Rozhodujeme se mezi 2 zakladnimi skolami. Prvni je nase komunitni - v Praze na Slivenci - bude tam chodit vetsina deti z okoli, kamaradka dcery ze skolky, i ostatni deti bude znat od videni. Ale ve skole bude pravdepodobne kolem 30 deti a skola nema uplne dobrou reputaci. Dnes jsme byli na dni otevrenych dveri a byl naprosto tragicky zorganizovan, ve srovnani s ostatnima skolama v okoli bezpecne nejhorsi. Druha skola je sidlistni - na Barrandove - ma krasnou budovu, hriste, vybaveni pro deti, ve tridach 21 - 26 deti, den otevrenych dveri byl moc hezky, ale dcera by tam byla bez kamaradu a musela by kousek dojizdet, nejde tam dojit pesky jako do te prvni skoly... a take 4 prvni tridy, je to proste velka skola... Ucitelky nejsou zatim zname ani v jedne skole, tak podle toho se nemuzu zatim rozhodovat... Jak byste se rozhodly co uz mate deti v ZS? Dekuji za zkusenosti!
@hanka158 To ano, ale myslím si, že názor dítěte je třeba do něj zahrnout. Syn je o fous mladší a na některé věci má velmi vyhraněné neměnící se názory a jiné jsou mu jedno a mění své stanovisko podle toho, jak se člověk zeptá. Pro nás je hodně důležitá kvalita školy, protože syn svou individualistickou povahou, zájmy atd. se zatím projevuje jako typ akademický, čili volíme školu, která mu dá největší šanci lehce se dostat na gympl...takže pro něj bych volila školu s lepší reputací (vybrali jsme tu s nej pověstí ve městě i za cenu dojíždění). Naše dcerka je zatím malá, takže hodně spekuluju, ale myslím si, že co do budoucího povolání bude flexibilnější než bratr a současně ji bude více záležet na přátelství, takže u ní bych hodně zvažovala, jestli ji odloučení od kamarádky neublíží více než navštěvování vesnické školy. Vy svou dcerku znáte nejlíp, tím, že sama nemá vyhraněný názor je to opravdu jen na vás, může v dobré škole chytit špatnou učitelku, stejně jako ve špatné škole dobrou, kamarády si najde všude, naopak jí sídlištní škola přinese možnosti nových přátelství...záleží jakou má povahu.
Záleží, jakou povahu má dcera. Moje dle psycholožky i dle mého názoru těžce adaptabilní. Takže resumé bylo jasné, nechat ji v jejím prostředí a nevytrhávat ji z jejího kolektivu dětí. Aby ten přechod ze školky do školy pro ni byl nejsnazší.
Pokud je tvé dítě podobné, je to jasné. Pokud je ale společenská, nemá problém navazovat přátelství, je flexibilní, volila bych asi radši tu druhou.
@marcicek84 ty jsi takový nás expert na školství, i když o něm nevíš vůbec nic 😉.
@hanka158 jak už je tu uvedeno, záleží na povaze dcery, pak také na vašich možnostech. A hodně na učitelce. Kamarády si dcera najde - z vlastní zkušenosti, měnila jsem dceři školu při nástupu do třetí třídy, právě kvůli učitelce. Šla do neznáma a kamarády si našla okamžitě. Tohle je problém tak od páté třídy. Tak už jsou ty vazby pevnější. A neboj se dát na svůj instinkt 😉. Držím palce.
@hanka158 volila bych kvalitni skolu co se tyce vzdelani i za cenu,ze by dojizdela (ja sama byla ve skole s kamarady a vzdelani na zakladce jsem mela uplne o level jinde,nez deti z lepsich skol,), proto syn je ve velke kvalitni skole uplne v jinem meste. Rozdily ve vzdelani uz vidim ted(3.trida o proti stejnym detem).S kamarady se muze kamaradit po skole,S vyberem skoly zastavam nazor,ze maji vybirat hlavne rodice a patrat po recenzich a povesti skoly (6ti lete dite nebude mit asi moc vyhraneny nazor,jednou ho oslovi hezky obrazek u zapisu,pote jak pises palacinky na dnu otevrenych dveri)
Hrozně záleží na tom jakou budou mít paní učitelku, takže bych zjišťovala spíš tímto směrem. Kdyby byla učitelka ve Slivenci dobrá, tak bych ji spíš nechala tam. Dojíždění sice není nijak hrozné, ale bude mít víc kamarádů v místě bydliště.
