Máme syna, nyní 3,5 roku (k 1. září mu již budou 4 roky), prakticky nemluví, používá aktivně asi 10 slov, které by mohli s trochou fantazie identifikovat i cizí lidé, dál používá ještě několik svých vlastních slov, které rozlušeníme jen my (hííí = auto atp.). Chceme jej dát od září rozhodně do školky. Nicméně:
Včera jsme byli poprvé u psychologa (začíná nám kolečko psycholog - logoped - neurologie - ORL - foniatrie...) a paní psycholožka nás upozorňovala, že:
- kolektiv může rozvoj řeči podpořit, ale samozřejmě taky nemusí, je to padesát na padesát, podle toho, v čem je problém, každopádně rozhodnutí pro školku jednoznačně schvaluje (narozdíl třeba od manžela, který si myslí, že bychom ho do školky ještě dávat neměli, když nemluví - což svým způsbem chápu, má také obavy z možných "nepříjemností" - viz. níže),
- dětský kolektiv může nemluvící dítě vyřadit, což se prý nestává až tak výjimečně, prostě mu nerozumí, tak ho nevezmou do "party", což může mít u dítěte za následek uzavření se, někdy až odmítání komunikace i jiných aktivit, nechuť do školky chodit, případně i agresivitu vůči dětem (ve smyslu "nerozumíš mi, tak Tě bouchnu),
- je velmi potřebná spolupráce paní učitelky při integraci takového dítěte do kolektivu.
Vím, že nemá smysl obávat se předčasně a vytvářet si nějaké strašáky, protože nic takového se nám přihodit nemusí, nicméně bych samozřejmě ráda udělala vše pro to, abychom tomu předešli, minimálně tak, jak je to v našich silách.
Máte s něčím podobným nějaké vlastní zkušenosti? Jak je takové dítě ve školce přijímáno - ať už dětmi nebo pedagogy? Jak se nemluvící dítko ve školce cítí, adaptuje?
@dukie ahoj,
ja davala syna do soukrome skolky ve 2 letech. sme 2jazycna rodina a temer nemluvil. mel par slov se kterymy si jak-takz vystacil ano,ne,piti,mama....klasika 😅 mela jsem strach. vim,ze syn si na hristich od jakziva ''vybiral'' starsi (radove o 4 roky) deti. ve skolkce tomu nebylo jinak. s mladsima byt odmital,takze ho povetsinou davaji ke starsim. desne mu to pomohlo a ten rok co tam je mu desne,ale desne dal. nutno podotknout,ze je tam mene deti na ucitele,takze ucitelka ma vetsi prehled. vim,ze, ti starsi kluci toho naseho berou. coz mi i ucitelka potvrdila,ze ho berou do hry a respektuji,ze je mladsi 😵
ja bych do toho sla,ale zkusila bych zvolit nejakou treba logopedickou nebo treba soukromou skolku
@dukie, strašně záleží na povaze dítěte 😉 pokud se umí sociálně orientovat, je vůdčí typ, bezproblémový atd., tak je kolektivem většinou přijímán, i když nemluví (blbě mluví). Ale takových dětí s poruchou komunikace není moc, většina dětí díky té špatné mluvě je sociálně pozadu, můžou být hodně úzkostné a frustrované z té váznoucí komunikace, nebo naopak zase agresivní. Tam je pak potřeba opravdu to, aby učitelky dítě podporovaly a snažily se ho začlenovat mezi ostatní děti.
Syn chodí do logopedické třídy, já jsem o běžné třídě neuvažovala, ten přístup by tam nebyl a pro syna by i 25dětí bylo hrozně moc, navíc by tam měl odpovídající péči. Takže jestli běžná školka, tak si hodně promluvit s učitelkama a celé si to tam "proklepnout", jinak následky můžou být pro dítě dost blbý 😉
@dukie jinak syn byl a ještě trošku je ten úzkostný typ, ze školky jsem měla šílené obavy. Proto jsem vybírala i třídu, kde bude individuální přístup, méně dětí a hlavně vědí, že to dítě se neumí adekvátně vyjádřit, může mít i motorický problém (to často bývá u dysfázie, předpokládám, že tvůj syn tuhle vadu asi bude mít 😉 ). Takže tam absolutně nebyl problém, že se neuměl sám obléknout, prostě mu učitelky pomohly. Strašně se tam zlepšil v té sebeobsluze, hodně ho zařazovaly mezi děti, protože on sám by to ze začátku prostě neuměl. Pořád stál těm učitelkám za zadkem.
