Ahoj, neresil jste nekdo nahodou nevymizeni primarnich reflexu u starsich deti (nad 3 roky)? Jak je to ovlivnovalo v beznem zivote? Jake reflexy u vas nevymizely a Jake jste na ne meli cviceni? (U nas tedy neni jeste nic potvrzene a pediatra nemela nikdy problem, ale chci se ji zeptat v zari, tak bych chtela mit prehled predtim.) Diky
Taky jsme řešili a řešíme stále. Stejně jak řekla maminka nade mnou, řeší se to pomocí tzv neurovývojové stimulace, až okolo pěti let věku, protože to vyžaduje poměrně velkou spolupráci jak dítěte tak rodičů, ne všichni terapeuti to umí cvičit, je celkem snadné u toho cvičení udělat spoustu chyb a ztratit tak spoustu času něčím, co vlastně nepomůže a spíš může uškodit. Syn neměl sací reflex, intenzivním cvičením a neurovývojovkou, co jsem s ním cvičila, se posunul a sací reflex se objevil ve 5 a půl letech po cca půl roce cvičení. Je to běh na dlouhou trať, nelze čekat výsledky rovnou. Se synem cvičím stále dál, protože bohužel jeho postižení mozku je nevratné a nedá se moc očekávat nějaká dobrá prognóza do budoucna, takže třeba je poctivé intenzivní cvičení, aby se alespoń nezhoršoval... Cvičím s ním sama, mám oba kurzy neurovývojové stimulace od paní Volemanové, mám certifikát neurovývojové stimulace a s paní Volemanovou aspoň jenom konzultuju co se mi nezdá.
@cilkat Děkuji za info a odkaz. U nás to zmínila logopedka (dcera začala mluvit až po 3 roce a dost špatná výslovnost...plus já si říkám, že by za ty necelé 2 roky měla umět výslovnost lépe, do školky šla až ve 4 letech, posuny pořád jsou, ale nevím, kde to vázne a proč to není rychlejší). Jinak motoriku má dobrou, od 2,5 na koloběžce, od 4 na klasickém kole, rovnováha už od malá úžasná...ale třeba je něco v jemné motorice, co jí brzdí, má prostě takový slabý jazýček (při mluvení do něj kouše). Vývojové nic nepreskocila a vše v normě (spíš dřív), nebyla tedy kojena (jen MM v lahvičce), protože nám to moc nešlo a LP mi tenkrát moc dobře neradily (syn se potom kojil krásně a mluví standardně). Někdy se pohybuje strnule, když je ve stresujici situaci (což jsem si taky říkala, zda ji nebrzdi nějaký primární reflex a ona se pak hůř soustředí a nedělá to s takovou lehkostí jako normálně).
Řešíme to od loni se synem. Je mu to "zjistli" v PP při odkladu bylo mu 6 let. Chodíme na neurovývojou terapii. U syna zlepšení bylo vidět po pár měsícich, zlepšila se řeč. Bohužel ze zdravotních důvodů jsme museli na více jak půl roku přestat cvičit, kdy se i vlivem narkózy vrátil zase "zpet" , takže teď začínáme úplně od znova a jsme trochu limitovaní co muze cvičit a co ne. Nam to jinak pak potvrdila psycholožka , která se na to specializuje. A tu terapii nám proplácí pojišťovna.
Taky jsme resili. Neurovyvojovku nam doporucili zkusit v PPP. Po uvodni diagnostice pani terapeutka vyhodnotila, jake reflexy jsou ty nevymizele, na ty se zamerilo cviceni. Podle pokroku se pak cviky ubiraly, jine pridavaly. Posuny tam jsou, ale chce to fakt poctive cvicit kazdy den. A spolupraci od ditete, ktery to samozrejme nebavi.
