Ahojte maminky, dnes jsme měli s kamarádkou spor, co ona očekává od školky - já tam měla loni dnes 4letou dceru, takže už máme trochu praxi, ale ona tam letos dává svého tříletáka, tedy o rok mladšího od naší dcery, a tvrdí mi, že jsme dali dceru do špatné školky. Kamarádka tvrdí, že správné držení tužky nebo pastelky by měli učit ve školce a ne doma, že ona není pedagog, že 3leté dítě je ještě příliš malé na to, aby se zvládlo obléct a obout, a že očekává, že tam jejího syna budou oblékat, protože to je též učení. Dále očekává, že tam jejího syna naučí mluvit, a že když se jim na jeho mluvě bude zdát něco špatně, že jsou povinni to tam nějak řešit, případně ji doporučit logopedickou péči. My jsme tedy ve 3 letech nastupovali bez plen, dcera se uměla obléct a začali jsme docházet na klinickou logopedii, protože se mi zdálo, že by měla už alespon trochu mluvit. Tam jsme začali i pilovat grafomotoriku. Kamarádka si ale myslí, že přeháním, své dítě přetěžuju a školka se prý mému dítěti nevěnovala tak, jak by měla. Kde je hranice domácí výchovy a kde začíná hranice předškolního vzdělávání? Nemáte někdo zajímavý odkaz, kde by tuhle problematiku dobře vysvětlili?
myslím, že by se to dítě mělo učit doma i ve školce. Dcera kyž šla do školky byla samozřejmě bez plínek, tužku držela krásně -dokonce uměla napsat i první písmenka jména a příjmení )teď už umí asi 10 a slova jako máma, táta...), uměla se obléknout včetně ponožek, jen tričko byl trošku problém....ale myslím, že každé dítě je jiné a některé něco z toho umí až o hodně později a není to žádný problém nebo chyba....V kolektivu se asi mnohem lepší učí , když děti vidí i osattní, ale určitě b y to maminka (a rodina vůbec ) neměla nechávat jen na školce. Na druhou stranu některé školky se dětem opravdu věnují, jiné je nechávají být a jen si "ulehčují život". Obecně si myslím, že dnes jsou na děti kladeny menší nároky než dřív. Dřív byly děti bez plínek okolo 12-18m, my se sestrou jsme třeba už ve 3 letech jedli příborem....dneska se jen podle mě zbytečně honí na všelijaké kroužky.
Jen by mě zajímalo, jak to, že vás vzali ve 3 na logopeii? Já jsme tam byla s dcerou 2x od 2,5 let a vždy mě "vyhazují" s tím, že máme přijít v 5 letech. Ona má teda jen problém s výslovnost (v, k, f, dě, tě, ně....dřív i l, ale to se teď už naučila) jinak vývoj řeči byl v pořádku.Jdeme tam zase za týden , tak jsme zvědavá, jestli už se jí budou věnovat🙂.
No ta já zastávám názor, že dítě když nastoupí do školky, tak by se mělo umět samo obléknout a obouvat, samo si dojít na záchod, umět mluvit, prostě musí být samostatné.
Ve školce učitelky děti učí, ale učí je trošku jiným věcem - malování, tvořivost, cvičení, říkanky, písničky......
Takovéto základní věci jako obléknout, zvládat záchod a podobné, musí dítě umět z domova.
Vemte si, že má učitelka plnou třídu tříleťáků a kdyby to nikdo z nich neuměl a všichni čekali, že je to ve školce naučí, tak ve školce opravdu nic jiného nedělají, než jen přebalují a oblékají děti.
Moje mamka učí už skoro 40let ve školce, takže já mám už "deformovaný" názor 😀
Od 3-letého dítěte se očekává, že:
- je bez plínek a zvládá hygienu - samozřejmě, že učitelky pomůžou utřít, spíš, že si řekne, že chce čůrat/kakat a neudělá potřebu uprostřed třídy (nehoda se ale stát může)
- umí se sám najíst, umí pít z hrníčku, umyje si ruce, vyčistí si zuby
- při převlékání alespoň spolupracuje - málo 3-letých dětí se umí samo převléct. Holky jsou ve třídě, která je dole a i když je školka zateplená, tak od října do března chodí v punčochách, teplákách (legínách), 3 tričkách, mikině ....a to 3-leté dítě nezvládne dost dobře na sebe navléct 😀 zvlášť ty termoštrample (punčochy) - jsou většinou hodně pevné.
- kreslení, manipulace s nůžkami - tam jde spíše o sílu davu - kolektivu. Doma vám dítě sedět nevydrží, tam vydrží. Jde o to, že učitelka ví, co má dítě umět. Pokud někde pokulhává, většinou informuje rodiče - že to mají doma procvičovat.
