Máme doma syna. Je na začátku puberty. Dřív se projevoval tak, že jsem si myslela, že bude mít "na víc". Všechno ho zajímalo, na všechno se ptal, všechno potřeboval vědět. Denně to byly bambiliony otázek. Pořád něco kutil, opakovaně jsme něco řešili, zkoumali, dělali pokusy, hráli jsme poměrně složité hry. Od 6 let zvládal poměrně složité hry pro děti od 10 let.
Teď je ve fázi, že se na nic neptá, nic ho nezajímá. Prostě obrat o 180°.
Prošli jste si tím někdo? Jak to dopadlo? Může to být podle vás pubertou? Nebo prostě nebude "až tak chytrý" a prostě jen přepálil start? Nebo je kolem něj třeba jen málo podnětné prostředí?
@konidana u nás byl právě vysoko nad dětmi. Před školou četl, nasobil, dělil... Ještě ve třetí třídě byl vysoko nad dětmi.
On je pořád nejlepší ve třídě.
Ale zájem a snaha nula.
Jo, nemyslím si, že je to něco ojedinělého. Syn vypadal též jako nadané dítě, dokonce jsem s ním ve druhé třídě jela paralelně matiku hejného jako doplněk ke klasické výuce, kde se naprosto nudil, zvládal toho hodně, hrál od školky i na klavír, od začátku školní docházky člen Mensy... s nástupem puberty ho nic nebaví, všechno je blbé, nic dělat nebude. Nyní je na střední škole (žádný gympl, ale průmyslovka a ani nějaký speciální obor), je velmi spokojený v předmětech, které ho baví, ale nebude se učit to, co ho nebaví, protože je to zbytečné. Dost bojujeme. Nerovnoměrný vývoj má teda od mala. Já už žádná očekávání nemám, jediné, co bych mu přála, aby byl v životě spokojený, protože zatím je to věčný stěžovatel a brbla. A ať si dělá, co chce. Možnosti od nás dostane, bude záležet na něm zda je využije (to třeba pro případné studium).
Tak on je to dost často i problém vzdělávacího systému, co místo vyprofilování nadání nutí děcka dát nejvíc času tomu, co je nebaví. Sama přemítám, kde bych skončila, kdybych od 14ti neměla úlevy ve stylu, že než všichni začli řešit, že mám hromadu trojek a propadám z angličtiny, tak jsem uspěla v matice mezi čtvrťáky na gymplu a začli mi dávat úlevy jinde a já dělala pak hlavně matiku (a programování) a v ostatním nutné minimum.
@merope s nadanim se v nasem vzdelavacim systemu neumi pracovat. je to velka vyjimka, kdyz se najde nejaky osviceny ucitel. bohuzel. je to velka skoda 🙄 jede se na prumernost a podle prumernych. a je to velka skoda. i v tech prumernych jde zapalit velky ohen, kdyz se dobre motivuji a podporuji. a to nemluvim o tom, jak dokaze skola vytvorit absolutni nechut az averzi v predmetech jako hudebka, vytvarka, telocvik...pritom kdyz si to vezmene realne, co ze skolnich vedomosti a dovednosti vyuzijeme po cely zivot - tak jsou tyto 3 rozhodne mezi nima.
@merope on byl hodně všeobecný. Jako předškolák četl i počítal. Byl na několika olympiádách z matiky, ale zároveň vyhrál nějakou školní soutěž, kam děti psaly pohádku - týkalo se jen naší školy. Na druhé straně je i manuálně zručný.
Ale dřív tam byl zájem o to všechno okolo. To už není a chybí.
Možná začal mít prostě zájem zapadnout mezi vrstevníky... A zjistil, že akademickým a vědeckým zájmům na jeho úrovni nerozumí... Ale možná je to dobře? Nezmiňujete, jak je na tom po stránce sociální a kamarádství. Možná potřebuje "prostudovat" tuhle oblast a investuje energii tam.
A nebo je to ta horší varianta, kdy zjistil, že vyčnívat se trestá... Nemáte možnost někde v okolí najít nějakou skupinu zaměřenou vědeckým směrem? Mohlo by to pomoct mu najít vrstevníky, se kterými bude na "stejné vlně".
