Dá se předejít různým poruchám učení pravidelným tréninkem?

kecalka2
23. dub 2023

Ahoj maminky, mám docela hlavu v pejru a stále mě to velmi trápí. Kluk nám chodí do první třídy. Není to studijní typ, učení má spíše za trest, ať vymýšlím cokoli. Baví ho akorát matematika a ta mu i jde velmi dobře, tak snad to tak i zůstane. Koncem února nám učitelka dala velmi najevo, že syn patří k hodně slabým žákům a že nebude stíhat v dalších ročnících. Dělalo mu velký problém čtení, psaní. Momentálně udělal obrovský pokrok, učitelka ho na poslední schůzce moc chválila. Ve čtení slabikuje, ale bohužel má velmi častou tehdenci číst dvojí čtení. Že si některé slabiky hlavně u delších slov hláskuje potichu a pak dává dohromady. Začala jsem s ním chodit k soukromé speciální pedagožce. Tak to hodně pilujeme, ale jsem momentálně hrozně demotivovaná, jelikož jsem porovnala práci jiných prvňáků a ty už jsou u čtení úplně jinde, krásně čtou, nebo rychle slabikujou, písmo mají krásné, náš hrozně škrábe. Každý den trénujeme v domácí písance, plus mu dávám omalovánku, jelikož i ve vybarvování se pohoršil. Chtěla jsem se zeptat, zda přijde nějaká naděje, že nastane zlom a kluk bude úplně jiný. Učivo mu zkrátka půjde, čtení a psaní se zkrátka srovná a nebude potřeba ve druhé třídě žádná poradna a úleva. Nebo se zkrátka tomu nevyhneme a syn bude pořád slabý žák. Dost mě to trápí. Vím, že ve druhé třídě bude zase nová látka a já bych si tak přála, aby četl plynule, aby mu to zkrátka pomohlo

konidana
23. dub 2023

@kecalka2 urcite neprijde zmena sama od sebe a ze dne na den, jak to vyzn8va z t eho textu. Spis se da duslednou a denni domaci pripravou dosahnout toho, ze nebude zaostavat moc. Byt vami tak se objednam do ppp, tak vam reknou vice jak na tom je a jak s nim pracovat. Jonak na trénování cteni je dobra pomucka" cteci okenko". Takova dira v papiru, ktera se posouva po textu, aby byla videt prave jen ta slabika a pozdeji cele kratsi slovo, ktere ma cist.

lutu11
23. dub 2023

@kecalka2 urcite ppp, jestli tam neni nejaka porucha. Samo od sebe se to nezlepsi. Spis bude pozadu vic a vic. Zvazte opakovani prvni tridy.

kecalka2
autor
23. dub 2023

@lutu11 Tak opakování tedy neuvažuji. Jak jsem psala, kluk dělá velké pokroky, včetně toho, co říkala i naše učitelka na poslední schůzce. Ale mě se stále nelíbí to jeho písmo. To čtení se také zlepšilo, ale má zkrátka problém s tím dvojím čtením, které se snažíme odbourat a je to fakt makačka. Učitelka říkala, že zatím ho do poradny dávat nemám, když ještě nemají probraný slabikář a nejdříve tak v polovině druhé třídy. Já si myslím, že nějakou poruchu mít bude, ale zkrátka mi jde o to, zda se tomu dá předejít, pravidelným tréninkem

normalnimatka
23. dub 2023

předejít jako čemu? poruše? no....tak porucha tam buď je, nebo není. a pak záleží na tom, jak se s tím pracuje. těžko trénováním poruchu odbouráš, nebo jí předejdeš.

myslim si, že možná zbytečně stresuješ... hlavní je, že dělá pokroky. myslim, že by z tebe syn neměl cejtit, že na tom tak moc záleží, jestli blbě nebo dobře čte a píše, a celkově ten tvůj strach, jestli bude jako horší žák... nedovol, aby syn cejtil, že tě nějak zklamal, nebo že není dostatečnej.

