Ahoj, milý rodiče domškoláků. Dělám si sama pro sebe takový "průzkum". Pro dom. vzdělávání jsem/jsme se rozhodli už dříve po zkušenostech s českým vzděláváním. Postupně se přidala i nechuť vracet se do systému po mateřské. Rozšiřujeme hospodářství o zvířata i o pozemek na plodiny, čas je druhotný, a to tempo, kterým se řítí svět kolem nás prostě není v našich silách udržet. Chtěla jsem tady vyzvědět, jaké byly důvody ostatních rodin pro vzdělávání doma, jestli je to podobné, nebo jsem úplně mimo? Jsem ta divná, nepřizpůsobivá, která nechce pořád jenom něco dohánět, aby naplnila kvóty někoho, komu je mé dítě ukradené? A co Vaše děti, jak na tom byly, když jste s domškolou začali? Líbilo se jim to, nebo jim chyběly spolužáci? Vrátil se někdo zpět k běžné školní docházce? Vybraly si děti nějaké kroužky samy, nebo jste sháněli někoho třeba na doplnění látky, kterou sami úplně neovládáte? Předkládali jste jim učivo a pomůcky, nebo jste nechali všechno na nich, ať si zvolí a najdou? Je mi jasný, že každý to má trochu jinak, aby to měl právě pro sebe a své dítě/děti. Budu ráda, když se podělíte, jak je to u vás. Díky🙂
@kapka_vody známá ma tři holky a učila je doma.Strašne dlouho jsem je kvůli covidu neviděla ,ale holky už chodí do školy.Ono to asi nejde je mít doma věčně....ale to je jenom moje domněnka.....
tady moc takovejch lidí asi nenajdeš... doporučuju aspoň zdejší skupinku
https://www.modrykonik.cz/group/8268/
ale mnohem spíš skupiny na fb.
dělej to, co cejtíš, že je správně, a samozřejmě, co cejtí správně tvoje dítě.
@normalnimatka Děkuji 🙂
Jsem učitelka na SŠ a teď mám ve třídě už čtvrtou studentku, které nějakou dobu vzdělávali doma rodiče - většinou šlo o první stupeň ZŠ. Vždy jsem se jich ptala, co pro ně bylo lepší nebo jestli byli doma spokojení. Všichni odpověděli, že škola je lepší. Že z ní mají víc zážitků, nové kamarády apod. Takže nešla bych jen podle sebe, ale i podle dítěte. Pokud nechcete klasickou formu vzdělávání, tak je spousta alternativ... Ale jsou věci, které jsou spojené se školou, které rodič nemá šanci nahradit.
@g_m
Ja nerozumim tomu,jak potom takove deti funguji za strednich skolach?
Mam zkusenost z rodiny; moje sestrenice (vystudovana specialni pedagozka) ucila sve dve deti doma. Duvodem bylo to, ze je chtela 'ochranit' pred neblahym vlivem nekterych spoluzaku, minimalizovat moznosti pripadne sikany, nechtela je predcasne vystavovat technologii (pocitace, tablety atd), ktere povazovala za zbytecne v detskem veku (detem teda nepovolovala ani mobily nebo televizi doma). Vysledkem bylo, ze kdyz deti nastoupily do skoly (domaci vzdelavani nelze delat do maturity, ze), tak byly naprosto zmatene a neschopne se vclenit do kolektivu. S prichodem mezi vrstevniky byly vystavene i tomu vsemu, co mely do te doby zakazane (nejenom technologie, ale treba i sladkosti) a protoze neznaly miru, tak se tim vsim opajely (a kvuli sladkostem ztloustly). Dnes je jim 17 a 14 let, maji oba nadvahu (rodice stihli, nadvaha je proste z toho, ze se cpou sladkostmi se spoluzaky, protoze z domu mely sladkosti striktne zakazane), jsou velmi introvertni a maji introvertni zaliby a odmitaji se vclenit do kolektivu. Sestrenice uznala, ze udelala chybu. Ze samou laskou a snahou ochranit je, jim zadelala na plno jinych problemu. Cesta do pekla je dlazdena dobrymi umysly...