Mno a další možnost je prostě únava: jestli je na začátku puberty a třeba výrazně vyrostl, nebo se nějak aktivněji mění tělo, prostě to odčerpává energii a jemu už "nezbývá" na ten původní zájem o okolí.
@cilkat kamarády měl vždy. Ne hodně, ale to se nezměnilo. Má pořád své 2-3 kamarády.
Na školu bych to úplně svádět nechtěla. Spíš se bojím toho, že jsme něco udělali špatně my. Buď jsme ho málo podporovali, nebo naopak mu mohlo přijít, že na něj moc tlačíme.
@zuzkasim hygiena je u nás problém taky. Ale to bylo vždy.
Máme doma podobný exemplář. Od malička spoustu zájmů, ve škole vynikal. Teď je na osmiletém gymplu (přijímačky udělal jako jeden z nejlepších), je mu 14, o nic nemá zájem, celý den tráví u PC nebo telefonu, je na trojkach, ctyrkach, co ho nezajímá, nechce se učit. Jediné, co ho baví, je programování. Na hygienu kašle. Kamarády má. Jakoukoliv aktivitu, kterou mu nabídneme, odmítá.😓
podle mě na tohle má hondě špatnej vliv hlavně škola jako taková... ta dost zabíjí přirozenej zájem a zvídavost dětí, bohužel.
neboj, ono se to neztratí, a pozdějc si k tomu zase sám cestu najde, myslim si🙂
@zuzkasim a proč by to u vás nemělo nic společnýho se školou? to je přeci přesně ono, dětem se nutí, co maj dělat. kdyby si o tom mohly rozhodovat samy, tak to dělaj úplně jinak. je to vlastně nutně špatně? že chce dělat, co ho zajímá, a s ostatním nechce ztrácet čas? mně to přijde jako dost běžnej a dobrej přístup, jak naložit se svejma možnostma, o snaze žití ke spokojenosti nemluvě.
škola je demotivující sama o sobě. průměrný a podprůměrný spolužáci a věčná nuda, že si to tam musej odsedět a poslouchat to. nesmyslný úkoly. debilní úkoly, který nedávaj smysl. debilní učivo, který nedává smysl. nejdebilnější hodnocení, a všechny následky z toho plynoucí. já nevim, no...já se fakt vůbec těm dětem nedivim, který škola sere. není to podle mě problém toho, že ty děcka jsou nějak špatně vedený, nebo žijou v blbý době atd..je to prostě špatným systémem, a ty děti tomu konečně nastavujou zrcadlo, v čím dál větším počtu. už se prostě neroděj ty děti, který kam posadíš, tam je najdeš.... v populaci je mnohem víc malejch osobností, který už od plenky věděj, co chtěj, a jdou si za tím. pro rodiče je to výzva, a je to jako fakt náročný, ale taky je to pro svět dobře. protože věřim, že navzdory blbýmu školnímu systému a jinejm negativním vlivům dneska (přepodnětováno, předigitalizováno) si tyhle k sobě a k tomu důležitýmu cestu najdou.
A co robi vo volnom case? Nezaujima ho aspon kontakt s rovesnikmi? Neziskal nahodou nedavno viac pristupu k mobilu, k pocitacu alebo nieco take?
Moze to byt teoreticky aj pubertou, je to take obdobie, ked sa mnohym nladym ludom zda, ze vlastne nic nema znysel.
@normalnimatka Muzu se zeptat, jak bys to skolstvi zmenila k lepsimu? Jake konkretni kroky by se mely udelat? Nerypu, jen je ted obrovska kritika skolstvi, ale nikdo poradne neumi zformulovat, co a jak presne se ma zmenit...
Velmi souhlasím s tou premirou digitalizace a informaci. Ucim na SŠ a studenti v te zaplave informaci totalne neumi delat a vyhledavat. Zaroven jsou ale bez zajmu celkove neco delat. Na otazku, co delali cely tyden jarnich prazdnin 90% odpovedelo, ze spali nebo cumeli do mobilu...
