Ahojky holky (maminky), mám takový problém a potřebuju se s Vámi poradit. Mám syna, kterému budou v lednu 4 roky a máme problémy s mluvením. Občas, když se mu chce snaží se opakovat slabiky. Samozřejmě, že chodíme k psychologovi (psychiatrovi) a k logopedce atd. ,ale teď nastal problém ve školce. Z důvodu toho, že nemluví tak se snaží na sebe jiným způsobem upoutat pozornost. Dneska jsem si pro něj byla ve školce a ředitelka řekla, že ubližuje ostatním dětem atd. No prostě z něho udělala parchanta, který šikanuje ostatní děti. Dneska prý strčil do holčičky, která upadla a málem si rozbila hlavu. Přišla s tím, že mám donést papír od lékaře, že může chodit do normální školky, protože si myslí, že potřebuje stálou pozornost. Chtěla jsem se zeptat, jestli s tím nemáte nějaké zkušenosti a jestli mi můžete poradit, jak při takovém případě postupovat? Mám si hledat nějakou speciální školku? Jaké jsou spec. školky na Praze 5? A myslíte, že se rozmluví, když už mu budou 4 roky a pořád nic? Děkuji za jakékoliv rady.
@hancatko ...Ahoj, mrkni na tuhle diskuzi https://www.modrykonik.cz/forum/volne-diskuze/maminky-nestandardnich-deti-poruchy-komunikace/ a zkus zkontaktovat zakladatelku, maminku @sisstin, poměrně hodně je v tomto ohledu zběhlá a určitě ti ráda poradí 😉 .
@hancatko to je těžké říct, ale v Praze je logopedická školka, možná tam by to pro Vás nebylo špatné http://www.logopedickaskola.cz/
@hancatko to fakt není o tom že nechce, můj syn chtěl, chce ale nešlo to, má těžkou vývojovou dysfázii, ted v 6 letech mluví jako 3leté dítě, ve 3letech neřekl ani slovo, ve 4 měl cca 30 slov-tymu hači, papa, bac atdl. od 2 a půl chodíme na logopedii. základ je kolečko neurolog, foniatr, psycholog aby určitě diagnozu, pravidelná logopedii
samo ideální je logopedická školka, může být i v normální, ale chce to ochotné učitelky. ty u nás nejsou, syn 2 roky chodil do speciální školky-ne logopedické ale speciální pro postižené a do normální školk nastoupil ted, skoro v 6 (25.10 bude mít 6)
Ahoj, moc na tyto servery nechodím, moje mamka učí už dlouho a tenkrát když dceři byky 2 roky a moc nemluvila, říkala, že do 5-ti let je to normální, pak by se měla hledat odborná pomoc. 🙂
držím pěstičky, Katka
@hancatko Ahoj, můj syn cca ve 3 letech mluvil jen nějaké slabiky. Choval se stejně jako tvůj syn. Zjistili jsme že má i horší porozumění. Jakžtakž se začal rozmlouvat, ale hodně pomalu, teď má 4,5 roku, od září navštěvuje logopedickou školku. První dny byli krušné, neposlouchal, snažil se dělat co chtěl, ale paní učitelky si ho hodně rychle srovnali. Ve třídě je 12 dětí, 3 učitelky, mají super denní program, intenzivní logopedii a Staník se zlepšil neuvěřitelným způsobem ve všech směrech - jak v kresbě, tak začíná jednoduché básničky, hraje si úplně jinak než si hrál, rozmluvil se. Jinak mě strašně vyhovuje jejich systém logopedie, každý den si nosí nový úkol, který je spíš formou hry a když už to má zmáknuté, dostane tam písemnou pochvalu, anebo jedničku, tak je takový namotivovaný. Já určitě být tebou řeším speciální školku, protože v normální školce se nikam dál neposune a bude akorát nešťastný. Už je dost velký a očividně u tvého syna není problém jen s mluvením. Nesouhlasím s názorem, že by se mělo čekat do pěti let. To už je předškolní dítě a pokud se v pěti letech teprve začne lítat a hledat diagnóza, tak to už je hodně pozdě na jakoukoliv nápravu, aby mohlo dítě v šesti letech nastoupit do školy. Bohužel s výběrem školky v Praze ti nepomůžu, my chodíme do Brna.