Prostě tohle pomalinku, ale nenásilně odbourávaly, ted od ledna je syn ve školce samostatná jednotka, sebeobslužné dovednosti zvládá dobře, sám se zařadí mezi děti, hraje si s nima...nikdy tam neměl žádný stres, nebrečel...prostě úplná pohoda. Což já si osobně v běžné třídě, kde je 20-28dětí a jedna učitelka představit neumím, tak jsou neuvěřitelné tlaky na to, aby se děti oblékly rychle atd.
Ale jak píšu, záleží na dítěti 😉 při té vadě řeči, která je pouze expresivní (tj. dítě má problém s řečí jako takovou, ne s tím, že by i nerozumělo řeči) by neměla být běžná třída problém. Ale o to víc pak musíš s dítětem pracovat doma, páč tam mu nikdo logo péči nedá 😉
@baris Já právě nevím, jestli logopedickou školku ano nebo ne. Stěhujem se mimo Brno a tam logopedická není. Je to obyčejná školka o dvou třídách. Paní ředitelka na mě dělá dobrý dojem, hned mi říkala, že by syna integrofala + mu zavedla individuální program, že je speciální pedagožka, že to není problém, že si myslí, že je dobrý s těma dětma pracovat co nejdřív, nenechávat to až na předškolní rok nebo tak.
Do logopedické školky bychom ho museli vozit do Brna, a to se přiznám, že si s miminkem moc představit neumím a od manžela to s ohledem na jeho pracovní vytížení asi moc čekat nemůžu. Nemluvě o tom, že vůbec nemám představu, jaký jsou šance se tam dostat, když už vlastně budeme mimobrněnští. Fakt nevím. Navíc zatím nemáme žádný papír od lékaře, který bychom k žádosti o přijetí přiložili, jsme úplně na začátku celého běhu, první termín u logopeda máme koncem března, a to už je v Brně v podstatě po zápisech...
@sisstin Úzkostný typ, myslím si, syn není. Chápe výborně, spolupracuje. Včera jsme byli právě poprvé u psycholožky, dost si s ní hrál, říkala, že se jí zdá mentálně naprosto v pořádku, možná lehoučce náznak trošky funkčního autismu (jestli si ten výraz pamatuju správně) - třeba zvířátka jí samostatně rozdělil na kopýtková a nekopýtková a precizně je sám od sebe seřadil do přesné řady se stejnými odstupy a ještě to pak upravoval k dokonalosti... což koresponduje i s tím, že když třeba někam jdeme a jdeme jinou než naučenou cestou, tak řve, vyvádí, vzteká se a dožaduje se své "ochozené" cesty...
Ale jinak je v pohodě. Je bystrej, psycholožka říkala, že na svůj věk je neuvěřitelně vpředu s mimikou a gesty vůbec - dorozumívá se prostě mimoverbálně, má své znaky a tak... prostě normální dítě, jen neumí mluvit.
Celkově je spíš živější dítko, usměvavý... a tvrdohlavý. 😀
@dukie syn nastupoval do školky v 3,9 roku - aktivní slovní zásoba 600slov, mluvil v krátkých větách. Neverbálně nadprůměrně inteligentní, extrémně spolupracující a klidný. A stejně si myslím, že v běžné třídě by problém měl. Ono ne "jenom" nemluvení, nebo blbý mluvení dělá hrozně moc 😉
Já tě od běžné školky nezrazuju, jen ti píšu, že lehké to být rozhodně nemusí. Děti mají tendence vylučovat z kolektivu toho "divného a jiného" a učitelky často, ač si myslí, že to zvládnou, tak nezvládnou....
tvůj syn bude mít dysfázii nebo teda VFA...určitě jenom opožděný vývoj řeči to nebude, to opoždění v řeči je fakt hodně závažné. Syn v jeho věku měl 250slov a spojoval slova, dysfázii má 😉
ale přístup vaší paní učitelky vypadá být fajn 🙂
@dukie hodně děti s vadou řeči jsou zas v něčem jiném nadprůměrně dobré..prostě handicap je vyvažován něčím jiným. 😉 Syn má logické myšlení a matematické představy jako 6leté dítě, sčítá a odčítá, zná všechny písmena, čte docela hodně slov globální metodou... ale na druhou stranu díky tomu, že blbě mluví (on mluví hodně, ale prostě děti mu nerozumí), tak je prostě fakt z běžnýho kolektivu celkem vyloučený.