@g_m ahoj, to je na hodně dlouhou diskuzi🙂 myslim, že před jakoukoliv změnou je právě to cítění k potřebě změny, což je právě ta kritika, takže jasně..."všichni si stěžujou", ale to taky o něčem svědčí. jak by se to přesně mělo změnit..., to samozřejmě taky netvrdim, že na to všecko mám stoprocentně dobrej a funkční recept.
do velký míry souhlasim s janou nováčkovou, která tvrdí, že český školství je především nereformovatelný... resp. by byla k zásadnímu olepšení nutná opravdu brutální reforma, že by se vlastně školství moc školství, který si pod tím slovem teď představujeme, asi ani nepodobalo.
je tam špatně hodně věcí. zahlcování 3,14čovinama, to je velkej problém, (a to ve smyslu nejen množství, ale i faktickejch lží a indoktrinace🙂)), další zásadní věc je hodnocení a celej ten způsob "motivace", kterej škola používá, celkově výukový metody taky nic moc - tam se leccos změnilo za poslední roky, ale spíš záleží na konkrétním učiteli, jak je moc osvícenej a kreativní a neznechucenej. za problém považuju celej ten přístup žák/student=debil a učitel jako autorita, která ví všecko (dobře, přehánim, ale rozumíš asi, kam mířim) a další věci, který škola v podobě jako je dneska ani nemůže pořádně čelit, jako je právě velká rozmanitost v úrovni nadání a zájmů dětí v jedný třídě, moc dětí na jednoho učitele, v neposlední řadě i blbý rodiče, který i snahám o změny hážou klacky pod nohy, když vyžadujou něco špatně funkčního a ty změny k lepšímu by prostě ani vlastně nepochopili....
a jsou tam i další věci. podle mě ty duše třeba prostě začínaj cejtit, že škola jim zkrátka nedává do života to, co by opravdu potřebovali, a ať už vědomě, nebo spíš nevědomě, se proti tomuhle bouřej, ale protože stejně věděj, že to je k ničemu, tak upadaj rychle do apatie, že nemá cenu se snažit cokoliv..jen to nějak přežít.
@normalnimatka Ty jo, mám docela problém s nespisovnou češtinou😉 Psala jsem, že u nás to se školou moc nesouviselo a uváděla jako příklad potíže s dodržováním hygieny. Nechci tu psát podrobnosti, ale tohle je věc, která obtěžuje okolí a škodí zdraví i samotné osobě, takže proto jsem prostě synáčka nenechala "shnít" zaživa, ačkoliv on toto považoval za naprostou zbytečnost. Nikdy nevíš, co se ti bude v životě hodit a budeš doopravdy potřebovat, i z těch školních znalosti. Nejsem příznivcem svobodného školství, každý respekt k zajmum dítěte musí mít dle mého i své hranice. Je to na delší debatu a datlovani do tel.moc příjemné není, jdu lyžovat.
@zuzkasim no snažila jsem se ti naznačit, že to, že tvůj syn byl nejdřív zvídavej atd a pak jaksi ztratil chuť, a co ho nezajímá, tak to dělat nebude, tak na tom pravděpodobně měla podíl i škola. hygiena byla asi jen další oblast života, kde na to dlabal. zastávej si co chceš🙂 je to jen možná odpověď na tvoje "proč"....
U nás máme dceru v 1.tride, nadaná,ale bohužel ve škole s tím neuměli ze začátku pracovat,teď naštěstí od ledna ve skole funguje speciální pedagozka,ke které bude jednou týdně docházet.v hodinách se nudí,počítá víc než do 10 a zná písmena.tak jsem ji přihlásila do knihovny,kde jsme půjčili knížku kterou chtěla a doma si ji čte.ukoly ze školy uděláme a pak si jde číst. P.ucitelka s tím asi moc nesouhlasí,ale je mi to jedno,na začátku roku řekla že se s dětmi má číst a podle mě je jedno zda čte to co zná -slabikar nebo si čte už klasické knížky co jí baví.ma doma koumaka,tak děláme různé rébusy, úkoly.nejhorsi pro mě bylo,když začala chodit ze školy s pláčem,že se nudí a nerozumí si s dětmi, její zálibu v učení a vědomostech má jeden chlapeček, ostatní děti ne a ty ji vyřazovali z kolektivu.ale naštěstí se to začalo řešit ve škole hned,je holt jiná a sama si to uvědomuje,já jí podporuji hlavně aby byla šťastná.