@hancatko pokud dite v takovym veku nemluvi, jsou tri moznosti : ma poruchu autistickyho spektra, ma vyvojovou dysfazii nebo dysartrii, ma mentalni retardaci 😉 cili zaklad je, aby mel spravnou diagnozu a dle doagnozy se pak bud pracovalo na naprave ( dysfazie, dysartrie) nebo na aspon castecnem zlepseni stavu ( autismus, MR). Pises, ze k psycholozce a logo chodite, bohuzel ne kazdy diagnostik a spis skoro zadny o vyvojove dysfazii nic moc nevi, neumi vysetrit nrmluvici dite apod. Chce to dost hledat dle reference rodicu, kteri maji dite s podobnymi projevy.
Cekat do ctyr ( peti, sesti atd) je blbost, pac uz totalne nemluvici trilete ditko neni dite bez diagnozy, takovym recem typu "Pepicek nemluvil do peti a je z nej pan inzenyr" fakt never 😉
@juldaska ono zalezi, co to je "mluvit", pac casto slysis od maminek, ze dite nemluvilo, ale rikalo jen to a to a to, a dost casto se zjisti, ze vlastne pamet je zradna a diteti nebyly ctyri, ale ani ne tri 😉 ono se staci podivat do starsich "nemluvicich" diskuzi, kde byly vsechny maminky utesovany a podivat se o dva roky dale a ani jedno to dite neni bez diagnozy 😉
@juldaska proste nemit ani jdno slovo ve ctyrech letech normalni neni a vzdycky tam mene ci vice zavazna diagnoza je 😉 Ja se v tom pohybuju fakt uz docela dlouho a neznam jediny zazracny pripad, kdy by dite zacalo jen tak z fleku mluvit a bylo naprosto v poradku. To se muze stat u opozdeneho vyvoje reci, ale tam to je fakt limit do tech tri let max 😉
U 3,5 leteho ditete, aby se jeste mohlo mluvit o opozdenem vyvoji reci je slovni zasoba cca 25O slov a tvoreni aspon kratickych vet 😉
@sisstin Já o tom nic nevím.. jen jsem si vzpomněla na sestřenky kluka, který opravdu do 4 let nevydal slovo, kterému by bylo rozumět (něco si mrmlal, ale nerozuměla mu ani jeho máma).. holčičku pak už nikdo neřešil, když ve čtyřech letech taky nemluvila.. Ale říkám, vůbec nic o tomhle tématu nevím..
Syn ve 3,5 letech tech 250 slov mel, ale teprve zacinal spojovat sve slova, mluvil v samohlaskach, tvoril si svoje vyrazy, nulova gramatika, naprosto nesrozumitelna vyslovnost atd. vyvojovou dysfazii ma, lehkou, ted uz zbytkovou, nicmene ma. Momentalme mluvi uz normalne, ale pretrvava chybna vyslovnost sykavek jak ostrych, tak tupych, R a Ř. Jinak je chytry, coz mu dost pomohlo a pomaha tu dysfazii "maskovat, nicmene od 2 let to je klinicky logoped, psycholog, ergoterapeut, logo skolka atd. A to ma vadu fakt lehkou, dite, ktery skoro ve 4 nerika nic na tom bude hur. Ve skupine na FB je nas uz skoro 700 maminek deti s vyvojovou dysfazii, uvadi se, ze dnes jiz skoro kazde 50. dite nejak specificky naruseny vyvoj reci ma a je to fakt pruser. Pak vznikaji konflikty, co popisuje zakladatelka, ve skole se k tomu poji vsemozne poruchy uceni atd, opravdu nepodcenovat 😉
@juldaska a opravdu mu byly ctyri? 😉 Takhle se se mnou jeste pred urcenim diagnozy syna dohadovala mamka, ze taky mela souseda, co do ctyr nemluvil a je prave ten inzenyr 😉 Jenze kdyz se pak zamyslela, tak si uvedomila, ze ono mu bylo o rok min ze a to je fakt rozdil v tomhle veku 😉 A ano, spousta deti s dysfazii neni diagnostikovana, protoze ji maji slabsi a ono se to casem upravi, ale to dite je socialne vyloucene, deprimovane, protoze si nemuze rict o sve potreby a celkove komunikovat 😉
@sisstin byly mu čtyři.. pamatuju si to proto, že do sestřenky všichni šili, ať s tím začne něco dělat.. jejda, teď si teda vzpomínám, že jí pak dr. říkala, jestli nemá přirostlou uzdičku na jazyku, že by mu to "nějak nařízli".. ale ona mu to nenechala udělat.. a kluk se pak rozmluvil..