@hanka158 Ja jako učitelka na 1. stupni bych se rozhodovala podle těchto bodů a to i v jejich poradi :
1) Jaka bude učitelka je za mě nejdulezitejsi - u spousty škol se to dá odhadnout, většina škol točí učitelky buď po 3. nebo po 5. třídě (není to ale pravidlo).
2) Počet děti ve třídě - v 1. tride je každé dítě nad 20 znát, nad 25 znát 2x. Přeci jenom hodina má 45 minut a když chci, aby každé dite aspoň chviličku četlo, tak s úvodem a nějakou aktivitou mi na každé v počtu 30 děti vyjde cca 1 minuta ☹
U velkého počtu je pak důležité, jestli škola dělá i delene hodiny (CJ A MAT), to hrozně pomůže.
3) Kvalitní škola - učitelka v 1. třídě je důležitá, ale co potom? Jaký je 2. stupeň, co družina, ředitel, zázemí?
4) Ještě bych zvážila, jak jsou velké učebny - v mini třídě s 30 dětmi toho učitelka moc nevymysli. Prostě pořád sedi v lavici a nehybaji se. Pokud by byla třída velká (byl tam třeba koberec), tak jde děti rozdělit na skupinky, zapojit i pohybové aktivity.
Jsou to jenom takové body, píšu to rychle při snídani s 2 dětmi 😀 Aktuálně vybírám MS při starší a u nás vyhraje menší školka, s menším kolektivem,kvalitním vedením a pedagogy i za cenu vyššího školného (soukromá v rejstriku) a dojíždění. Do sídlištní školky s nevalnou povesti a 28 dětmi na tride dcerku dát nechceme. Ať se volba vydaří!
Ta škola ve Slivenci je komunitní nebo je tím myšleno, že to je malá škola? Sama bych se hodně zajímala o "běžné praktiky" na škole - jak se tam dětem líbí, jaká je celková atmosféra ve škole, zda se v první třídě dávají známky, zda se dávají i třeba špatné známky a i třeba v prvním pololetí první třídy. Protože to je něco, co dokáže dítě nadšené ze školky totálně demotivovat.
A pak bych výrazně zvažovala, jestli máme jako rodina na to, řešit dojíždění - protože tak od 3. třídy může dítě z blízké ZŠ chodit normálně domů samo, kdežto z té vzdálené ZŠ ho nejspíše bude muset pořád někdo vyzvedávat.
@ilonne tak ono pokud je kriterium pocet zsku vr tride,od zsri to muze byt uplne jinak a to je dobre si rict a ty jako ucitelka bys to mela vedet lip nez ja.
Ještě můžeš zkusit najít inspekční zprávy a mrknout do nich:
https://www.csicr.cz/cz/Registr-inspekcnich-zprav
Pro mě je naprosto zásadní, aby dítě zapadalo do sousedství, šlo se spolužáky pěšky ze školy, mohlo jít pak s nimi ven. Když bude nemocné, má si od koho půjčit sešit, můžou se navštěvovat doma, účastnit se stejných akcí v místě bydliště.
Co znamená, nemá úplně dobrou reputaci?
Já jsem měla základku asi průměrné kvality, v některých předmětech byla dobrá, jinde podprůměrná. Když jsem přešla na střední školu, tak jsem měla mezery v matice oproti spolužákům z kvalitnějších škol a bylo to dost náročné. Musela jsem se spoustu věcí doučit a dlouho dobu pro mě byla matika strašák, protože mi chyběly základy a neměla jsem na čem stavět.
