Dobrý den, syn předškolák, zřejmě bude odklad. Sice jsme ještě nebyli na školní zralosti v PPP a SPC, ale spíš s ním počítáme. Syn má lehkou vývojovou dysfázii řeči, byli jsme na kontrole v SPC a tam řekli že znalosti má, sociálně je zralý a v některých oblastech je až nadprůměrný např. zraková paměť. Ale nemá ještě 100% aktivní slovní a porozumění a zlá je sluchová paměť. Paní říkala že i vzhledem k jeho narození (konec května mu bude 6 let) se bude u školní zralosti přiklánět k odkladu a doporučovat logopedickou školku. Zatím totiž syn chodí do klasické školky u nás na vesnici.
A tady vzniká problém. Pokud by měl odklad a šel do logopedické školky, která je ve městě, tak by ztratil veškeré vztahy s dětma které znal a se kterýma se kamarádil. Šel do neznámé školky, plné jiných dětí, učitelek a zvykání si na nový režim atd. Pak by šel další rok do školy kterou by ani neznal (u nás ve školce chodí předškolní děti na tzv. výměnu do první třídy aby věděly kam jdou, on by to neměl a neznal a šel znova do neznámého prostředí).
Co by jste dělali vy? Já toho mám plnou hlavu a řešení nevidím, všeho je plno pro a proti. Jsem v koncích.
@konidana Do města jezdíme na logopedii, ale u nás není školka logopedická. Je to klasická školka o 25 dětí a 1 učitelka. Na nějaký individuální přístup, který by měl v logo třídě, není místo a prostor. Navíc ani učitelky se nijak nechtějí podílet na IVP který syn má a spolupráci. Takže je to těžké. Z toho důvodu SPC tlačí na logo třídu. Oni tlačili i tenhle školní rok ale to nebylo možné z finančních důvodů proto syn chodil tady k nám, ale ze strany SPC ani moc nápomoci nebylo. Ono by bylo pro jednodušší aby chodil tam kde teď protože tady u nás bude chodit od září dcera do školky. Další řešení je že nebude mít odklad, ale toho se zas bojím aby mě SPC neodřízlo už úplně.
@alenaholcakova Stejně to je nakonec jenom na vás 😉 jak moc španou má tu řeč a porozumění?
Můj syn má OVŘ a asi by mu bývala např logopedická školka s individuálním přístupem pomohla, ale pouze logopedie byla nadlouho a domácí procvičování většinou sabotoval. Rozhodně na tom nebyl tak, že by mi pro něj někdo doporučil logoškolku (dětská dr. se divila proč chodíme na logopedii 😅) Do necelých sedmi let do nástupu do školy vypiloval sykavky, R A Ř neumí furt, ale při čtení R čte správně. Odklad jsem mu přes doporučení nedala, protože je to moje mladší dítě (a já už se těšila že mi odpoadne vyzvedávání) a tím že je říjnový, tak mi přišlo že jít do školy skoro v 8 letech je pozdě.
@alenaholcakova Asi bych se primárně poradila se školou - pokud jediným problémem je logopedie a výslovnost a tak jako tak by do školy chodil s dětmi, které už ví, že stejně mluví blbě a nesmějí se mu a chtěl by s nimi chodit i dál + učitelka by to v mezích možností tolerovala, tak mi přijde lepší kombinace logopedie + školy. Aby to zase neskončilo tak, že se doučí výslovnost, ale ve všem zbylém bude napřed a bude se už v podstatě ve škole nudit.
Co se týče sluchové paměti - nemůže tam být i nějaká vada sluchu? Jak je na tom např. s hudebním sluchem? Já mám sluchovou paměť velmi špatnou a v podstatě s tím nic moc neudělám. Prostě slyším trošku hůř (ještě ne tak, aby to doktoři řešili) a třeba v jazycích jsem s tím problém měla - zašumělá nahrávka = prostě nerozumím. Zase odkládat školu kvůli tomu, že je pozadu v jedné věci mi přijde až škoda.
Opravdu bych se asi nejvíc ze všeho řídila školou samotnou a jeho budoucí třídní učitelkou, pokud ji dokážete ovlivnit a znáte - čistě z toho důvodu, že pokud ona řekne, že to je v pohodě, tak to v pohodě bude - a pokud sama řekne, že by doporučila odklad, znamená to, že se mu nebude chtít věnovat nějak individuálně (nebo že to ani moc nepůjde).
@merope V prvním odstavci jste prakticky řekla to co praví i manžel 🙂
Co se týká sluchu tak jsme byli na foniatrii a tam je vše v pořádku. Byl i v takové té kukani se sluchátkama. Ale v tom SPC byl prostě pro něj problém si zapamatovat např. větu o 5-6 slovech. Věděl první slovo a konec. Kratší věty 3-4 slovné problém nebyly.
