Chtela bych se zeptat jestli mate podobnou zkusenost popripade jak byste se rozhodli. Zvazuji jestli synovi dat odklad do skoly nebo ne. Dva roky chodime na logopedii protoze spatne mluvil, ted uz umi r s prehledem a ř trenujeme, zbyva mu pak jeste s, š a z, ž. Posledni dobou se v mluveni hodne zlepsil a uz i sam chape co ma delat aby lip mluvil. Kolikrat kdyz slysim deti ve skolce tak si rikam ze oproti nim syn mluvi krasne. Je ale trochu hravy a vic si rozumi s detmi o rok mladsimi. Mozna je to ale tim ze ve skolce maji vic kluku mladsich. A ze ma mladsiho brachu. I to se ale postupne lepsi. Syn je narozeny v dubnu. Ve skolce mi na muj dotaz rekli ze to na odklad nevidi, pani logopedka by naopak odklad spis doporucila. Jsme objednani do ppp s tim ze jeste do dubna uvidim jestli se nekam posune. Zajimalo by me ale jestli to mel nekdo podobne a jak jste se rozhodli. Nemam zkusenosti se skolou a tak nevim jestli by to pro nej nebyla moc zatez, na druhou stranu mi vylozene pozadu taky nepripadne. Dekuju moc za nazory.
@mandala tak s tema ucitelkama nevim...syn byl sikovny akorat nemel rad zmeny..napr.kdyz jedna z jeho ucitelek nebyla ve skolce a zastupovala ji jina,kterou taky samozrejme znal,ale ne tak dobre tak byl problem..u zapisu nepromluvil ani slovo..nezname prostredi,lidi..dostal odklad i kdyz se ucitelky divily,protoze ho ze skolky znaly jineho..za rok u zapisu rekl i to co nemel🙂
@lenkule mě trochu zaráží ze nacvičujete ř, když syn ještě nemá čisté sykavky. Dost sykavek. Ja u syna mela doporučen odklad z důvodu OVŘ. Ve vasem případě bych s odkladem souhlasila. U nas byla kombinace dalsixh faktorů a ja syna do školy dala.i když ted visim ze odklad by mu rozhisne neuškodil. Ale u nás to bylo mladší dítě naprosto samostatne, matematicky a logicky nadané a říjnové, takze sel i tak skoro v 7 letech. Sykavky jsme dopilovaly do nástupu do školy do 7 let. Ř a R ma špatně furt. Začínají se projevovat předpovídané dysgrafie a dyslexie.
Syn je narozený v srpnu a odklad jsme mu dali na doporučení logopedky (mluvit už umel, ale byl hravý) Dnes toho nelituji syn ,,dospěl,, a je na školu mnohem více připravený.
Já bych odklad nedala. Kvůli pár písmenkám určitě ne. Setkala jsem se s názorem že dnes se dává občas odklad dětem bez vážnějších důvodůN edávno jsem o tom četla dobrý článek, byl o tom co je špatně v našem školství a tohle byl jeden z bodů, kde psali něco ve smyslu že stačí aby dítě bylo trochu živější a má to. Jestli to má v povaze tak další rok ve školce pro dítě bude zbytečný atd. .. Můj syn je roztěkaný, nedokáže být chvíli v klidu, delší dobu věnovat pozornost jedné věci (úkolu) krom sledování pohádek, zatím to neřeším protože jsou mu 4,5 roků a za půl roku pujde do předškolní třídy ve školce, tam uvidím. Musím ho ale připravit na školní režim jako například sedět v klidu v lavici.. momentálně nemožné. Třeba odklad taky dostanem, třeba to vypilujem a třeba to taky jen zbytečně hrotím.
Školní zralost není jen o správné výslovnosti, je to otázka mnoha složek na které vám zaručeně odpoví jen vyšetření v PPP, všechno ostatní je pouze v a úrovni osobních zkušeností, které dost možná nemají souvislost s konkrétně profilem vašeho syna.
Teď jak jsou termíny zápisů posunuty až na duben,tak je ještě poměrně čas,aby se to dítě trochu víc "vylouplo". Jak je psáno vyse, školní zralost není pouze o správné výslovnosti. Jen z toho důvodu bych určitě odklad nezvazovala. Uvidíte,jak bude syn spolupracovat u zápisu a také jak dopadne vyšetření v PPP. Jeste jsem neřešila se svým dítětem,ale jsem učitelka na prvním stupni,takže jsem se setkala s různě zralými dětmi u zápisu. Často stejně rodiče na doporučení učitelů nedají a udělají si to podle svého,na coz mají samozřejmě právo 🙂
@drahmi @achpolenka @popelka1984 @ janabene251 @caverina @mandala Dekuji moc vsem za vase zkusenosti. Me prave znejistelo ze kazdy ma jiny nazor. Uvidim co rekne ppp a ta at rozhodne 🙂 Zajimalo me jak jste to mely v praxi a vetsinou vidim ze odklad mel smysl. U nas je pomerne velka skola, takze by bylo asi lepsi aby bylo dite vic vyzrale. No uvidime 🙂
@konidana Pro vysvetleni toho r - je pravda ze normalne se nejdriv cvici sykavky a pak az r a ř. My jsme se takhle domluvily s pani logopedkou protoze se syn zasekl na s a š a vypadalo to ze r mu pujde dobre. Protoze tam chodi uz dost dlouho tak jsme ho chteli podporit aby videl vysledky a mel motivaci do dalsiho cviceni. Uz ale umel č. Je to asi hodne individualni.