Já bych volila kvalitní výuku, pokud je dcera chytrá, bude na na blízké zš nudit a na střední nebude stíhat oproti žákům z kvalitních zš, aby ten handicap dohnala musela by makat sama doma. Pokud se musím něco pracně učit sama doma, protože to ve škole nestíháme, tak pak nevím, k čemu mi je taková škola.
@levandule_k blbý je, že u předškoláka (nijak výjimečného) nepoznáš, zda bude studijní typ, nebo chytrý lempl😅 Také jsem si naivně myslela, že má na to jít do školy i o rok dřív(nešla) a že nejspíš půjde na osmiletý gympl. I z této představy mne dcera vyvedla už během druhé třídy😂 Přece nebude dojíždět a ještě by se proboha musela učit😅 A jo, je chytrá, když něco chce, tak pro to je schopná udělat hodně. Ale když něco nechce/nezáleží jí na tom, tak to taky podle toho vypadá....
@konidana taky jsem myslela, že syn bude génius 😄 Matika mu jde skvěle, s češtinou bojuje, těch supertalentů, které je potřeba rozvíjet ve speciálních školách je opravdu minimum.
Já vidím kontext celého dětství, třeba teď, padne konec vyučování a městečko, kde pracuju, je plné dětí na kole, jezdí, povídají si, vyrábí si zážitky, které pak zase proberou druhý den ve škole, neunavují se dojížděním, mají tak i více času na to, co je baví, rodiče netaxikaří, tzn. děti jsou i samostatnější.
To dojíždějící dítě dorazí domů později a ještě navíc nezapadá mezi místní děti.
@antoinet já jsem to řešila s tou psycholožkou a ona říkala, že pro ten první stupeň je nejvíc klíčové pro ty děti to, jaká je učitelka - což si málokdo vybere, ani netušíme, kdo připadá v úvahu a málokterý rodič má možnost podle toho vybírat školu. A pak kolektiv. Všechny ostatní věci jsou nice to have, ale ty děti tím, že se ve škole učí, tmelí vztahy až po škole a děti, které jsou z toho vyříznuté, musí být fakt silné osobnosti, aby to u nich nevadilo.
Případné navazující gymply se dají vyřešit přípravou doma, doučováním, ale ten kolektiv a učitelka je prý gró. Naše škola asi taky nebude úplný ideál top, ale půjdou tam dcery kolektiv, je to pro ni hodně důležité.
@malenka3 naprosto souhlasím. Učitelka je stěžejní, ale to je ve většině případů docela loterie. Zejména u větších škol. U nás to celkem vyšlo, u starší bezproblémové dcery úča průměr, takže to šlo, kluk vyhrál úplně super učitelku, a to byla fakt klika. Jinak by to bylo hoooodně těžký...
@konidana já jsem zvědavá, kdo vyjde na nás. Ředitel na dnu otevřených dveří říkal, že se na prvňáčky chystají ti nejlepší z jeho sboru, ale tak nějak nečekám, že by řekl, že tam jsou někteří nic moc 🤣 a psycholožka říkala, že až na jednu jsou všichni super, tak doufám, že nechytneme Černého Petra 🤣
@konidana Nemá dobrou reputaci, to je dost široký pojem. Může to být, že znalosti jsou na nic, ale jsou tam přátelské vztahy, ale také vztahy můžou být na dvě věci.
Jinak souhlasím, že to nejde úplně poznat, někdy jde dítě jinou cestou než si přeje rodič.
Důležité je v první třídě nezabít chuť učit se.
Obnovuji smazany komentar,ktery je dle MK v souladu s pravidly a doplnuji sve tvrzeni o zdroj a prosim ty mile damy,ktere hodlaji neco nahlasovat,nejdriv si prosim zjistete informace.
Pocet zaku ve tride bude po doplneni ukrajinskymi detmi stejny a to az 34 zaku....jinak,ze je nekde tech zaku mene muze byt dano prave tim,ze tam jdou deti se specialnimi potrebami...
A co na to říká dcera?