Maminky, chci se poradit. Ja uz asi nevim, jak pokracovat. Syn- 3,5 roku, chodi od zari do skolky. Resp. chodi tam ve finale jenom ted 2 tydny. A hlasi mi porad na nej nejake problemy: sam se neoblika, sam nechce jist, nechce si hrat. Ve finale maju ucitelky pravdu. Sam si oblekne slipy, puncochy, teplaky, ponozky, boty, cepice, nakrcnik. Vse, co musi pres hlavu s tim mu pomaham a von ani nema snahu se to ucit, proste to nechce. Zip umi, ale trva mu to, a rozlobi ho to, kdyz mu to nejde a dlouho zkousi. S jidlem byl doted problem. Jist nechtel, museli jsem ho krmit, aby alespon neco sned. Nicmene, jist sam umi, ale nedela to. U obeda si sedi, a ceka, nez mu to nekdo nasouka do pusy. A kdyz ho nikdo nenakrmi, neji. Ted ji sam treba jogurt. Ale nad polevkou ohrnul nos (dostane ji i k veceri). Na zachod se naucil az ted v lete, tesne pred skolkou. Nicmene, je to cista prace - bez nehod. Do skolky chodi jenom na dopoledne, protoze spat nechce. Ani tam, ani doma. Takze nesp&&i. Do toho, jak je vyrizenej, odpoledne nechce nic delat, jenom koukat na pohadky. Kreslit nechce -rika, ze to neumi, ze dela jen haky-baky(umi klasicky hlavonoznce), vlackovou drahu si postavit nechce, ze neumi takovou jako mama, ale ani se o to nepokousi(od 2,5 roku si stavel drahu sam, kdyz na to doslo s mosty, krizovatky atd. podle mne celkem na jeho vek slozitou) . S legem se hra, jenom kdyz se hraju s nim, co zas cele odpoledne delat nemuzu. Puzzle umi posklad az 50 dilu sam, bez mi pomoci, jenom musim u nej sedet. Usnout vecer sam neumi. S tatou si pred spanim cte, a pak mu da mama ruku, on si chyti malicek a behem 5 minut usne. Maminky, poradite mi. Jak ho mam motivovat. S tim nejzakladnejsim - oblekanim a jezenim. Je to celkem problem, ucitelky se ve skolke na nej i na mne fakt zlobi a ja je chapu.
@lutu11 Promiň, ale já vidím zásadní problém v těch učitelkách. Co by jako dělaly s opravdu problémových dítětem? :O Jsem v šoku, že ti dělají problémy a ve výsledku i tomu chlapečkovi, vždyť tohle je jejich práce! Nemůžete tu školku změnit?
Jako já nespala po obědě nikdy, a co? Jestli jí málo, tak holt jí, nabídnu, nechce, nechce. Jestli si nechce hrát, co tedy dělá? A že musí jen maličko pomáhat s oblékáním a většinu zvládne, to přece taky není tak velký problém.
Navíc dva týdny, to je hrozně málo na nějaké hodnocení. Samozřejmě je taky možné, že na školku není zralý. Ale něco ti řeknu - na takovou školku možná zralý není, ale na nějakou s hezčím přístupem by i byl.
@bayt škola niesú jasle. Dieťa ktoré má 3.5 roka sa musí vedieť obliecť a najesť. Veď to je veľké dieťa. Áno problém gombíky alebo šál. Ale obliecť si tričko a ponožky a tepláky si musí. Najesť detto. Veď keby to mali robiť za tie deti učiteľky tak nič nerobia len vyzliekajú obliekajú deti, a kŕmia ich.
@xsenova A proč by MUSELO? Každý je snad individuum. Nebavíme se tady o dítěti s postižením, které patří do speciální školky, ale o normálním chlapečkovi, který má skoro čtyři roky. Každý má svoje tempo. Pokud už nezvládnou toto a už po dvou týdnech prudí do matky, tak je něco hodně špatně (a myslím na jejich straně). Navíc zakladatelka píše, že kalhotky si obléká i sám.