@lenkule u nás se synek zasekl na C. A paní logopedka trvala na tom, aby ho dopiloval. Tahle hláska mu trvala rok. Ale i ty ostatní nebyly žádný med (Jako první K - 3/4 roku, pak CH to šlo o něco líp - tak půl roku, Pak to šílené C. Pak R, a to už jsem to p odalším půlroce vzdala já, kvůli zachování posledního kousku vlastního psychického zdraví)
Známá se také rozhodovala, nakonec odklad dala a syn se pak dostal do třídy pro nadané děti. Potřeboval jen "dovařit" 🙂. Hlavně uvidíte, co Vám řeknou v poradně.
Já to vidím trošku "z opačné strany" - pokud se u dítěte očekávají i další problémy, tak jít do školy v 7 letech nevadí. Ale pokud je dítě jinak šikovné, tak trošku počítání - vstup na ZŠ v 7 letech, v 16 letech nástup na střední školu, 18 už někdy ve druháku na střední, maturita ve 20 a vstup na VŠ. Takže ve 23 letech bakalář, v 25 konec VŠ - pokud někde něco neprotáhne o rok (třeba toho bakaláře, plno VŠ se potom magistr nedá za 2 roky stihnout). Takže to máme konec VŠ ve 26 letech - spolu s řešením vlastní platby za zdravotní pojíštění. A nedej, že by chtěl jít na doktorát - i při optimálním postupu je konec bakaláře ve 29 letech. Tam naštěstí stát aspoň to zdravotní pojištění platí. ALE - dotyčnému je málem 30 let a stále studuje.
Já v 18ti vypadla z domu na VŠ a přišlo mi to zpětně super. Nynější mladí dospělí jsou ještě nalepení na rodičích a moc jiného nemohou - pořád maturita před nimi.
no asi bych posuzovala jeho celkově. že je víc hravej mi nepřipadá jako moc důvod, proč školu odkládat. chlapi jsou hračičky celej život, však to znáš:D to mluvení neposoudim. mám dítě v okolí stejně starý jako vy, co do školy půjde a furt teda dost šišlá a moc mu nerozumim.... :D
mně přijde škoda jednoho roku života teda... vidim to dost do budoucna. pak prostě máš rok navíc na nějaký založení rodiny atd. jinak prostě dítě v baráku máš dneska stejnak +- do 25, když bude mít vš, páč kdo udělá školu přesně v termínu a nezkouší víc škol, žejo.
ale uvidíte, co řeknou v poradně žejo🙂
a teda co slyšim občas, že má kamarádka za materiál jako úča na prvním stupni...:D tak jako to bude ještě velice nevyčnívající dítě:D
@konidana Nojo, je to procvicovani tezke pro vsechny. Ostatni pismena u nas trvala taky kolem pul roku, to r bylo kupodivu ze vsech nejrychlejsi, takze jsem rada ze to bylo takhle. Alespin nejak jsme ten cas vyuzili. Rok se morit s jednim pismenkem musi byt narocne. Obzvlast pokud detem chybi umet vic pismen.
@zuzanakn @merope @normalnimatka Dekuji moc za komentare, praveze kazda varianta ma sva pro a proti. Uvidimjak na tom syn bude v dubnu a co rekne poradna a pak rozhodnem. Pokud bych mela pochybnosti tak dame odklad.
Dobrý den, prosím, mohu se zeptat, nevim kde jinde, kdyztak mne nasmerujte 🙂 Ceka nas navsteva PPP kvuli skolni zralosti, chtela bych se zeptat, jak to zhruba probiha, jak dlouho to probiha, dite je s nimi samotne? Mam pravo byt u toho? Dekuji Vam moc
@jessicaa Právo máš vždy. Dítě může být od rodiče odděleno jen nařízením soudu (což PPP není 🙂). Samozřejmě by bylo ideální, aby rodič byl jen někde na dohled, v koutku a nechal dítě pracovat samostatně. Jinak většinou s vyplňuje anamnéza, pohovor o dítěti a dítě pak dělá ještě nějaké úkoly (např. něco seřadit, nakreslit, zkoumá se rozlišování tvarů, pravolevá orientace, atd.). U nás to bylo cca na 2 hoďky (?).
