Zajímalo by mě jaký typ školek v současné době převažuje, ty kde jsou děti děleny podle věku: třeba mladší a předškoláci, nebo ve větší školce: 2-4r, 4-5r a předškoláci, nebo třídy kde jsou děti zcela pomíchány věkem? A co vám pro vaše dítě vyhovuje lépe?
u nás jsou 2 třídy a jsou rozděleni podle věku, mě se to tak líbí 🙂
U nás ve vesnici jsou třídy tři - předškoláci a pak dvě třídy, ve kterých jsou děti 3-4,5 r.
Naše malá půjde do vedleší vesnice, kde je školka malá a tam je jednotřídka pro všechny děti.
Uvidíme, jak se jí to bude líbit.
U nás byla vždycky jednotřídka, ale jak je pořád více a více dětí, tak jsme se postupně dopracovali ke třem třídám. Děti jsou rozděleny podle kapacity třídy. 20 nejmladších - 1. třída, 18 nejstarších - 3. třída a těch 25 dětí, co tvoří ten střed jsou ve 2. třídě. Osobně se mi líbí více, když je to rozdělené.
syn chodí do školky, kde jsou 4 třídy a děti jsou dělené podle věku.....myslím, že je to fajn z toho hlediska, že ti mladší nechytaji móresy od starších dětí....venku jsou tedy pak všichni spolu na zahrádce 😉 ...... určitě je jinde fajn, když jsou namixovaní a ti starší pomůžou mladším, ale otázka je, co je lepší.....přeci jen ti nejmenší se učí a dělaji něco úplně jiného než předškoláci .....
děti chodí do školky kde jsou 4 třídy a ve všech třídach jsou děti od 3 let do školaku takže všeci společně a jsem ráda starší pomahají mladčím, mají v týdnu vyuku předškolaku takže se i učí mladčí to lepe nesou nastupy do školky když vidí ve tříde starší děti a ne same malošky co plačou a musím říct že když učitelka procvičuje s předskolaka pismena formou hry tak ti mladčí se radi zapojí a učí se taky aniž by to byla povinnost🙂)
U nás ve školce je 6 tříd, 5 míšených a v jedné jsou jen předškoláci (na přání rodičů, ale můžou zůstat v původní třídě) 🙂
U nás je jednotřídka. Své výhody to jistě má: starší pomáhají mladším, mladší se od starších učí, jako nevýhodu bych viděla, že učitelka se tak nemůže věnovat předškolákům, protože hlídá víc ty malé, omezuje jí to i ve výběru společných aktivit pro všechny děti a problém je i na vycházkách, kde malí starším nestačí..
Naše školka má 50 dětí a jsou rozdělení podle věku, přibližně na půl. Myslím, že oboje rozdělení má svoje výhody i nevýhody, já jsem spokojená s tím našim. Ale asi z 10 školek ve městě jsou podle věku rozdělené jen 2.
Tak já se přidám s odlišnou zkušeností. U nás je celkem veliká školka, má 6 tříd a děti jsou rozdělené vyloženě podle ročníků tak, jako ve škole. Vždy dvě třídy od každého ročníku, s tím že děti mladší tří let jsou pochopitelně s tím nejmladším ročníkem. Za sebe říkám, že mi to naprosto vyhovuje a záměrně jsme do takové školky chtěli. Každá třída má dopoledne jiný program zaměřený na to co jsou děti v daném věku schopné dělat a co rozvíjet. Mají k té práci i určený čas podle jejich věku. Například v prvních třídách trvá práce každý den jen chviličku, ale u předškoláků již děti pracují delší dobu na jediné činnosti a mají taky posunutý oběd. Učitelky si lépe ohlídají co kterému dítěti jde a kde je nutné mu pomoci. Moc nerozumím tomu proč by měly starší děti pomáhat těm mladším. Buď to tomu dítěti půjde samo nebo mu učitelka vysvětlí jak na to, není řešení že danou věc starší dítě udělá za mladšího. A také jsem se setkala u kamarádek, které mají děti v těchto smíšených školkách, že se jim stává, že ty mladší děti učitelky nechají hrát si a pracují jen s těmi staršími. Ale já od školky neočekávám jen to, že si tam bude mé dítě chodit hrát. Však ve škole jsou děti také rozdělené podle věku a má to svůj smysl, ve školce pokud to jde je to stejné.
