Zdravím všechny maminky,
mohla bych vás poprosit o názor na učení se cizím jazykům u předškolních dětí? Věková skupina cca 2 - 6 let? Díky moc!
Mně to přijde super... Synovci se učí anglicky ve školce, kde vyučuje rodilý mluvčí a ani jim nepřijde, že by se učili... Takhle malé děti nasávají informace jako houba a do budoucna budou mít dobrý základ...
Za mne ano u bilingvní rodiny nebo rodiny, kde je cizí jazyk opravdu aktivně využíván (např. časté cesty do zahraničí, kde pracuje tatínek, apod... nebo kde na tom rodičům fakt hodně záleží, sami mluví skutečně dobře, a budou s dítětem nějak cíleně pracovat a v cizí řeči s ním běžně mluvit). Jinak, a snad mne tu nikdo nesežere 🙂 , to považuji za totální ztrátu času a zbytečnost.
jé koukám že barchen napsala skoro totéž 🙂 🙂 nečetla jsem předtím předchozí příspěvky 🙂
@petronela1989 já chodila na angličtinu od školky a myslím, že mi to hodně dalo, ve škole jsem pak nikdy neměla problém a celkově mám k jazykům kladný vztah
U nás dcera chodila na aj ve školce. Hrou se naučila barvy a zvířata. V 1.a v 2.třídě ve škole pak jeli defakto stejná slovíčka. Jako zábava dobrý, ale neočekávala bych nějaké výsledky. Syn na aj ve školce nechodil a 1.ani2.třída neměl problém a to je méně studijní typ než dcerka.
Díky moc všem za názory 🙂
@petronela1989 nevidim problem proc ne. Zajima te neco konkretniho?
Úplně v pohodě. Když je to zajímá, tak přece jim nebudu říkat, že je to zajímat nemá, že mají počkat až za pár let...
@kaja2016 sbírám informace pro sepsání článku na toto téma 🙂 zajímají mě názory a důvody, proč se některé maminky rozhodnou začít s cizím jazykem a proč naopak jiné maminky to za vhodné nepovažují
Dcera začala na angličtinu chodit ve dvou letech. Nejdřív jsem si říkala, že pro takhle malé dítě to nemá cenu a je to ztráta peněz, ale po doporučení kamarádky jsem i s dcerou zašla na ukázkovou lekci v jazykovce, která se zaměřuje na výuku takto malých dětí, a byla jsem nadšená. Chodí už půl roku a žasnu nad tím, co vše ve dvou letech zvládá. Na základě vlastní zkušenosti si tedy myslím, že i v takto nízkém věku učení se cizím jazykům smysl má. Hodně ale záleží na povaze dítěte, správném přístupu a kvalitě výuky.
@petronela1989 Aha, sem na konika? Tak me prosim necituj, pokud mohu zadat🙂 Dekuji🙂
Pokud je to s rodilym mluvcim proc ne. Ale s nejakou czenglistinarkou bych to neriskovala 😀
@petronela1989 No určitě, já sama jsem na základy angličtiny chodila už ve školce. Podle mě čím dřív, tím lépe a víc to do sebe dítě nasaje. Později jako když najde.
@barchen dle mého názoru to zbytečné není POKUD by dítě třeba chodilo do mezinárodní školky tj. veškerá komunikace by probíhala v cizím jatyce. Naše rodina není bilingvni, děti chodily do místní školky (svedsko) a osvojily si cizí jazyk velmi rychle na komunikační úrovni (ačkoliv zpočátku mluvily švédsky pouze ve školce). Pokud se dítě začne učit cizí jazyk v predskolnim věku, resp mezi tím 2-4 rokem, tak se navykne UVAZOVAT v cizí řeči vzhledem k tomu že vývoj řeči obecne ještě není v tom veku ukonceny. Jakýkoliv cizí jazyk se pak bude učit lehčeji. Pokud je to ovšem stylem "2x tydne na kroužek " tak to je asi opravdu o ničem 🙂 i když s tímhle zkušenost nemam tož nevím. 🙂
Tyto úvahy "POKUD" jsou ale v našich podmínkách fakticky nereálné. Odpověděla jsem autorce na dotaz, který se s největší pravděpodobností vztahuje současné na poměry v ČR. Tvoje dítě, pokud i švédsky ve školce umělo na úrovni adekvátní svému věku, po návratu do českého prostředí (nebo jiného jazykového prostředí), kde nebude mít denně švédštinu několik hodin, ji zapomene, odbourá se. Možná v pubertě si vzpomene na pár slovíček a fráz ale rozhodně to nebude úroveň jazyka, s kterou se domluví. Ve školkách tady je rozdíl ve zmyslu, (příklad) -ryze anglická školka, školka s denní výukou angličtiny nebo školka s výukou angličtiny. Smysl podle mého názoru má pouze ta první, kde dítě denně a výhradně mluví jen tímto jazykem, jak s ostatními dětmi, jak s učitelkami a tak i učitelky a personál mezi sebou. A těch tady (v Praze) je drtivé minimum a finančně nadprůměrné i na tyto poměry. Jsem toho názoru, že lekce 2-3 týdne, kde se dítě naučí počítat, barvy, pozdravit, zvířátka a tohle se opakuje každý týden, protože pořád děti chybí a není možné postupovat plynule dál jako ve škole, mi naučí dítě tomu, že začínat pořád "od začátku" je jaksi normální a že tady bude tendence u jazykové znalosti být "věčný začátečník". Samozřejmě respektuji ostatních, nikomu neberu jeho názor, byť může být jakkoliv odlišný. Já od školky očekávám jiné věci než to, že mi ho naučí anglicky jako součást osnov.