Záleží na složení té třídy, pokud tam bude hodně holčiček, tak ty mají opečovávací sklony, pokud tam bude víc kluků, tak to bude mít asi horší. V tomhle věku si děti hrajou hodně tak, že si prostě rozdají role - třeba na Smouly, na různé pohádky atd. A tam to prostě bez mluvení nejde 😉 v běžné školce si přečtou pohádku a budou s o tom povídat, tvůj syn zas bude mimo....
něco se stane, a můžou to svést na tvého syna, protože on se z toho "nevykecá"..děti tohle hrozně rychle odhalí a využívají toho. Já se bavím s pár maminkama dětí, které předtím chodili do běžné třídy a docela horor..ale zs na druhou stranu pár holek z naší diskuze děti v běžných třídách mají a celkem fajn.
Fak to všecho stojí a padá na učitelce, a na složení toho kolektivu. Já se bála posměchu a šikanování ohledně té řeči, v té logo třídě nic takovýho neexistuje, všechny děti mluví více či méně blbě 😉 ale to neznamená, že jsou mentálně retardované nebo "pozadu". Jsou to normální šikovné děti, jen holt to nemají v životě zrovna lehké v té řeči 😉
@dukie jinak @paolin má syna (expresivní dysfázie), trošku "svérázná" povaha v běžné třídě...a tam to funguje naprosto skvěle, jak ze stran paní učitelky, tak ze stran toho kolektivu. Tam se ta integrace opravdu povedla 😉 takže se ji můžeš zeptat, nebo sem třeba písne 😉
ono to rozhodování je strašně těžké, já to měla lehké v tom, že logo třídu máme u baráku, je to i naše spádová školka, takže tam nebylo o čem 😉 pokud bych měla třeba hodinu dojíždět, tak to bych asi taky zvažovala běžnou třídu (Krejčířová doporučovala bud běžnou třídu s menším počtem dětí, nebo logo). U vás je to , jestli to dobře chápu, vesnická školka...tam by to fakt fungovat mohlo 😉
Ahojky mám syna kterému bude v květnu pět let.Do školky chodí už druhým rokem a taky vůbec nemluvil,vůbec mě nenapdalo že by kvůli tomu vůbec nenastoupil,doufala jsem že se to zlepší.Zhruba před rokem jsme začaly chodit na logopedii a v listopadu jsme doběhávaly zbytek vyšetření co nám chyběly.Teď už jsme na tom mnohem lépe,během asi tří měsíců se naučil říkat mami,tati a pod. a taky jak dělají zvířátka.Ve školce se adaptoval celkem dobře ikdyž se ze začátku vůbec nezapojoval a převážně jsem viděla hrát si samotnýho.Co vím od učitelky teď už se aspoň trochu zapojuje ikdyž při vánoční besídce vůbec nespolupracoval s ostatními,je hodně stydlivý.Takže bych ti asi poradila dát ho d o školky,ale samozřejmě záleží na vás a jak říká
@sisstin každé dítě je jiné a v určité situaci se zachová jinak.Rozhodně to chce hodně trpělivosti.Tak držím pěsti ať jde vše líp 🙂
@dukie napíšu ti z druhé strany - petr má ve školce kamaráda, který "nemluví". už na třídní schlzce, kde jsme byli i dětmi, jsem si náhodou sedla k jeho mamince a kluci si spolu hráli. sama pořád opakovala: on Vašík vůbec nemluví....má vývojovou dysfázii a chodí do normální třídy, děti to vůbec neřeší a paní učitelky jim vysvětlily, že ten malý potřebuje pomoct, vzít mezi sebe, že se teprve učí mluvit a tak. že oni už všichni mluví, naučily se to trochu dřív, a on bude mluvit víc a víc, když bude mezi nima. se mi to fakt líbilo, nejsem tam sice ve třídě s nimi, ale nemyslím si, že by byl ten případ, že by ho odsunuli na vedlejší kolej, spíš naopak.
je to o lidech, pokud se o tom mluví, ví se to, přistupuje se k tomu podle potřeby, mohlo by to být jasné plus.
nevím, jen píšu, jak je to v petrově třídě.
moc držím palce, at dobře vyberete.
