Moje dcera bude mít ted v dubnu 6 let, je šikovná, celkem pohybově zdatná, kreslí, atd,někdy je netrpělivá, pozornost udrží jak kdy, má výraznou dyslálii chodíme 1x týdně na logopedii už 2 roky, ale posunuje se velmi pomalu, ve školce by dali odklad, byli jsme v ppp tam doporučen též odklad. Cítím, že odklad by byl vhodný, je šikovná, ale pozornost udrží cca 15 min, špatně nese neúspěch a pak hodně špatně mluví, ale ona by do školy chtěla a hlavně s dětmi co chodí ted.
A ted máte někdo zkušenost jak se dítě adaptuje na to že bude ještě rok ve školce uplně s jinými dětmi (o rok mladšími)? Nultý ročník u nás není bohužel.
Nebo nějaká zkušenost s dítětem s patlavostí, co šlo do školy a zvladlo to?
Díky za všechny zkušenosti.
Já také nejsem zastánce odkladů, ale zrovna jsem to teď řešila s psychložkou, která dělala ve školce testy školní zralosti. Dcera má také dyslalii, ale už jí chybí jen r a ř, dopilováváme š a ž. Pokud dítěti chybí jen r a ř, tak do školy může, pokud je dyslalie větší, tak je lepší odklad. Kdyžtak ještě zkuste probrat s logopedem, jak vidí vývoj řeči u dcery.
Za me-hrozne moc záleží na dítěti a na okolnostech. Řešila jsem se svou dcerou hodně podobnou věc. Spatne vyslovovala nektere sykavky + neuměla R a Ř. Do toho je pomerne velka cita, která má dodnes strašně velký problém s navazování vztahu a zapojením se do kolektivu. Bylo to tezke rozhodnuti, ale odklad jsme nakonec právě kvůli kolektivu deti nedali - s těmi, se kterými chodila několik let do školky a znala se s nimi, přešla plynule do školy a pokračuje s nimi dal. (Jsme male mesto, takze se ve 3 letech deti sejdou v jedné třídě ve školce a následne pokračují v tom samém složení na zakladku).
Začlenit dceru do tohoto kolektivu bylo dost těžke a zabralo to téměř 2 roky. Představa, že po takové umorne práci z toho dceru vytrhnu a budu se ji opět snažit začlenit mezi jine děti (ktere už se mezi sebou znaji a nějakým způsobem spolu vychází), pro mě byla dost silena. Takže šla. Sykavky jsme do září trochu poladili, navíc ve skole mela při čtení i dost velkou motivaci vyslovovat je spravne. Momentálne pracujeme na R (začíná se dařit), Ř je zatím v nedohlednu. Ale nemam pocit, že by tim byla nějak limitovana nebo kvůli tomu dělala chyby.
Na druhou stranu přiznávám, že pokud bychom žili ve městě, kde by mela jít do první třídy do uplně nového kolektivu dětí (připadne s ni do třídy šlo jen pár děcek) odklad bych v našem případe jednoznačne dala.
Asi bych odklad zvážila. Já jsem ho synovi nakonec nedala, nelituji, ale ideální to rozhodně není. Je říjnový, takže i tak šel skoro v 7 letech a krom dislálie, patlavosti a OVŘ neměl jediný problém. Do školy se tedy rozhodně nehrnul a nechtěl tam. Ale já bych už asi nedala další rok školkové docházky. Syn byl a je v několika dalších oblastech spíše nadprůměrný (soustředěnost, samostatnost, matematika). Do nástupu do školy jsme vyladili všechny sykavky, R jsme začali nacvičovat bohužel až v pololetí 1. třídy a zároveň ho ve škole začali číst, takže syn chtěl číst a začal ráčkovat. Ř stále nemá (je ve 2.třídě) ale začíná mu naskakovat po T - třř (když chce). Je celkově nemluvný, má menší aktivní slovní zásobu, a když něco zaníceně rychle vypráví, tak začal zadrhávat.
