Zdravim maminky, v naší i kolem v MŠ se děti učí anglicky. Někdo si to vychvaluje a někdo zase, že je to brzo pro tak malé děti. Jaký máte na to názor?
Naše malá na angličtinu ve školce nechodí a chodit nebude. Jsem zastáncem toho, že se má nejdřív pořádně naučit česky a pak teprve může začít s cizím jazykem.
Důležitost angličtiny v dnešní době si uvědomuji, bude se ji samozřejmě učit, ale až ve škole. A nemyslím si, že by jí něco uteklo, ve škole se potom stejně začíná od začátku. Doma posloucháme dětské anglické písničky, takže angličtinu slyší, to prozatím stačí 🙂
@tynus7 Vždycky jsem si říkala, že je to dobrý start, je to důležité atd. S dítětem jsem změnila názor. Některé školy jedou angličtinu od první třídy, někde od třetí, já jsem "začínala" s několika učitelkama v průběhu školního vzdělávání čtyřikrát a byla jsem pokaždé jen víc otrávená. Ať začne pořádně jednou ve škole. Písničky, tu a tam nějaké slovo je určitě fajn a v podstatě nezbytné, ale programově dceru do žádných takových aktivit hlásit nebudu. Času dost a než věčný začátečník, tak ať se do toho pustí až s učitelkou ve škole, nic jí neuteče.
Malá chodila rok a půl, malej teď začal taky, bohužel po třech lekcích zákaz... Nicméně to bylo a je super, samozřejmě se nenaučí plynně mluvit ani nic takovýho, ale barvy, zvířata, počítat, atd. uměj a je to fajn. Jasně, že by to naposlouchali i z písniček nebo anglických pohádek, ale na to oni zrovna moc nejsou, nechtěj to pouštět, takže tohle přišlo vhod.
jednoznačně čím dříve tím lépe, schopnost učení a pamatování je už ve škole někde úplně jinde než ve školce. A angličtina je dnes už, bohužel, jen povinnost, výhoda začíná být až další jazyk.
Angličtina ve skolce za me pouze při splnění dvou podmínek: 1) dite umí dobře česky, nemá logopedicke problémy (což mus syn má, R a sykavky mu dělají velký problém a anglická výslovnost mu jde vlastně lépe, což není divu. Je melodictejsi, ale ja chci, aby nejdřív uměl poradne cesky) 2) učitel je opravdu profesional - coz zase u nas ve skolce splněno není.. mozna si nekdo řekne, že na The wheels on the bus go round..atd není nutná C1, ale ja myslim, ze ano. Sama mluvím plynne dvěma jazyky a tu první angličtinu jsem porad rozjela až na gymplu...začít brzy je fajn, ale neni to úplně samospasne a špatný začátek muze negativně ovlivnit mnoho dalších let.
Ja bych do toho urcite sla 🙂 cim driv, tim lip. Aspon se vytvori kladny vztah k dalsimu jazyku, ve skole uz jsou za to znamky a je to takova "povinnost" a velmi snadno se to muze nekomu zprotivit. Skolka a uceni jazyka formou hry je za me ideal 🙂
malé teď byly 4 roky a angličtinu ve školce má, doma občas používá nějaké slovo, říká básničky, písničky. za mne taky čím dřív tím líp. nejde taky jen o slovní zásobu ale i naposlouchanou intonaci. Z výuky v MŠ opravdu nečekáme, že na zahraniční dovolené bude plynně konverzovat s vrstevníky, ale aspoň pár věcí pochytí. Ona ta AJ na základkách většinou není taky žádná hitparáda, samozřejmě záleží na učiteli, ale ve většině případů pro dobrou angličtinu dítě musí být buď samouk, nebo ještě někam docházet, takže bych opravdu na základku nečekala/nespoléhala..
@tynus7 muzu pridat nazor, ze hodne zalezi jak je hodina vedena, jaka je kvalita te vyuky. Muzete jit kouknout na jednu lekci pro posouzeni? V nasi skolce byly lekce v metodice Helen Doron a bylo to skvele. Nicmene dle meho nazoru staci s tou aj zacit u predskolacku, protoze beztak behem te skolky jedou furt dokola takovy ten zaklad (zvirata, tvary, barvy atd.) a navic to v dnesni dobe jede okolo nich od malicka.
Dceru jsem prvni rok ve skolce prihlasila. Bylo ji 3,5 a musim rict,ze mi to ucitelka primo zprotivila.deti mely z kazde lekce domaci ukol a kdyz jsme jeden nesplnily,tak me ucitelka jeste pokarala. Tak to bez pardonu. Nikdy vic! Ten posledni rok ve skolce at si uzije detske radosti a ne delat ukoly,ktere zaberou vic casu nez je delka jedne lekce!