@jajik25 to je právě to, že to nemusí být až tak o stydlivosti (i když určitě už by to v povaze dané trošku měl), ale právě proto, že jak nemluví, tak je od ostatních dětí izolovaný, proto si hraje sám 😉 tam by měly nastoupit ty učitelky a nějak nenásilně, ale vytrvale ho do toho dění zapojovat...
a to mi právě vadí na některých běžných školkách, že prostě učitelky na to prdí..dítě neotravuje, sedí si někde samo, tudíž jim nepřidělává práci...tak pohoda, že 😔 znám chlapečka se smíšenou, co chodí do běžné školky...a tráví tam dny tak, že sedí pod stolem nebo si hraje sám..mně to přijde smutný a zbytečný... 😖
proto tohle bych si pořádně proklepla a s učitelkama konzultovala, jak oni se ho snaží zapojovat a ulehčit mu to..páč nechat tam dítě jen tak, to bohužel není integrace 😉
@jajik25 to je pak super, v tomhle případě je běžná školka určitě dobrá 😉 jak píše @berenika39 když se to podá tímhle způsobem, tak to prostě jít může a hodně dobře...
já jsem trošku taková skeptická bohužel i v tom, že sice dítě se integruje dobře, ale pak přijde rodič a řekne svýmu "normálnímu" dítěti.... "to je ten debil, co nemluví" a všechno je zas v háji, páč děti samozřejmě opakují, co slyší a přebírají názory rodičů 😖
@jajik25 pro mě je hrozně těžký takový ten střet s realitou. Já se se synem moc do kolektivu "normálních" dětí nedostanu, spíš vůbec. Do dvanácti je ve školce, pak do 15-16:00 pracujeme, jednou týdně logopedie, jednou týdně rehabilitace. Takže ta možnost jít mezi děti, které mluví normálně je fakt malá. Jsem na to extrémně citlivá, na ty různé poznámky. Bud si lidi myslí za a) že je syn mentálně retardovaný nebo za b) že jsem neschopná, nevěnující se matka, která neumí své dítě naučit mluvit. Přitom mně se té dysfázii podřizuje v podstatě celý život, pořád myslím jen na to, cpu do toho skoro všechny peníze, energie čas atd.
Já bych prostě nesnesla ty pohledy běžných rodičů v šatně, že můj syn mluví jak hotentot a ostatní jsou v pohodě. V té logo třídě po mně nikdo nečumí, všechny děti ve věku syna mluvily blbě, takže to nikdo neřeší, chápou to... já s tím asi stále nejsem vnitřně smířená, že mám postižené dítě...sice s tím bojuju už 2,5roku...ale užírá mě to pořád. Dá se říct závidim jiným lidem, kteří v podstatě nehnou prstem a dítě jim mluví a vyvíjí se normálně, já tomu dávám skoro vše..a prostě dobrý to pořád není.
