Ahojte, asi máme problém s 5 letím synem. Často je ve svém světe, kdy nevnímá, co se na něj mluví, co se po nem požaduje… Např. má stále potíže s oblékáním, to řešíme již od jeslí…pořád si na něj za to stěžují učitelky, že je poslední, jako kdyby nerozuměl, co se po něm chce, co si má převléct…kolikrát se obleče špatně, naopak..toto je hlavní problém, snažíme sa to řešit, nějak ho přesvědčit, motivovat…když se zlobím je to ještě horší…Dle učitelky prý nezvládá režim ve školce, že všechny děti vědí co dělat, jen náš syn ne (přitom již 4. rok někam chodí, nejdříve jesle, pak školka)… prý neumí cvičit tak jak se mu ukazuje.. přitom pohybově je normálne jako všechny deti. Mně přijde jinak šikovný, umí věci co jeho spolužáci ještě ne, např. umí počítat do 100, do 1000 umí čísla přečíst, pozná abecedu velké i malé písmena, moc se zajímá o všechno, umí postavit něco z Lega sám dle návodu co je i pro starší deti, emočně je taky podle mne normálne, nedělá druhým zle, nemá nějaké výrazné řečové chyby..já už nevím co dělat, jak mu pomoct, učitelka mi říkala, že to prý mám řešit s odborníky, že ak to bude takhle pokračovat tak mu dají odklad do školy…přitom on je listopadový, takže půjde do školy až příští rok, od září bude jenom předškolák, že asi potřebuje individuální přístup…to mně tedy dost vylekalo…mně to takové nepřijde, oblékání je problém ale zase když chce tak se obleče rychle, nebo když ho nic nerozptyluje…Co myslíte, máte podobné zkušenosti? Co máme dělat?
PPP, příp. klidně i neurolog, na základní žadsnky od pediatra. Může tam být porucha pozornosti, že je pristr "mimo", ve svém světě, nezvládá pokyny k činnostem jako jiné děti. Nebo může mít třeba Aspergera nebo jinou formu PAS (může, neříkám,že ho má!), ale to, źe pozná všechna písmenka a umí počítat do tisíce,ale nezvládá takovou věc jako se obléct, by tomu mohlo nasvědčovat. Děti s AS bývají inteligenčně napřed, ale v běžném "procesu" často mimoni. Často je i zhoršená hrubá motorika (napr.dítě neumí stàt na 1 noze, skákat po 1, házet a chytat míč...může to souviset i s tím oblékáním, že se mu to plete). Ale v klidu, zavolej si pediatři,popiš problém a ona tě někam pošle, kde to budete řešit dál
Jinak učitelka v MŠ o odkladu fakt nerozhoduje, ta může dát jen svůj náhled na věc a doporučit návštěvu poradny, ale zase ona vidí,jak dítě pracuje v kolektivu dětí a má srovnání(rodič ho zná z domácího prostředí a psycholožka v PPP hodnotí dle jedné jediné hodiny, kdy s ním dělá testy).Takže nějakou váhu tomu, co ŕíkà a jak to vidí učitelka, bych určitě dávala.
@ninive211 Máte zkušenosti? Ked on sa nakonec převleče sám, já mu nepomáham,ani v školce ho nikto neprevléka, jen mu to trvá dlouho...a když se na něho nekto vadí, tak jakoby se zatnul a přestal přemýslet...Přitom příklad- v soboty mu delávám vlockovou kaši, kterou zbožnuje, vždy mu říkam, že kdo se rýchlo neprevlékne nebude papat,tak je hned převlečen z pyžama. Myslíte,že i tak by mohl mít ty poruchy?
Může být prostě pomalejší, zvlášť pod tlakem. Já jsem taky celý život pomalejší, prostě jsem taková. Možná je to i problém s jemnou motorikou, pamatuju si, že jsem v první třídě absolutně nezvládala takové to strkání písmenek do desek. Jakože vůbec, děti skladaly slova, věty a já třeba neměla nic. A všechno mi trva dlouho, na čas bych asi neuměla nic. Naštěstí to nepotřebuju, ale občas v běžných situacích je to znát, třeba s dětmi jsem v šatně pomalá, u pokladen v obchodě, atd. Nebo třeba si pamatuju spolužáka ze zs, chronického zapomínace všeho. Tím chci říct, že jestli mu nejde jen jedna oblast, tak to prostě může skutečně být jakoby jen povahově rys. Už je dost velký, ví, že mu to nejde a prostě se zasekne. Ale pro svůj klid stejně budete muset oběhnout to kolečko odborníků. Ovšem někdy mi prijde, že se deti prostě musí nacpat do škatulek a jinak je problém.