@zuzkaasteli cože? 😨 úkoly z mateřské školy? 😀
@budouci_maminka presne,byla jsem vcelku v soku. vymalovani,pocitani nebo strihani pexesa apod.ale jednou to nedonesla a ucitelka mi hned vzkazovala proc nema mala ukol.nebyly ji ani 4!navic vetsina lekce probihala tak ze ucitelka poustela pisnicky z youtube,ktere pak poslala mailem at si je poustime.mno to jsme delaly i pred tim a delame doted..dcera je zvedava,takze se sama casto pta co a jak se rekne anglicky.na tenhle styl uceni nepotrebuju platit lekce
Nevím, no...syn taky "měl angličtinu" od školky. A stále a znovu začínal, stále to samé, žádný pokrok, slovíčka - barvy, měsíce, dny, zvířátka, rodina. A za rok to samé, v první to samé, ve třetí....a musím říct, že ted, tak cca od 11 let se začal efektivně učit anglicky tak, aby to k něčemu bylo. Prostě - že chápe souvislosti, dokáže se učit, napreduje, posouvá se, lepší se.
Jinak - určitě to není nic proti ničemu, když je v kontaktu s aj od mala, neztratí se to, jen že to nějaký velký efekt v našich podmínkách nemá.
Beru - bilngvní rodina, komunikace v aj s rodilým mluvčím, pobyt v zahraničí a použití jazyka.
Ale rádoby angličitna v mš a spol....za mě může být, ale výsledky bych nečekala.
A ano, může se to lišit podle dítěte, školky, spolupráce rodičů a td.
Shodou okolností jsem se dostala na ukázkovou lekci angličtiny jedné jazykové školy, která nabízí výuku pro děti od 1 roku. Účastnila jsem se ukázkové lekce pro dvouleté děti. Nevěřila jsem, že by hodiny angličtiny mohly být pro takto malé děti přínosné. Sama mám vystudované jazyky na VŠ a i z tohoto důvodu jsem byla na ukázku výuky hodně zvědavá.
Odcházela jsem nadšená, protože aktivity a slovní zásoba byly plně přizpůsobeny věku dítěte. Čerstvě dvouletou dceru jsem přihlásila.
Do jazykovky nyní chodí dva roky. Ve čtyřech letech už zvládá mluvit anglicky v jednoduchých větách a rozumí prakticky všemu, co jí řeknu. Je fakt, že se ale angličtině věnujeme i doma.
Co jsem tím chtěla říci je, že pokud je hodina vedena správným způsobem a zkušeným lektorem, je i takto malé dítě schopné si jazyk velmi rychle osvojit. Často se setkávám s názory rodičů, že není učení se jazyku pro malé děti přínosné. Za mě tedy určitě je a doporučuji s jazyky začít co nejdříve.
Já tedy zastávám názor, že je dobré seznamovat děti s cizími jazyky co nejdříve. Angličtiny ve školkách (alespoň tak, jak znám z našeho okolí) nemají za cíl děti naučit anglicky. Spíš se tam ve známém prostředí a hrou seznamují s jiným jazykem. Poslouchají jeho melodii, intonaci. Věřím tomu, že když se s jazykem děti seznamují jako malé, nepřipadá jim časem "cizí" a nemají takové potíže jej používat jako kdysi před lety já a spousta mých vrstevníků. Dle mého školková angličtina žádnému dítěti neublíží a je škoda tu možnost nevyužít.
Jiná věc je, kdybyste chtěla, aby se dítě cizí jazyk skutečně učilo. Na to jsou určitě lepší kurzy pro děti. Nebo za mne ještě lépe, pokud jeden z rodičů mluví plynně cizím jazykem, věří si a cítí se v tom dobře, proč na dítě takto nemluvit od mala? Ne všechny děti to ale zvádají, některé se zaseknou a přestanou se rozvíjet ve svém mateřském jazyce, některé prostě "na jazyky nejsou" a spíš je to znejisťuje. Tady určitě záleží na konkrétním dítěti. A souhlasím i s názorem, že pokud má dítě problémy s rozvojem řeči v mateřském jazyce, je určitě důležitější zaměřit se na něj, než na ten cizí. Stále si myslím, že bychom měli umět především česky. Ale bez cizích jazyků, především bez angličtiny, už se taky neobejdeme 🙂
Záleží hrozně moc na dítěti.. moje dítě chodilo ode třech let na logopedii a angličtina ve školce byl prostě problém... neměl ji přímo ve školce, chodil na ni do mateřského centra a nešlo to.. byla jsem ráda, že ji ve školce měli volitelnou, protože s logopedickým problémem ještě další jazyk byla prostě přítěž.. ve školce všechno dohnal a angličtinu má od první třídy, na tom jsem teda trvala, protože podle mě je hrozně důležitý začít co nejdřív, ale tohleto co nejdřív je děsně individuální 🙂
No u nas ve skolce ma krouzek angličtiny učitelka, která není schopna ale v realu vysvetlit mamince cizince, ze si dite ma vzít boty na suchý zip a ne na tkaničky, protože nemá čas ji je zavazovat...takze setkávání se s takovou angličtinou je podle me kontraproduktivní...to uz jsou lepší videa na YT...a samozřejmě synovi prekladam cokoliv chce, kdyz jsme v cizině, tak mu řeknu par slovíček, ať si sám řekne o piti obsluze nebo poděkuj atd.