@zelenaesmolda jak jako?🙂 no úplně normálně...prostě tam jsou daný pravidla tak, jak jsou, a oni si holt tu školu vyberou, tak se jim podříděj, ačkoliv z domu byli zvyklý na něco úplně jinýho. a nebo zjistěj, že to pro ně není, tak jdou jinam.
oproti dětem z běžnejch škol ale nemaj tak pošramocenou motivaci, takže můžou fungovat ve výsledku mnohem líp - jedou na svou zodpovědnost, když to fakt chtěj.
@zanett tak tam byly ale blbě hlavně jiný věci. to jako do tý doby, než šly do školy, tak se s nikým nevídaly, nechodily na žádnej kroužek, v životě dětem nepustila máma nic na počítači nebo na tv...? to se mi nechce věřit. jinak to začlenění do kolektivu je mnohem spíš víc otázka povahy a charakteru - introverty z nich asi neudělala domškola. nelze vylívat vanička i s dítětem🙂
ale samozřejmě, že každej potřebuje trochu jinej přístup a podmínky..
Já o domškoláctví hodně uvažovala. Syn není úplmě běžné dítě a vyžaduje určitý způsob komunikace a motivace. Já už vím, jak na to 🙂. Bohužel je trochu problém s prací. Nakonec zřejmě půjde do Montessori školy s respektujícím přístupem. Uvidíme, jak to půjde.
@kapka_vody Trošku na mě působí, že u vás je hlavní problém se přizpůsobit a věnovat čas škole. Domoškoláctví ale pro rodiče představuje asi značnou časovou zátěž, pokud tedy opravdu chtějí dítě učit a nenechat ho jen plynout a dát mu naprostou svobodu. Možná máš dítě, který je samo o sobě hladový po vědění a samo bude hltat nový informace ze všech kanálů, který mu zprostředkuješ, ale jestli máš dítě jako já, tak to nemusí bez tvé značné snahy a motivace vůbec fungovat. Nevím taky, jestli si to vytržení ze systému nemaluješ v příliš zářivých barvách - bez vlastního příjmu, za to s absolutní zodpovědností za vzdělání a sociální rozvoj svého dítěte. Nechci tě ale odrazovat, určitě jsou rodiny, kterým to fakt sedne, jestli je to i ta vaše, na to budeš muset přijít asi sama.
@normalnimatka Ano, presne tak, v domacnosti nebyla televize ani laptop (teda, oni latop meli, ale deti o nem nevedely, rodice jej pouzivali jen, kdyz deti spaly). Na krouzky nechodily a mely velmi omezeny kontakt s vrstevniky (sestrenice se bala pripadneho 'neblaheho' vlivu ostatnich deti). Takze ano, je fakt, ze tam toho bylo spatne vic. Ale vsimla jsem si, ze vetsina rodicu, ktera chce vzdelavat deti doma, to ma nastaveno podobne (ne vzdy!), ze nechteji deti vystavit tem vlivum, ktere jsou ve spolecnosti bezne.
PS. ten duvod, proc se deti sestrenice mely problem zaclenit do kolektivu byl hlavne dan tim, ze nemely zadne spolecne zajmy ani konverzacni temata s ostatnimi detmi. O cem se deti bezne bavi? O tom, co videly v televizi, na internetu, jake jsou online hry atd. To deti sestrenice vubec neznaly, takze byly tak trochu jako outcasti, coz je samozrejme duvod te izolace, ne nutne domaciho vzdelavani. Ale myslim, ze to jde casto ruku v ruce.
@evik19 značnou časovou zátěž?🙂 proč myslíš? určitě je něco jinýho mít dítě prvňáka, nebo deváťáka, ale pokud to chápu dobře, zakladatelka teda má teprve budoucího školáka. a píše, že maj hospodářství, tudíž asi bydlej někde na vesnici. už jen to vození dětí sem a tam do školy + dělání úkolů mnohdy vychází na víc času, než čistej čas věnování se škole doma, a to jen z hlediska rodičů.