Bohuže jeho budoucí třídní učitelku neznám a ovlivnit taky nemám jak. Ale jak jsem se dozvěděla od jiné maminky tak budoucí třídní učitelka je u zápisu kam chci se synem určitě jít. Tak možná až tam se uvidí co řekne.
@konidana Řeč a porozumění se hodně posunula dopředu oproti tomu jak na tom byl když ve 3 letech uměl 5 slov a teď bez problémů spojuje slova do vět či souvětí, nicméně to pořád není tak jak by mělo být u předškoláka a svým "zdravým" spolužákům se určitě rovnat nemůže. Je takový střed. Ani ne dobrý, ale ani ne zlý.
@alenaholcakova ja nyni vidim ze mému synovi by odklad prospěl co se týče řeči. Ve trech letech pouzival taky tak 5 az 10 slov. Rozmluvil se s nastpem do skolky a pak to šlo ve vlnách. S odkladem by pravděpodobně nezačal ráčkovat (zacali ve skole cist R ve stejnou dobu, kdy jsme teprve zacinali s nacvikem na logopedii. Varování na možnost rozvoje disgrafie se také naplňuje. Na druhou stranu zatim zvládá s jedničkama ( 2 z aj ve 3.tř) a hlavně má úplně super NEJ učitelku.
@konidana No to štěstí na učitelku je zásadní. Já vstupuju do naprostého neznáma. přistěhovali jsme se tady a vlastně nikoho pořádně neznáme, kdybych bydlela ve své rodné vesnici tak bych měla přehled ale tak je to naprosté neznámo. Už jsem se spálila s naší vesnickou školkou kde mi bylo slibováno jak vše půjde a nakonec nejde nic a na nic není prostor a čas a učení se synem je na mě. Naštěstí si to můžu dovolit když jsem doma s malou ale příští rok bude už o něčem jiném.
@alenaholcakova ja bych volila logo skolku.vim ze je to blby s temi kamarady a tak ale zase podle me do jeho zivota je nejdulezitejsi aby dohnal to co mu chybi, tj.spravna rec, a ja bych pro to chtela udelat maximum co jde...hodne stesti
A jak se k tomu vyjadřuje vaše logopedka? Co syn všechno ještě neumí? Mám syna s OVŘ, narozený začátkem června 2012 a jednoznačně jsem byla pro odklad, do školy tedy půjde až letos v září. Ale do logo třídy v naší školce jsem ho dávat nechtěla (nemám s ní dobrou zkušenost, nedávají tam jen děti s logo problémy jako spíš a děti s ADHD, sociálně opožděné apod.). Cvičíme hodně doma (+ ho dopuju rybím tukem), řeč mu hodně dozrává i sama. Ale já mám už celkem zkušenost se staršími dětmi (on je šestý v řadě), všechny chodily na logopedii (máme OVŘ, dysfatické znaky dědičné). Vyšetřovali ho tedy v klasické PPP, vyšetření v SPC jsem nechtěla. Celkově je šikovný, jiný výrazný nedostatek než právě tu řeč neměl. A vím, že mu odklad neublížil.
Ale s naší logopedkou se známe léta, zná dobře všechny naše děti i celou rodinu, takže prognoza se pak dá celkem odhadnout.
Shrnuto: Odklad bych dala určitě (nic tím neztratí), logopedickou školku bych zvážila. Těžko říct, nakolik kompilkace s ní spojené, vyváží její přínos (dala bych asi dost na názor logopedky). Určitě bych se do logoškolky šla podívat, popovídat si s ředitelkou (učitelkami) popř. rodiči.
@ludovika6 Naše logopedka je pro odklad z důvodu právě ne 100% aktivního slovníku (má ho tak na 70% , porozumění a hlavně kvůli tomu sluchovému vnímání a sluchové paměti. Jinak po stránce rozumové, znalostní, sociální by odklad nedala. Umí vše i navíc co do první třídy má umět. S tou logo školkou jste mě překvapila to abych pak najednou neřešila něco úplně jiného co pochytí od ADHD děcek, ach jo.
@alenaholcakova Takže nedocvičujete žádná písmenka (hlásky) jen porozumění ? Tam si osobně myslím (pokud není sluchová vada, což u vás není), že se to věkem hodně zlepšuje (dozrává). A logopedka taky doporučuje mimo odkladu i logopedickou školku? A tu dysfázii vám určil klinický psycholog popř. klinický logoped?
A přímo logo škola je asi trochu něco jiného, u nás máme v normální školce prostě speciální logo oddělení (třídu). A tam tedy opravdu často končí děti, které se prostě hůř zapojují v normální třídě z jakýkoliv důvodů. Tam na ně mají více času a méně nároků. Zase se jim tam více věnují, mají tam super pomůcky, různé aktivity. Ale některé děti jsou tam hodně divoké, prostě nemají jen logo problémy...
