Co říkáte na smíšené třídy ve školce?

georgine
3. zář 2007

Ahoj maminky, chtela jsem znát vás názor na smíšené třídy ve školce.. Malý bude mit v breznu 3 roky a uz od ledna pujde na skusenou do skolky, jenomze problem alespon pro me je takový , ze ve skolce jsou vsechny deti spojene bez ohledu na vek... Jaké máte zkušenosti, případne názory.. Dekuji apreji hezký den..

doriska
3. zář 2007

Ahoj,
já mám dobrou zkušenost. Dcera je už velká (13let), ale chodila do smíšeného oddělení. Taky jsem z toho byla překvapená a měla trochu obavy. Dala jsem ji do školky od 3 let, v srpnu jí byly 3 a v září šla do školky. Sice chodila první rok jen do oběda, ale stejně jsem měla strach, jak to bude zvládat. A šlo to úplně hladce. Učitelky vedly starší děti k tomu, aby mladším pomáhaly a chovaly se k nim hezky, pro mladší děti byly ty starší zase takovými tahouny, chtěly se jim vyrovnat. Myslím, že hodně záleží na učitelkách. Když jsou dobré, je smíšená třída určitě lepší model. Když si děti hrajou venku na hřišti, jsou tam všechny možné věkové kategorie a taky to funguje, tak bych řekla, že ten smíšený model je přirozenější. Ale musí se to samozřejmě ohlídat, aby nedocházelo třeba k šikaně.

dckami
22. říj 2007

ahoj, já mám stejné zkušenosti jako Doriska. Dcerce je 5 a je tedy předškolák, mají smíšené třídy a je to moc fajn. Pomáhá malým dětem s oblékání, s jídlem, dělá takovou chůvu a moc jí to baví. Sama šla do školky ve věku 2 let a 9 měsíců a také se o ní předškolačky staraly a pomáhaly jí. Teď na to ráda vzpomíná. 😀

pavla80
22. říj 2007

Ahoj holky taky souhlasím se smíšenými třídami.Kačka ma 4 roky chodila už loni do školky a ty starší děti opravdu pomůžou těm mladším.Kačka už se těší až bude velkoš(tak se tam říká těm starším a maloši jsou ti nejmladší 😀)a bude pomáhat dětem.A taky když jdou ze školky na procházku tak vždycky jde ve dvojicí ten mladší s tím starším a starší dítě je blíž u silnice,tak nehrozí třeba že by se ty děti pustily a vběhly na cestu.

aponchie
17. pro 2007

moji malou starsi chlapci bijou a uca nic:(

jajinak
21. led 2008

Ahoj,nejdřív jsem chtěla dát syna do školky,kde jsou děti rozdělené podle věku,ale nakonec šel do smíšeně třídy a byla jsem ráda.Starší těm mladším pomáhají,třeba s oblékáním nebo na procházce a lecos se od nich přiučí.Teda bohužel i to, co by neměli,ale byla jsem spokojená.

teddysek
13. únor 2009

Ahoj, my máme velice dobrou zkušenost. V původní školce v Praze, chodil syn jeden rok do smíšené třídy a bylo to dobré jak pro něj, tak pro učitelky. Sourozenci různého věku, mohli být pohromadě a pro předškoláky udělali místo spaní 2x v týdnu zvláštní kroužek určený na přípravu do školy. Strarší byli vzorem pro mladší a ti se zase víc hnali do předu. Vřele doporučuji smíšené třídy. My chodím v současné době do školky v Ústí a tady smíšené třídy nemají. Podařilo se nám najít místo jen mladších ročnících a já cítím jak moc je to znát. Naštěstí bude syn už od září předškolák, tak musí mezi ty starší, ale teď mám opravdu pocit, že mezi těmi mladšími maličko zaostává.

zdenallicka
14. únor 2009

U nas ve meste predskolaci uz po obede nespi a pripravuji se s ucitelkou do skoly.. Male deti ze vsech trid (jsou smisene) spi v jedne tride, predskolacci jsou v jine tride a "uci" se... 😉 A presne jak rikate - uci je tam vedou k tomu, aby si pomahali... 🙂