@juldaska jenze on mluvil, akorat mu nebylo rozumet 😉 jenze zakladatelky dite nerika NIC 😉 Tak to prave vznika, ze maminky reknou, ze jejich dite nemluvilo (jenze mluvilo komunikacne, jen spatna vyslovnost), ale pak jsou deti, co nerikaji fakt NIC. Syn do 2,11 roku krome ukazovani a "eeee" nevydal zadny jiny zvuk nebo slabiku 😉
Asi jsme na tom podobně. Syn čerstvě 3r taky skoro nemluví. Akorát základy jako máma, táta, pápá, zvuky zvířat a jiné jednoduchosti. A ve školce je taky za "zlého" jelikož chytá děti za ruce, vydávà u toho zvláštní zvuky. Zatim jen při rychlorozhovoru s dr. řikala, že to vypadá, že tim jak nemluví, tak chce s dětma navázat kontakt a neví a nemá jak. Příští týden jdem na 3.letou prohl. tak ho okoukne osobně a uvidim zda mi doporučí psychologa, logopeda nebo co. Ale už bych ráda aby ho to přešlo, jelikož jeho chovàní je dětem nepříjemné a kolikrát před nim utíkaj. A já se jim ani nedivim.
@juldaska takhle mluvil syn v 6,5 letecj a na prvni poslech je jasny, ze tam jako nco ok neni 😉 a to na dysfatika je vykon , ze si tu basnicku pamatuje, spousta dysfatiku ma slabou verbalni pamet 😉
https://www.youtube.com/watch?v=Mh2_Syfs1AM@dezyre no a taky moc diagnostiku se urcit VD v nizkym veku moc nehrne 😉
@juldaska 3,2 roku - slovni projev ve forme slabik a zvuku, v ty dobel mel asi 50 slov, ktery jsem rozlustila jen ja 😉
https://www.youtube.com/watch?v=LVZw57b-tU8@sisstin spíš jsme zvolili špatnou psycholožku. Chodili jsme na Obilňák k Jahnové (snad jsem to napsala správně) a to byla katastrofa. Po každým vyšetření na ní bylo vidět, jak je ze Staníka otrávená a pořád dokola nám říkala - od jeho 2,5 do 3,5 let- že ho máme nechat, že k logopedovi chodit nemáme, že se rozmluví a blá blá blá, ve finále jsme z ní přes půl roku tahali kompletní zprávu za ten rok sledování a dostala se nám zpráva na necelou A4, ve které nebylo vůbec nic. Teď se jim ve školce Staník jeví spíš na ADHD, ale samozřejmě bude mít pozvanou psycholožku, která ho zkoukne. Momentálně už pro mě není ani tak důležitá diagnóza, jako to, že fakt jede hodně dopředu a to jen díky té školce. Ale na Staníkovi jde hodně vidět, že i to myšlení nemá k věku, když pozoruju jaký myšlenkový pochody mají jeho kamarádi a kamarádky kolem toho 4tého roku,tak mě přijde, že Staník myslí úplně jinak, ostatní děti myslí tak víc do hloubky, spekulují o všem, to Staník ne. Ale otázka "proč" mu už naskočila 😀
@dezyre no to je presne prave o ty reci, ze i kdyz je dite na tom inteligencne dobre, tak s tou spatnou reci neni schopne ziskavat informace, vic myslet do hloubky atd. Proto jsou pruser ty tezke dysfazie, kdy dite opravdu skoro vubec nemluvi jeste v 6-7 letech, protoze inteligencne jde dolu, i kdyz kdyby mluvilo, tak dosahuje vysledku jako vrstevnici 😉
@sisstin takže když jsou synovi 2 roky a 4 měsíce a říká mamí, tatí, babí, teta, auto, hají, ne, ano, jo, a vydává zvuky jako brmbrm, ajáji (já taky), auva (Bára) plus asi ještě dalších 8-10 bych našla, tak je to celkem v pořádku?