Myslim ze mu asi chybi nejaka motivace. Hlavne proc by to mel delat, kdyz mu staci pockat a obleces ho a nakrmis ho taky. Bude to znit blbe, ale kdyz zustane jednou hlady, tak si to treba potom rozmysli a naji se sam. Co treba nejaky kamarad nebo kamaradka v jeho veku co umi jit sama a oblekat se taky? Ze byste si dali spolecny obed aby videl, ze deti v jeho veku to delaji sami? 🙂 Jinak u nas ve skolce nenuti deti spat, ty co nechteji spat si potichu hraji bokem s ucitelkou.
Souhlasím, že to chce čas a nelámala bych ho - ani doma, ani ve školce. Ať učitelky netvrdí, že se tam všechny děti umí skvěle obléknout a ony že se na ně jen koukají a nikomu neasistují. I nám doma říkali, ať nacvičujeme sebeobsluhu (chápu, že když tam jedna učitelka má 30 dětí, tak nemůže zvládnout zajistit všechny), přitom kluk si sám sundá kalhoty a když mu pomohu s tričkem přes hlavu, už ho stáhnout dokáže. Zkoušela bych z toho doma udělat nějakou hru, třeba aby svlékal a oblékal rodiče, pak aby to zkoušel na hračce nebo sám na sobě. Ten náš to samozřejmě taky sám dělat nechce, ale nakonec vždy vyměkne a aspoň to zkusí - chválím horem dolem, jak je úžasně šikovný 😀. Zkusila bych si i promluvit s učitelkami, aby na něj netlačily, protože tím ho jen zablokují a ničemu nepomohou. Prostě potřebuje na to víc času...
Co se jídla týče, tak náš třeba odmítá jíst skoro všechno, takže ho nechám bez oběda s tím, že další jídlo dostane jen svačinu. Někdy je to náročné a na Chocholouška, protože je samozřejmě protivný z hladu a s druhým dítětem doma to není sranda, ale snažím se být důsledná... ono je to těžký, člověk má pocit, že mu děcko umře, když nic nesní, takže doma dělám kompromisy a nabídnu mu vícero variant, u kterých mi nevadí se s nimi crcat. Pokud ale máme program a je jen jedno jídlo, tak to prostě je "ber nebo nech". Vycházím z toho, že zdravé dítě se k smrti nevyhladoví... A hlavně ten náš je akorát vybíravý, všechno v pohodě jedl, než objevil sladkosti. A když doma není žádné mlsání, tak si v pohodě dá i banán, který by jinak do pusy nevzal...
Správně rozlišuj jestli chce - nechce, umí - neumí😉nTo že nechce polévku neznamená že neumí použít lžíci. Dítě co se umí v 3,5letech obléct samo teda neznám. Osobně mě spíš zaráží ten spánek, ano dítě spát v tomhle věku nemusí, ale když pak je zjevně unavený a nic se mu nechce jen dívat se na televizi? To by mu u nás doma neprošlo. To má každý odpoledne pohádky? Jak dlouho, až do večera?
@lutu11 Jestli je tam teď čtrnáct dní, spíš mi to "smrdí" pohodou učitelek, už to tam měly hezky zaběhlý, všechny děti zajetý v určitym cyklu a přijde nějakej Pepik a ještě k tomu jen na dopoledne takže mu jde adaptace pomalejc. Dělá jim tam v tom systému kolotoč. Bych je mile poprosila o shovívavost, že by bylo fajn mu dát čas, slib že zapracuješ doma na oblíkání a usměj se. Hlavu vzhůru.
@lutu11 Já jsem se na to zkusila podívat trochu jinak a nesnažím se najít problém buď ve Vašem synovi nebo v učitelkách. Napadlo mě - teď začal chodit do školky, je to pro něj nové. Může se snažit začít chovat jako mladší, menší, neschopnější, aby měl víc péče, může se cítit ve školce odstrčený. Může se snažit vrátit do malinkého batolátka, které potřebuje se vším pomoct.
Pokud je problém jen v oblékání věcí přes hlavu - ať si učitelky trhnou. Děti si na hlavu nevidí a nedokáží libovolně dlouho pochopit, že tam, kam si nevidí, vlastně jakože patří nějaký triko, co jsme si my dospělí laskavě dovolili vymyslet.