Tak logopedka říká, že odklad by ji rozhodně prospěl, je šikovná, je citlivá. Bojím, že když nastoupí do školy, že se jí budou smát , protože když chce něco říct rychle a řekne to špatně, tak se ji asi občas někdo ve školce směje, takže ve škole by to bylo ještě horší asi. A těžce nezvládá neuspěch i když veškolce asi to tutlá v sobě, doma se uplně sesype a hystericky řve
řešíme to samé, dcera bude mít v květnu 6let, na logopedii chodíme od jejich 3let, momentálně nám chybí R a Ř naskočí když se soustředí.. jak logopedka tak učitelky ve školce to vidí spíše na odklad, ve čtvrtek před velikonocemi jsme byli objednání do ped.psychol.poradny (chtěla jsme mít aspoň nějakou jistotu, že děláme dobře ať tak, či tak) , bohužel dcera v noci dostala horečky a celé svátky proležela, takže půjdeme až později, ALE zápis do školy máme už teď v pátek a já vůbec netuším jak se rozhodnout. Manžel je pro odklad, já pořád váhám, jeden z důvodů bude jak u @tymothy "vytržení" z kolektivu, momentálně jí odejdou všechny kamarádky, nevím jak to dcera pobere...
@mer pokud cítíte odklad jako vhodný, tak bych ho dala. u syna mi byl doporučen logopedkou i v PPP. Ve školce neměli problém s tím, že by šel do školy a u zápisu také ne. Ale odklad by byl pro syna vhodný i u nás... zatím zvládáme, ale čeština výborná rozhodně není. Ale syn je salámista, je mu to celkem jedno.
úplně vidím naší situaci před rokem, dcera taky dubnová. Ve školce mi zkušená učitelka na rovinu řekla, že u ní prostě neví, že vidí důvody pro i proti. v PPP i a logopedii se přikláněli k odkladu, opožděné jazykové schopnosti, ale sám psycholog uznal, že problém by mohla být její výška - je o hlavu větší než vrstevníci. To byl nakonec i náš hlavní důvod, nechtěla jsem, aby celý školní rok čelila otázkám do jaké třídy chodí apod. Plus samozřejmě kolektiv a fakt, že se těšila. Řeč se zlepšila, do první třídy nastupovala jenom s chybějícím Ř, to teď ladíme. Ve škole problémy se psaním, s matikou (metoda Hejného), bude mít IVP. Podle psychologa by se odkladem zlepšila vyzrálost, ale dys problémy se tím nevyřeší a stejně by se projevily. Takže nevim, oboje má pro i proti, rozhodně v případě nástupu v termínu je nutné se obrnit trpělivostí (pro mě např. neslučitelné s plným úvazkem nebo bez babičky).
@zlatouch Děkuji za zkušenosti přesně tohle jsem potřebovala slyšet, ta trpělivost je asi to nejhorší,dcera jí moc nemá, a já ji s ní taky občas ztratím, naštěstí tedy zatím je vysoká stejně jako její vrstevníci, spíš mi vadí, že i mladší z její třídy do školy půjdou - jako odklad by podle mě tam potřebovalo více dětí, my chodíme teď na školní skupinky, takže ji vidím při práci s dětmi a učitelkou, při mluvení to je dost špatné bud radši neříká nic, nebo když začne tak mi přijde že jí plno věcí ani ta učitelka nerozumí, ale jinak všechny psané ukoly a kreslící zvládá bezvadně, ale tohle je fakt špatné
@mer ještě jsem zapomněla na výběr učitelky. My věděli, kdo bude mít první třídy a na všechny tři učitelky jsme měli plno recenzí od rodičů ctvrtaku, co u nich končili. A byla šance napsat si konkrétní učitelku(trpelivou, zkušenou, navíc skoro sousedku) a trochu pres protekci se k ní protlačit. Zato učitelky příštích prvňáčků skoro neznám. Takže další důvod pro.