- logopedie - my chodíme rovnou do logopedické třídy (je zde jen 14 dětí a každý den cvičí mluvení + tam dochází logopedka). Řeč se rozvíjí věkem. Nejpozději ale by se to ale mělo řešit v předškolním věku. To ale většinou učitelky taky upozorní - pokud vidí, že rodiče to sami neřeší
ALE - nezapomeňme na to, že za dítě jsme zodpovědní my a my ho máme vychovat. Nemohu přece očekávat, že tam dám nezvladatelné dítě, co jí rukama, je s plínkami a školka mi dítě vychová a vše naučí 😝 Někteří rodiče ale na to zapomínají. Školka má jen napomoci k rozvoji dítěte - naučit ho žít v kolektivu, přizpůsobit se mu a dodržovat jeho pravidla.
no v prvom rade skolka nema suplovat rodicov. Zakladne veci by mal naucit rodic, odplienkovat, najest, napit, prezliect sa, ist na zachod, oducit zlozvyky ako cumel, ruka v nose, ustach, plienka na spanie a pod. V skolke je dieta na cas, ked su rodicia v praci. Maju sa tam hrat, zabavat, naucit sa nejaku basnicku, pesnicku, respekt v kolektive, grafomotoriku postupne(hlavne v pripravke), zvyknut si na autoritu. Urcite nesupluju rodica! Rozpravat sa maju naucit doma, aj ked, nie kazde dieta to uz v troch rokoch vie(nas pripad, kde starsi od 10 mes rozprava nepretrzite a stale, okrem casu, ked spi 😅 , a mladsi vie tak mama a lev 🙄 ). Starsi nevie R, navrhli mu logopedicku, ktora pride do skolky buduci tyzden, porozprava sa s detmi a sama doporuci, kto, co a ako. Rodic dochadza samostatne ambulantne do poradne.
Zboznujem matky, co šupnu dieta do skolky, totalne bez zakladnych navykov, sak nech sa ucitelky trapia. Ony tam nie su na to!
ja mam 20 mesicniho syna.myslim si ze deti by se meli ucit formou hry a ne na ne striktne tlacit.u nas doma to tak funguje vse bereme formou hry co se tzce vyslovnosti myslim si ze je to casty nez bylo za me ja sice jako mala navstevovala logopedku ale nebylo nas tolik jako jed deti s timhle problemem.rodice by meli vic detem cist(prekvapuje me jak rodice malo ctou svim detem a nekteri vubec)min zapinat televizi a mluvit,mluvit,mluvit. 🙂 jinak jsem zvedava co vse po nas budou chtit u zapisu do skolku 🙂
v naší mš pomáhají s oblékáním (mladším dětem určitě) např. se zipy...také starší děti jsou vedeny k pomáhání mladším
úchop tužky a znalosti důležité pro nástup do školy sledují především u předškoláků nebo starších dětí
drobné řečové vady si u nás buď nevšimli nebo to neřeší, ale nevšimla si toho ani dětská lékařka (chodíme na logo)
hranice domácí výchovy x předškolního vzdělávání - záleží na dítěti, ale ten rok před nástupem do školy je dle mého s dítětem vhodné trochu pracovat (ale zase některému stačí práce ve školce, jinému je třeba se věnovat i doma)
a spoustu věcí se děti naučí v mš za provozu, v kolektivu dětí
já tedy s dětmi nic nepilovala, počkala jsem až k tomu dozrají..(třeba dcera se sama najedla před druhým rokem, syn až ve třech)
U nás požadovali spolupráci při oblékání (záležitosti typu zip, ev. tkaničky pomáhají) - já jsem se snažila synovi ulehčit situaci, takže měl zásadně kalhoty do gumy, boty nazouvací nebo na sucháč a třeba v zimě na krk takový nákrčník, co si sám přetáhl na mikinu a chodil v kombineze, protože tu tahem zipu zapnul během dvou dnů a nikde mu nikam netáhlo. Odbourali jsme punčochy a nisl podvlíkačky, ve kterých v zimě chodil do třídy namísto tepláků, učitelky o to i prosily, aby dítě mělo punčocháče namísto tepláků.
Letos jako 4 letý to zládá sám, jen neumí nasunout jezdec zipu, aspoň doma ne, začne se vztekat, protože mu to nejde, ve školce věřím, že se o to pokouší déle.
Museli se najíst lžicí a pít z hrníčku, letos od těch 4 let se učí jíst příborem, takže to praktikujeme i doma.
Tužku nějak držel, podle mě dobře, každopádně ve školce učí trochu jiný úchop, než mám já, neřeším, nechávám na něm, jestli použiju můj nebo školkový.
Museli být samo bez plen, tolerována jim byla občasná nehoda během dne (první měsíc to vůbec neřešili - syn pár nehod měl, protože se třeba bál jít od stolu nebo z postele nebo ze hry, když píuč řekla, že teď se např. jí a hotovo - odchytili jsme důvod a učitelka na moje přání několikrát zopakovala synovi, že čůrat může,když bude chtít, jen jí to má říct - vyřešeno) - během prvního roku tolerují občaasné počůrání ve spánku.
Řeč - v průběhu roku je ve školce logopedka, soustředí se na předškoláky, ale lze na posouzení objednat i menší dítě, využili jsme a učitelka pak tlumočila výsledek, v našem případě OK.
Na nástěnce je vždy psáno, co se učí - např. stříhání nebo otáčení věcí z rubu na líc a žádají o spolupráci.