@zanett obecně asi jo, ale co je běžný, neznamená, že je dobrý, žejo... a je těžký pro rodiče, jak to vybalancovat. někdy je naopak na místě od toho ty děti opravdu držet dál, tak jako uměle. ale tohle, co popisuješ, mi teda přijde jako totální scifi. do kolikátý třídy teda nastoupili?
@zanett no asi jo, ale je to šílený. že se děti neuměj bavit o ničem jiným. nicméně tohle pochopim u sedmáka. to, že to je možná téma č. 1 i u prvňáků, považuju za velkej průser.
@normalnimatka Myslíš, že připravit si aspoň trochu zajímavou výuku pro prvňáka bude stát méně času, než ho odvézt do školy a odpoledne udělat úkoly? Asi strašně záleží na tom, jaký si představuješ výsledky. Jestli stačí, že bude dítě umět číst a psát tiskacím a učit se bude hlavně o zvířatech na statku, tak možná…Ale to pořád za předpokladu, že je dítě samo motivovaný a bystrý, ne dyslektický a pomalejší. Taky záleží, jestli se bude někdy vracet do školy - na druhý stupeň, nebo třeba jestli vůbec bude chtít na střední (nebo se spokojí s ukončeným základním vzděláním). Já jsem měla za covidu doma prvňáka, pak druháka. Ano, je to něco jiného, protože jsme pořád plnili tématický plány školy, ne svoje vlastní, ale zabralo nám to cca 4 hodiny denně, syn byl šťastnej, že je doma s maminkou, ale pro mě to bylo hodně vyčerpávající, a to jsem sama učitelka, i když ne prvostupňová. A to mám chytrý dítě, ale výkonově pomalý a s dyslektickýma obtížema. Vidím ale děti, dnes ve čtvrté páté třídě, se kterými rodiče neměli možnost se za covidu doma učit a je to pro ně pořád peklo, na začátku třetí třídy jim ujel vlak a teď v páté pomalu propadají. Věřím, že někomu to může velmi dobře fungovat, když to mají rodiče v hlavě srovnaný, vědí, co chtějí osekat, kde třeba naopak přidat. Ale nedokážu si představit, že budu chtít dát dyslektickýmu nebo i úplně průměrnýmu dítěti šanci na střední vzdělání (tedy projet celý osnovy pro Čj 1.-9. ročník, i kdyby se M byl schopen učit úplně sám a na vše ostatní rezignuju anebo ho to naučím při kydání hnoje), a zároveň na to nebudu potřebovat víc než hodinu denně, to podle mě fakt nejde.
@normalnimatka Deti nastoupily na druhy stupen (ucila je doma cely prvni stupen).
@normalnimatka Měla jsem doma za covidu druhačku. Výuka byla prakticky osekaná na čtení, psaní, matematiku a prvouku, a když to srovnám s vožením dětí do školy a ze školy a tím, co bychom měli zvládnout doma, tak to teda časově vychází podstatně líp na tu dopravu dětí a domácí úkoly (mimochodem domácí úkoly nemají zabrat víc času, než 15 minut, pokud se s tím dítě moří hodinu, tak je něco hodně špatně).
@evik19 - k první větě - no tak pokud autorka příspěvku bude do školy děti vozit autem, tak jo, opravdu si myslim, že to bude pravděpodobně časově náročnější.
ehm... :D tak je asi velkej rozdíl plnit zadání ze školy při době kovidový, a dělat si to jak chci (čímž nemyslim prvnáka učit tiskací písmo a zvířátka na statku :D), a mít dítě dyslektický nebo průměrný, oproti bystřejšímu a přirozeně zvídavýmu, aby to teda udělalo rozdíl oproti tvejm zkušenostem se čtyřma hodinama denně, protože takhle dlouho denně to fakt nevalí snad žádná domškolácká rodina, která má dítě na prvním stupni. hodina denně je absolutně dostačující u těch bystřejších, u míň si myslim tak dvě. vždyť to je jako když má dítě soukr. učitele. škola funguje přeci úplně jinak, to si fakt myslíš, že škola s kolektivem 30 dětí je efektivnější?:D
mít doma deváťáka je někde jinde, ale děti na druhým stupni se už zase z velký části učej sami. to by ses musela zeptat jich, jak to dělaj. jsou rodiny, kde maj klidně 4 děti ve školním věku a nějak to zvládaj, tak kdyby každýmu z nich věnovali i kdyby jen 3 hodiny denně, tak by to asi moc nefungovalo...:D
@somalicats to máte štěstí, že máte školu, která zadává úkoly, který zaberou 15 minut. bohužel mi v okolí nepřijde vůbec výjimka, že se s tím někdy děti serou fakt hodinu, a to jsou normálně bystrý....