co se týče psaní, já třeba vůbec nechápu, proč se to tak řeší. prostě... každej si stejně časem najde svůj styl, a beztak vyloženě psacím písmem píše - aspoň, co pozoruju v okolí - málokdo. jasně, chápu, že pak je ve hře pravopis, a dítě by mělo umět tak nějak psát, aby se mohlo pozdějc soustředit i na víc věcí. ale proč se tolik řeší, že někdo píše "hezky", a někdo "škrábe?" to je úplně psycho, je mi fakt smutno z těch počerveněnejch stránek v písance, co tam učitelky těm dětem furt zasahujou, protože tvl tady není úplně sklon a támhle tohleto.............. prostě....hlavní je, že nějak píše, ne? vždyť se to ty děti učej, a je toho na ně fakt docela hodně. jestli chceš, pošli mi do zprávy fotku z písanky pro porovnání, ale když to vezmu kolem a kolem, myslim si, že jakoby "ošklivě" škrábe fakt hodně prvňáků, možná i většina. no a co jako. nepřijde mi to absolutně nijak zásadní, spíš dobrej prostředek pro buzeraci těch míň krasopisnejch, což vůbec, ale vůbec nemusí vypovídat nic o tom, že jsou celkově míň chytrý nebo schopný.

normalnimatka
23. dub 2023

bejt tebou zavolám do poradny, vyložim stručně situaci, řekni, co ti řekla učitelka - proč by to ještě nedělala, a řekni svůj pohled a obavu a nápad - jestli není lepší to pilovat rovnou, aby se to dorovnalo, a jestli by ti byli schopný poradit, jak to syna učit efektivnějc, pokud nějakou poruchu má, aby se zbytečně netrápil ještě dalších x měsíců jen proto, že učitelce se to zdá zatím zbytečný. a uvidíš, co se dozvíš. podle mě určitě lepší zbytečná brzká návštěva, než abyste doma stresovali a nevěděli úplně jak na to, když by vám bejvali mohli poradit🙂 držim palce

aneta15
23. dub 2023

@kecalka2 můj syn má diagnostikovanou dysortografii a dyslexii. Starší dcera je jedničkarka, které si nemusím absolutně všímat, teď bude vycházet. Syn je v páté třide a není to žádná tragédie. Jako jo, nikdy nebude mít jedničky, hodně se učíme, má od PPP plán na reeduakci ve škole. Chodí každý týden je speciálnímu pedagogovi, má úlevy v diktatech a v opisech. Nejdůležitější je podle mě jít do pedagogicko- psychologicke poradny, zjistit diagnozu a s tím se pak smířit a pracovat. Nejdůležitější u těchto děti je spolupráce rodiny a školy a pokud vše funguje tak si myslím, že se to dá zvládnout. Nesmíš mít přehnané nároky a radovat se z malých úspěchu.

aneta15
23. dub 2023

@kecalka2 a ještě nedá se tomu předejít.... To dítě to prostě neslyší, nezvládne to, chce to odbornou pomoc, my měli štěstí na úžasnou třídní učitelku. Do druhé třídy měl starou konzervu, která mu akorát znechutila skolu a já ji věřila, ve třetí třídě nas nová mladá ucitelka okamžitě poslala do PPP a od té doby se vše jen zlepšuje. V dnešní době není nic vyjimecneho mít dítě s poruchou učení a hodně škol má podporu speciálních pedagogů. Já se kolikrát musím fakt držet, nedokážu pochopit, že to nechápe, vytáčí mě, že v páté třídě napíše zrcadlově otocene S a nemá problém napsat tatynek a rybycky ale on to prostě nevidí

journals
23. dub 2023

Ne

cuuza
23. dub 2023

Tak přesně naopak, poradnu bych neodkládala, naopak čím dřív budeš vědět, kde je a kde není problém, tím spíše mu můžeš účinně pomoct. Navíc objednávací lhůty jsou v řádu měsíců...

lv
24. dub 2023

Předejít ne, vytrénovat z části ano. Bude to daleko větší práce, to už sama vidíš. Kupte mu velkou tabuli, ať uvolňuje ruku.