Řekla bych, že jde o spolupráci, náš syn se rozhodně ve školce chová jinak, doma je paličatější, tam na něj působí síla kolektivu, doma nerad maluje, tam klidně i dobrovolně, když si ostatní hrají třeba se stavebnicí 😀 atd.
Já myslím, že se to nemá hrotit. Rozhodně by mělo dítě být bez plínek a mít pojem o základní hygieně (jako, že se mají umýt ruce apod). Když se bude samo znažit obléct, ale nebude to ještě úplně zvládat, svět se nezboří, když uvidí ostatní děti, bude to chtít umět taky. A to je se vším. Já naopak nemám ráda, když se z dětí dělají cvičené opice a rodiče soutěží, které dítě umí víc básniček a podobně. Spoustu věcí by se dítě mělo naučit spontánně při hře.
Ona ta realita bude asi někde uprostřed. Síla kolektivu je obrovská, takže to co by doma dítko odmítlo dělat, na to ve školce dobrovolně přistoupí. Už jen z tohoto titulu dělají dítka velké skoky právě v oblestech, které doma byly tabu.
Na druhou stranu je ale potřeba si uvědomit, že pokud na jednu učitelku připadá cca 10 dětí, nelze čekat zázraky v oblastech, které vyžadují dlouhodobý individuální přístup. Zkrátka mám pocit, že MŠ a domácí výchova se s výhodou doplňují, ale nenahrazují. Tzn. není možné vývoj dítěte ze strany rodiče hodit za hlavu, s tím, že "teď už chodí do školky".
já mám dojem, že kamarádka si myslí, že tím, že dala dítě do školky jaksi její mateřské povinnosti končí. souhlasím s výše napsaným. školka má pomoci rozvíjet dítě, učit ho žít v kolektivu, snášet autoritu mimo rodičů. mám pocit, že když dítě základní věci nezvládá, tak ho dnes do školky ani nevezmou, tak to měla kamarádka štěstí. samozřejmě si učitelka díky vzdělání a praxi všimne věcí, které mi ne, ale od toho existuje konverzace, abychom to pak společně probrali a domluvili, jak to dál řešit. co je v čím možnostech a kompetencích. podle mě své dítě nepřetěžuješ. jen ho učíš být samostatným, aby měly paní učitelky více času na pomoc dětem, jako má tvá kamarádka 😉
Souhlasím de facto se všemi maminkami tady🙂 Z pohledu účy😉 čím víc dítě zvládá,tím líp...ale samozřejmě je někdy realita jiná a každé dítko taky,tak že se pak přistupuje individuálně ke každému dítěti zvlášť 😉
tak školka nemůže suplovat rodiče - některé věci už by dítě mělo umět před nástupem do školky a je jen ukázkou toho, že matka na výchovu svého dítěte kašle, pokud se dítě ve 3 letech dítko neumí aspoň částečně s pomocí obléknout - ponožky, nebo punčocháče zvládne málokteré, ale natáhnout si tepláky nebo kalhoty a nazout boty/papuče by mělo zvládnout už podstatně dříve než při nástupu do školky - není to panenka. Mluvit by se taky mělo dítě učit především v rodině - i když i naše holka se rozmluvila až mezi dětma, rozhodně bych nepředpokládala, že jí to budou učitelky v mateřince cíleně učit,nebo dokonce doporučovat logopedii - na to jsou rodiče a učitelky rozhodně nejsou povinné jakkoliv řešit, pokud se dítě není schopné domluvit. Na druhou stranu ke správnému držení tužky/pastelky by opravdu učitelky ve školce měly děti vést - vědí jak to má být opravdu správně. Stejně tak dětem ukážou jak správně držet lžíci a příbor, ale určitě nemůžou každé děcko krmit. A podobně - je toho hodně s čím učitelky a vzor ostatních dětí ve školce pomůže, ale základní návyky a sterotypy musí mít dítě z domova.
Já bych očekávala od školky, ze se budou k mému dítěti chovat slušně, budou respektovat jeho osobnost, budou dodržovat pokyny a přání rodičů, v případě, ze nemohou respektovat, oznámí to co nejdříve rodiči, nebudou s dítětem řešit cokoliv za co dite vzhledem k věku není zodpovedne, nebudou ho nutit do jídla, budou nabízet chutné a zdravé jidlo, budou podporovat přátelství, nebudou dítě stresovat rutinním biflovanim k zápisu do školy..Logopedie v dobrých školkách bývá.
Od dítěte respekt k osobám v objektu školky, snaha o vo nejlepší výkon v sebeobsluze.
Hm, každý má jiný názor kde se co má učit. My jsme měli školku dobrou, myslím, že se tam naučil spoustu věcí. Myslím, že s sebeobsluhu by se dítě mělo naučit doma. Já měla problém, že paní učitelka byla autorita, tam si nedovolil odporovat. Doma, když po něm chci něco z grafomotoriky nebo malovat, tak se na mě vyprdne a začne se vztekat, že to dělat nechce. Ve školce by si to nedovolil. Myslím, že na logopedický problém by školka měla jen upozornit a je na rodiči jak s tím naloží.