Ahoj všem, pro mě je toto téma velmi aktuální, probírám jej ze všech stran, tak i vás se chci zeptat na názor, zkušenosti...Mám 4,5 letou dcerku, má problém v mluvení, chodí do běžné školky a chodí tam ráda, ale řeč se jí tam nerozvíjí... ☹ Jaké máte zkušenosti s logo školkami, jak to "vypadá" v té vaší (myslím činnost dětiček) atd.
Ahoj, já jsem tam byla už x krát na praxi, studuju logopedii. 🙂 Záleží, jaká školka to je - jestli jen jedna třída zaměřená na logo nebo přímo celá školka (těch je ale jen pár v republice, taže to nebude asi váš případ) nebo si dítko bere jen logopedka na "mluvení".
Vůbec se toho neboj - není to žádný dril, děti si většinou bere logopedka na individuální cvičení, někeré hry pro všechny děti se zaměřují víc na mluvení, ale jinak je to úplně normální režim, děti si hrají i samy i si pro ně učitelka něco chystá...Ani neví, že se něco učí, všechno se podává jako hra 🙂 (Pochopitelně je rozdíl logoped od logopeda, jak to bere a učí). V HK ale určitě bude výběr...
Pokud není vada nějaká větší, je fajn, aby dítko bylo co nejvíc s dětma, které mluví dobře, člověk se hodně naučí tím, že jenom poslouchá.. Ale nějaká systematická individuální práce logopedky je taky potřeba... Uvidíte, že dcerka bude dělat brzy pokroky...
Kdybyste se chtěla na cokoli zeptat, klidně napište do IP. 😉
Ahojky, můj Kubík chodí do školky se speciálními třídami na logopedii.
Má to výhodu malého počtu dětí (12) a stálého dozoru nad jeho řečí. Také každý den se mu chvíli někdo věnuje v procvičování. Vždyť dítě stráví ve školce hodně času, tak je dobré, že se mu tam může někdo s jeho problémem zabývat. Nevím jak bychom to doháněli po odpolednech a víkendech.
Zatím jsem nezpozorovala, že by se zhoršoval tím, že je ve společnosti ostatních špatně mluvících dětí - spíš se stálou naší péčí a péči učitelek zlepšuje. 😉
Také máme holčičku, ketrá chodí do stejné školky, ale né speciální třídy a ta mluví výborně, dokonce ve čtyřech už umí Ř. Starší bratr ji vůbec tím svým patláním neovlivnil.
Mohu tyto školky jen doporučit, podle mě se tím nemá co zkazit.
sycek a Kubík je doma nebo na internátě?
Ahoj lenkavano, Kubíček je doma, jen chodí do školky se speciálními třídami. Vede je paní učitelka co má ještě svoji logopedickou poradnu, kterou má odpoledne.
Já nevím jak bychom zvládli v tomto věku internát. Já určitě po psychické stránce ne. Kuba nevím.
To tě obdivuji, že to takhle zvládáš.
Můj již dospělý synovec byl od druhé třídy na internátu- speciálně pro dislektiky a odloučení od rodiny docela špatně snášel.
Držím palečky, ať se zlepšíte na-tolik, že váš Kubík bude moci být doma.
maly prcek:
můj syn je disfatik (smíšená forma), má čerstvě 4 roky. Myslíš si, že logopedická školka je pro něj vhodná? Setkala ses v rámci své praxe s těmito dětmi v logopedických školkách?
hanistepa:
Můžeš mi prosím napsat, jak na tom konkrétně Hanička je s tím mluvením? Možná jsi mi to už psala na Opožděný vývoj řeči nebo Moje dieta nerizpráva, ale už jsem to asi zapomněla.
Syn má 4 roky a má slovní zásobu asi 300 slov. Slova používá spíše izolovaně, věty jen jednodušší (je to pokažené, není to dobré, maminka pokazila, atd.). Nepoužívá předložky. Když něco vypráví, je to nesrozumitelná změť s několika srozumitelnými slovy. Špatně přechyluje, místo "ty" používá 3. osobu. Ale dá se říct, že se pořád zlepšuje.