konidana
24. dub 2023

Obcas v urcirych pripadech se to da eliminovat , tedy zabranit rozvinuti , treba diky odkladu, kdy ma dite o rok vic na dozrani. Nam to rikali v ppp na predskolni zralosti, ze pokud pujde bez odkladu je mnohem vyssi sance na rozvoj tech dys poruch. odklad pomuze, a nekdy tak je sance ze dysporuchu dite nakonec mit nebude. Protoze za ten rok vytrenuje rec, sluchove rozlišování hlasek atd.
Tu poradnu bych zvazila, kazdopadne neuskodi a pomuze. Bud vam poradi co a jak nebo vam potvrdi ze ditko je na dobre ceste a delate to dobre. Urcite bych se tam objednala.

dashyyy
24. dub 2023

Určitě na poradnu není brzy... já si třeba vyčítám, že jsme šli naopak moc pozdě.. mohl mít kluk dávno klid ve škole, daleko jinou spolupráci, úlevy, které opravdu uleví podle potřeb... navíc čekací doba je taková, že se vám to klidně může táhnout měsíce a měsíce.. od prvního objednání nám trvalo 8 měsíců, než jsme se dostali k nějakému papíru

jannis81
24. dub 2023

@kecalka2 Ahoj, syn má stanovenou poruchu učení - dysgrafii, dysortografii a dyslexii. Než jsme začali navštěvovat speciální pedagožku, která ho umí motivovat a správně vést, bylo učení a příprava na školu opruz a katastrofa. Má individuální plán na propojení pravé a levé mozkové hemisfery. Mimo jiné. Ale každý den se cvičení věnujeme. Stačí deset minut a zlepšení je obrovské. Samostatnějši, zlepšil se a má o dost lepší výsledky.

veruuu_kubesovic
24. dub 2023

@kecalka2 pokroky dělat může, pokud má problémy s učením zvaž návštěvu PPP nebo SPC, tam ho zkontroluji a případně bude mít individuální plán, tohle rozhodně nepodceňuj...

levandule_k
24. dub 2023

Já bych si teda do PPP zašla, abych věděla jak s tím nejlépe pracovat.

Píšeš, že se v malování pohoršil, to znamená, že předtím maloval hezky a teď hůř? Pokud dříve vymalovával hezky a teď ne, tak je možná unavený z tolika úkolů, nebo se mu nechce vymalovávat a tak na to háže bobek.

Pokud píšeš škaredě, nedělala bych si z toho vrásky, on se jednou psát naučí. Někdo potřebuje víc času na vstřebání dané látky. Důležité je to trénovat, ale neznechutit. V knížce Odemykání dětské potenciálu Jan Mühlfeit píše, že naše školství se soustředí na slabé stránky a málo se rozvíjí ty silné. Naše slabé stránky bychom měli trénovat tak, aby nás neomezovaly a věnovat se rozvíjení svého talentu. (Tak nějak volně parafrázováno. Doufám, že si to dobře pamatuji.) Z mého pohledu je potřeba rozvíjet a trénovat grafomotoriku, čtení, ale nehroutit se z toho, že to nevypadá dle tvých představ.

gdpr
24. dub 2023

Pokiaľ má poruchu učenia ako dyslexiu, dysgrafiu, dyskalkuliu atď. tak tú bude mať celý život. Ja mám dyslexiu a ešte teraz v dospelosti mám problém s čítaním samozrejme s tréningom sa to zlepšilo ale nie je to 100% a to čítam už roky naozaj veľa kníh (za mesiac 1-2 niekedy aj viac) a "nezbavila" som sa jej... Pokiaľ je v mozgu nejaká porucha bude tam navždy.

zuzkasim
24. dub 2023

Jsem speciální pedagog. Do poradny bych se pomalu objednala, dají vám pravděpodobně termín na podzim, což bude tak akorát. Nebude to hned, PPP jsou velmi plné. Důležité je zjistit, proč mu čtení a psaní dělá potíže, pak se může pracovat na vytrénování potřebných oblastí. Ono to totiž není jen o tom číst a číst a psát a psát. Ale např. zlepšit okohybné pohyby, zrakové rolišování, pravo-levou orientaci, uvolnit ruku atd. To dávám jen jako příklad. Něco vám snad poradila ta vaše speciální pedagožka. V poradně mají standardizované testy, kterými se zjistí právě ta úroveň všech oblastí. Já jako speciální pedagog to zjistím jen orientačně, standardizované testy k dispozici nemám. Bude vás to stát úsilí, ale pokud není porucha opravdu těžká a budete pracovat, tak vše vytrénujete a syn může být časem bez výraznějších obtíží. Naučí se pracovat s tím, co umí, vytrénuje to, co je potřeba. Nebude to hned. A bude to stát práci. Ale i on se pak bude cítit ve škole spokojenější a úspěšnější.

