Ahoj, příští rok nas ceka zápis. Spadova ZŠ ma dost hrozne hodnocení a Školu Vitae mame docela blízko. Podle webu se mi líbí. Zaujala mě především projektová výuka, lesní družina, jazyková nabídka. Mate někdo zkušenosti? Trochu se obávám, jak škola pripravi na 2.stupen, případně střední školu. Taky nejsem úplně komunitní, sluníčko slunickovy typ, tak abych s tímto nenarazila. A je vůbec sance se do té školy dostat tzv. z ulice aniž bych se dlouho dopředu angažovala?
@kmarie81 ja jsem web samozřejmě prošla, o školnem vím a počítám s nim. Právě bych rada zkusenosti prave s touto školou. Myslím, ze to není až tak "slunickove" jako walsdorfske...a jinak to skolne na prahu je na te spodní hranici, takze přetlak tam byt může. Ale diky za zkusenost, vyhaneni morany atd je právě to, čeho bych se chtěla vyvarovat 🙂
@20190418 Na fb je skupina Domácí a komunitní vzdělávání a i o těchto alternativních školách se tam myslím dost často mluví... Tak kdybys náhodou nedostala odpověď zde, tak tam si myslím, že je vcelku velká šance.
Jinak o soukromé školství se zajímám dlouhodobě (z různých pohledů - jako rodič tří dětí, pedagog i bývalý spoluzakladatel soukromé školky), ale mám přehled spíše tady o Moravě, s Prahou příliš neporadím...
@20190418 Jasně, za mě je hlavně důležité, jestli a jak moc se liší nejen výuka ale hlavně učební osnovy oproti státním školám, protože na střední škole se pak ty děti smíchají a těch z klasických škol tam rozhodně bude ve třídě víc než těch z alternativních škol, tak aby pak nebyli v nevýhodě, co se vědomostí týče. Jinak ne všechno bylo na waldorfu špatné - rozhodně všechny děti ve třídě uměli krásně hrát na flétničku a zpívali a taky tam byla na dost vysoké urovni výtvarka a hlavně všechny děti byli sebevědomé a nebáli se mluvit a diskutovat i s dospělými, a tam byl i velký kámen úrazu, ve chvíly když přešla na obyčejnou základku, dost se řešilo její chování, protože to sebevědomí a nebání se ozvat a svůj názor říct nahlas, bylo velmi často pokládáno za drzost (a ona to často opravdu drzost byla, jen malá to nevěděla - vůbec tam nebyla ta míra kdy a s jakou razancí může s někým diskutovat 🙂 ) a další věc a to ta hlavní byla ta míra vědomostí, která byla oproti ostatním dětem fakt omezená. Ne že se to nedá dohnat, zbytek základky zabrala a dneska má na gymnáziu dvojky (je ve třetáku), ale z obyč. školy by to měla bez tý dřiny a jak sama někdy říká - občas tam má někde mezeru, kterou se musí naučit byt je to učivo 6 třídy. Jen ještě jedna perlička, nevím jak jiné alternativní školy (a hlavně vždy je to hlavně o učiteli), ale co se třídy naší "malé" týkalo vše co bylo spjato s matematikou bylo za trest a nutné zlo, kterému se i učitelkou vyhýbali, jak to šlo a i naše Mářa samozřejmě nebyla výjímka, mluvila o tom jak matematiku nenávidí, nejde jí a je na ní blbá... NO a dneska je ve třetáku - po gymplu by chtěla na vysokou, která bude bud o matice, fyzice nebo chemii 🙂 - protože to je to co jí jde a nejvíc baví 🙂
@kmarie81 Každý má priority ve vzdělávání jiné. Pro někoho je důležité, aby dítě zvládlo přijímačky, pro jiného třeba co skutečně umí pro život... Další věc je, že osnovy se ve vzdělávání nepoužívají (no... je to jistě přes 10 let). Dále hodně záleží na povaze dítěte (spousta skutečností, které uvádíte). A v neposlední řadě - klasické školní vzdělávání (typu - našprtej se a vyblij to na papír) je hodně přeceňováno. Zeptejte se dětí z klasické základky na nějaké vědomosti jakože průřez celou školní docházkou a zase tak oslnivý výkon to u mnoha z nich nebude. Ano, ti bystřejší budou asi našprtaní, zvláště v době přijímaček - ale to ti bystří z jiných škol zvládnou překvapivě stejně dobře...
Tím nechci bránit ani hanit jednu stranu (jsou i velmi kvalitní klasické školy a jsou samozřejmě mizerné soukromé). Ale právě pro tu rozmanitost škol i rozmanitost názorů a priorit a osobností nelze cokoliv zevšeobecňovat. Co je dobré pro jednoho, nemusí být dobré pro druhého a naopak.