Vím, že by malého vzali jak do speciální školky, tak i do logopedické třídy v jedné MŠ. Jenže se neumím rozhodnout - vše by se mi hrozně zkomplikovalo, školka je na druhé straně města (jak od domu, tak od práce), musela bych zajistit někoho na vyzvedávání (jsem samoživitelka). Vím, že to je hrozné, že takto uvažuju 😢 . Taky jsem v naší skolce spokojená a říkám si, že když to za rok dožene, kde mi ho pak vezmou, když už speciální školka nebude potřeba?
sycek to že je Kubík na internátě jsme ze začátku nesli dost těžce.Kubíkovi chvíli trvalo než si zvykl,ale mají to tam jako druhou rodinu,vychovatelky tam myslí na to že se dětem stýská a těžce to snášejí takže jsou super.mají tam málo dětí a tak je to i v tomhle lepší.na pokoji jsou po třech,mají je krásně vybavené,plno hraček,dvd,televize.po psychologické stránce je to už spíš jen můj problém ale už jsem si pomalu také zvykla.ono pokud by tam dítě brečelo neustále nebo těžce to neslo tak by se napravování míjelo účinkem a určitě by si ho tam z toho důvodu nenechali.až teprve v této školce udělal opravdu velký pokrok je to tím že tam ta logopéče probíhá neustále formou učení,her,individuální péče.taky jsem měla pocit že jsem krkavčí matka ale ted už vím že jsme udělali to nejlepší co jsme mohli udělat .
simalex právě i z důvodu dosahu logo školky,jsme museli volit tuto formu,protože ty to máš přes celé město ale já bych musela denně dojíždět 40km a to nepočítám ten čas učení a stejně to tomu dítěti nepodáš jako ta logopedka.vůbec se tímhle netrap,že by se tito komplikovalo,protože i my nemohli volit jinak.v klasické mš by se nerozmluvil.
Ahoj všem!
Simalex - Hančí myslím relativně mluví, dá do kupy větu "Až přijedou kolotoče, bude mi pět" 🙂 - ta je momemtálě velmi oblíbená 🙂 a dává souvětí se "že" a "protože" a dokonce už placama používá zvratná zájmena (se si), ale v porovnání s vrstevníky, tedy resp. tou jejich "spontální" mluvou je na tom, myslím, bídně. Prostě neumí přijít (byť je společenská, ale teď tedy mluvím o řeči) a s někým se "jen tak" bavit, jak to už děti v jejím věku dělaj....Čili u nás ve školce je to dle méh tak, že když se holčičky o něčem bavěj, Hančí je sice fyzicky přítomná, ale neprojevuje se - prostě to neumí.... ☹
Slova spočítaná nemám - ona jich už má asi relativně dost, co já vím, 300 slov, to počítáš i předložky, citoslovce atak? A máš to fakt zapsané, že víš, že jich je cca 300 nebo s to nějak odhadla?
U nás to bude taky blbý..přesně jak říkáš přes celé město a co s druhým mým dítkem? Mysleli jsme původně, že by šel sem k nám, ale 1/ Hančí by bylo asi líto, že on je tu a Hani tam 2/jak by to bylo s vyzvedáváním ze školky? Já už budu chodit do práce, takže jeho sem, Hančí tam a klusat zas přes celé město do roboty?? ☹
Lenko, máš teda pocit, že Kubík už je OK?
Já právě doufám velmi v to, že Hančí bude chodit a zvládat normoš základku....je to moje největší přání...
hani Kubík ještě není úplně ok jestli tím teda myslíš mluvení ,ale je o moc lepší.a co se týče odloučení,tak je ok.víc jak já 😉
Ano, myslela jsem mluvení....
S tím odloučením - úplně tě chápu, ale Kubík je evidentně moc šikovnej kluk! 🙂
hanistepa,
tak to jste o dost před námi. Lexík není schopen komplikovanějšího myšlení, proto souvětí se spojkami nehrozí. Větu "Až přijedou kolotoče, bude mi pět" by řekl "kolotoče Alex pět" (prostě "hotovo dvacet"). Nejsem odborník, ale podle mě je Hanička šikulka a kdyby Lexík takhle mluvil, asi bych o specškolce neuvažovala. Nějaké to opoždění určitě máte, ale zdá se, že to Hanička dotahuje. Až si bude jistější v řeči, bude všechno jinak.
Spontánnost je asi problém těchto dětí. Prostě těm ostatním dětem a okolí vůbec nestíhají. Ta zvratná zájména zrovna včera uváděli v nějakém článku jako rys dysfázie. Ale poradili jste si. My se taky krůček po krůčku pereme s gramatikou (pěkná tatínka, já (Alex) sama udělám, moc neskloňujeme - vezmu šašika, kde je šašika).