Jak říkám, já bych neváhala s odkladem (i kvůli tomu, že se můžou přidružit později jiné dys vady), ale rozmyslela bych se pořádně s tou speciální školkou. Určitě bych hledala někoho ze zkušeností s ní.
@ludovika6 Ne nedocvičujeme, dokonce má i dobré R a Ř 🙂 Jen rozšiřování aktivního slovníku, porozumění a sluchovou percepci. Logopedka je pro logo školku ale podotýkala aby tam byl opravdu logoped, což je. Na té školce má dceru kamarádka tak že jsem se u ní už poptala. Školku si chválí a její dcera dělá pokroky.
Dysfázii nám určila vedoucí na SPC pak následně potvrdil klinický psycholog a také naše klinická logopedka.
@alenaholcakova Výběr školky je samozřejmě na Vás - SPC si svým doporučením jen kryje záda.
Jen teda pro úplnost dodám, že syn chodil do logopedické školky (o které jsem před nástupem slyšela samé dobré reference), nicméně logo péče tam byla téměř nulová. Dodnes si vyčítám, že jsem - naivně- po dobu docházky do ní přerušila návštěvy běžné logopedie. Šlo sice jen o dva roky, nicméně z hlediska logopedie šlo o ztracený čas, který se nám teď těžko dohání..
Tak to je fakt obtížné rozhodování... Přiznám se, že osobně nikoho takového neznám (dítě, které mluví čistě, ale s omezenou slovní zásobou). Asi ještě prostě počkat, zápisy do školy jsou až v dubnu, do školek v květnu, ještě se může dost změnit...
P.S. To čisté R a Ř závidím 😎.
Držím palce ❤!
@alenaholcakova Těžko říct, na to vám může odpovědět jen logoped a psycholog, on to dítě vyšetřoval. Ale asi bych se přikláněla teda taky k tomu, dát dítě do té logo školky. Přece jen česká školka 25 dětí a jedna učitelka je šílenost i pro dítě s obvyklým vývojem, natož takové, které má nějaký handicap. Je pěkné, že tam má svoje kamarády, ale za deset let si nebude pamatovat, že nějaký podobný kamarády měl. Zato pokud školní docházku nezahájí ideálně, může se to s ním vézt dlouho a ovlivní to, jak bude pak úspěšný v životě. Aa ta logo školka ho přece jen připraví víc....
@ludovika6 No ono je to tak trochu i mnou že jsem pedant 🙂 takže když jsem ho na začátku učila slova po písmenkách tak jsem s ním dřela dokud to neřekl pěkně a čistě. Syn dlouho nedokázal např. slova jen opakovat jak to dělají "zdravé" děti, musel se to všechno našprtat a samozřejmě musel k tomu dozrát. Teď opakuje kde se ozve (bohužel i to co nám doma ujede). Je za tím spousta práce, bohužel bez pomoci pedagoga. Naštěstí on má "štěstí" v tom že k VD nemá ještě něco dalšího jako ADHD, ADD, autismus apod. Ale asi ano, počkáme jak dopadne vyšetření na PPP a zápis a pak se uvidí co dál 🙂
Jo a já bych na 100 % dala odklad! Chápu to zvažování školky zda změnit nebo ne, ale zvažování odkladu moc nerozumím. Určitě mu rok navíc jedině pomůže! Minimálně mu neuškodí. Za to zahájit docházku předčasně, to mu může ublížit dost. Tam kde se váhá, bych se vždycky přiklonila k tomu, spíš odložit.
Já mám syna s VD ktera mu byla diagnostikovana ve 4rech letech. Chodil do klasické školky plus 2x týdně později 1x týdně logo soukroma školka. Odklad jsme dali. Je dubnový teď mu bude 7let. Řeč má už čistou, žádnou hlásku netrenujeme. SPC odklad doporučilo na základě VD ( i když téměř kompenzováne), horšímu jazykovém uvědomování (při zápisu určil první a poslední písmeno ale nezvládal analýzu a syntézu slov, fonematicky sluch na hranici), horsi soustředění a sluchova paměť.
Nakonec jsme pro odklad zvolili přípravnou třídu a vůbec nelituji. Sice nová škola, učitelka a kolektiv. Ale neskutečný pokrok. Jak po stránce slovní zásoby a schopnosti vyprávění, tak fonematicky sluch dohnal, už zvládá analýzu a syntezu tři hlaskovych a 4hlaskovych slov, soustředění i paměť mnohem lepší. A hlavne dozral hodne po socialni strance a samostatnosti. Paní učitelka si ho moc chválí. Sice k zápisu půjdeme na jinou školu a změna kolektivu a školy bude zase ale nelituji a šla bych do toho zase.
Dala bych asi do logo školky nebo se podívala jestli v okolí není PT. Pokud je odklad doporučen někdy bych proti tomuto doporučení.
a nešlo by ho nechat ve stejné školce a třeba jezdit do mesta jen na logopedii?