učitelek v MŠ tvrdí, že nemluví, že mu nerozumí. Přitom nezavře pusu celý den, mluví gramaticky právně (skloňuje,časuje..)ale má hodně špatnou výslovnost, člověk s ním musí být dýl, ale pochopil co za co vyměňuje apod. Dát ho teď do školy, tak by se hrozně trápil v češtině a psaní.A to mi za to nestojí. Myslím že i tady rok navíc pomůže.

rousse
26. lis 2015

@pavlak5 tak pokud bude školně zralá a nebude důvod k odkladu, tak nemusí mít nutně horší známky. Vzhledem k "postižení" by byl stoprocentně ve spolupráci s PPP a SPC vypracovaný individuální plán, který by dysfázii musel zohlednit ve vzdělávacím procesu i hodnocení. Specifické chyby by se musely zohledňovat, takže by rozhodně nemusela mít horší prospěch.

@baris pokud na škole funguje speckař, tak je to super - otázka je, jak ta individuální péče probíhá. Ale pokud je to vystudovaný spec.ped., tak určitě kvalifikovaně a dobře. Já bych nestahovala kalhoty - brod je ještě daleko. Sice učím na 2. stupni, jsem speckař, dokonce specializovaný na logopedii, ale měla jsem chlapečka s dysfázkou ve třídě a ten vrstevníky dohnal moc dobře. Jeho špatné studijní výsledky měly zakopaného psa ne v dysfázii, ale v úplně jiných problémech. Jinak je teď v 9. třídě a doteď se mu zohledňují specifické problémy a chyby. V ČJ měl hodně výrazné úlevy, při písemkách ve všech předmětech se to musí zohledňovat, upřednostňovat ústní zkoušení atp. Ale to už je hudba budoucnosti, vás teď zajímá základ, jestli odklad nebo ne. Odborníci vám řeknou, a pokud řeknou, že odklad není potřeba, určtiě bych holčičku "neodepisovala" dopředu...i když "neodepisovala" je hodně špatně zvolené slovo🙂 snad jste mě pochopila, co jsem tím chtěla říct 😎

1lenuska1
26. lis 2015

@baris S tím, jakou bude mít známku, se musí umět smířit hlavně ona, ne rodič. A je strašně důležité, aby zažila úspěch v začátcích školní docházky! Školní zralost se nepozná pouze podle toho, že dítě chce či nechce plnit úkoly. Ale např.podle úrovně motorických dovedností a komunikace. Mrzí mě, že nemáte dobrou zkušenost s SPC. Měli by tam být odborníci. A mimoto... prosím nespoléhejte se na to, že od září má něco platit🙂 To bohužel ještě vůbec neznamená, že k tomu bude v praxi docházet. Zkuste se informovat, jak se k inkluzi daná škola staví, potom se teprve rozhodujte.

hojda
26. lis 2015

Když jsem to řešila u syna, tak jsem narazila na zajímavou informaci, že ukazatelem školní zralosti jsou třeba i zuby (začínají vypadávat):
Fyzická zralost

-výška, váha, výměna zubů,“Filipínská míra“(dosáhnout pravou rukou přes hlavu na levé ucho)

rousse
26. lis 2015

@hojda no to bych nebrala jako primárního ukazatele školní zralosti🙂 základ je jak dítě komunikuje (jako ve smyslu sociálním - ne gramatickém), pravo-levá orientace, základní tvary, barvy, sociální dovednosti, celkový přístup ke škole, kresba, motorika. To, že by prvňostupňařky u zápisu děti přeměřovaly a zkoušely, jestli si pravou rukou dosáhnou přes hlavu na levé ucho, jsem fakt ještě neviděla ani neslyšela 😀 kde jste na to narazila?😀 Není to z nějakého vtipného metodického pokynu MŠMT??? 😀

yagga
26. lis 2015

A co přípravný ročník. Je to něco mezi takže by to nemusela brát jako že zůstává ve skolce, ale není to tak náročné jako první třída. Tedy pokud máte přípravný ročník v dojezdové vzdálenosti.

hojda
27. lis 2015

@rousse To je spíše pomocné kritérium, ale je pravda, že hodně dětí, které dostaly odklad měli ještě plně mléčný chrup, hodně jsem na to ptala, protože mě to taky zaujalo.

hojda
27. lis 2015

@rousse A viděla jsem to u naší logopedky.

rousse
27. lis 2015

@hojda mléčné zuby jsem ještě neviděla jako zmínku při důvodech odkladu, ale je jasné, že z logopedického hlediska to je trochu zádrhel, protože zuby mají samozřejmě zásadní vliv na artikulaci. I když znám chlapečka, který v 5 letech ještě chodil s dudynem (na mé dotazy proč mu ho proboha nechává, maminka reagovala pokrčením rameny a větou "on by plakal, kdybych mu ho vzala") a kdo ho neznal, tak mu nerozuměl, jakou měl šílenou dyslálii. Začali navštěvovat logopedii a člověk, který ho znal, tak by poznal posun, ale stejně dnes má 7 a L, R, Ř, ostré sykavky prostě nezvládá. A odklad nedostal a navíc se mu teď ta logopráce na půl roku zastavila právě kvůli výměně zubů. Jinak je ale jasné, že pokud příjde holčička, která má 15 kilo a aktovka naložená slabikářem a ostatníma učebnicema by ji stáhla k zemi, tak s největší pravděpodobností taky daný školní rok nenastoupí. Znám maminku, která před zápisem zahájila speciální vyživovací dietu, aby malá nedostala odklad 😀

jerrysskating
27. lis 2015

Můj syn je na tom úplně stejně. Pravidelně chodíme k psychologovi. Synovi je teprve 5 a bude se rozhodovat až v lednu 2017 zda půjde do školy. Navštěvuje speciální školku a přímo ve třídě s dětmi pracuje logopedka a to každý den. Školka mu hodně pomáhá a nastal u něho velký pokrok. Psycholožka mi říkala že se následně bude rozhodovat zda bude chodit do klasické školky nebo do zvláštní.