Nás mladej, téměř 11let, nikdy nebyl jako že nadprůměrně nadaný.
Ale od září začala přicházet pozvolna puberta. Nic ho nebaví, nezajímá, vše je trapné, nuda. Nejradši by se válel na gauči a cucel do bedny/ hrál na compu- x-boxu. Hlavně aby po něm nikdo nic nechtěl a nemusel nic dělat. Sport je blbost ( chodí na něj od třech let ). Chování se zhoršilo i v rámci školy . Co ho nezajímá, nebaví, to dělat nebude. Jsem zvědavá, kam to povede .....
U nás je to docela podobné. První útlum nastal na podzim 1. třídy. To se po pár měsících precejenom zvedlo. Nakonec jsme prestoupili do vyberove třídy, což taky dost pomohlo. Teď, se začínající pubertou je zase útlum, respektive jen by hrál hry a koukal na televizi, ale když.narazime na nějaké pro něj atraktivní téma, tak trochu ožije. Jsme teda na začátku puberty, tak to budw asi ještě narocnejsi. Na druhou stranu bych to neviděla tak, že už není nadaný, jen se momentálně soustředí na něco jineho (být z našeho pohledu je to nic).
Tak já bych hlavně rozdělila dva pojmy
Nadané dítě (má kapacitu se ty věci naučit, nebo je vymyslet)
Studijní typ (baví ho studovat, může a nemusi to být nadaný člověk)
Znám lidi, hlavně to bývají holky, co jsou studijní typy a mají krásně podtrhané sešity, ale nadání nic extra, spíš jen rády (rádi) papouškují
Znám taky velmi inteligentního člověka, který má jen základku a spoustu dalších nadaných lidí, kteří studijní typy nejsou (ať už nějakou školu dělali, nebo ne). Například můj manžel, jako dítě extrémní nadání nevykazoval, ani studijní typ nebyl, ale když něco chtěl, dokázal si za tím jít. Vysoká škola ho taky dokonale nebavila studijní typ to prostě není), ale byl na té VŠ jedním z nejlepších ze třídy (nadaný evidentně je).
Takže nadání a zájem můžou být dvě úplně různé věci.
Muže to byt vliv puberty,třeba má pocit,ze už vsechno ví,víc nepotřebuje😃 Nebo je to normalni vývoj,spousta děti které jsou nejdřív napred se pak srovnaji s ostatními. Muže to byt i naopak, u nás v rodině kluk,který se jako předškolní jevil spis pomalý,dlouho pleny,pozdě řec,dlouho špatná řec,nešikovný, než se naučil na kole,zavázat boty, básnicku ze by uměl celou to nehrozilo. Na prvním stupni žádná sláva,na druhem se zlepšil,na SŠ premiant, teď studuje dvě VŠ současně.
S nadanými je to těžké. U nás se to s nimi moc neumí a nejméně to s nimi umí školy. Proto se i já přikláním k tomu, že je nejpravděpodobnější, že problémy zakladatelčina syna má na svědomí základka. Ale od začátku...
Bohužel přístup našeho školství (a poradenství) je takový, že místo poskytování pomoci raději zpochybňuje, že jde opravdu o nadané dítě. Nadané neustále testujeme a kontrolujeme, jestli náhodou nadaní být nepřestali. A pokud náhodou někde neuspějí, tak si systém oddechne, podporu ukončí a vše uzavře s tím, že o nadaného vlastně nešlo. Tomu pak odpovídá i přístup rodičů, kteří své dítě radši za nadané neoznačují, cítí se jako blázni, obíhají poradny, opakovaně dítě testují, jen aby měli v ruce papír, že to, co sami dávno vědí, není jen jejich výmysl. Taková ta představa ambiciózních rodičů, co mají průměrné dítě, ale předstírají, že je nadané, je úplně mimo realitu (každé potenciálně nadané dítě je tolikrát testováno a důkladně sledováno, že tam fakt proniknout nelze), ale je hluboce zakořeněná. V praxi je vidět spíš opak. Rodiče, co usilovně předstíraji, že jejich dítě nadané není...