@kaja2016 nene, je to pro jeden začínající webový magazín pro děti a rodiče. Nikoho citovat nebudu 🙂
Děkuju moc za všechny vaše názory 🙂
Jsem učitelka jazyků a mají smysl!!! Sice jedna hodina týdně v počtu 10-15 dětí je o ničem, ale klidně bych to doma podpořila posloucháním anglických písniček na youtube nebo doma pouštím prasátko Peppinu v angličtině. Z vlastní zkušenosti vím, že studenti, kteří od mala poslouchali anglické/německé písničky nebo pohádky, měli vždycky super poslechy ve škole. Ono i takto pasivně to může dost pomoct. A čím menší dítě, tím snáze se jazyku naučí, byť by to bylo pár základních slovíček, tak proč ne?
Ahoj, jako učitelka AJ vím že není prokázáno že lekce cizího jazyka v předškolním věku mají nějaký význam, pokud na ně není navázáno, tzn. pokud dítě pak jde do standardní školy kde začíná od začátku, děti, které předtím neměly výuku rychle doženou děti které měly jazyk ve školce a úrovně se srovnají. Co je ale důležité, hlasivky a předpoklady pro výslovnost (hlásky které v ČJ nejsou, odlišná melodie řeči apod.) se vyvíjejí v raném věku, takže v předškolním věku je vhodné aby dítě mělo správný jazykový model - tzn může chodit na lekce jazyka (samozřejmě adekvátně věku), ale je důležité aby je vedl rodilý mluvčí nebo učitel/ka s velmi dobrou výslovností. Pravděpodobně ale stačí poslouchání písniček, pohádek doma na TV/Youtube.
Položím ještě jednu otázku v souvislosti s tématem - myslíte si, že učení se cizím jazykům u malých dětí je rozšiřujícím se trendem? Uvedu příklad - sousedovic Anička chodí na lekce angličtiny, tak tam našeho Pepíka taky zapíšeme, ať se zabaví něčím novým. Myslíte si, že někteří rodiče mají tenhle přístup? Je to moderní, dělají to všichni, budeme to dělat taky? Aniž by zvažovali nějaký přínos do budoucna?
@petronela1989 Já mysím že přístup "ať se zabaví něčím novým" je správný, horší je "dáme ho na angličtinu abychom mohli říct že už chodí na angličtinu" 🙂 Ale pokud to dítě baví a má tam správný jazykový model, nemůže to uškodit, naopak. Ale vzhledem k tomu že většina dětí na to nenaváže v nějaké specializované škole, je to prostě jen jeden z "kroužků", přičemž každý dobrý kroužek je prospěšný.
Podle mě to má smysl. Dítě nasává vše nové jako houba a cizí jazyky se dnes hodí opravdu každému.
Záleží, co rodič očekává. Jestli chce vybudovat pevné základy, hodí se něco intenzivnějšího, než hodina týdně ve školce. Pokud nemá rodič žádné velké cíle, tak je asi jedno, kolik času se do toho investuje.
V případě rodiče cizince je výuka jednodušší. Pokud má ambiciózní rodič Čech výbornou znalost cizího jazyka, může se podle mě pustit do toho samého - jeden rodic mluví na dítě česky, druhý cizím jazykem.