baris
autor
27. lis 2015

@rousse děkuji, chápu 🙂 . Dcera si začíná uvědomovat, že je jiná - že neumí to co ostatní děti v jejím věku. 😢 A máme tam těch "vad" asi více. Navíc v MŠ mi řeknou - může jít, a psycholožka v SPC řekne že ne, protože jí nerozumí, nenakreslí kužel a kosočtverec (základní tvary zná) a po 2,5hod neřekne lokomotiva. A že neví co jí přesně je, protože jí nerozumí a neví proč jí nerozumí - zda nezvládne to slovo říct nebo není v hlavě 😖 .

Speciální pedagožka z SPC jí ještě ani neviděla.

baris
autor
27. lis 2015

@andelka ano - může se stát zázrak a ona udělá obří skok ve vývoji a dožene ostatní. ale na 95% ten posun v jemné motorice nebude odpovídat ročnímu odkladu.

baris
autor
27. lis 2015

@rousse dceru nepřikrmuji 😀 i když dle psycholožky je na první třídu drobná 😨 A to měří 120cm a váží cca 18kg. Normální dítě - vedle ostatních vrstevníků vypadá stejně - mírně vyšší.

ivular
27. lis 2015

@rousse Jen podotknu mimo téma: to překrytí levého ucha pravou rukou se tradovalo už za mého dětství - a to tu rozhodně nepatřím k těm mladším 😉 Předpokládám, že nejde o oficiálně testované kritérium pro odklad, nicméně nějaká korelace s celkovou zralostí tam asi fakt bude, když už se to zmiňuje tolik desítek let. O mléčných zubech jsem tedy neslyšela ani já, ale zní to taktéž zajímavě. Obojí by stálo za statistickou studii - pokud nějaká taková už neexistuje 😉
@baris - neztrácej naději, u dětí nejsou obří skoky žádnou výjimkou. Můj syn uměl ve 2,5 letech cca 5 slov (lékaři už mluvili o možnosti nějakého genetického syndromu), ovšem ve 3,5 letech už mluvil ve větách a ve 4,5 letech si sám čte knížky. Sama jsem z toho paf.

kamila297
27. lis 2015

Domnívám se, že stejně odkladem nic nevyřešíte. Zrovna tak jako dyslektik zůstane dyslektikem celý život, jen se s tím musí naučit žít on i jeho okolí. V těchto případech je to hlavně o přístupu učitelů anebo pečlivému výběru školy, kde jsou na tyto poruchy zaměření. Anebo zkuste rok přípravky ("nultý rok") na ZŠ. Byla by ve škole a přitom by to školní výuka vlastně ještě úplně nebyla. Každopádně na konečné rozhodnutí máte čas až do konce května.

rousse
27. lis 2015

@baris jak říkám - s paníma z SPC mám své zkušenosti - když jsme řešili chlapečka s poruchou autistického spektra a přidruženou dětskou mozkovou obrnou, který byl agresivní, napadal nás, kousal, fackoval, plival po nás tak nám navrhovala v praxi nepoužitelná řešení. Když jsme jí říkali: "Ale to nejde, protože...." tak se to tak motalo furt dokola a nakonec řekla: "Tak víte co, tak mu dejte roubík. Nebo učitelky ať mají pepřák." 😀 No takže asi tak. Jinak tehdy mu v SPC napsali kouzelnou formulku "IQ v pásmu průměru" a na další kontrole se mu nechtělo dělat nic a najednou se v papíru objevilo "IQ v pásmu hlubokého podprůměru" - to by mě zajímalo, jak si to ty paní tam představujou, že by tomu klukovi za rok to IQ tak kleslo??? No to prostě nemá cenu řešit - zajděte do PPP a uvidíte. Ale je fakt, že ten případný odklad nevyřeší primární příčinu - ta dysfázie tam je a ty charakteristické projevy budou stejné i teď i příští rok. Pokud je holčička školně zralá, tak bych ji dala do školy - rokem navíc ve školce nic nezíská. Cvičit motoriku, komunikaci a jiné oblasti, které dysfázie postihuje, může ve škole stejně jako ve školce - ve škole spíš intenzivněji, protože 100% bude mít individuál a nárok na idnividuální spec.ped. péči.

@ivular to je tak ideál téma na diplomku nějaké elementaristky🙂)) to by mohla být i hodně zajímavá práce - taková, ve které by si člověk fakt ze zvědavosti početl, že?🙂

baris
autor
27. lis 2015

@rousse o to mi právě šlo - dcera je nastartovaná jít do školy a proto jí nechci dávat odklad - protože v jejím případě prostě nemá cenu. motoriku se snažíme zlepšovat - téměř každý den (pátek a sobota má volno 😀 ) dělá úkoly. A jak píšeš - mě vadí ten přístup - do teďka byla asi "zdravá" a najednou se začínají starat. A taky mi psycholožka řekla, že je IQ ve spodním průměru - protože jí nerozuměla co říká, takže neví, zda odpověděla správně 😠 .

A nejvíce mě vytočilo, že psycholožka jí popisovala před ní - jak je na tom špatně, že školu nezvládne a co všechno neumí. 😠

PPP - nevím, zda nás vezmou, protože vady řeči rovnou dávají SPC, kde jsme tzv. vedení.