@lenkule Pokud se u dítěte předpokládá zlepšení v tom, v čem není dozrálý nebo v čem je oproti vrstevníkům pozadu, pak se odklad doporučuje. Pokud má dítě v něčem problém a zlepšení se moc neočekává, tak je odklad zbytečný. Výslovnost zrovna může být docela problém a pokud je dítě hravější, tak pro něj bude škola dost nářez. "Ideální" dítě do školy je takové, co vydrží sedět u úkolu a vyloženě ho to baví dělat (různé takové ty bludiště, stíny, napodobovat písmenka, obrázkové řady, jednoduché počty a tak...). Ale, dost záleží třeba i na dalších okolnostech - např. na škole. Jsou školy/učitelky, které si poradí s jakýmkoliv žákem a jsou školy/učitelky, které zkrátka potřebují toho průměrného ideálního žáka, aby mohly v klidu pracovat svými klasickými metodami... Pokud jde dítě do nějaké alternativní třídy, tak může být potřeba odkladu také menší. Atd.
@jessicaa u nas jsem byla na zacatku a pak me poslali vedle, abych dite nerusila a oni mohli pracovat. ono soucasti te zralosti ditete je i to, aby zvladlo byt bez rodice. prvni cast s psycholozkou trval hodinu(krome toho co tu uz zanelo tak i sluchova pamet, slabiky, prvni, posledni pismeno, pocitani, logicke veci co patri nepatri k ostatnim) pak byla 5-10 minut pauza a pak mela dcera pohovor se specialni pedagozkou to bylo neco pres pul hodiny.( ta zkousela podobne veci jako prvni plus grafomotoriku) Ja jsem si zatim vyslechla vysledky u pscyholozky a pak jsem si sla vyslechnout vysledky k te druhe.
@lenkule zajdete do poradny a uvidite. Syn je kvetnovy, v dobe zápisu chodil na logopedii (r, ř). Skolka doporucovala odklad-jako duvod uváděli bojacnost-ze plakal na plavani, kdyz ho chteli strcit do hloubky a slabsi grafomotoriku. Ja k odkladu nevidela duvod. Syn byl intelektove připraven, verbalne vyspělý, ze je citlivyvim, ale podle me se jedna o jeho povshovy rys, proste je zalozenim takovy. Po vysetreni v poradne vydali verdikt, ze je na skolu naprosto pripraven, grafomitoricky slabsi, ale nic co by se nedalo zvládnout a doporucili grafomotoricky kurz a cviceni doma, ktere nam pomohlo trochu. U zapusu mi reklu, ze tskove dite berou vsemi desetibehem kvetna se v logopedii naucil r a behem měsíce ř a do prazdnin nas vyradili z evidence. O prazdninach se syn sam naucil číst. Ze jsem ho dala do skoly povazuji za spravne rozhodnutí. S grafomotorikou ma sice drobne potize, bojujeme s drzenim tuzky, ale jinak ho skola docela bavi a vse je v pořádku.
Rozhodnout se musite sama-poradna vam da dalsi náhled. Co se tyka logopedie, ja jsem se stresovala aby syn nenastupoval bez ř a v reale cast jho spolužáků nezvlada vice hlasek a logopedii dal dochází (nebo na ni nedochazi vubec 😉). Ze je kravy, to jsou vsechny deti-spus bych zvazila, zda-li je schopen se soustredit a vykonavat sverenou práci.
Podle me ve skole jedou sice celkem rychle, ale da se to zvladnout s pravidelnou domaci pripravou. A pokud se rozhodnete pro nastup, rozhodne bych byla pro nenasilnou přípravu, cviceni grafomotoriky apod.
@tulikiss Jo, součástí testování zralosti odloučení od rodiče je, ale přesto - rodič může trvat na tom, že s dítětem bude (což je to, co jsem tím chtěla říci). A PPP to musí respektovat, ač z jejich pohledu je to samozřejmě o nějakou tu informaci méně (a reálně vím jen o pár rodičích, co na tom trvali...).
Děkuji Vám všem za odpovědi.
Syn kdyz nastoupil do 1.tridy neumel r ani ř. Byl trochu roztekany, v hodinach si obcas stoupnul a prosel se po třídě🙈 nedivim se. Ve skolce byly vecne venku, v pohybu a ted buch sed 4hodv kuse. Nastesti mame vybornou piuč. Tohle vsechno chapala, tolerovala v mezich. Syn v druhe tride. Krasne mluvi, he premiant tridy. Ucitele to maji sakra těžké a vubec jim nezavidim. Ale ta nase kdyz vidi ze "rodina je normální" je hodne trpělivá a tolerantni.
Osobní zkušenost nemám, ale známá má holčičku, a i když je jinak šikovná a mluví krásně, ve školce doporučili odklad právě kvůli její hravosti. Ale já bych dala na paní učitelky, ty to podle mne dokáží posoudit nejlíp, jestli se do školy hodí nebo ne...