Ahoj, náš 4letý odmítá říkat š a č a ž a všeobecně prohlásil, že se nic učit nebude, protože už umí mluvit 😒 kdy mám začít plašit s logopedem? Všechny děti okolo už mluví mnohem líp. A taky začal z nějakého důvodu rozsekávat slova při řeči, jako že třeba místo postýlka řekne post - ýlka, pomlčka je nádech. Neni to divné? Jak jste na tom vy?
Ahoj, dle naší zkušenosti, logopedie čím dřív tím líp 😉 Za prvotní konzultaci dáš jen regulační poplatek a budeš vědět na čem malý je.
@timbouctou nečekala bych, ona i úprava jedné hlásky se může táhnout roky 😉 my chodíme na logo od dvou let (syn má ale vážnou vadu řeči) a brzo nebylo 😉 ve třech letech, pokud dítě neumí hlásku (mimo teda R a Ř) už by se chodit mělo. Bohužel ne každý logoped je zkušený a chce brát děti mladší ..což je špatný 😒
@timbouctou na sykavky, pokud umí jiné hlásky, je relativně čas. Ostré sykavky s, c, z umí dobře??? Rozlišuje ty sykavky mezi sebou? Rozhodně by to neměl brát ani potom jako nácvik, učení, ale jako zábavu...žádný dril. obecně sykavky-pokud ale orpavdu umí ostatní hlásky- stačí cvičit od pěti let. Ale nesmí ty hlásky říkat vadně, strkat jazyk mezi zuby atd..prostě pokud je jen vynechává, nebo nahradí jinou dobře vyslovenou hláskou, tak bych to ještě brala a šla bych třeba před tím pátým rokem, ale jinak šup už ted k logopedovi
a jak píše @pajinka29 dělat to formou hry, ne formou drilu...dobrý logoped ví, jak na to..třeba syn za každé správné slovo dostal korálek, aby mohl navlíkat a na konci hodiny mi ukázat, co udělal...nebo dostal kousek puzzlíku atd. Hodně se ho ptá na různé věci, které ho zajímají...a rovnou u toho si to slovo upravují...možností je spousta..
na řeč je dobré i Logico Primo a Piccolo, děti to baví, u toho se procvičuje mluvení a ještě jako bonus je to na celkový rozvoj...
@sisstin nesouhlasím s tebou. Díte mladší pěti let má nárok zrovna na to, aby neumělo sykavky. Ty jsou nejnáročnější v rámci fonematické diferenciace a každému prckovi se tato schopnost vyvíjí jinak, běžné je až po 4. roce. L, R , Ř jsou sice artikulačně náročné hlásky, ale nevyžadují dokonalou fonematickou diferenciaci a tudíž je možné je "cvičit" dříve. To, že jste začli s dysfázií ve dvou letech je tak akorát.
@timbouctou nečekat a jít k logopedovi...syn měl také problémy s řečí a chodíme od 3 let.. zkušený logoped ví,na jaké hlásky je čas a jaké už se mají trénovat.. budou koukat i na plynulost v řeči.. do školy by dítě mělo jít,když spávně mluví..a někdy je náprava na delší dobu..
chodíme k jedné klinické logopedce,vzala syna před třetím rokem, úspěšně s ní cvičíme a pokrok je značný...koukám, že jsi z Prahy,jestli chceš dám kontakt..
okolo 4 roku jsme začali pracovat na č, potupně pak š a ž.. a k tomu ale musel předtím zvládnout Ť, Ď Ň,,- s tím měl syn problém.. říkal např tatýnek.....prostě logopedka věděla jak v jaké souslednosti postupně přidávat hlásky do nácviku...
@sisstin to je právě ono, které hlásky to byly..i bych to tipla na to L, R, protože jak dítě není dostatečně motoricky vybavené, tak je to pak, když to napíšu blbě "o hubu". Hrozně dlouho potom trvá, než se ta oromotorika zlepší a dokud se nezlepší a nedokáže ten hrot jazyka dát nahoru, tak se v těch hláskách nepohne a nepohne. Sykavky jsou na tohle asi lepší...pokud je už neříká zafixovaně vadně, interdentálně apod. Proto jsem i psala, že to L, R, Ř bych už klidně zkoušela od tří let, resp. bych cvičila oromotoriku, aby se ten jazyk postupně připravil...