Pokud rodič tak pevné znalosti nemá, svěřila bych dítě odborníkovi. A ideálně cizinci, děti se nebojí, mají daleko lepší jazykové cítění, učí se velmi dobře nápodobou.
Čistě za mě, to smysl má.
Otázkou je spíše to, jakou formou a jak kvalitní formou výuka probíhá.
U dětí do 6 let, přičemž šest je hraniční věk, na mluvu, je navíc prokázáno, že to děti přijmou tak nějak samozřejmě, ten druhý, třetí jazyk.
Naopak později, už jim mozek pracuje trochu jinak, a ta cizí slůvka, si pamatují jinak a učení je zase jiné a zase ovšem záleží na kvalitě a formě předávaného.
Jsme tri-lingualni rodina (ja Ceska, manzel Franouz, zijeme v Nemecku) a syn 3r 10 mesicu mluvi vsemi 3 jazyky. Nemcina sice prevlada, ale to je normalni, protoze je od 2 let ve skolce. Drzime se jedne zasady: OPOL - one parent one language. Tzn. ze manzel na nej mluvi jen jeho reci a ja moji. No a kdyz jsme vsichni spolu, tak se bavime nemecky (to je nase family-language). Pro syna to neni vubec problem, mysli ve skatulkach: mama ma tylle slova, tata tyhle. No a kdyz se neumi vymacknout, multi nemcinou (ktera u nej bude urcite matersky jazyk) a to mu rozumime oba, a rekneme to slovo v nasem jazyce.
Deti neprekladaji, mluvi vice prez cit. Mohu jen doporucit ale byt dusledny. Coz nekdy neni lehke (na hristi atd).
Urcite to smysl ma - ja si stojim za tim: co se v mladi naucis, ve stari jako bys nasel.
V 10 letech jsem se ucila anglictinu asi 2-3 roky. Na skole pak "jen" nemcinu a spanelstinu, do anglicke skupiny jsem se nedostala, no a pak na stredni tak jsem fakt tahala z pameti to co sem se naucila v tech 10 - 12 letech a byla isem rada, ze isem se to naucila.
Stejne tak jako vyslovnost. deti se vyslovnosti nauci podstatne lepe v utlem veku, protoze nemaji ten "stud" jaky maji dospelaci. Navic se jim do 12 let vyviji hlasivky a ty se formuji podle reci (treba takovy francouzky prizvuk se lehce naucite do teenagerovskeho veku, nez pozdeji. pak to tez pujde, ale sloziteji)
@felinegrace Ted ctu Tvoji odpoved a je to presne co jsem myslela mou zpravou vyse.
Sama jsem bilingualni od dětství cj, nj od dětství. Pokusim se syna vychovat taky tak, protože mi to pripada jako velka výhoda. Bude to pro mě nejspíš docela výzva s ním v českém prostředí mluvit nemecky a později se s nim učit pravopis apod. Vyzkoušet bych to ale určitě chtěla.
Sama zvažuju, jestli budu doma s dítetem mluvit anglicky, ale nechce se mi v kuse, rikala jsem si, ze bych to podporila knížkama a pohádkama v AJ, ale nevím, jaký to bude mít účinek, pokud do AJ nepřepnu ze své strany komplet. Já sama na hodiny AJ chodila od školky a bylo to pro mě úplně k ničemu, byla jsem věčný začátečník, anglická škoka by bylo něco jiného, ale to je tak drahé, že "ne, děkuji"
@andys já jsem taky češka, přítel francouz a protože zatím nemluvím moc dobře FR, bavíme se mezi sebou trochu FR, ale zatím hlavně AJ. Jeho nevlastní sourozenci a táta na nej budou mluvit FR a já česky (plus moji rodiče). A předpokládám, že dost pochytí i tu AJ. Přijde mi to hrozně super a skvělý. 🙂 I když se toho trochu bojím. 😀 Žijeme ve FR, talže je jasný, že ta CJ bude pokulhavat. Ale mluvit urcite bude, musí. 😀
Pokud je rodina bilingvní, tak ano. Stejně tak, pokud jeden z rodičů ovládá ten cizí jazyk na velice dobré úrovni a je schopen pak komunikovat s dítětem, koukat na pohádky nebo číst knížky. Prostě učit se ten jazyk u doma s rodičem. Ale pokud je to jen tak z nudy aby se něco učilo nebo proto aby se dítě učilo anglicky v školce, tak je to zbytečné dle mého názoru.