U nás jsou rozdělení ve 3 třídách. Syn nastoupil vloni v lednu, kdy mu bylo za měsíc 3, byl v té nejmladší třídě, kde byly děti i mladší 3 let. Od září chodí do "větší" třídy jak sám hlásí, kde jsou děti 3,5-4. Jelikož teď ale museli pořešit učitelky, protože nemají dostatečný počet dětí (ano v dnešní době, kde je nedostatek místa ve školkách, naše školka není naplněna a tak museli snížit i počet učitelek), takže ráno do 7:30 a odpoledne od 14:30 se spojují s třídou těch nejmenších. Pak jsou tam další dvě třídy - teď nevim věkově asi ta jedna je 4+ a pak předškoláci + děti s odkladem. Také se mi to líbí, že jsou takhle rozdělení.
Když nastupovala dcerka do školky, byla to nově otevřená školka, 4 třídy. Děti byly rozděleny podle věku (Ale stejně byla dcerka 3a3/4 s předškolákama, protože ostatní 3 třídy byly plné mladších dětí. Ještě na podzim se v jejich třídě uvolnilo místo a vzali k těm předškolákům i čerstvého tříleťáka-mimochodem s dcerou nejlepší kamarád i když je holka už ve škole). V následujících letech byly ponechány stávající kolektivy a pouze místo předškoláků, kteří odešli, přišly nové děti. Pochopitelně i ty nejmladší. Děti tak mají po celou dobu stejné kamarády a nemění se jim každý školní rok komplet kolektiv. Myslím, že jim to vyhovuje. Mě zase hodně vyhovuje, že se také nemění ani učitelky, mám problém s rozpoznáváním lidí a na úči jsem si zvykla třeba až po roce, nebo po dvou. Když jsou ve třídě mladší a starší děti, mají odlišný program pracovních činností - věku odpovídající pracovní listy a tak. V naší školce to není problém. Neměl problém ani syn. Ve 3,5 letech v pohodě zvládnul a užil si i týdenní školku v přírodě (hrozně chtěl jet se ségrou).
Tak u nas jsou deti smichane myslim ze to ma sve plusy i minusy, velke plus je ze se mensi od tech vetsich uci,maji je i jako vzor, vi jak se chovaji ruzne stare deti , motivuje je to zkusit neco slozitejsiho atd atd.. negativum je ze se od nich nauci i spatne chovani treba- a zkousi jestli jim to projde-a klasika , to ze se jim vetsi deti ''posmivaji'' ze jsou mrnavi-ti mladsi- ale nemenila bych, myslim ze to ma vice pozitiv nez negativ
Pokud píšu výhody a nevýhody smíšených a ne smíšených tříd je podle me potřeba minimalne u smíšených tříd uvádět počet děti, jinak bych řekla, ze to nezúčastněné moc nemůžou zhodnotit, ve třídě kde je 28 děti a max 2 učitelky je asi logicky lepší kdyz jsou děti alespoň podobného veku, ve třídách, kde je ale jen třeba 13, 14 děti a 2 učitelky bych řekla, ze je věková smisenost ok, my jsme druhy případ, soukr MS a max spokojenost🙂
tak ja taky přidam svpu trochu do mlyna 🙂
moje dcera chodi do jednotřidky , cca 26 děti , dvě učitelky a jedna školnice ktera pomaha děti oblekat , menšim s jidlem , zavazat tkaničky ...... , takže ve finale mame učitelky 3 🙂
Myslim že nas to v ničem neomezuje , ba naopak děti se uči toleranci mezi ssebou .
Předškolaci jezdi samostnatně na naučne programi , přednašky a jina zajmove akce určene pro mě , manši zustavaji s druhou učitelkou a školnici " doma " .