Jídlo - nechat ho o hladu (tím nemyslím týden v kuse). Však on si pak pro jídlo dojde, až bude mít bolení břicha z hladu.
A jen bych tak namátkou nepatrně upozornila na jednu možnou věc, která se Vás samozřejmě vůbec nemusí týkat - syn mi dělal naprosto to samé a jsou s ním i nyní potíže - 8 let, manipulátorské chování.
Ahoj 🙂 Sama mám děti menší, tak nevím, jestli můžu radit 😀 Já to nevidím jako nějaký velký problém 🙂 To, že se sám nechce oblékat bych přikládala Tvé pomoci. On to beztak moc dobře umí, jen prostě nechce, protože ví, že ho stejně vždycky oblékneš. Jeden den bych se kousla a ať si je klidně nahatej, když se nechce oblékat. Dcera (2,5) taky vždycky tvrdí, že to neumí...ale nakonec je nadšená, když to zvládne sama 🙂 S tím jídlem - taky máme období nechutenství. Co nadělám? Nechceš? Nejez. Však oni se nají, jen se neboj 🙂 Rozhodně bych nekrmila! Však oni hlady neumřou, když si jednou nedají oběd 🙂) Klidně bych to tak řekla i ve školce (pokud tam oběd nesní, ať ho dají do ešusu a pak si ho vezmete domů). No a ten spánek. Však ve školce nemusí spát, stačí když si lehne a bude odpočívat, ne? A učitelky ať se hodí do klidu 🙂) A proč tam vlastně chodí jen dva týdny, když tam je od září? Jako dva týdny v měsíci?
@bayt pretože do školky sú prijaté deti ktoré spĺňajú určité kritériá. Pozri si napríklad tu http://www.jamy.name/pravidla-a-kriteacuteria-p... je tam napísane "Do mateřské školy jsou přijímány děti zpravidla od 3 let. Nejdříve však od 2 let.
U přijetí dětí mladších 3 let se posuzuje schopnost adaptace na prostředí, zvládání sebeobsluhy, způsobilost k plnění školního vzdělávacího programu. Při přijímání dětí mladších 3 let je důležité, aby MŠ dokázala zajistit uspokojování základních potřeb dítěte a jejich bezpečnost." Dieťa ktoré je prijaté do školky musí byť schopné spraviť nejaké veci ktoré od neho školka požaduje. Ak to nedokáže, tak sa považuje za nezrelé a malo by prísť neskôr. Štátne školky nemajú kapacitu na to, venovať sa dieťaťu pri činnostiach ako je obliekanie a a jedenie. Majú príliš veľa detí. V súkromnej sú viac ústretové, pretože na to majú zvačšia čas a ľudí. je to aj z toho dôvodu, že školka nie je hlídací centrum ani koutek. Deti sa tam chodia vzdelávať a majú časovo náročný program. Možno nevieš, že školky a deti sú kontrolované inšpekciou, pretože musia plniť plány ktoré majú uložene od štátnej inštitúcie.
@xsenova Vsadím se, že kdyby dítě posuzoval dětský psycholog, rozhodně se na základě toho, co napsala zakladatelka, nevyjádří, že je chlapeček nezralý. Posuzují se tu přece jen 3,5 leté děti.
Prosím, můžeš uvést, jakého vzdělání se dostává ve školce tříletým dětem? Mě by to fakt zajímalo, protože dosud jsem žila v domnění, že když se mi nebude chtít do práce/nebudu muset, zůstanu s prckem doma. Tak doufám, že nebude kvůli tomu nějak nevzdělaný 🙂))
@lutu11 Mě tedy nepřipadá,že by tvuj syn byl problémový,ne každé 3,5leté dítě se umí komplet samo obleknout... Problém vidím spíš v přístupu učitelek,v naší školce je normápní,že se malým dětem pomůže. Ve vašem případě když syn chodí po obědě domu,tak toho převlékání nemá tolik,jen když jdou ven a to jen natáhne kalhoty na punčocháče,mikinu bych mu dala zapínací,když přes hlavu mu to nejde,se zipem snad ucitelka pomoct může.. Jidlo bych neřešila,když bude mít hlad nají se,spíš bych přemýšlela nad změnou školky,protože nevidím jediný důvod aby se učitelky zlobily,dítě není robot,aby fungovalo,jak si někdo zamane. Vždyť mezi náma dospělýma jsou taky rozdíly,taky neumíme všichni všechno...