Asi to je hodně i o tom, jak to vnímá rodič...já sama jsem dost úzkostná, a tak je úzkostný i syn. Jen tak pro zvědavost jsem si nechala udělat horoskop syna, a paní mi řekla, že syn jednou dokáže věci, o kterých ani nedoufám, že by dokázal...ale já sama jsem úzkostná a extrémně trvám na tom, být dokonalá...že tím ovlivnuju i svoje dítě...přitom syn má tu vadu (postižení, záleží, jak kdo to bere) celkem lehkou, jsou na tom děti mnohem hůř...ale mě to strašně zžírá.... 😔
@sisstin jo tak ty pocity znám,taky mám někdy pocit že si to snad vybralo jen mě a v hlouby duše doufám že to co nejdřív bude dobrý a bude na tý samý úrovni jako ostatní děti,z druhý strany zase ostatní ve školce ví že chodíme na logo a že s tím mluvením prostě má problémy ikdyž se to zlepšuje takže ty poznámky vlastně už delší dobu neslyším ale když to bylo ještě aktuální tak mě to taky docela zranilo a připadala jsem si jako absolutně neschopná máma a věřím že i maminky ostatních dětí když mě viděly tak si říkaly že jsem moc mladá na to abych měla mít děti a ještě s takovým postižením,vypadám totiž o deset let mladší než opravdu jsem.V březnu jedeme do tý Prahy tak jsem celkem zvědavá co nám řeknou tam jen mám docela strach že mi řekne že je autista nebo tak něco.Na druhou stranu jsou zase rodiče kteří maji děti mnohem hůř postižený než my. 😉 😉 😉 😉 Chce to jen čas a hodně trpělivosti
@jajik25 u tý dysfázky je pak hodně velký skok mezi 5-6 a 6-7 😉 , u vás to vypadá teda na nějakou těžší formu, páč on fakt mluví málo...ale jak začíná opakovat, tak se to zlepší 😉 syn právě mluví už hodně, má velkou slovní zásobu (to je fakt v podstatě k věku), od 4let mu naskakuje ta gramatika i celkem slušně..ale prostě největší deficit je v tom obsahu řeči, to má tak na 2-2,5leté dítě..no a výslovnost šílená. Jinak on je ukecanej, mele od rána do večera...no ale prostě jak dítě pomalu o dva roky mladší 😉
no nic holky, chce to hodně trpělivosti a přeju správnou ruku ve výběru školky 😵
Tery pravda pravda 🙂 Tak pro upřesnění v září měl Adík cca 50 slov-citoslovcí, aktuálně 500, pomalu citoslovce nahrazuje slovy, tvoří nová, začal po nás opakovat a začal si říkat já a teď i Adam 🙂 jinak vědy 2-3 slova max a standart gramatika špatenka.
jinak Tery včera jsem se ptala ve školce, jestli si na Adámka nějaký rodič neztěžuje. a že nee. že děti taky ne, že Adíka berou takového, jaký je. on má ty svoje stereotypy a děti jsou ochotné ho v tom akceptovat. musím říct, že děti u nás jsou naprosto báječné a přímo naše učitelky k nezaplacení. i ostatní trochu rázné učitelky se docela krotí. je to strašně moc o lidech. kdyby se našim učitelkám nechtělo a vlastně i některým rodičům, tak už Ada dávno ze školy vyletěl. ze začátku to s ním měly holky fakt těžký.. ale je to velká profesní zkušenost a přínos i pro ně 🙂
@dukie To je jako u nás 🙂 Naše šla do školky teda ve 4 letech, se slovní zásobou asi 10 slov. Ve školce udělala opravdu velký pokrok, nyní má cca.100 slov, zlepšila se sebeobsluha a chování v kolektivu. Ona je ale velice družná a společenská, má děti ráda, tak se tam snaží.
Ale záleží na třídě a učitelkách.
Jak píšeš, může to dopadnout tak, že ho děti z kolektivu vyřadí a nebo tak jak u nás, že se chytne a bude ho to hodně motivovat....Moc přeji, aby to byla ta druhá varianta... 😉
Důležité je, jestli jsou učitelé fajn a vytrvale pracují s dítětem. Náš syn nastoupil kolem třetího roku do školky bez znalosti jedinného tureckého slova a zpočátku byl jako živel. Náš syn je jejich druhý cizinec v historii... Všichni jsme to nějak vydrželi... Letos mu bude 5 a umí toho víc, než já :D Poraď se s vývojovou psycholožkou. My máme 4 jazyky. Je to zátěž, ale máme tady okolo některé děti Češek, co se už ani nedomluví česky. Chce to pevné nervy a hodně tolerance. Ve školce i doma. Tak ať se daří!
@dukie @sisstin Ahoj holky, chci se zeptat ohledně té MŠ - syn taky neprakticky nemluví, za 1,5 měsíce bude mít 3 roky a slovní zásoba je taky do 20-ti slov včetně těch, u kterých znám význam jenom já. Rozhodla jsem se ho přihlásit do soukromé miniškolky na 3 dopoledne týdně - tj. 3 x 4 hodiny. Máme to tady hned pod barákem a on má děti moc ráda, tak sjem si říkala, že to pro něho bude fajn, být nějakej čas v dětským kolektivu, než pořád jenom s matkou a miminem. Na 2 hoďky denně na dětský hřiště skáknem, ale za celej den to je hrozně málo že jo. No ale teď teda váhám, jestli to bylo správné rozhodnutí. Včera jsem teda už zaplatila permici na 10 vstupů, ale teď jsem ho před chviličkou objednávala na Logopedii v Logopedickým stacionáři, že by to jako měl pak kdyžtak pod jednou střechou, logopedii i stacionář, kdyby bylo potřeba a v zápětí mně napadlo podívat se na nějaký reference logopedů na Modrým koníkovi a narazila jsem na tohle fórum. Tak prosím o Váš názor a taky o zkušenosti.
