Ahojte,
Když jsme byli před rokem na pětileté prohlídce u dětské doktorky, už tehdy nám doporučila zvážit odklad do školy. Že má opožděnou grafomotoriku, je potřeba logopedie a celkově jí přijde nevyzrálý. Je narozený v únoru. Dost mě to nahlodalo. Za ten rok ale vše dohnal. Na logopedii už nechodíme, v pracovních listech ze školky má samé jedničky nebo jedničky s hvězdičkou. Na zápise ve škole, ho přijali, prý je šikovný, bystrý, chytrý... Ale nepozorný, živý, zbrklý. Pro školu ale prý zralý. Raději jsem s ním zašla do PPP, kde všechny úkoly zvládl bezvadně, má vyzrálé předpoklady pro čtení i psaní, má všeobecný přehled. Prostě inteligentní kluk. Ovšem odklad by mu stejně doporučila a to z důvodu, že je hodně živý, impulzivní, nepozorný, nesoustředěný... Známky hyperaktivity. Může to být ale prý ještě sociální nezralost. Psycholožka má obavu, že by na něj byl moc ten školní režim, dávat pozor 4 hodiny, prý mu uteče třeba látka jen z toho důvodu, že bude čučet z okna... Prý pokud ho dáme do školy, pravděpodobně si užijem hodně nervů. Naše učitelky ve školce si ale naopak myslí, že odklad by mu neprospěl, že je zralý a to, že je živý, je prostě už povahový rys a ne nezralost. Že stejný bude i za rok.
Už mě z toho přemýšlení jestli ho do školy dát nebo ne bolí hlava 😀
Zažily jste něco podobného? Daly jste do školy a pak třeba litovaly? Nebo naopak?
Díky za názory.
Takhle těžko soudit, když dítě osobně neznám. Je třeba si uvědomit, jestli je to opravdu povahový rys (zbrklost, živost, nepozornost) nebo jen momentální stav. v MŠ ho znají určitě lépe než v PPP, kde byl jen pár hodin a v novém prostředí se dítě chová vždy podstatně jinak než třeba v MŠ, doma. Únorové dítě mi přijde na odklad opravdu zbytečné, pokud je jinak šikovné a jde opravdu jen o zbrklost a živost, z toho většinou člověk opravdu nevyroste. 🙂 Hodně dětí se i ve škole zklidní a oproti MŠ je to nebe a dudy, ale takhle soudit dítě, které neznám a říct ano/ne do školy, nejde. 🙂
Taky bych dala spíš na učitelky ve školce, ty ho znají určitě lépe.... Jinak tvojí situaci chápu, řešila jsem nedávno něco podobného, mám březnového syna s vývojovou dysfázií, všichni doporučovali spíš odklad, taky je živý, někdy zbrklý a nepozorný, ale jinak je šikovný a i logopedka mi řekla, že má všechny předpoklady pro to, aby se naučil číst i psát, počítat zvládá víc než do 100, sčítá a odčítá do 10.... Přemýšlela jsem o tom hodně dlouho, taky mi z toho šla hlava kolem, ale nakonec jsme se rozhodli, že do školy půjde, vidím na něm, že už je uvažováním někde úplně jinde a další rok ve školce by mi pro něj nepřišel ničím přínosný...on je třeba i úzkostnější, ale je to spíš povaha, myslím že za rok by to vypadalo stejně....Ale na druhou stranu - on půjde do logopedické třídy, kde bude ve třídě jen 10 dětí, takže takové trochu "chráněné" prostředí, do klasické základky se 30 dětmi ve třídě bych ho letos nedala ani náhodou (ale popravdě řečeno, taková třída by pro něj byla problém asi i příští rok...)
Já bych zkusila s dítětem doma pracovat dle tvého zadání 45 minut v kuse, tím uvidis, zda vydrží nebo ne. Důležité je zadávat úkoly i těžší, nejen 'brnkacku', to ti ukáže nejvíc.
Jako učitelka ve školce ti radím dát spíše na rady paní učitelek, protože jsou to přece jen lidé, kteří tvoje dítě hodně znají a mají zkušenosti a porovnání s ostatními dětmi. PPP je sice dobrá věc, ale za vyšetření, které trvá maximálně pár hodin, nemají šanci tvé dítě posoudit tolik jako pedagogové, kteří ho znají třeba i roky:(
Já nevím, nemůžu si pomoct, mně to pořád přijde spíš jako nějaká móda, dávat dneska automaticky odklady pomalu polovině dětí v ročníku. Za nás nebyly odklady skoro vůbec (a když, tak se jednalo o děti třeba srpnové, které měly mít opravdu čerstvých šest)...ostatní to zvládali v pohodě. Tak holt byly některé děti živější, tak to bylo, je a bude. Pokud není vývojově zaostalý, ale "problém" je pouze v tom, že je víc živý, tak ho spíš usměrňovat doma a dávat mu třeba přes prázdniny každý den nějaký úkol, aby si zvykl na to, že se bude muset na něco soustředit. Mluvte spolu o tom. Podle mě by mu další rok ve školce mohl i uškodit, mohl by se tam nudit a pak se najednou dostane do školy mezi děti o rok mladší a může dělat "machra" a zlobit.
Osobně bych udělala dle dopučení školky. Další rok ve školce pro takovýhodle šikovnýho klučinu bude o ničem. Píšeš, že nahlodaná jsi byla před rokem, že za ten rok je u něho obrovský posun, rok je pro vývoj mrňousků strašně moc dlouhá doba. Takže za mě jednoznačně hurá do školy!
@michelle.x Většinou doktorky a psycholožky doporučí odklad, protože potom ty děti nemají ve třídě. 😖 Já osobní zkušenost nemám, jen vím to, co říká moje matka - učitelka. Dítě pokud má odklad, a ještě je narozeno ve vašem případě v únoru, takže v září bude mít přes 6,5 roku, tak se bude další rok ve školce nudit a vůbec nic mu to nedá. A že je živější a aktivnější? Za rok nebude...? Většina učitelek pro odklad není, pokud k tomu není zvlášť závažný důvod. A aspoň první týdny nebo snad i měsíce, bude ze školního prostředí nadšený, bude se snažit a dávat pozor. To je u něho samozřejmě nutný podporovat, aby se soustředil atd. Ale stejně se asi nějaké poznámce v deníčku nevyhnete, zvlášť u kluka. 😀
Pokud doporučí ve školce dát dítě do školy, tak bych ho tam dala. Podle mého se už jen tak neuklidní a je zbytečné ho ve školce nechávat další rok. Dala bych na svůj pocit.