Cca od března u nas funguje kurz pro předškolaky kdy děti chodi přimo do školi aby si "ošahali " prostředi , a už před nastupem se sjednotili jejich vědomosti a dovednosti .
abych to zhrnula , tak za mě nazaleži jak je školka velka , ale jek je vedena , pokut učitelka nama vztak k dětem tak mužete mit třidu plnou naučnych hraček a je to na nic :(
Dcera chodí u nás ve vsi do školky, kde jsou 3 třídy podle věku, dcera je ve třídě, kde je cca 25 dětí, v celé školce téměř 70 dětiček. Má dvě skvělé učitelky, kuchařku, školnici. Každé ráno se v jejich nejmladším oddělení schází všechny děti a pro ty starší si pak přichází učitelky a odvádí je do jejich tříd. Odpoledne to samé, děti, které zůstávají jsou kolem 15 h odvedeny k nejmladším a tam si je rodiče vyzvedávají. Takže se nejmenší děti učí být s těmi staršími....
Sama učím na vesnické základce, jejíž součástí je školka (je umístěna v přízemí). Je tam cca 25 dětí od 3 let až po předškoláky a 2 učitelky. Líbí se mi obě varianty. Pokud učitelky zvládají 3leté a 6leté děti vést dohromady tak, aby žádné z nich nebylo šizeno, je to super, naučí se pomáhat, spolupracovat apod. Větší děti se naučí pomáhat mladším, menší se od nich učí. Navíc se školka účastní i běžeckých závodů, které pořádáme pro děti, mají pidi úsek, ale jsou se všemi třídami školy a myslím, že to je super. Taková ta vesnická škola, kde se děti znají a umí spolu hezky existovat 🙂
Sama učím v mš kde jsou děti rozděleny na nejmladší, pak 4-5ti leté a předškoláky. Sama jsem pracovala poslední tři roky před mateřskou s těmi nejmladšími a byla to makačka, ale krása... popravdě neumím si představit až půjdu po mateřské do práce a dostala bych se rovnou k předškolákům.... No a předtím jsem pracovala ve školce kde se na rozdělení podle věku nehrálo a byla to paráda... obě dvě skupiny se od sebe navzájem učily, řešily problémy spolu, napodobovaly se....a společně lumpačily.... super! Každé to rozdělení má svoje pro a proti. Osobně si myslím, že je to hlavně na učitelce jaký přístup zvolí. Když má jen mladší děti je pro ně vzorem hlavně ona... hra i řízené činnosti jsou stejně nabízeny lehčí i náročnější, takže tam mají děti možnost volby vždycky a z několika variant.... Já sama bych dítě dala raději do věkově smíšené třídy, protože mi to tak přijde přirozenější a protože naše Anežka je pěkný svéráz, takže zvládne i starší děti.... 🙂
Moje mamka učí ve školce, u nich jsou děti pomíchané, už několik let to mají takto a jsou spokojené, děti se učí navzájem si pomáhat, velké menším a také ty mladší jsou velkými více motivovány k pokrokům. Ale podle toho co říká ona a co i slýchám, tak v Brně a okolí převažuje rozdělení podle věku.
U nás jsou dvě třídy věkem namíchané . Nám tak vyhovovalo i ostatním, sourozenci mohli být spolu, větší pomáhali mladším apd.
Já bych věkově smíchané třídy nechtěla, i proto jsme volili trochu vzdálenější školku. Nelíbí se mi, že učitelky přenesou část svých povinností na starší děti (pomoc u jídla, pomoc s oblékáním) a nějak si nedokážu představit, že ve věkově smíšené třídě dostane každé dítě vědomostně to, co potřebuje - jak je jedna učitelka schopna vzdělávat tříleté a přdškolní dítě, to mi hlava nebere. Takže já zásadně proti smíšeným třídám.
Jak kde, u nás je rozdělá, ale třeba švagrová mají smíšenou třídu, ačkoliv mají i rozdělené, někteří rodiče chtěli sourozence u sebe. Já jsem zase pro smíšené třídy, děti se učí pomáhat druhým, i doma nemáte všechny děti stejné staré a taky se dokážou rozvíjet vedle sebe. Jinak v malých školkách je to naprosto běžná realita a nemyslím, že by to dětem nějak škodilo, nebo byly šizeny.