@bayt školka má ročný plán ktorý je narvaný informačne, tak musia zvládať samostatnosť, musia mať fyzickú aktivitu, musia sa orientovať v príbehu časovo, majú prípravu zo všeobecného vzdelania vhodné k ich veku, logopédiu, učia sa rytmus, zvuk, trénujú pamať, výslovnosť, skladbu vety, sústredenie, kreslenie 2D, 3D, vnímanie priestoru na obrázku a ich obkreslovanie. A samozrejme sa pripravujú na písanie, osvojujú si správne držanie tužky, sklon, tlak. A to je len zlomok z toho, čo tam robia.
@achjonetusim Ahoj, kouka se jednom 1 hodinu tesne jak prijde ze skolky. Vic nedovolim a ,,nutim,, ho aby se delal i neco jineho. Ale jde to tezce, protoze je nasranej hrozne moc a usnout neumi. Doma mame jeste mimino, ktere spi dopoledne a pak od 15:00, takze v mezicase, kdy syn je unavenej, druhe dite celkem dovadi a jelikoz ae uci chodit, nemuze zustat chvili osamote.
@xsenova Promiň, ale co ty děti, co jsou doma, ty se jako nenaučí držet tužku nebo rytmus? Já myslím, že školka je tu pro rodiče, kteří nemohou/nechtějí být doma a holt musí pracovat. Tedy je to hlídání a stát to podporuje, protože podporuje rodiny. Bez toho by se rodina i těžko uživila. Kdyby to bylo jakési vzdělávání, tak bude povinné pro všechny tříleťáky výš. Ale je to hlídání.
@lucie_91 Ahoj, nam se pred 11 mesici narodilo druhe dite a to prvni od te doby neustale tvrdi, ze nechce rust, ze nebude jist, aby nevyrostl, ze nechce byt velky. V ty dobe chodil do soukrome ,,male,,skolky, kde se opravdu tesil. Kdyz jsem mu rekla rano u snidane, ze pojede do skolky, on si stoupnul a rekl, ze uz chce jit. Zkratka se tam tesil, ale to bylo o jinem pristupu. Meli tam jenom 5 deti. Mne tohleto jeho chovani, taky zavani manipulatorstvim - upozornuju, ze kdyz je sam u babicky se tak vubec nechova. Potvrdila mi to babicka i sousede babicky (mala vesnice, kde se vsichni znaji). Akorat pokud by manipuloval, jak dal? Krikem? Metodou ,,po zadku,,? Mne teda prijde, ze tohle neni cesta. Navic, on je taky celkem tvrdy a neustoupi. A kdyz byl ted kuli nemoci dlouho doma, tak delal male samy naschvaly.
@bayt mýliš sa. My sme boli doma s dcérou a venovali sme sa jej denne. Nastúpila do školky keď mala 4 - teraz je tam rok, a je tam znateľný rozdiel v pokroku. Nielen informačne, ale aj socializácia medzi deťmi a fungovanie v kolektíve ako celku. Napriek tomu, že sme sa jej denne venovali tak sa vzdelaniu v školke nemáme šancu vyrovnať. Problém je tam aj ten, že keby dieťa nastúpilo do školy a napríklad nemalo správny nácvik na drženie tužky alebo výslovnosť, dýchanie, rytmus, tak v škole sa to len zamaže v progrese. Na nápravu tam už nie je priestor ani čas.
@izz76 No...zlobily, mozna jsem se nespravne vyjadrila. Nevim, jak se chovaji k nemu-vylozene si syn nestezuje, ale mne teda skoro kazdy den neco upozorni. Minuly tyden si nehral, a nechtel se zapajet do aktivit, v satne pry brecel. Tenhle tyden jiz nebreci, ale sedi a ceka..... Jinak syn o skolce nic nerika. Myslela jsem, ze alespon dnes z neho neco vytahu - meli tam divadlo, ale jeho veskera informace byla, jenom, ze tam prislo divadlo. A konec, nic vic.