@lachipie Děkuji za info a držím vám palce 👍 Váš syn je moc šikovný, to jeho focení je úžasné 🙂
@martt @mikiva Děkuji za info. Dceři bude v létě 5, je celkem spolupracující a rozumná. Chtěla bych právě do PPP už někdy na podzim, abychom měli ještě rok na trénování, kdyby na něco přišli. Chci ji dát do školy normálně od 6 let, protože jinak je šikovná (grafomotorika, logické uvažování, hláskuje od 4,5r...), jenom ta řeč pořád docela děs, plus bývá někdy přecitlivělá (což jsem taky někde četla, že je primární reflex). Cvičení na pojišťovnu by bylo nejlepší, ale uvidíme, co kde kdo doporučí. Nebo u ní na nic nepřijdou, jen na opožděný vývoj řeči, uvidíme 🙂
@cilkat dobrý den, můžu se prosím zeptat, jak jste to u syna poznali? Moc děkuji!
@fifinka2020 U nás to byla trochu "souhra náhod ", kdy se začalo řešit, jestli syn je autista, nebo ne (má poruchu komunikace obecně, ale především porozumění řeči - vývojová disfazie) a já začala googlit, co dalšího krom logopedie (kam jsme chodila) a ABBA terapie (kterou nám psycholožka nedoporucila), se dá dělat. A vlastně souběžně jsme se dostali na ergoterapii a do rukou speciální pedagozce, kteří to současně potvrdili. Dělají pohybové vyšetření, prostě dítě s nevyhaslymi reflexy dělá některé pohyby vždy zároveň: například kdy vzhledne vzhůru a zvedne hlavu, automaticky prohne záda (Pokud je dítě zvyklé pracovat za stolem, je to krásně vidět, že když kouká do papírů, je oprene zády o židli, ale když ho oslovite a ono vzhledne, tak vlastně nevydrží zůstat oprene). Těch pohybů je víc, obvykle jde o vlastně "zbytečný pohyb celeho těla" doprovázejí pohyb periferní části, ale tenhle si pamatuju, další už ne.
@cilkat moc dekuju. Já jsem právě u syna trošku"zamotana" v tom, že u něj také něco tuším, ale není to zase tak zásadní a vyrazne, aby třeba školka doporučila nějaké vyšetření či tak... a tohle mi na něj docela sedí, navíc má období, kdy musí mít pořád něco v puse (triko, prsty..) a je oproti vrstevníkům jiný. Byli jsme 1x na logopedii a tam padlo návrh na ergoterapii (spíš jako konzultaci), ale zase je to takové strašně obecne... tak přemýšlím, zda nezkusit domluvit nějaké vyšetření skz ty reflexy...
@fifinka2020 Většinou to dělá právě ergoterapeut. Podobně jako to cucání, je pravděpodobně smyslový posun, s tím opět dělá ergoterapeut ("smyslová integrace" je název té terapie)
Ještě možná zkuste vyšetření laterality (opět ergoterapeut, ale často i speciální pedagog).
Ano, řešili jsme to u syna ve věku přibližně pěti let. Cvičí se systém takzvané neurovývojové terapie nebo neurovývojové stimulace. Ale opravdu se cvičí až kolem pátého roku, protože to vyžaduje relativně velkou spolupráci a koordinaci. Je vhodné cvičit pod dozorem ergoterapeuta (v některých případech speciálního pedagoga), ale jde o speciální kurz, který ne všichni umí. Fakt nedoporučuju vygooglit návod a zkoušet sám, pokud nemáte sama ergoterapeutickou praxi u malých dětí. Ostatně i diagnostiku dělá obvykle ten ergoterapeut, protože jde často o poměrně nenápadné souhyby v pohybovém vzorci dětí, kterých si praktik při těch pěti minutách, co dítě vidí, nevšimne.
My do toho šli proto, že syn je na hranici autistické diagnozy a hledali jsme různé možnosti, jak ho podpořit. Neurovývojovka byla opravdu velký posun - syn se začal méně bát, více experimentovat, ale především přestal být neustále unavený, tudíž prostě získal energii na "zkoumání světa". Konkrétně jsme byly v Praze v http://playsi.cz/ a vřele doporučuji, ale mají obludné čekačky a jsou dost drazí (ale za mě se to vyplatí, pokud rozhodujete třeba mezi kroužkem a tímhle).