Apo: Po stiznostech to porad neni lepsi? Zajdi za ridou - vezme ucitelce osobni ohodnoceni a to uvidis, jak bude mala pod ochranou... Je to smutne, ale je to tak... 😀

euforbia
Odpověď byla odstraněná
Zobraz
martinka79
15. únor 2009

u nás na vesnici je smíšená třída já si ji pochvalovala super učitelky super s dětmi. Dcera tam byla od 2let.

slunicko552
15. únor 2009

Koukám,že jste většinou spokojení.Neteř,když začala chodit do školky(taky měli společnou),tak řekla svému ta´tkovi,že je buzerant 😲 🙄 .Starší děcka tam perlily sprostě úplně neuvěřitelně.Po stížnostech rodičů to rozdělili 🙄

jaku
16. únor 2009

No upřímně-já taky nemám zrovna nejlepší zkušenost. Dcerce byly 4 roky a dostala se do smíšené třídy. Byla tam jediná 4-letá (2.rok ve školce), asi 4 děti prvním rokem ve školce(už si nepamatuju přesně, ale myslím, že to byli samí kluci),hodně uplakané a pak holky předškolačky. Takže s těmi malými jí to nebavilo, zpočátku pořád plakaly za maminkami, pak si utvořili takovou svoji partu. No a ty starší zas jí taky moc nebraly mezi sebe. Učitelky byly sice fajn, ale jedna zrovna otěhotněla a zůstala doma, měli tudíž pouze 1 učitelku,ale teda naprosto perfektní- dcera se na ní dost upnula. Dělala co mohla, ale byly to příliš různorodé děti jak povahově tak věkově. Další rok už děti byly rozmístěny do oddělení dle věku.

lenka1982
2. bře 2009

Ahoj
Tak mi máme dobrou zkušenost.
Holka chodí do smíšené třídy a je už předškolák.Maji 2 učitelky tak jedna se 1.5h dopoledne stará o menší a ta druhá se s přeškolákama připravuje a dělají různé úkoly,pak si všichni společně hrají a učí se písničky a chodí na procházky.
Když maji besídku tak větší děti vedou ty mladší a samozřejmě se učí jak menšim pomáhat.
Tak jsem spokojená.
🙂 🙂 😉 😉

A sprosté slovo a jiné vymoženosti ještě domu nepřinesla a je už tam 2 rokem.Také záleží z jaké rodiny dítě je.

romcatko
6. únor 2011

obnovuji toto téma.
Chtěla bych se zeptat na váš názor na smíšené třídy ve školce. I když mám malou šanci, že mi starší dceku vezmou, když jsem doma na MD, tak bych to ráda alespoň zkusila. Je společenská, děti má ráda, vyhledává je. Nějaký čas chodila do "miniškolky" v rodinném centru. Bohužel to jedno je pro nás ted daleko v v druhém to zrušili :banghead: což mě mrzí. Ona brala to, že může do školky jako odměnu. Ale bylo tam maximálně 8 dětí, byť také věkově smíšené.
Ona je takový ten tip, že jde se srdcem na dlani, nečeká že na ni někdo může být bezdůvodně ošklivý. Děti nebije, nekřičí na ně. Neumí se příliš bránit... přesto, že se snažím ji nechránit nějakou protektivní výchovou, ale pokud to jde nechat na ní, ať si to vyřeší, zsáhnout jen když jde o fyzické násilí do tuhéto a to tak, že jdu s ní, aby se naučila druhému říct, aby to neděla, že se jí to nelíbí atp. (osobně si nemyslím, že oplácet rá nu ránou je dobré)
A ted mi jde o to, že školky v okolí mají smíšené třídy... : 😒 Určitá pozitiva chápu- naučí se od starších i to dobré, bude sei muset více vybudovat mezi nimi pozici, bude se učit komunikovat se skupinou nesourodou. ale upřímně mám strach, jak to učitelky v počtu 28 dětí uhlídají... a to už nemluvím o nějakém vedení :banghead::unsure: Mám strach, že její nadšení ze školky ji rychle zkazí nějaký malý sígřík ( mohou se vyskytnout i mezi tříletaky, ale tam má větší šanci na rovnocenný "boj" než s tím 5-6ti letým), který ji při každé příležitosti zbuší.
Jakou máte zkušenost? v čem vidíte pozitiva a v čem negativa, pokud vaše dítě do smišené třídy chodí?