@tynus7 U nás ve školce je kroužek angličtiny především pro předškoláky, ostatní podle toho jestli zbyde volné místo.. Chodí k nám lektorka z nějaké jazykové školy, dceru to moc baví, chodí už druhý rok, umí barvy, zvířata, počítat, členy rodiny, pozdravy a nějaké fráze, učí se zábavnou formou hry.. Angličtinu mají jednou týdně hodinu, od půl třetí, takže nám to nezabírá volný čas, nemusím ji nikam vodit.. V podstatě mě nenapadá důvod proč by tam neměla chodit,takze angličtina ve školce asi není nutná, ale rozhodně neuškodí 😊
Proc ne? Ale jen od rodileho mluvciho. Vse ostatni vede ke spatnemu navyku a to je skoda.
Při studiu filologie na VŠ nás učili, že schopnost osvojovat si a správně vyslovovat hlásky máme jen cca do 6 let a pak ji ztrácíme. Takže hlásky, které v našem jazyce nejsou a které se nanučíme v raném dětství, budeme po zybtek života jen přibližně napodobovat a učit se je velmi obtížně. Takže pokud máte možnost výuky s rodilým mluvčím, určitě bych ji využila. Dítě se nejspíš neaučí mluvit, osvojí si jen pár slovíček, ale podstatné je, že se setká s tím jazykem a naučí se vyslovovat. Upřímně, myslím, že pro hladkost dorozumění s cizincem je výslovnost důležitější než gramatika. Chce to ale opradvu rodilého mluvčí.
Já se na zkušenost ptala před lety kolegyně - učí AJ na ZŠ i od 1. třídy a říkala, že rozdíl je v těch dětech cca čtvrtletí. V MŠ se kdoví co neprobere, barvičky, zvířátka... Děti to doženou rychle. Jestli dítěti jazyk půjde ovlivňují jiné věci, než to, zda ho má v MŠ.
Za mě, angličtina už od MŠ ano, ale! záleží poměrně hodně na konkrétní výukové metodě té které školky. Jak už tady někdo psal, než blbý začátek, raději počkat na pozdější věk.
Já uvidím. Moje dcera doma pochytava ruštinu (bavíme se s pribuzenstvem v Rumunsku ruský a já mám příbuzné v Rusku)
a nějake slovenské výrazy. Ale osobně ji do toho tlačit nebudu. Já sama jako dítě ve školce jsem měla lekce němčiny, tehdá to byla novinka a když to shrnu, nedalo mi to nic a to jsem ještě chodila na logopedii s materstinou. Na základní škole jsem se pak učila Němčinu znova a defakto i to, co jsem měla umět ze školky.... A ne, podle mě má dítě dobře umět materstinu, takže cpát do toho svoje děti nad rámec nebudu. Zvládám celkem 3 cizi jazyky, z toho dva až od střední a nemam pocit, že by tam byl rozdíl v nastudovanych letech.... Úplně dobře se to neposlouchá, ale komu nebudou daný jazykové vlohy, ani školkou nedozene. A i na jazyky musí být talent tak, jako na matematiku.
@tynus7 a já hlavně nechapu proč se mají deti učit ve skolce anglicky, mají na to celou základní, střední skoku. To je cca 11 let v kuse. Navíc v dnešní době YouTube, her, pohádek v angličtině se dá taky podchytit dost. Moje deti nastupují v lednu do školky a cizi jazyk bych neschvalovala..
@tynus7 já bych to nechala na konkrétním dítěti. Naše už od léta se mě ptá, co to znamená a jak se co řekne a co zpívají v televizi. Takže to tak nějak vyplynulo že situace. Jsou ji 4 roky a je teda hodně spokojená.