Přitom je to v přímém rozporu s poznatky psychologie (kdo mi nevěří, nechť si vygooglí golemův efekt). Platí totiž, že pokud se k nadaným chováme jako k průměrným (například při každé příležitosti jejich nadání zpochybňujeme), tak znaky nadání přestanou navenek vykazovat. Cílem našeho školství (a nás rodičů), by ale měl být přesný opak.
A tady přichází druhý důležitý bod. Kdo je nadaný, nikdy nadaný být nepřestane. Slyšeli jste někdy o někom průměrně inteligentním, kdo by se stal mentálně retardovaným? Jen tak, sám od sebe, bez vlivu nemoci anebo úrazu? Nesmysl že? A stejně tak je to u nadaných. Lidem IQ samo od sebe neklesá.
Pouze se občas stane, že ztratí zájem, případně totalně rezignují, vyhoří. Bohužel je to častější, než by se mohlo zdát.
Ono totiž zkušenost nadaného dítěte na běžné základce bývá dost špatná. Často se nudí. Musí poslouchat nesmysly (je typickým zážitkem nadaných, že se věci musí učit dvakrát - jednou tak, jak je to doopravdy a jednou, jak to chce slyšet učitelka). Má se učit od osob o dost méně inteligentních, než je ono samo (omlouvám se všem učitelkám, ale to je čistá statistika) a za snahu nedostává žádnou odměnu. Naopak, často je označované za drzé, poslouchá, že má nechat prostor i pro ostatní, případně je odměňováno prací navíc (naprostý nesmysl, nadané děti mají problém odpočívat, dávat jim další pracovní listy "za odměnu" je poškozující praktika).
Takže ve zkratce - škola je pro nadané děti obvykle velmi nepřatelské místo, které vede k jejich vyhoření. Pokud bych si měla tipnout, tak to je i to, co se stalo v tomto případě.
Ps: Zanedbávání hygieny je v první řadě volání o pomoc, něco jako když my dospělí z pracovního stresu nespíme a nejíme. Může (ale nemusí) mít přímou souvislost se školou (ale i s jiným stresorem).
@izz76 souhlasím s
@hanuu. Být napřed a být nadané dítě je rozdíl. Vím to,mám nadané dítě doma a upřímně,občas jsem si přála mít dítě normální.jsou to jiné zájmy než vrstevníci,hltá každé slovo co dospělý řeknou,vše rozpitvává do detailů, myšlení má jinde.v necelých 5 letech měla vědomosti a znalosti o 1,5r víc než běžné děti(už mohla jít v tu dobu do školy),teď se to prohlubuje.hracky ani netáhnou, encyklopedie ano.ja říkám,že máme doma malého Sheldona.a ten napřed fakt nebyl.i pro nás naprosto běžná věc jako spánek a odpočinek je pro dceru ztráta času,musí být pořád v pohybu,ale na to jsem zase pes já,bez spánku a nudy to nejde,nic jí nelajnulu.
@veronikav31 přesně tak. Ale toto je taky neprenosna zkušenost. Přesně to znám.
@hanuu
@veronikav31
Tak v předškolním věku se nemusi nutné rozeznat jestli je dítě napřed nebo je nadané. Mám starší dceru už dospeĺou,takže děti z jejího okolí už jsou dospělé a třeba ta co ve 4letech četla,psala tiskace,počítala,milovala encyklopedie a kdeco ji zajímalo,dnes není ani na VŠ. Nechce,stačí ji střední, má práci,tvoří vebové stránky a nijak v ničem nevynika ani nema nějaké specifické zájmy.
Puberta plus uplne nerovnomerny vyvoj, hlavne v oblasti zajmu. Dcera jako predskolak chytra jak opice, zacatek skoly taky, uvazovala jsem i o 8letym g. Ale ona proste tak nejak ustrnula a zprumerovala se ve skole, na gympl nechtela ani omylem, ale zase veskery cas ted venuje zviratum, coz ji drzi vlastne taky od malicka, ale toto se stupnuje narozdil od studijniho nadseni, ktere spis upada... . To prepaleni startu to asi celkem charakterizuje, ale spis v oblasti ocekavani rodicu, si myslim.