dannys
6. únor 2011

@romcatko Romčo, já bych na to nekoukala tak dramaticky... moje dcera půjde v září do školy, ve školce je od necelých třech let a to ve smíšené třídě. Za ty 3,5 roku se mi nestalo, že by přišla domu s tím, že je na ni zlej někdo ze starších dětí, naopak, ti starší je opravdu chrání a snaží se jim pomáhat s oblíkáním nebo je vodí na procházkách... toho usurpování se většinou dočkala od svých vrstevnic a to až ve starším věku... je to taky hodně i o učitelkách, k čemu ty děti vedou a jak si jich všímají... u nás je 25 dětí a zvládají to... záleží taky na těch dětech jak se sejdou... když je tam prostě nějakej sírg se kterým si tvoje dítko nesedne, tak s tím člověk nic neudělá - maximálně po zjištění dá dítě do jiné třídy ..... Myslím, že je to hodně o komunikaci s učitelkou a nebát se pořád se ptát...

berenika39
7. únor 2011

@romcatko petr chodí sice teprve do jeslí, do oddělení pro nejstarší dět - jsou tam společně prcci od 18m do 3 let - v tom věku obrovský rozdíl. A víš co? Mají se k sobě moc hezky. Není jich tam samozřejmě tolik, jako ve školce, mají tam asi větší pozornost tet, než ve školce, ale ty je učí, že ti starší malým pomáhají, učí je se k sobě chovat hezky a pozorně...je mi jasné, že ve věku 3-6 let je to zase o něčem jiném, ale spíš bych to viděla pozitivně, petr bude pravděpodobně taky chodit do smíšené třídy.

myscha
7. únor 2011

Ségřiny kluci do smíšené třídy chodí a zkušenost mají velmi dobrou. Nejvíc samozřejmě záleží na osobnosti učitelky, ale pokud není dobrá, tak to je pak problém i v nesmíšené třídě.
Výhoda je, že pokud máš děti dřív od sebe, tak mohou chodit spolu a mladší tak zvládne nástup do školky mnohem snáz. Taky říkala, že je lepší, že na začátku roku po nástupu jim tam nebrečí spousta malých "prvňáčků", oni to pak chytají jeden od druhého.

kubulapreschool
1. říj 2013

Smíšená třída je fajn, mladší mají vzor ve starších dětech, pomohou si. U nás ve školce naprosto v pohodě. 🙂

leni78
1. říj 2013

Zkušenost mam špatnou. Syn byl na třech letech nejmladší a od starších dostával slušný kapky, to neovlivní ani sebelepší učitelky. Mam zjištěno, ze smíšené třídy se dělají hlavne kvuli nepomeru počtu deti v daném věku. Nejmladších je málo, nejstarších moc. Vše ostatní jsou jen kecy, za me to prospěšné rozhodně není, nejmladší děti to zásadně pocítí. Jako prosadit se v uplne nové etapě života bez maminky je jedna věc, a prosadit se plus stres mezi 5ti 6ti letymi detmi, no dítě bych tam dala uz jen pokud bych proste musela. Jinak ne.

janapavlik
1. říj 2013

My s tím máme jenom nejlepší zkušenosti. Ema začala chodit do školky ve 2,5 letech (musela jsem do práce) a starší děti ji táhly a více se snažila být samostatná, takže za mě určitě ano. Do smíšené chodila do 5 let, pak už jako předškolák byla jen s předškolními dětmi.