jinak já mám prostě jinou zkušenost, no. opravdu plnit asi ty zadání ze školy za doby covidu bylo něco úplně jinýho, nebo mám doma úplně jiný dítě a "učitele", nebo obojí.
@normalnimatka Takhle : druháci měli naprosto minimum hodin on-line výuky, protože to je u takhle malých dětí fakt o ničem, spíš to bylo víc o tom, že si s nimi paní učitelka popovídala, každému dala nějaký kratší úkol, případně nějaké jednodušší věci z matematiky/čj, ale ta práce s nimi byla vesměs na rodičích. A teď si vem, co z toho chceš vypustit - čtení je potřeba, psaní je potřeba, matematika je potřeba, prvouka taky, a i když si to v průběhu toho dne rozložíš, aby Ti to nesežralo celé dopoledne najednou, tak to prostě čas zabere.
Co se domácích úkolů týče, to je jednoduché - komunikace s učitelem/učitelkou. U nás (moje prvňačka má stejnou paní učitelku, která učila první dva roky tu starší, která je aktuálně ve třetí třídě) jsme se s paní učitelkou domlouvali, že děti mají číst alespoň 10 minut denně - to se dá udělat například večer před spaním, plus krom pátka dostávají jeden domácí úkol - buď matematiku, nebo psaní, nebo občas něco z prvouky. Tyhle úkoly máme hotové do 10 minut, fakt to nezabere víc času. Ale řešili jsme to i na rodičáku, že nechceme ty děti doma ještě mordovat úkoly tak, že pak nezbude čas na to jít s nimi ještě ven nebo dělat cokoli jiného, navíc já třeba podle toho, jak mi děti ty domácí úkoly řeší, aspoň vidím, zda jim ta daná látka jde nebo zda je potřeba někde něco dovsvětlit. Třeťačka už si dělá úkoly sama, kolikrát o nich ani nevím.
@somalicats no však jo....já jako vim, co maj děti za předměty a znám podrobný osnovy 🙂 a pořád si stojim za tím, že je to za chvíli hotový. u těch dětí 1.-3. třída určitě. no ale moc nemá smysl tady diskutovat. máte prostě svoji představu, a na základě toho jste přesvědčený, že to musí bejt tak a nejinak🙂
@normalnimatka No, nevím, zda jsi to zažila i prakticky sama, ale za chvíli ta práce fakt hotová není. Za chvíli jsou hotové ty domácí úkoly, když už je mají. To, co by to dítě mělo zvládnout, se nedá odfláknout za chvilku. Ano, jsou děti, kterým to jde rychle, pak jsou děti průměrné a pak jsou děti méně nadané, které na to toho času potřebují víc. A nevím, jak Tobě, mně jde o to, aby to, co se ty děti učí, taky skutečně pochopily a uměly s tím pracovat dál. Ne aby se něco nabiflovaly nebo nadřely.
@somalicats však píšu, ty máš představu, já mám zkušenost.
ale i kdybych ti to tady podrobně vypisovala, napsala bys mi, že tomu nevěříš, a že to určitě rodiče, který se věnujou s dětma školu hodinu denně, flákaj, nebo že to maj děti nabiflovali...:D nemá to cenu pro mě.
jo a rozhodně domškolácký děti jsou z toho ranku, že se něco radši biflujou, než aby tomu opravdu porozumněli. to jsi mě fakt pobavila🙂
@kapka_vody tobě doporučuju opravdu vyhledat radši nějakou fb skupinu, kde jsou takovejch rodin stovky. tady vidíš, že se úplně relevantní zkušenosti nedočkáš. věřim, že i pokud si to někdo takovej přečet, nebude se mu to chtít vypisovat zrovna sem, třeba i proto, že věnuje radši čas přípravě "výuky", že...🙂)))
@normalnimatka Nejlepší je projektovat do někoho nějaké svoje dojmy. Takže máš pravdu, že tahle diskuse nemá cenu.
