Synovi je 6 a stále velice komolí slova. Aktuálně už nevíme, jak na něj, aby se to trochu pohnulo. Má spoustu slov, co se naučil vyslovovat špatně a nedaří se nám ho to přeučit na správnou výslovnost. Samozřejmě opravujeme. Snažíme se, aby to řekl dobře, ale ono mu to neleze přes pusu. Takže i když po slabikách (hláskách) řekne třeba ch-ví-le, tak najednou z něj vypadne "fíve". L neumí, tak to neřeším, ch vyslovit umí, ale v některých slovech nepoužívá, rozhodně se to netýká jen ch, ale je toho víc. Plus někde si hlásky ubere a přidá, ale opět problém, aby to vyslovil správně.
Hlavně je už naprosto demotivovaný a veškeré snahy, aby se opravil končí tím, že si zacpe uši a ječí.
Sluch má vyšetřený a má ho v pořádku. První hlásku slyší. Poslední ne, pokud jde o samohlásku, souhlásku pozná.
Na logopedii docházíme, ale tam řešíme jiné problémy a s tímto mi neporadí. Prý až bude umět hlásky, bude to vyslovovat správně. Ale on to dělá i u slov, co umí všechny hlásky. Když se naučí novou hlásku, tak ho musímu tu hlásku učit vyslovit ve všech slovech.
Syn má vývojovou dysfázii, ale podle logopedky to s tím nesouvisí.
Máte některá tip, co pomohlo u vás?
Určitě to souvisí s vývojovou dysfázii. Mému synovi bude příští týden osm let a s tímhle jsme bojovali roky i na logopedii. Podstatněji se to zlepšilo až teď během posledního roku, když se v první třídě učil číst. Tím jak se učil číst písmenka a z nich slova, tak to četl správně a pak začal používat správně i v běžném řeči. Ale i teď se někdy zapomene, hlavně když se ze sebe snaží něco dostat rychle. Ale když mu řeknu ať mi to řekne ještě jednou a pomalu, tak to pak už řekne správně.
Určitě první krok - změna logopeda.
@xxx3d to opravdu ne. Vystřídali jsme jich hodně a teprve teď se to hýbe a paní logopedka pomáhá. Jsem s ní velice spokojená. Od září s ním pojede Elkonina.
Podívej, jestliže logoped řekne, že vývojová dysfázie nesouvisí s komolením a špatným vyslovováním, a že ti s tímto neporadí, pak to není vhodný specialista pro dítě, které má vývojovou dysfázii. Chápu, že najít odborníka není snadné, ale jde především o dítě a to, aby zvládlo co má před nástupem do školy, i když předpokládám, že máte odklad, nicméně, pokud se něco bude "přehlížet" neupevňovat správně, ve škole se k tomuhle velmi rychle přidají specifické poruchy učení a bude (dítě) v háji, protože jeden neúspěch bude střídat druhý... a pokud už teď je demotivovaný, radila bych na prvním místě změnu logopeda a ruku v ruce s tím i kontaktovat nějakého speciálního pedagoga, aby byla zajištěna komplexnost.
Taky mám šestiletého syna, měl těžkou vadu výslovnosti, neuměl snad 12 hlásek a od čtyř let máme vynikající logopedku, co komplexně řeší jeho problémy a hláskou L jsme začali, je totiž na dlouhé lokte, u nás to ty dva roky trvalo. Průběžně pokaždé projede takovou diagnostiku, kdy kontroluje sluch, rozumové chápání, gramatiku, slovní zásobu....prostě nic nepodceňuje.
Chtějte od logopeda víc.
@xxx3d samozřejmě špatná výslovnost i komolení souvisí. Nesouvisí to, že nám to nejde přeučit, špatně to tam vyznělo. Její rada byla, že až se naučí hlásky, tak se to samo srovná. Plus by měl pomoct ten Elkonin, proto ho navrhla. Nemáme tlačit.
Hledám něco víc, protože se bojím, že tím patlanim si to jen víc a víc utužuje.
@antoinet my začínali sykavkami. Na písmeno L nema posílenou pusu a nevysloví ho.
L jsme dělali víc než rok u předchozí logopedky a bylo to k ničemu.
Ona taky řeší gramatiku, sluch, grafomotoriku, motoriku, slovní zásobu...
Aha, tak děláte aspoň posilovací cviky? Klapání jazyků o patro, tlačení do tváří zevnitř, sahání směrem k nosu.... protože L je o posílení jazyka.
Pokud logopedce důvěřujete, pokračujte ve spolupráci, ale zkuste najít ještě odborníka na dysfázii, co poradí metody učení. Fajn je třeba FB profil Vývojová dysfázie.
@antoinet Ano, posilovací cviky děláme víc než rok. Pokroky jsou, ale ideální to není, proto jsme ještě k L nedospěli.