apollo11
1. říj 2013

Dcera měla nastoupit do školky s věkově smíšenými třídami, taky jsem se obávala, jak to bude zvládat (ve 3r 3m). Ale nakonec vzhledem k tomu, že jejich třída byla dodatečně otevřená s novým zápisem, přijali do ní z 80% tříleté děti, takže jsou trochu výjimečná várka. Učitelky říkají, že je to na ně náročné, hlavně se sebeobsluhou dětí, a zatímco jiné třídy chodí na výlety, do solných jeskyní atd., tato třída nechodí nikam - prý zatím. Na zahradě se ale staršími potkávají, takže určitý kompromis, jsem za to ráda.

Něco na tom smíšeném konceptu je, ale je výhodnější spíš pro ty starší (taky budu ráda, až bude malá jako předškolák ve smíšené, má menší děti ráda). Líbila by se mi idea tak napůl, dopoledne podle věku - s tříletými se pracuje jinak než s předškoláky - a odpoledne by se nějak smísili, ale asi by to takhle bylo pro školku náročnější na organizaci. Ono s tou pomocí starších to není tak samozřejmé, kamarádky syn (5) si pořád zoufá, že je v mš doslova nutí pomáhat "těm miminům" a v něm to nucení budí spíš opak. Na druhou stranu to víc rozvíjí sociální vazby, u těch mladších i starších.

kubulapreschool
2. říj 2013

@leni78 Trochu ostrá slova typu "kecy", nemyslíte? 🙂

leni78
3. říj 2013

@kubulapreschool Co si to dovolujete ? Pokud máte neco dalšího k tématu, prosim, ale kritiku zvolených slov uživatelů prosím nechte na adminovi tohoto fóra.

petrajurinova
4. říj 2013

@romcatko každá školka je v prvé řadě o přístupu učitelek - pokud ty jsou "na úrovni", tak je úplně jedno jestli je třída věkově smíšená nebo ne.
Naše školka je věkově smíšená - kluk tam začal chodit v necelých 3 letech a slzičky nebo stesk po mamince jsme nezažili - hned od prvního dne ho starší děti vzaly mezi sebe a učitelka jim vytvářela takový program, že na stýskání neměli čas. Starší ukazují mladším jak to ve školce funguje, pomáhají jim s činnostmi, které už sami zvládnou bez problémů - oblékání, úklid hraček i nádobí po jídle, ustýlání postýlek..... Učitelky připravují vzdělávací program s ohledem na věk všech dětí ve třídě, takže když se třeba zabývají edukačními listy - dostanou ti malí obrázky vetší a svůj úkol a ti starší zase pracovní listy podle jejich věku a individuálních schopností - takže třeba i předškoláci mají každý trošku jiný úkol. Kluk byl opravdu ve školce rád a naučil se vycházet a komunikovat jak s mladšími tak staršími dětmi, což mu usnadnilo i nástup do školy, kde je o přestávkách a v družině i se staršími dětmi a na rozdíl od většiny dětí ze školek kde byly třídy věkově rozdělené s tím nemá problém.
Další super plus byl nástup dcerky do školky, když celý první rok mohla být v jedné třídě se starším bráchou - ona je na něj dost fixovaná a on jí vlastně dělal takového "průvodce". Teď když už je ve školce bez sourozence si "adoptovala" malinkou holčičku, která zrovna nastoupila a připadá si důležitá, že je ta velká kamarádka, která tu malou všechno naučí - a tím pádem se snaží být samostatná.
Ale jak jsem psala už na začátku, alfou i omegou jsou vždy profesionální, milé a schopné učitelky ochotné vyjít vstříct individulitě pak už je jedno jestli mají třídu plnou tříleťáků, nebo směs všeho věku. Pokud by byly učitelky, které do školky chodí jen jako k výrobní lince, aby na konci měsíce dostaly plat a o přestávce si daly kafíčko, cigárko a pokec s kolegyněmi, tak je problém všechno a nebudete spokojeni nikdo - děti, rodiče ani učitelky.