A budeš se divit, i já mám zkušenosti. Taky nemám jen jedno dítě, že...
@somalicats jaký dojmy?🙂 prostě jen odpovídám na to, co jsi psala. psala jsi o domácí výuce v rámci kovidový doby u prvňačky a druhačky.
můžeš se podělit, pokud máš zkušenost s klasickým vzděláváním v rámci IV u takhle malýho dítěte, jak vám to trvalo celý dopoledne. docela bych se divila, o nikom takovým nevim, ale jasně, no..přístupy můžou bejt různý 🙂
@somalicats spíš ty máš dojmy - byť možná na základě nějaký svojí zkušenosti - že se to nedá zvládnout.
já teda nevím, ale asi bych si měla být při domškoláctví jistá, že jsem schopná tomu dítěti něco fakt vysvětlit a naučit ho to...což když vidím počet hrubek v úvodním příspěvku, možná bych raději opravdu vybírala školu, která se mi bude líbit a nehnala se do něčeho, co je nad moje síly...
Moje důvody byly hlavně nespokojenost s tím, jak česká škola vypadá, potřeba smysluplnosti učiva a provázanosti s praktickým životem. Pak také to, že moje děti se rády učily a ve svém okolí často vidím, jak škola zabíjí dětskou motivaci. Dále se mi nelíbí mocenské pojetí autority učitele v klasické škole a chtěla jsem pro své děti respektující přístup. Také mi vadila nutnost trácit dlouhé hodiny v uzavřené místnosti bez pohybu venku. Nelíbí se mi pětidenní docházka, chci se svými dětmi trávit víc času. Vadí mi známkování s absencí podporující zpětné vazby a sebehodnocení dítěte.
Děti chodí na tři dny v týdnu do komunitního lesního školu, samy si vybraly sporty, kde mají tréninky několikrát týdně, často se navštěvují s kamarády, takže sociální kontakty jim nechybí. Naopak, mají víc opravdu dobrých kamarádů, s kterými domlouvají přespávačky a tráví volný čas, než jsem kdy měla já.
Do klasické školy určitě někdy půjdou, nemám ambice vzdělávat je navždy. Zatím to ale takhle nejvíc vyhovuje nám všem. Zásadní pro mě bylo ujasnit si, co od vzdělávání svých dětí očekávám a co je pro mě vedlejší.
@rebe mohla bych Vám napsat do soukromé zprávy, měla bych nějaké dotazy k domácí výuce, děkuji
@moudivlacek Ano, ráda poradím.
Znám jen jednu rodinu kde vzdělávaji děti doma a po par společných akcích s dětmi jsme se s nimi přestali bavit 😅🤷🏻♀️ děti tak úplně neuměli komunikovat s našimi dětmi a byli to jednoduše strasni spratci. Osobně jsem velmi společensky člověk a na základní skolu vzpomínám rada - dala mi ty společenské základy. První hádky, první lásky, první usmiřování, řešení konfliktu atd. Za mě je škola důležitá nejen pro vzdělávání …… i když je tam hodně co zlepšovat, vzdělávání doma není nic co bych podporovala 😊
Mám kmotřence, který se učí doma, teď je v šesté třídě. První třídu a část druhé chodil do školy, ale byl z toho nešťastný a asi i neměl štěstí na empatickou učitelku. Domácí vzdělávání mu sedí, učí se rychle a má dostatek času věnovat se svým dalším zájmům. Děti mu nechybí, několikrát za týden chodí do nějakých skupin, kde dělají různé projekty. Kamarádů mimo má taky dost. Jinak s matikou mu pomáhá babička, matikářka. Maminka je borec na jazyky, včetně češtiny a vše ostatní s nim dělá táta.
Nevěřila jsem dřív tomu, ale jemu to vyloženě sedí, vidím, během let, jak mu to prospívá, jak roste a je z něj úžasnej kluk.