No, a počet slov: rozdělila jsem si to do kategorií (rodina, slovesa, jídlo, činnosti, atd) a skončila jsem u 200. Pak už se mi nechtělo přemýšlet, ale vím, že bych jich aspoň 100 ještě dala dohromady. Nemluvě o slovech, která ani nevím, že umí (dnes třeba řekl "kostým padmena" jakože spidermana - nečekala bych, že takové slovo zná).
Hanistepa, vy někam chodíte? Logopedie apod.?
lenkavano,
moc tě obdivuju. Je jasné, že co děláš, je to nejlepší - teď se to prostě musí přežít, aby se s tím malý nemusel prát moc dlouho. Rozhodování ale muselo těžké 😨.
hanistepa:
ještě takový dnešní postřeh - Alexek měl ve školce batoh a málem jsme ho tam zpomněli. Sám si na to ale vzpomněl a řekl: "Ach jo, zase ten batoh. Už zase." Myslel tím, že batoh je v jiné třídě a že ho "obtěžuje", že si pro něj musí jít někam jinam, případně, že se pro něj zase musí vracet.
Bylo to pro mě hodně nové, protože normálně by začal křičet a domáhat se batohu (přímočará myšlenka - chci svůj batoh). Ale teď to působilo už mírně rafinovaně, konečně začíná pojevovat i jiné emoce než vztek a rozčílení 😀 .
A mimochodem - v batohu měl Františka, Tygra, gumového draka a dva menší polštáře 😠 . Pořád zápasíme s tím jeho zvykem vláčet s sebou předměty nejrůznějšího charakteru (prostírání, párátka, náplasti, pyžamo, atd.).
Simalex, tak Hančí nemluví tak úplně nejhůř, ale jak říkám - v porovnání s vrtevníky je to bída, bída, bída....Navíc za rok jdeme k zápisu a ten teda bude na 99% formální, protože Hančí si ve škole (viz mluvení) neumím představit...
V té logo školce si představuji, že tam s Hančí budou pracovat tak, jak je to nutné (v této MŠ se jí řeč příliš nerozvíjí) a naučí tak s ní pracovat i mě....
K logopedce chodíme, ale učí nás jen písmenka a já bychpotřebovala nutně někoho, kdo by s ní pracoval jäko s dysfatikem, tj. rozvíjel ji ze všech stran...
Mám pocit, že já to dělám blbě, i když se snažím... ☹
Lenko, jak KUba mluvil před nástupem do logo školky?
Ahoj všem, které jste si tady se mnou povídaly na této diskuzi, jen vám chci oznámit, že jsem se nakonec rozhodla PRO logopedickou školku a doufám, že jsem neudělala chybu, ale myslím, že ne.....a vlastně se těším na to, že Hanička bude makat ve školce každý den a že se jí řeč (hodně? 😉 ) zlepší..... 😉 🙂
A jak pokračujete vy, maminky, které máte dětičky v logo školkách nebo jste o ní aspoň přemýšlely? Ahoooj!
@simalex Ahoj mám 4 roky syna Lukyho přesně co máte vy mám já s Lukym docházíme pravidelně na Logopedii která mi pomáhá v tom najít si cestu na učení s ním, protože nechce spolupracovat.dala jsem ho do normální školky a po roce a půl začína spojovat složitější věty.Jsem taky samoživitelka a tak vím jakérozhodování jsi měla.Každý odborný lékař mi řekl že každé dítě potřebuje svůj čas a svůj prostor na vývoj.Dalo jsem ho Lukymu a nespěchala na něj.udělej to ï s malou uvidíš sama když bude mít náladu využij ji k mluvení když si bude chtít hrát hraj si ...přeju brzké mluvení a ať se Vám daří.
ahoj hanistepa my se myslím známe z jiného tématu.náš sedmiletý Kuba v září nastoupil do logoškolky kde je na internátu.pokroky jsou znatelné hodně zlepšil výslovnost a rozvinul celou slovní zásobu.bylo sice těžké to odloučení ,ale časem jsme si zvykli a Kuba se tam vždy těší.před 14 dny jsme tam byli u zápisu,jelikož tam bude navštěvovat i 1.třídu 😉