@xsenova Upřímně, ve školce jsem nikdy nebyla a nechybělo mi to. Informačně jsem na tom vzhledem k dalšímu vzdělání asi úplně blbě nebyla, a ne že by se mi rodiče intenzivně věnovali. Táta do večera v práci, máma dvě mladší děti na starosti. Mám v péči spoustu dětí, které do školky nechodily.
Pravda je ta socializace, je fajn, když je dítě v dětském kolektivu už před školou.
@bayt záleží. Ja nepíšem, že dieťa bude mimo bez školky. Ale tá školka je super prínos. Ja som bola v predstave, že tiež tam dieťa chodí a hrá sa. No, zjavne nie. Až ako tam je, tak vidím, že je to pomerne komplexný proces prípravy. Som rada, že sme dcéru nenechali doma 🙂 Vybrali sme ale súkromnú školku - pretože chceme aby bola dobre pripravená aj v pohode - ona je hrozne plachá, tak jej menši kolektív prospieva.
@bayt to áno. Ale dieťa, sa v školke denne vzdeláva. Deti sa učia podľa ročných, mesačných, týždenných plánov. Učiteľky majú predpísané čo musia deti v ktorom veku vedieť. Nehrajú sa tam len tak. Je to učenie formou hry. Fúkanie obrázkov na papieri je predlžovanie dychu, spievanie je rytmizácia textu, lepenie-plastelína, kreslenie je jemná motorika, básničky sú zlepšovanie pamate 🙂 Preto je teraz zavedený povinný predškolský ročník, pretože tie deti musia mať na zvládnutie školy určité znalosti a dozretie v osobnosti.
My dali malou v roce a pul na par dnu do soukrome skolky a muzu rict,ze jsme se ji vzdy venovali po cely den.Neumi si hrat sama.Zpivali jsme,chodili ven mezi deti,tancili,smali se,ale to,co za par navstev ve skolce stacila pochytat,mne spadla brada.Absolutni samostatnost,nechtela plinky,rozmluvila se,nove rikanky,zazitky z vyletu,ktere delali kazdy tyden,atd,atd.Ted je po roce ve statni a mam pocit,ze se tam nudi.Nikam nechodi,jednou za tri tydny jim tam jdou zahrat loutkove divadlo......no,nevim,nevim,jestli to vzdelani tam je opravdu tak drasticke,jak o tom pise tady nejaka holcina.V soukrome se naucila pocitat,poznavat barvy,nazvy dnu,rocni obdobi,chodili na koncerty,do divadel;muzea kone,ve statni nic. Ani rano necvici.Co jsem mela moznost poznat program dne,tak rano si samy hraji,pak se uklizi,svacina,prochazka,obed,spani,hrani,odchod domu.Toz tak k memu nazoru na vzdelani ve statni skole.Takze lituji,ze jsem ji stahla ze soukrome a dala do statni. Bohuzel nas k tomu donutilo par vaznych veci,ale to uz je ted jedno.
@lutu11 upřímně bych si v první řadě promluvila s ním. Co by potřeboval, proč dělá a nedělá věci, které umí, jak se mu líbí ve školce. Jeho poznámku o tom, že nechce vyrůst bych nepodceňovala: může dost žárlit na miminko. Rozhodně bych ho nelámala, ale domluvila se s ním. Já mám doma dvouletého kluka a o všem se bavíme. Tuhle nechtěl jít po schodech nahoru, kdybych spěchala, asi bych ho jen popadla a vynesla, ale zeptala jsem se ho - chtěl jít sám, bez držení za ruku. Nechala jsem ho a měl z toho obrovskou radost, že to zvládl. Zeptej se svého syna a neber na lehkou váhu, co ti řekne.