NO děkuji za info, asi se přikláním odkladu, bude mít čas se zlepšit, už si to trochu začíná uvědomovat,takže se začla víc snažit,tak uvidíme
@mer
@marulu Já vidím potíž spíš v tom, že neudrží zatím pozornost, tím odkladem nemáte co pokazit, dcera bude šikovnější a vše líp zvládat, vidím to všude dokola, kdo zarytě nechtěl odklad, ty děti pak zbytečně trpí, hlavička jim na něco ještě nestačí a je to zbytečný stres a zpátky už to pak nevemete, dítě se trápí nebo jsou horší známky, to špatné načasování a nezvládání látky se pak táhne s ním.
@mer, upřímně řečeno nevím kam se skolou tak moc spěchate, jen kvůli dětem co s ni chodí do školky?
Jestli dcera neudrží pozornost, nemá ve škole co dělat. Moje kamarádka také dceru dala do školy přesně z důvodu jako Vy, a to i když ji v PPP doporučili odklad. Dcerka je teď v pate třídě, sice už pozornost udrží, ale to co ta holcicka zažívala v první a možná i druhé třídě jak od děti tak ze strany pedagoga, no hnus. Bohužel si toto psychické trauma sebou ponese ještě hodně dlouho, ne-li cely život.
@dominikaromanova za to ale nejspíš nemůže ani tak samotný odklad, ale spíš učitelka. Taková dost možná působí trauma i dětem naprosto vyzrálým. Proto možná fakt jít spíš po učitelce a odklad pak řešit i podle toho.
Byla bych pro odklad. Třeba moje neteř je chytrá, šikovná, ale má opožděný vývoj řeči. Nerozezná některé hlásky (třeba d a t), nepoužívá spojky, slovesa minimálně. Zatuhlá mluvidla, šíleně si šlape na jazyk. Její tříletá sestra mluví stokrát lépe, než ona. Už teď se našly děti, co se jí v předškolákách smějí. Berte to tak, že učitel v první třídě nemá jinou možnost, jak učit děti, než řeč. V první třídě si dítě nezapíše, nepřečte, ale je závislé na svém sluchu a komunikačních odvednostech. A když je nemá, mohou se na to nabalovat další problémy. Odklad je určitě bezbolestnejší a vhodnější řešení.
@mer starší dceři jsem dala odklad (narozená na konci srpna) - šikovná, ale velká cíťa, tiky, špatná adaptace v kolektivu .... Rok jí prospěl. Nakecali jsme jí, že už není ve škole místo a hlavně - sama jít do školy nechtěla.
Mladší dcera - narozená v únoru, ale středně těžká vývojová dysfáze, dysgramatismy, o R, Ř ani nemluvím a do školy šla bez odkladu. Ostatní uměla a řeč nebude nikdy OK a hlavně ona sama chtěla jít strašně moc do školy, takže odklad by v jejím případě napáchal ještě více škody než užitku. Co se týče ostatních dětí - nikdo se jí ve třídě nesměje - ale je to vždy na učitelce a jejím přístupu. Prostě každý je jiný - Kája mluví jinak, spolužačka má vývod ...
Proto se ptám - jak to vidí dcera? Jinak SPC bylo pro odklad - z důvodu řeči, ale ani oni mi nezaručili, že za rok se to zlepší.
vyjádřím se jenom k udržení pozornosti, když jsme byli letos u zápisu do školy, tak požadavek na 6leté dítě je udržet pozornost 10 minut, čili dceřiných 15 minut je naprosto v pohodě, horší ta řeč...
@dominikaromanova kdyby autorka spěchala se školou, tak se nás tu neptá, tak na ní nemusíte být hned tak ostrá....u příkladu vaší kamarádky vidím problém v učitelce, ne v dítěti....
Tak my máme opačný problém. Synovi bude 6 až na konci června, je celkem drobný a takový hrozně dětský ještě chováním. Přesto ty předškolácké znalosti zvládá levou zadní, řeč má v pořádku, jen trochu horší grafomotorika. V PPP odklad nedoporučují, tatínek je taky dost proti. Jen učitelky ve školce říkalí, že by mu to prospělo. Nakonec jsme rozhodli, že půjde normálně, ale pořád z toho nemám úplně dobrý pocit ☹.
@svija To bude dobré. Naopak si myslím, že by mu spíš rok odkladu nepomohl, že by se naučil třeba víc číst a počítat a pak by se nudil. Trochu horší motorika se poddá, chování se může ještě do září dost změnit.