@bledulka souhlasím, pokud je hodně hlásek, tak je potom práce, jak na kostele. Ale pokud jsou to tupé sykavky, které jsou v podstatě jednoduché, tak by tam neměl být problém. spíš mě překvapuje, že umí ostré sykavky a takové lehké, které vznikají vývojově mnohem dříve, ještě neumí.. 😒
@pajinka29 L to bylo 100%, to vím, že říkala, že neuměl dát tu špičku jazyka na horní patro..a zbylý dvě nevím...ale R je takový pravděpodobný 😅 syn právě při nácviku řekne všechny hlásky (mimo r a ř), umí i L a sykavky...jenže pak v spontánní řeči nula nula prd, že ..ale to už je of topic 😝
@sisstin tak ono obecně u dysfatiků-tak nějak odhaduju, že to je ta řeč. vada, kterou má synek-je to, jak jistě dobře víš, běh na dlouhou trať. Hlavně, že už má nějakou slovní zásobu a dorozumíte se, ne? Automatizace do řeči trvá i u běžných dyslalií dlouho, tak což teprve chudáčkům dysfatikům..ale určo to dožene.
díky za rady, děvčata 🙂 on právě začal mluvit poměrně pozdě, skoro do dvou let měl jen univerzální slovo ATA. Pak najednou během asi čtvrt roku se rozmluvil, hodně pomohlo, že si vydupal ve dvou a půl takovou dopolední školku, chodil dvakrát týdně. Pak dobrý, ale zhruba od těch tří už nemáme žádný velký pokrok, jen sem tam nějaké slovíčko opravíme, třeba aby místo bříško neříkal sbíčko ale aspoň bzíško 😠 . Z, s, c říká snad dobře. L mu teda dělá trošku potíže, a občas vynechává V. Ale on je dost líný, když si s něčím vystačí, tak to tak prostě nechá. Já právě ho zas nechci hnát k lékaři, má z nich strach a nevím, jestli to není brzo.
@pajinka29 on má tu aktivní slovní zásobu furt někde na spodní hranici širší normy (cca 800aktivních slov), ale právě to užití řeči je tak na 2,5roku....no výslovnost ani nekomentuji že 😝 ted od těch 4let se mu začíná upravovat gramatika trošku, tj. začíná sklonovat, užívat první osobu jednotnýho a množnýho čísla, používat předložky a spojky... no ta výslovnost je podružná...to počítám, že až tak někdy mezi 6-7, 7-8...má dysfázku někde na hranici lehkýho až středně těžkýho postižení 😉
@timbouctou hm, tak to je trošku jiná věc. Logoped není lékař. nechodí v bílém plášti a jedou-aspon ti dobří- zajímavou a hravou formou, orpavdu to už není žádné cvičení, jako to bývalo za nás. Spoustu dětí to baví a těší se. Jen budeš potřebovat od pediatra žádanku na logo vyšetření a tam už to zmáknete. Zvlášt, když už chodil do školky a je zvyklý poslouchat cizí autoritu atd...
@sisstin a mohla bys, prosím, mi to poslat taky?
@timbouctou a my máme logo soukromou, tudíž chodíme k ní domů a je to úplně nejlepší 😅 😅 😅 a ještě chodíme každý týden, což jako u logo na pojištovnu většinou nehrozí 😖
souhlasím, že ta automatizace může trvat fakt dlouho.. ale např jsem si i nevšimla, že špatně říká L.. říkal ho, stačilo mi to a pak mi logopedka řekla, že má špatný návyk..takže i to jsme se učili.. to samé písmeno S..prostě zkoukal hlásky, které se mi zdály být v pořádku...
jsem ráda, že jsem taky vybojovala žádanku od pediatričky, zrazovala mě, že před 3 rokem je dost času a ted jsem ráda,že jsem se nedala- protože máme šanci do 6 let dát vše do pořádku...
já bych ho tak do 5let nechala.muj synovec začal pořádne mluvit až v 5ti letech a logopedka řekla že má do těch 5 čas