U nás mají taky smíšené třídy, jedna třída je věnovaná menším dětem, zbytek tříd jsou smíšené. Určitě má + i -. Mě se líbí, už jen s ohledem, že dcery můžou chodit spolu. Pro mé děti jednodušší - mají pocit, že mají u sebe někoho z rodiny a "nesmutní" tolik, i vyzvedávání je praktické - nemusím běhat z třídy na třídu 🙂. A obě holky jsou zvyklé od mala, že starší musí s něčím pomoct mladší. Ve třídě se starší snaží zapojit menší do hry. V loni nastoupila starší dcera a upnula se ke starším, k předškolákům - velmi rychle a dobře hovořila a s vrstevníky si neměla co říct (často ani moc nemluvili), tak se chytla starších dětí s kterými distkutovala.
U nás je to mix - od necelých třech let až po 7 let v každé třídě...
Starší pomáhají mladším, ale to je spíše výhodou pro učitelky.
Jinak v tom moc pozitiv nevidím - každé to dítě má podle věku už mít jiné zaměření...
U nás pokulhává hlavně příprava předškoláků - jak jsem slyšela od příbuzné, která byla jako učitelka u zápisu.
Prostě jediná příprava - učitelka napíše pod sebe tři slova - třeba stromeček, vánoce, dárek a děcka to jenom opíší pod to...
Obzvlášť když byl menší, tak domů nosil různé moresy a slovíčka od starších, teď už mu vysvětlím, že takto ne a většinou to funguje...
vozím holky do školky kde je 100dětí celkem ve čtyřech třídách.Mám holky rok a 3měsíce od sebe.jedna předškolák.Vím,že nejmladší děti mají svoji třídu,nejstarší taky a zbytek je rozdělěn taky podle věku.Ale-rozdělení se tak úplně nedodržuje a je to dobře.Kvůli stavebnímu uspořádání školky jsou vždy 2třídy v jednom křídle budovy ,jedna nahoře a druhá dole.No a tak když mi holky chtěli dát od sebe kvůli věku,protestovala jsem-letět pro jednu nahoru v jednom křídle budovy a pak třeba obíhat celou budovu k druhému vchodu pro druhou holku ?Ani náhodou,to by ránonešlo stíhat.Takže je nakonec i jiných pár dětí mezi většími a jak jsem si všimla,náramně jim to prospívá.Mladší se snaží za těmi staršími nezaostávat a tak už ve 4letech umí některé věci jako předškolák.A mimochodem-ten předškolák je na školu dobře připravený,alespoň u zápisu se divili,co vše už umí.a ti starší mají takovou jakousi toleranci a snahu pomáhat těm menším.Takže jsem pro rozdělení podle věku,ale spíš takové rozumné-nemíchat 2,5leté s předškoláky.Je to školka od 2,5roku,takže s předškoláky jsou dohromadz jen když je málo dětí třeba o prázdninách a tak.
U nás jsou smíšené třídy...Děti od 2,5 let do 6-7.... 😒 Je to docela mazec a nevidím na tom nic pozitivního...A jelikož tam pracuji i jako učitelka,tak to vidím i z té druhé strany....
u nas mame 3 tridy, predskolaky , 4-5 lety , a 3-4 , dcera je v ty nejmladsi, ale jelikoz je do ty skolky se problem dostat ta z 25 deti je tam asi jen 5 deti 3 letych a to jsou sourozenci zbytek jsou ctyrletaci
Jen zběžně. Jsou dvě třídy nejmladších dětí, kam nastupoval ani ne 2,5 letý synek, ale společně tam s ním jsou i děti, které slaví tento rok 4 narozeniny...Předškoláci a větší děti od 4 let jsou pak namíchané ve vyšších třídách.
My mame bezva skolku, je tam mix. Od 3 po predskolaky. Nemusela jsem resit deleni sourozencu! Decka se uci navzajem, sama jsem videla, jak predskolaci pomahali tem malym a jak na to byli hrdi. Za me cislo 1!
U nás jsou zvlášť pouze předškoláci, mladší děti jsou v jednom oddělení. Myslím, že je to docela fajn - ti starší pomáhají mladším, mladší se zase učí sžít s většími dětmi.