jannym
24. dub 2023

Ne predejit, ale kompenzovat. Mam dceru ve treti tride, o i kdyz cvicenim kompenzujeme jeji nedostatky (nerovnomerny vyvoj reci) tak cim dal vice vyvstava ze ma zrejme dyslexii, ve skole nezaostava, ale ona sama vnima, ze ji nektere veci nejdou tak jako spoluzakum a ceka nas PPP, abysme si nastavily skolni pripravu lepe

helach
28. dub 2023

@kecalka2 Nejsem odborník, ale co si tak pamatuji ze studií, tak SPU jsou v podstatě vrozené, takže se s tím prostě musíš smířit, pokud takovou poruchu bude mít. To by chtělo určitě dovysetrit v PPP, neodkladala bych to. Pokud SPU má, potřebuje pomoc co nejdříve. Z toho, co jsi psala, mi připadá, že se s tím potřebuješ vyrovnat. Tvůj syn je, jaký je, a rozhodně ho nezměnís drilem. S SPU jde samozřejmě pracovat, ale je to náročný dlouhodobý proces. A náročné to je nejen pro rodiče, ale samozřejmě i pro dítě. Je potřeba ho motivovat, neodradit.

jerrabina
28. dub 2023

Přidám vlastní zkušenost se mnou. Určitě jsem nějaký dys-blbec, ale diagnózu nemám, protože jsem dcera učitelů a ti mě dokázali motivovat k učení písmenek - ještě před první třídou jsem našla doma pravítko s vyriznutymi písmeny na obtahovani a hrozně moc mě to bavilo, jak ta propiska/tužka jela po tom plastu. Navíc bylo nádherně žluté. Díky tomu se stalo, že jsem šla do první třídy a uměla jsem číst (ne nahlas, ale pro sebe ano) a Psát, i když mě to rodiče nějak vyloženě neucili a v 5 letech spíš řešili abych se ve škole nenudila, nechtěli, abych četla delší texty a já tajně četla maminy staré Časopisy (i proto že bylo pod rouškou tajemství co v nich píšou 😄)
V prv i třídě jsme měli super učitelku která upozorňila na nejčastější chyby typu záměna b a d, tak jsem se hecla že mě se to nestane. Akorát při diktáte z nepozornosti jsem psala někdy "kololo" a nebo m se 4 nožičkami 🙂 Teď učím češtinu pro cizince. Jo, jde to 😁
Ale! Ze své zkušenosti (se sebou i s dcerou) napíšu, hlavně nenutit, ať se mu to spíš neznechuti. Spíš trénovat formou hry nebo nevím co ho baví. Třeba sehnat podobné pravítko s průřezy kdyby ho to bavilo, nebo nějaké pexeso s písmeny (třeba na 1 kartě obrázek na druhé jen text), nebo jakoukoli hru, byť kreativní. Nebo vymyslet pohádky na jednotlivá písmenka, cokoli prostě, co mu to zpříjemní (mamka ještě na gymplu - osmiletém - pro mě občas vymýšlela hry aby mi to lip lezli do hlavy) učením jde ovlivnit opravdu hodně, ale hlavně ať to nejde přes odpor a na sílu 🙏 Přeju hodně štěstí a kdyžtak po soukromých zprávách klidně poradím i konkrétně, co by se dalo zkusit dělat 😉

jerrabina
28. dub 2023

P. S. Chyby ve svém textu teď zpětně vidím, za některé může autocorrect a část je můj problém s čárkami ve větách, nesoustredila jsem se, tak někde chybí. Dysfunkce nezmizí, jak je z mého textu vidět, je ale možné, aby si člověk dával pozor. Na čárky ale dlabu 🙂 Aneb píšu to při kojení, tak jsem "nezapínala" plnou pozornost. A tenhle dovětek je taky hezky k tématu 😊

emaxik1982
Odpověď byla odstraněná
Zobraz