Nudící se dítě je pak vážně spíš ke škodě. Nejsme úplně stejný případ, syn je tedy lednový a šel v šesti do školy, ale jeho grafomotorika byla taky slabší a jeho schopnost (a ochota) se prosadit mezi ostatními a postarat se o sebe a vůbec taková ta emoční vyspělost byla dost slabá. Jenže na druhou stranu je myšlením a logikou úplně jinde než vrstevníci, od necelých pěti let sám čte, v počítání je napřed jen o trošku. Ve škole se občas nudí, i když mu učitelka dává práce navíc a snaží se. Grafomotorika se celkem poddala, píše slušně, s kreslením je to stále boj, spíš kvůli tomu, že ho to většinou nebaví. Kdyby měl odklad, tak by byla lepší jeho emoční připravenost, nemuseli bychom řešit některé problémy, ale celkově by to byla spíš škoda.
Jestli je zvídavý, spíš se těší, tak bych ho dala. Ta připravenost není nikdy rovnoměrná, vždy bude něco chybět a pokud to není tragické, tak se to prostě zvládne. Mně třeba přišlo i škoda, že sousedi se víc nepokusili prosadit, aby šel jejich syn narozený první týden v září předčasně do školy, když už v té době četl a byl zvídavý. Nechali se jen odbýt školou, že je málo míst.
Jinak můj muž, kamarádka a kolegyně jsou všichni narození na samém konci srpna a šli do školy přesně v šesti letech. Nikdo s tím neměl problém, nelitují toho.
Děkuji , za zkušenosti, myslím, že to bude odklad to mluvení je špatné a dcera mi sama řekla že se bojí mluvit, aby se jí nesmáli nebo jí učitelka říkala, že jí nerozumí, myslím, že i sní to tak trochu spadlo, když sme řekli , že do školy nepůjde a bude se snažit dopilovávat tu řeč
Já neumím hlásku R dodneška. Nikdo se mi teda nikdy nesmál a já to ani nebrala jako handycap. A to mám R ve jméně i příjmení. Ale já jsem taky jiná povaha 🙂 cíta rozhodně nejsem. Je zajímavé, že i přes svou vadu řeči jsem často bývala řečníkem, chodila na recitační soutěže 🙂)) tím chci jen dcerku povzbudit. Daleko horší by asi byla jako balbutik (koktavost), to se stresem ještě horší...
@mer dcera chodí do běžné ZŠ. U nás není logopedická škola. Kdyby byla, zapsala bych jí tam.
Od 1. třídy má IVP a asistentku od 2. třídy měla sdílenou na 1/2 úvazek a od 3. třídy konečně na plný - tedy 3/4 úvazek.
A nebudu ti lhát - je to každodenní dřina. Nelituji svého rozhodnutí jí nedát odklad, protože by to opravdu nic neřešilo. Tím, že starší dcera nemá dysfázii a chodí o rok výše, tak mám srovnání. To co starší zabere 10 minut, dělám s mladší hodinu. Musím s ní dělat úkoly, vše vysvětlovat, zjednodušovat, vymýšlet pomůcky .... Ale Kája je hodně šikovná, až teď - ve 4. třídě bude mít první dvojku a to z češtiny. Možná to tak trošku přeháním 🙂, speciální pedagožka na škole nechápe, co jsem schopna z Káji "vydolovat" 🙂. Ale vím, že rukama se neuživí (špatná jemná motorika), tak musí studovat.
Nemáte možnost dát do logopedické školy?
Nevím, nejsem odborník, ale zrovna řeč je docela důležitá ve škole - aneb píšu, jak slyším, jak mluvím.....pokud dáte odklad, jsem si jistá, že bude minimální problém s adaptací na jiné děti ve školce - problém s řečí ve škole se mi zdá jako větší. Píší za sebe. Synovi odklad jen prospěl. Nejsem zastáncem odkladů jen tak, aby mamča měla klid a dítě delší dětství, ale pokud je k tomu reálný dpvod, pak bych dala.