@molu18 já bych se objednala do PPP. Čekací lhůty jsou dlouhé, tak bych neotalela. Já moc nerozumím tomu, proc se tomu tak branis. Bud Ti řeknou, že je jen pomalejší a ty budeš mít klid, nebo Ti řeknou, že má nějaký problém, a ty s ním můžeš pracovat, a i ve školce s ním mohou pracovat jinak. Sama mám syna s dysortografii a dyslexii a nenapadlo by mě se bát mu pomoci. Pracuji ve školce a máme tam podobného klucika, je chytrý, milý, v kolektivu oblíbený ale kolikrát nechápe, co mu říkám, v oblékání je poslední, v jídle je poslední, pohybové aktivity mu také vůbec nejdou a maminka nechce ani slyšet, to, že Te upozornili na problém je proto, aby mu pomohli ten problém odstranit, ale nemůžeš pracovat s dítětem, kdyz nevíš diagnózu
@molu18 To ti neodpovím, jestlli to musí být "diagnóza", může být fakt jen pomalejší, kdy prostě má ve školce příliš moc vjemů a tak je problém udržet pozornost na jednu činnost (např. to oblékání). Nemusí mu sedět skupinové úkoly a hry - dítě individualista (ano, mám jednoho individualistu doma, co ho baví a chce dělat, u toho vydrží hodiny, co ho nebaví-nezájem, dokáže ignorovat, roky se ve školce do řízené činnosti moc nezapojoval, neměl zájem, to až víc letos, v odkladové třídě, je mu 6,5). Má právě diagnostikovanou poruchu pozornosti, bylo zde i podezření na Aspergera, to teda klin. psychologen nepotvrzeno, ale nějaké prvky AS v jeho chování jsou. Je také hodně inteligentní, hraje s námi hry pro 10leté děti, má přehled v některých oblastech, co ho zajímají, napočítá min. do 300 (dál jsme ho nenechali) - ne že by sčítal a odčítal, ale vyjmenuje posloupnost. Co se týče oblékání - samostatný je, ale taky mu vše trvá a musím mu to říkat dvacetkrát - ale když chce, dokáže být rychle, jde o to, že dost často to má prostě na háku. Takže ano, mám zkušenost s dost podobným dítětem.. Pro svůj klid a klid učitelky (aby neprudila) se objednejte do PPP a uvidíte, jak to dopadne...nějaká ta porucha pozornosti tam opravdu může (a nemusí!) být.
Mám syna s "poruchou autistického spektra bez poruchy inteligence". Je také listopadový a momentálně je po odkladu v 1. třídě běžné ZŠ. (Má k tomu poruchu porozumění a řeči, takže odklad byl celkem jasný.) Několik postřehů k tomu, co píšeš:
1) přesně v tomhel věku u nás začali všichni plašit "ale on už je pětiletý, takže má být připravený na školu, a má tohle, tohle, tohle, zvládat... a nezvládá". A přitom nebyl ani předškolák. Je to takový nešvar vychovatelů: pětileté dítě = za měsíc jde do školy. Tímhel se nenechtě děsit a v klidu jim opakujete "má ještě rok a půl".
2) školní zralost není o znalosti písmen a číslic. školní zralost je opravdu o tom, že se dítě dokáže soustředit a vnímat pokyny okolí, aniž by ho to výrazně vyčerpávalo. Můj syn s tím velmi bojuje. V září chodil ze školy doslova "s očima na vrh hlavy", protože byl úplně vyjukaný z toho, že 'nová třída, nové děti, jiný režim'... bylo vidět, jak ač nemá problém v tom, jak má vypadat "A", tak je úplně přetížený prostě z "provozu školy".
3) Reálně nám pomohla ergoterapie a neurovývojová terapie (odblokování primárních reflexů). Bez diagnozy si to holt zaplatíte samy (není to úplně levná sranda, ale občas přispívají nadace typu Patrona dětí a pod.), ale ono byste si to dost pravděpdobně stejně platili sami.
@cilkat V Patronovi dětí opravdu pomáháme s úhradou těchto a podobných služeb, avšak tu diagnózu mít musíme. Jinak bychom nevěděli, zda dítě opravu takovou pomoc potřebuje. Určitě komukoliv rádi odpovíme na otázky na našem messengeru nebo na info@patrondeti.cz.
@molu18 Prosím a myslíte si, že by mohl mít syn problém, nějakou diagnózu, když říkala učitelka o odbornících? Ani nevím jakých, máme zajet za psychologem, nebo kam? Ja jsem se v tom šoku nezeptala..