Hezky den. Zakládám toto vlákno k diskuzi ohledně různých alternativních systému vzdělávání. Pomalu začínám nad školou premyslet.
Poslední dobou se kolem mě “vyrojilo” spoustu směru - homeschooling, waldorfská škola, Montessori, Scio školy atd.
Líbí se mi, ze je to něco nového, dává mi to rozhodne větší smysl, než klasická základka se třiceti dětmi ve třídě.
Jen mám trochu strach, jestli se v těchto alternativních školách děti naučí to, co budou potřebovat pro úspěšně zvládnutí přijímaček na střední/vysokou školu.
Neberu ani jednu cestu jako vyloženě dobrou/špatnou. Jen nad tím s manzelem premyslime a hledáme ideální řešení.
Tak se chci zeptat na vaše zkušenosti se školáky.
Pro jakou cestu jste se rozhodli a proč? Předem díky 🙂
Nevim, zda je to vylozene alternativni skola, ale moje dve deti chodi na skolni program Svet vzdelani - je to program pod zastitou Menzy CR. Deti jedou beznou vyuku, ale navic maji vzdy 5 hodin (3 hodky AJ, z toho jedna s rodilym mluvcim, logika, osobnostni rozvoj, od treti tridy programovani)- techto pet hodin navic platime, od treti tridy se jim snizi hodina aj, protoze naskakuji 3 hodiny aj v bezne vyuce - tedy to znamena, ze maji od treti tridy 5 hodin aj. V teto tride je max 22 deti a maji pulene hodiny-cj, ma, aj. Matika je hejneho metodou. Deti jezdi docela dost casto na ruzne exkurze, vylety za poznanim - busy, vstupne je placeno z penez sveta vzdelani. Tyto deti nemaji problem odchazet na vicelete gymnazium (u nas to melo koncit 5. rocnikem, proto hodne deti z prvnich rocniku odchazelo na gympl, byla vysoka uspesnot prijeti cca 11 deti z teto tridy, cca dva roky zpet je tento program az do 9. tridy s mirnou obmenou). Je to pro nadane deti. My jsme nadmiru spokojeni, tento program rozviji u deti ty predmety, ktere budou vybornou pripravou pro jejich budouci povolani.
Moje kamaradka ma deti na monte, ale jsou jeste na 1. st. (u nas ve meste zatim koncila 5. tridou a deti prechazely na normal ZS), a shodou okolnosti uci na ZS, kam monte deti prechazi- rikala, ze deti jsou sikovne a umi, ale navic umi i jine veci - sebeprezetnace apod. Jeji trida patri k tem nejlepsim na skole. Uvidime, jak se povede pri prijimackach za rok.
Takze zalezi na vas, co pro dite chcete.
Na normal ZS je plno deti v inkluzi - je to zase jina prace. I jine zkusenosti pro deti.
Ja zatial mam nato taky nazor, ze deti na 1.stupen pojdu na klasicku zakladku predsa tych hodin tam nie je vela a aj ja sama na ten prvy stupen spominam velmi dobre potom sa uvidi, ci budu na homeschooling samozrejme s "odbornymi" ucitel mi na niektore predmety nie vsetko zvladnem naucit sama alebo pojdu do alternativnej skoly... V pripade homeschoolingu uz by sa zameriavali od toho 5rocnika hlavne (nie len) na prijimacky ak by bolo vidno, ze ich bavia jazyky tak na bilingualny gympel, ak nejaky umelecky smer tak by mali hlavne tie hodiny na konzrvatorium ak sport tak primarne aby dostali na profesionalnu uroven/do reprezentacie a nejaku sportovu skolu alebo nenarocnu s ISP a len kvoli maturite, ak by ich bavila matematika tak na nu by bol vacsi doraz aby zvladli prijatie na nejaku ekonomicku skolu atd. Ak by nijak specialne v nicom nevinikali pravdepodobne budem viac za alternativnu skolu aby si nasli nieco to svoje v com sa chcu rozvijat a v com vinikaju... My financne budeme zvladat homeschooling aj s odbornymi ucitelmi takze to tiez je dost dolezite prehodnotit ci doma sa to dieta nauci co ma a ci budu peniaze na pripade doucovanie, predsa nejake vseobecne znalosti bude musiet mat.
@zrzinda Ono to je hodně těžké a individuální podle daného ditka. Každému sedne něco jiného. Kamarádka davala dceru do školy , kde se učí podle Hejného. Po dvou letech ji davala do jiné ZŠ kde se uci " normalně". My jsme uvažovali o škole kde zase mají plán podle Jenského. Ale konkrétní škola bohužel neměla dobre výsledky co se týká přijatých děti na střední školy. Cca z 9 děti deváťaku udělal přijímačky jen jeden nebo ani jeden. Ale hodně i záleží na konkrétní škole a učitelých.
záleží na konkrétní škole, nebo v případě domškoláctví na rodině, a kromě toho i na dítěti samotným.... a taky na tom, co by pak to dítě rádo, kam by chtělo jít na střední. nedá se zobecňovat.
kdyžtak mrkni do zdejších skupin, je tady skupina o waldorfským školství, montessori asi taky, a domškoláctví též.
@drzticka81 Ahoj, mohla bys prosím napsat jakým způsobem probíhají ,, přijímačky,, do tohoto programu? Jak dlouho trvají, z čeho skládají, zda je dítě dělá samo nebo s pomocí vyučujícího, jaká je úspěšnost přijetí, jak moc je program vyhledávaný ATP. Děkuji 🙂
@normalnimatka souhlasím s @normalnimatka. Máme doma predskolaka a už to dost intenzivně řešíme tak rok, hledáme školy v okolí- a je to škola od školy. Za mě ti tedy ani klasická zakladka nezaručí "všechny znalosti", takže spíš záleží, jaké máte možnosti (časově, financni) a co je ve vašem okolí dostupné (ono dlouhe dojíždění není nic moc).
Hele, nevím. Učím se teď s patakem na přijímačky,a školní znalosti mu teda nestačí. Předpokládám, že to tak bude i u alternativních škol.
Já sama působím na ZŠ, normální spádové a nepřijde mi to mimo. Učíme s prvky Hejného, snažíme se mít různé metody, měnit aktivity, zařazujeme projekty, experimenty, máme spoustu akcí. A dětí ve třídě max 24.
Starší děti mi chodí na klasickou ZŠ, nejmladšího budeme řešit za 2 roky, nejblíž máme moji ZŠ a Hello.