Díky!!!
Ahojky, já se obávám, že nějakou super moudrou radu ode mě nedostaneš, to možná spíš od sisstin.
Náš syn chodí do toho stacionáře v Brně-Líšni a je tam šťastný. Mluvíme-li o stejném stacionáři (nevím, že by byl v Brně druhý takový), pak chci říct, že můžete teď k logopedovi chodit kamkoliv jinam, protože jakmile nastoupíte do stacionáře, stejně se dosavadní péče ukončuje a pak už má logopeda jen tam (podepisuješ prohlášení, že nechodíte jinam, že neučíte cizí jazyk atp.). My chodili nejdřív k logopedce na Štefánikovu (jméno si teď rychle nevzpomenu, už je to dlouho, ale kdybys chtěla, přihlas se, vyhrabu to v papírech), ale jak jsem tu kdysi už psala, byli jsme tam dvakrát a hned jí bylo jasno, že ta docházková péče nebude dost a odeslala nás rovnou směr stacionář, kde jsme měli opravdu štěstí a syna tam vzali poměrně rychle. Dodnes jsem jí strašně vděčná.
@lucbuc Nedalo mi to a koukla jsem na to. Byla to PaedDr. Lenka Němcová, Štefánikova 40.
Nicméně s těmi logopedy to máš těžké, protože každému vyhovuje něco jiného. Někteří logopedi jsou vlídní, milí, jiní jsou takoví jakoby přísnější, snaží se o disciplínu... některé dítě potřebuje to a druhé ono. Podle mého prostě nezbude, než někoho vyzkoušet a sama uvidíš, jestli vám sedne nebo ne.
@dukie Díky za reakci! Jdeme 25.září na logopedii v Budově do toho stacionáře v Líšni - to bude určo ten samej, jak Ty píšeš, jen teda paní doktorka se jmenuje Trísková. Už jsem tam volala 1x před prázdninama a to jsem mluvila s jinou doktorkou, pro mně na 1. dojem mnohem příjemnější, pak jsem ale termín musela kvůli prázdninovýmu programu u babiček rušit a teď mně teda přepojili na tuto doktorku. Jméno tý 1. doktorky si už ani nepamatuju, ale tak snad bude ta Trísková dobrá. No, bojím se. Každopádně Miniškolku Lexík zvládá na 1** - sice pláče, když odcházím, pak je prý ale celej den naprosto bezproblémovej, 3. den se začal už i zapojovat do programu a učitelka mně ubezpečuje, že se s ním zvládá domluvit díky tý jeho vymakaný znakovky a pár slov, co používá, v podstatě bez problému úplně na všem. Tak uvidíme no. Kdyby to šlo bez tý logopedie, byla bych úplně nejšťastnější, ale zase asi lepší začít teď, než třebas čekat dalšího půl roku a pak tam skončit stejně. A tak podle Tebe je ten Stacionář OK..?? Šla jsem minulej týden kolem, učitelka byla s děckama venku tam na tom jejich pidi pískovišti a přišla mi teda prostivná jak šmirgl na řiti. Nějaký dítě tam brečelo jak u vytržení a nějak jsem nepostřehla, že by ho tam utěšovala. V miniškolce, kde je teď Lexík, je učitelka suprová. Samozřejmě, že nevím, jak to tam probíhá přes den, když tam nejsou rodiče, ale mám z ní moc dobrý pocit. A když rodiče odcházejí a nějaký dítě pláče, tahají ho na rukách a utěšujou ho teda o 106. Z toho Stacionáře mi běhal mráz po zádech, že by mi tam Lexík plakal a nikoho by to nezajímalo. Máš s tím nějakou zkušenost? Stěžoval si třeba malej, když už se rozmluvil?
