Dobrý den všem. Ráda bych se zeptala na vaše zkušenosti s nevyhraněnou lateralitou. Syn, 4,5 roku, používá stále obě ruce stejně. Pastelky bere dle libosti - která ruka je blíže pastelce, kterou chce, ta ji vezme. Stejně tak stříhání, příbor, nebo cokoli jiného. Před půl rokem nám psycholožka řekla, ať to necháme ještě být, žádnou ruku neupřednostňujeme a nepřendaváme. Půl roku uteklo a je to stále stejné. Dnes mě na to upozorňovala i učitelka ve školce, že oběma rukama kreslí stejně hezky a je mu jedno, v které ruce má tužku.
Měla jste to některá se svým dítětem podobně? Kdy se lateralita vyhranila? Nemělo pak dítě problémy ve škole, apod.?
Děkuji za odpovědi.
Osobně bych zkusila zjistit jaké preferuje oko. Zkřížená lateralita dělá občas potíže, tak bych asi pomolu začala upřednostňovat ruku podle oka.
Děkuji za reakce. Syn je právě také sledovaný u specialistů, ale zatím jsme právě vždy skončili u toho, že lateralita zatím nevyhraněna. Dnes ho mám doma, tak se na to zaměřuji. Podle netu jsme zkoušeli různé "testy" (hra na dřívka, tleskání. křížení rukou, proplétání prstů) a stále ho pozoruji. A ty ruce, ty teda střídá dle libosti, neupřednostňuje žádnou. Oko preferuje jednoznačně levé, už to ukázalo právě před půl rokem u psycholožky a dnes se mi několikrát potvrdilo.
@pav_la Ahoj, můj brácha je taky nevyhraněný. Má 26 let, dřív se to tak neřešilo, o trochu víc preferoval levou, takže se psát učil levou. Ale jinak příbor je mu jedno, ve které drží, na kytaru hraje pravou a ve škole nikdy neměl problémy (má VŠ, dělá si doktorát). Pokud už mu táhnena 5. rok a ještě není vyhraněný, jen bych pohlídala lateralitu očí, což vidím, že už jste udělali, a podle toho bych se asi zařídila v 1. třídě při psaní.
Ve 4,5letech je to brzy. Rozhodně bych tomu ještě nechala volný průběh. Syn, předškolák, taky nevyhraněný, ale prý by bylo fakt to před nástupem rozhodnout
Ahoj, my máme šestiletého, pravou ruku teď používá na kreslení jako primární, na úchop preferuje spíš levou, do míče kope nemotorně oběma nohama. Zatím s tím nedělá nikdo nic, problémy mu to nezpůsobuje, prostě se snaží obě strany využívat co nejefektivněji 🙂 Vzhledem k dg to ví psycholožka, psychiatra i SPC a nikdo to neřeší, pouze ve školce grafomotorička "zjemňuje" tvrdý úchop tužky nebo pastelek. Pravou ruku si ale vybral sám, nikdo ho do toho netlačil