PS. dneska řekl první větu o 3 slovech: Áto není hají (Na obloze nevidím letadlo, asi spí)
@sisstin myslíš, že je to fakt tím, že dlouho nemluvil, tak mu to brzdilo ten inteligenční rozvoj? Kolikrát mám strach, aby to nebylo se Staníkem mentálně horší, než to zatím vypadá. Fakt je ten, že co chodí do školky a rozmlouvá se, tak se mění, a to rychlostí blesku. Dnes si třeba postavil z peřin tank, dělal že jede a střílí, za chvíli že mu došel benzín, tak jako natankoval, pak že se mu roztrhl pás, tak letěl k dílničce pro nářadí, opravoval... i ta hra mu pěkně naskočila. Mám fakt radost, když vidím jak jde dopředu.Ale i tak je pořád vidět, že je pozadu a to mě trošku znepokojuje.
Jeste podotknu, ze jsou i druhy dysfazie, kdy dite ani nerozumi mluvenemu ( v ruzne mire zavaznosti) a to je jeste horsi, nez kdyz "jenom" nemluvi, ale rozumi. A hodne rodicu si toho nevsimne, nepoznaji to ani ucitelky ve skolce, pediatri atd, dite je proste oznacene za neposlusne, zamerne neposlouchajici ( kdyz slysi zvuky, tak prece musi rozumet, protoze slysi), line atd. To povedomi o tyhle diagnoze je furt strasne strasne slaby, i kdyz tech deti silenou rychlosti pribyva 😔
@dezyre hele, to IQ to ovlivnuje fakt az v tom vyssim veku, pokud uz se pta proc atd, tak to neni tak zavazny, aby ho to mentalne ovlivnilo, to se srovna... Tohle je fakt u tech echt tezkych VD, kdy se dite komunikovat slovne normos nenauci. Na skupine je pani s 21letym synem, blbe rozumi porad a mluvi asi jako triletak a to je pak fakt masakr 😒 ale takovych forem je pomalu 😉
@leg v tomhle veku jsou mezi detma fakt obri rozdily, pokud neni fakt mimon nejak vyrazne, tak je to v norme jeste 😉 s tou vyskou je to blby, syn je nastesti opacnej pripad ( za tyden sedm a 116cm a necelych 19kg), cili jemu ta nerec a ted sislavost je promijena, pac si lidi mysli, ze je mladsi 😝
@leg s tou výškou jsme na tom podobně - o prázdninách, kdy měl Staník 4 roky a něco ho zastavovaly babky venku a ptali se ho, jak se těší do školy a jestli má aktovku (to měl cca 116 cm). Moc s nima teda nekomunikoval, ale musela jsem každýho ujišťovat, že působí starší, ale jde teprve do školky 😀
@sisstin a je i u těch nejtěžších forem viditelné zlepšení, když se s těma dětma pracuje? Nebo je to prostě porucha, se kterou ty děti/lidi nejsou schopní to porozumnění nacvičit?!
Staník už jede básničky :D Nejoblíbenější je černoušek bubu má černou hubu......, potom žalovníček zvoneček, vypadá jak blbeček, ošklivý je chlapeček a nedávno vyrukoval se Skákal pes přes oves.. není to sice stoprocentní bez chybičky (nemyslím teď výslovnost, ale pamatovák), ale jde mu to 😀 Co si budeme povídat, před dvouma měsícema pro mě naprostá utopie 😉
Ahoj, já si myslím, že hlavně záleží na doktorech, jak to vidí do budoucna (psycholog, logopedka). To ubližování je myslím celkem normální i běžné u dětí, které se prostě nedokáží dorozumět slovy a ostatní neví, co on chce/potřebuje. Pak prostě ten človíček "komunikuje" fyzicky. Což samozřejmě není v pořádku, ale je třeba hledat problém, proč nemůže komunikovat jako ostatní děti. Musí to být pro malého stresující. I když pro okolí se zdá, že ostatním dětem ubližuje, nemusí to být prostě tak, je to jen komunikační problém.. Blíž ti nedokážu poradit, jestli hledat nějakou speciální školku, na to bych se určitě ptala lékařů, kteří Vás/syna/ sledují. Hodně štěstí a ať to není nic vážnějšího 🙂