@lucbuc Toníček chodí k Mgr. Trýskové a má ji rád a já teda taky. Kdykoliv mi něco nění jasné, nejsem si jistá nebo Toníček začně dělat nějaké nové věci (např. se nám začal podepisovat dokonale zrcadlově), tak si s ní smluvím schůzku a ve velmi přátelském duchu s úsměvy na obou stranách to probereme. Tu druhou paní logopedku, jméno mi teď vypadlo, neznám, nemám s ní žádnou zkušenost. Obecně na mě působí takovým víc přísným (nevlídným) dojmem. Ale neodvážila bych si ji nějak hodnotit, docela jistě to může být jen můj dojem, který může být na hony vzdálený skutečnosti. 🙂
Pláč na zahradě a chování sestřičky nedokážu nijak hodnotit. Ono je taky důležité, proč to dítě tak plakalo. Já nevím, jak to má váš syn, ale náš Toníček a spouuuusta jiných dětí s handicapem ve vyjadřování mívají jakési své "vzteky", takové záchvaty vzteku, řevu atp., nezřídka spočívající právě v neporozumění příjemcem jejich sdělení. A často jsou ty děti svým způsobem nevychované (náš syn byl taky, to říkám upřímně), protože jak doma pořád maminkám řvou, tak maminky pak udělají první poslední, jen aby chvíli bylo ticho, takže jsou ty děti zvyklé se svým okolím mávat, jak se jim zlíbí... a ejhle, ve školce sestřička řekne "ne" a hotovo. Dítě narazí. A pláče jak tur, protože je zvyklé, že tohle přeci doma zabíralo... A pokud můžu mluvit za náš případ, tak žádné utěšování nepomáhalo, ba dokonce naopak. Nejlepší bylo nechat ho prostě být, dokud se nevyřve a nevyvzteká a neuklidní sám. Ono je to dítě od dítěte. A pokud dítě třeba zlobilo, bouchlo jiné dítě na písku nebo prostě chtělo dělat tohle a sestřička řekla, že tohle ne... a ono řve a řve a řve, tak teda ať řve, že jo... jít ho utěšovat by bylo docela nevýchovné...
Já nevím, kdykoliv jsem se Toníčka ptala, jestli jsou tety hodné, říká, že jsou hodné moc. A opravdu tam už od počátku chodí moc rád (fakt s nadšením) a dělá obrovské pokroky - jak v řeči, tak v chování. A třeba teď jsem byla s dětma minulý víkend v jeskyních a Toníček v pondělí ráno držel v ruce kamínek, co si tam koupil, dožadoval se leporela s fotkami z jeskyní, že to chce vzít sebou do školky a ukázat tetám. Vysloveně natěšený na to byl. Takže mi nepřijde, že by tety neměl rád. Naopak. Dělají spolu i spoustu legrace třeba když si ho odpoledne přebírám. A Toníček tu srandu dělá s nimi naprosto přirozeně, tj. dovoluji si soudit, že je na to zvyklý, že tam prostě spoustu legrace mají. 🙂
@dukie To zní super, díky moc za reference na MuDr. Tryskovou i na Stacionář, čtu to vysloveně s úlevou. Ano, souhlasím, můj syn je taky zvyklý, že si vyřve kde co, jen abych právě nemusela poslouchat ten řev. Viz. dnešní návštěva hřiště - chtěl, ať ho na střídačku houpu já a tatínek, vždycky chvilku jeden a pak zase druhej a když nebylo po jeho - řev. Táta ten byl nasranej jak sáňky v létě, že je děcko rozmazlený, že si přece nemůže takhle vymýšlet.. Takže chápu naprosto ty argumenty k možnýmu spouštěči řevu. Vážně jsem hrozně ráda, že slyším jak dobrý reference na zařízení jako takový, tak i na logopedku, ke který za 2 týdny jdeme, díky díky díky !!! 😉 Ve stresu jsem teda pořád, jakože co se dozvíme za "diagnózu" a tak vůbec, ale už se aspoň nebojím, že to bude nějaká kráva doktorka a kdyby měl jít do toho Stacionáře, tak že tam nebude trpět celý den s nějakýma megerama.. 😀
@dukie ahoj, starší dcera taky málo mluví (mladší vůbec), tak od září jde starší dcera do logopedické třídy. Je tam jen 14-15dětí a učitelky, které mají vystudovanou logopedii. Učí děti mluvit, chodí tam logoped. A neboj, tak určitě zapadne - všechny děti špatně mluví.
Ale je nutné mít potvrzení od logepda a z foniatrie.