@lutu11 Podle mě se opravdu vrací zpět, aby o něj bylo pečováno jako o miminko. Co se manipulátorství týče, tak nepolevit, nedat najevo stres a rozhození (je to hodně těžký, máme to doma v 8 letým podání a připadáme si jak s 15 letým pubošem). Fyzické tresty apod nikdy nepomohly, domluva nezabírá, nic. Prostě neustupujeme a pokud neustále diskutuje a smlouvá a proooooč a neeee a tamtooo a támhletoooo, tak prostě oznámíme, že s diskusí končíme, bude to takhle a takhle a nedáme mu šanci zase manipulovat a vyvolávat v nás pocity viny. Je to ale někdy šílený, ve 3,5 letech to půjde ještě zpracovávat. Podle mě to ale je skutečně pokus o návrat k miminku, k maximální péči. Chce to čas, ale taky neústupnost. Ve 3,5 letech se asi ještě úplně nedokáže vyjádřit, co ho trápí apod, na to většina dětí ještě opravdu nemá takovou slovní zásobu.
@bayt souhlasím s @xsenova . Školka opravdu NENÍ o hlídaní děti, když jsou rodiče v práci. Učitelky musí mít přípravu na každý den a uzpůsobenou věku dětí.
A to je právě problém - spousta maminek si zaměňuje školku s hlídáním dětí a pak se diví 😠
@lutu11 každé dítě je jiné. Někdo se zapojí okamžitě, jiný ani po 3 letech chození do školky. Ale pokud máte doma další 11měsíční dítě - tak se nedivte, že se mu do školky nechce a chce být jako miminko 😉. Je mu 3,5 - chce být tak jako mladší sourozenec - být s vámi a vy ho budete krmit, oblékat .... Je to zcela normální.
Každé dítě je jiné - individuální. Nelámala bych to přes koleno. Když to nejde, dejte ho do školky až za rok.
@baris To by byla nekonečná debata. Děti ve věku 3-5 let chodí do školky nebo mají chůvu, protože rodiče musí pracovat. Chápu, že se stát stará o to (když to je státní zařízení), aby tam pracovaly kvalifikovaní lidi, aby byl jasný program péče o děti. Ale nebudu se tvářit, že to není hlídací služba. Mluvíme o dvou věcech, já si nemyslím, že učitelky se tam flákají nebo že si nedělají program a přípravy. Jen o tom, že účelem školky je pohlídat dítě pracujícím. Resp. já bych osobně školku na nic jiného nevyužívala a nejsem sama - tu nejlepší "přípravu" bych mu stejně dala já jako máma doma. Kdyby to tak šlo 🙂
@lutu11 mě přijde naprosto normální 😕 možná měli učitelky zvolit jiné povolání.
Momentálně bych jako největší problém kluka viděla mámu co se ho nezastane...
chce to klid 🙂 nenech se učitelkami nahlodat, je šikovnej a tvrdohlavej a úúúplně normální - je to dítě, né kniha s osnovou..
Tak já nevím - učení třeba toho trička přes hlavu - když chci aby to dělal nebudu to dělat já - takže řeknu milej zlatej dem ven, jdeme do obchoďáku na zmrzku - jestli chceš jít obleč si tričko, já počkám, nejde to, tak to dělej po mně, nejde to, v pořádku počkám, ale aby se ti ta zmrzka tam zatím neroztekla... atp atp - hra, no křeč 🙂
Je prostě jen velmi chytrej! ví že když vydrží někdo ho nakrmí a to tričko mu oblíkne, to je všechno ;) Je to jen hra - a on rozhodně vede 😀
@lutu11 obliekanie je problém u detí všeobecne. Na stretnutí rodičov v našej školke hovorila riaditeľka, že treba deťom nechať čas, poodporovať ich aby činnosť vykonali samé. Že je to pre nich lepšie pre obratnosť, samostatnosť a pocit dobre odvedenej práce. 3,5 ročné dieťa sa vie samé najesť aj obliecť, ale musí mať priestor si to skúsať. Tvoj syn je malý leňochod a plne využíva tvojej starostlivosti a lásky 🙂 Daj mu čas nech to spraví sám. Pochváľ ho, motivuje niečím, čo má rád. U nás funguje v kríze, nespravíš nebude ipad 😅 to máš vidieť s akou rýchlosťou blesku je požiadavka splnená