petrajurinova
4. říj 2013

@leni78 nevím jak na malých obcích, ale tady na sídlišti o 30 000 obyvatelích se rozhodně nedá mluvit o nepoměru mezi jednotlivými věkovými ročníky a 100% to není důvod pro zřizování smíšených tříd, vzhledem k tomu, že tady jsou školky takové i onaké. Kapky častokrát dostávají tříleťáci i starší děti v jedné školce, kde jsou věkově rozdělené třídy, ale převážně děti z rodin tzv. nepřizpůsobivých a děti z běžných fungujících rodin se tam dostanou v podstatě omylem (rodiče se přistěhují a dají dítě do první školky, bez toho aby si zjistili informace).
A to jak se starší děti chovají k těm mladším učitelky rozhodně ovlivní, pokud se dětem věnují a neotáčejí se k "nevhodnému" chování zády, jako by neviděly a neslyšely.

jetynka
4. říj 2013

Jsem s malé obce, dětí je ve školce cca 90, ale školky jsou dvě, jedna je mix dětí 3-6let tam není problém žádný, myslím si že právě naopak, bývají tam spolu sourozenci a to je fajn. Druhá školka má třídy 3 - 3-4leté, 4-5leté a předškoláci, protože je nepoměr věkový mezi dětmi, tak předškoláků je víc než býval standard tak asi 5-6 dětí musí být v těch 3-4letých a někteří co by měli být v těch starších tak jsou zase v nejmenších, jako můj Vojta, je ve třídě s 2,5letýma a 3letýma což je rozdíl, ale zrovna mu to třeba nevadí a mi taky ne, některé maminky nadávají a pak i jejich děti jsou ubrečené, ale když to jinak nejde tak se musí nějaký kompromis udělat.

leni78
4. říj 2013

@petrajurinova O malé obci jsem nemluvila. Naopak o velkém městě. Obhajovat to můžete, chápu vas, každá z náš děláme pro své děti to nejlepší - tedy verim tomu - ja jsem to proste viděla na vlastní oči, měli jsme možnost kdykoliv navštívit třídu a hrát si s dětmi, tam jsem viděla, jak se učitelky snaží věřit " uzasnemu " konceptu, ale realita značně pokulhávala prave díky podstatě propastneho rozdílu v dovednostech, sebeobsluze, trpělivosti, přístupu ke kamarádství, půjčování, stravování, to velké dítě není zvedave na denodenni pomahani, čekání, domlouvani se s nechapavymi prcky, co nechtějí půjčit hračku, nebo jim rozslapou hrad z písku. Cítila jsem ve vzduchu pnutí, nervozitu, hraní si na spokojenou třídu. Můj syn záhy po nástupu do školky začal mezi vrstevníky ve volnem čase mimo skolku projevovat agresivitu, bránil si své území surovym strkanim do dětí, zpočátku jsem si to se skolko7 nespojovala, ale po roce ve smíšené třídě, jsme se stěhovali a změnili skolku, kde byla třída pro daný věk a agrese zmizela jak mávnutím kouzelného proutku. Zase jsem měla doma kluka, který byl sám sebou. Dobrosrdecny, usměvavý, kamaradsky k dětem mimo skolku. Proto se s vámi o to delím, nam smíšená třída zatřásla rodinou řádně, o dítě jsme měli starost. Třeba moje zpověď někomu pomůže.

petrajurinova
4. říj 2013

@leni78 no ale to je zase jenom o tom, jak ten koncept zvládnou učitelky i rodiče. Pokud to v 95% případů funguje výborně a v 5% jsou problémy, tak není špatný princip - chyba bude v lidském faktoru.
Změnu školky kvůli nezvládnutým konfliktům mezi dětma, neschopnosti věnovat se dětem tak jak by potřebovaly v oblasti rozvíjení samoobsluhy, dovedností, verbálních i manuálních činností, taky kvůli negativním vlivům na chování dítěte - nervozita, vzteklost, výbuchy agrese a pod, řešil i brácha s neteří a to chodila do školky s věkově stejnorodými třídami - prostě i když se učitelky snažily, tak to nezvládly. Přešla do jiné školky a bylo to najednou jiné dítě. To je o lidech, ne o vzdělávací koncepci.