Ona doporučila toho Elkonina, psycholozka taky, ale snažím se zjistit něco víc. Škola se blíží...
Škola se blíží... vy nemáte odklad?
@xxx3d my nemáme odklad. Syn ho má. Ale stejně to je jen rok.
Od října bude chodit do kroužku pro předškoláky a ráda bych, aby mu tam děti i učitelka rozuměly.
Teď je léto, logopedie moc nejede, tak se snažím najít to, co můžu udělat pro něj sama.
uff, to jsem ráda, že má odklad. S tím co píšeš souhlasím, rozumím tomu. Jenže ten plán na reedukaci by měl vycházet od odborníka, tedy logopedky, nebo spec.pedagoga, případně, pokud bude specializovaný kroužek pro předškoláky. Předpokládám, že dg. máte stanovenou přesně, na základě všech potřebných lékařských zpráv, takže odsud i vycházím, co se týká celkové terapie.
@xxx3d musela jsem mu ho vyběhat. Podle všech je zbytečný, protože je syn velice šikovný. Školka, logopedka i psycholozka byly pro vstup do školy. Díky koroně ho v PPP netestovali a podřídili se mému přání.
Já po svých zkušenostech nevidím na odbornících nic světoborného. Každý si to dělá podle sebe a hlavně jejich postupy a doporučení se často naprosto rozchází.
Diagnózu má tu dysfazii, prý velice slabou a nová psycholozka to vidí spíš na OVŘ.
A diagnóza probíhala tak, že jsem se zeptala, jestli to nemůže být dysfazie, někdo to napsal do papírů a ostatní to opisují.
Tyjo, to je drsný... jakože k tomu stanovení diagnozy… i vlastně k tomu odkladu. Chápu, že je dítě šikovný, ale pakliže neumí srozumitelně mluvit, bude to jeho obrovská nevýhoda, tak nechápu, že se k tomu takto postavili, ale je dobře, žes mu to zařídila ty. A přeju, aby to v následujícím roce zvládnul, jen se obávám toho, když se s ním bude pracovat podle dg kterou nemá, aby se neutvrzovaly ty špatné vzorce, protože pak mu budou dělat paseku v následujícím...
@xxx3d prostě hůř mluví. Buď má OVŘ nebo VD. Postupy jsou u obojeho podobné a podle mě lepší, aby se s ním pracovalo jako s dysfatikem, což je horší diagnóza.
Když mu byly 2, tak jsem s ním pracovala jako s autistou, i když není. Našla jsem si to tehdy sama a přizpůsobila jsem se mu. Rozhodně mu to neuškodilo. Psycholozka mě pak chválila, že jsem mu tím hodně pomohla.
Když se bude se zdravým dítětem pracovat jako s dysfatikem, tak mu to neublíží, ale opačně by to byl problém.
Logopedka hodně spoléhá na toho Elkonina, protože ten je na rozvoj sluchového vnímání, které má trochu horší (i když první písmeno ve slově pozná skoro na 100%).
On mluví slušně. Chybí mu 3 hlásky. Když se na to nebudeš soustředit, tak ani nepoznáš, že to tak moc komolí, protože zamění třeba m za n, p za k...
Při přečtení prvního příspěvku my okamžitě naskocilo "vývojová disfazie". Starší ji má (v listopadu mu bude 5). Komoleni a přehazování písmen/slabik u něj byl standard, ale jak se víc rozmluvil, většinu opravdu opravil. Občas si vzpomene, jak slovo vyslovolal špatně a používá to jako hru a dělá, jako že ho někdo opravuje... Ale běžně už slovo řekne správně. Fakt nepomohlo opravování, zlepšilo se to "samo".
Opravdu mám ale pocit, že mu pomáhá, že už umí písmena a když mu slovo napíšu... Nebo třeba jen ten úsek, co komolí. Navíc písmena ho velmi baví.
@cilkat náš je o rok a půl starší a trvá to. Mluví hodně, ale svým způsobem. Písmena umí, ale zdaleka nečte.
Právě se bojím, aby si to nezažil ještě víc.
Ale dělá to i starší syn (i když o poznání méně) a ten žádnou diagnózu nemá.
Dcera má taky vývojovou dysfázii a podle mě to teda souvisí. Co na logopedii řešíte, když ne L? Tím jsme v podstatě začínali. U nás trochu pomohlo začít se učit písmena, aby dítě začalo získávat představu, jaký je mezi nimi rozdíl. Také musíme učit v podstatě každé slovo zvlášť. Každý den spolu hodinu sedíme a děláme "úkoly" 20 minut logopedie, zbytek různé pracovní sešity. Jinak doporučuji na FB skupinu Rodiče dětí s vývojovou dysfázii.