olgas
9. říj 2013

Tak jsem si pročetla kus této diskuze, řeším podobný problém , jen nemám prostě možnost vyměnit školku za jinou, jelikož u nás na dědině máme jenom jednu. A do města vzhledem k trvalému bydlišti nemáme šanci se dostat. Vloni chodil můj syn 5 měsíců do smíšené třídy , ale bez předškoláků. Letos ho přeřadili do jiné třídy s mnohem staršími dětmi, jsou tam předškoláci, středně staré děti i ty nejmladší. Můj syn je tam téměř ze všech nejmladší, ale jako je tam dost těch dětí, které měly vloni teprve 3 roky. ale to co teď doma říká a tak, tak to je síla. Kdyby jako přišel sem tam s nějakým sprostým slovem, no tak dobrý, ale on chodí se slovy, ty jsi trouba /ˇjako nic špatného/, ale jakým agresivním způsobem to říká a všem i návštěvám, nebo řekne běž dom nechci tě tady, a další a další věci, kolikrát než usne, tak slyším jak si říká třeba nějaké slova , vyloženě trénuje "ty vole" apod. Nebo ty situace ze školky - konflikty s dětmi (mají tam holčičku, které bije všechny, jako kluk pro ni není překážka - klidně žduchne kluka přes půl šatny, pak tam mají kluka,který zase má takový boží agresivní slovník ,taky bije děti). A já teď teda nevím jak se mám chovat doma, jestli mám na ty "hlášky" byť agresivní reagovat nebo co dělat. Ze začátku jsem na ně reagovala , ale účinnost žádná, teď poslední dobou to zkouší víc na návštěvy (babička, teta a tak) než na mě a přítele. Já se snažím nereagovat , občas se mu snažím vysvětlovat, že se nemá chovat tak jako ten chlapeček atd. atd.vzhledem k tomu ,že tam ti dva midlí všechny, tak prostě doma říkáme, že se bouchání vrací, nenechám si otloukat dítě. Jako vím, že to moje taky není svaté, docela jsem si myslela, že taky patří spíš mezi raubíře, ale na tyhle dva teda neměl, tak bych nerada, aby v nich měl právě ten vzor. ☹ ale jak správně bych se k tomu měla stavět, vysvětlovat pořád dokola a stejně bez účinku třeba, nebo co jiného???

olgas
9. říj 2013

jo a teda taky mám zatím takový postřeh, že téměř vše dělají ti starší a ti malí nedělají nic. Teď třeba kterýsi den dlabali dýně a jenom ti velcí, jako řekla bych ,že zrovna dýni by mohli s pomocí učitelky dlabat i ti menší, no ale tak nic no. Dýni si vydlabeme doma sami, to neva, ale je to tak asi s hodně činnostmi. Velcí něco dělají a ti malí maximálně tak pozorují.

leni78
9. říj 2013

@petrajurinova Ja si ale nemyslím, ze by to ve většině případů fungovalo a bylo to o lidech. Ja byla mezi těmi detmi a i kdyz učitelky byly supr, fungovat to nemohlo. Ten koncept je Imho špatně. Pokud by měl byt alespoň trochu dobre, nemohl by ale fungovat v rámci velké klasické skolkove třídy. Mohl by fungovat v počtu větší rodiny a i tak si myslim, ze by to v něčem narazilo. Za me by byly ideální malé třídy do deseti dětí a rozdělit max v rozmezí dvou let. Ne nahnat děti do třídy od tři do sedmi let a delat jak jsem cool. Za me to rodice proste nechtěj videt, co se s jejich detmi ve školce děje. Ja třídu navstevovala a viděla to uplne jasne. Je to v této podobě nesmysl a menší deti si zaslouží samostatný kolektiv.