@verdos já sem taky nic nevseobecnovala, psala sem jen naší osobní zkušenost s jednou z alternativních základních škol. Ono není ani pravda, že klasicka zš je jen o tom nasprtani se a nablití na papir, ale to pilovani učiva jako je nasobilka, vyjmenovaná slova atd (takový základní cihličky vzdělání) je věc, která se pak právě díky tomu cviku nezapomíná celý život a v pozdějších letech studia se na tomto základu dobře staví. Nechť si každý pro své dítě vybere cestu přesně takovou jakou chce.
@kmarie81 však píšu, že jsou i kvalitní klasické zš. A ty základní cihličky vzdělávání a jejich kvalitní zvládnutí jsou také nezávislé na tom, zda je škola soukromá nebo ne. V obojím to může být dobře nebo špatně. Jsou dokonce i alternativní školy, které jsou státní (nebo tedy alespoň s alternativními třídami). Když se otevře nová státní škola (státní vlastně de facto nejsou, jsou obecní, ale to je detail), budou děti také pokusní králíci? A co když škola změní vedení (ať už státní či soukromá) a změní se náhle i půlka osazenstva školy, protože si s novým vedením nesedne? Budou tyto děti taky pokusní králíci? ;) ... To jen tak na zamyšlení, co vše může být ve hře a že opravdu není nic jednoznačné.
Mně je podle webu sympatická tahle konkrétní škola. Roli hraje, že je po spádové hned nejblíž a to je pro mě stěžejní. Moje práce je i částečně projektové řízení, takže výuka vedena projektově mě zaujala. Sama potřebuji videt věci v souvislostech a schopnost věci chápat v souvislostech povazuji za důležitou. Vedle toho lesní družina jako super bonus. Syn je v mnoha ohledech šikovný, ma neuvěřitelnou vizuální představivost i je technicky nadaný. Aby to bylo fér🙂 tak ma ale velký problém s mluvením. Chodíme na logo, ale pokroky nejsou moc rychlé. Jestli zvládne do září sykavky, tak budu šťastná. V R ani nedoufám. A co čtu obc5as komentáře i uživatelek zde - učitelek, tak se obávám, aby nenarazil na nějakou, která si ho kvůli mluvení zaškatulkuje. Takže také doufám, že tam bude individualnejsi přístup. Obecně proti státním ZŠ nic nemám, ale ta naše ma navíc docela blbé hodnocení.
@20190418 so skolou nemam skusenost ale chcela by som ta povzbudit 🙂 trebars ja som vyrastla na trochu alternativnych skolach, aj na sukromny jemne alternativny tiez gympel som chodila a zvladla som pohode vystudovat matiku na vyske 🙂 ale zase, mala som aj troch spoluziakov co prisli na gympel z velmi alternativnej montessori zakladky a viem ze vsetci traja hodne plakali, lebo nepoznali ulohy, ze sa ucitelom vyka, ze sa nesedi v kreslach a podobne... jedna to nakoniec vzdala, dvaja to "zvladli" a zvykli si, hlupi ani nezvdelani neboli, urobili prijimacky na skolu, ktora bola v Bratislave dost ziadana. Pre mna prechod na vysku bol zo sukromnych skol s individualnym pristupom a alternativnou vyukou narocny len v tom, ze som nebola pre vsetkym stredobod pozornosti - proste taka ta trochu anonymita, ale zase kedze sme mali individualny prostup, vela mi to dalo - naopak bola som popredu v mnohych veciach, co sa tyka vyucby. Vsetko je naozaj o konkretnej skole, chapem, ze hladas nejaku konkretnu skusenost, na nejakej prehliadke ste tam boli? Nam sa podarilo uz podla prehliadky urobit obraz o skolkach, ale je pravda ze skola je nieco ine.. vzdy ho ale mozes dat prec po par tyzdnoch
@20190418 píšu asi trochu pozdě, ale chodila jsem 9 let do Školy Vitae (původně Škola můj projekt) a teď jsem na střední škole. Musím říct že je to podle mého názoru nejlepší škola na světě! Všichni jsou milí, učitelé a děti se navzájem respektují, škola, i přestože je “lehčí” jí projít, mě naučila opravdu hodně a zaměřuje se na opravdu důležité věci do budoucna jako je sebereflexe, komunikace, hodně testy na přijímačky a mnohem víc! Všem tuto školu určitě doporučuji!
@aneta_v taky mě zajímá
Ano, syn tam chodí a jsme oba moc spokojení.
@20190418 Ahoj, manželovo dcera do 6 třídy chodila do Plzně na Waldorf školu, což tedy není to samé, a asi je to ještě víc alternativní než ta škola co ste vybrali - přechod teda nebyl nejlehčí (učí se tam trochu jinak a hlavně se moc nepilují věci- alespon teda v její třídě- které děti a paní učitelku moc nebaví, takže třebas násobilku prakticky neuměla) , hlavně proto že přecházela ze šesté do sedmé třídy (dřív říkala že na to neměla psychicky) a chtěla přejít sama (jak holky přicházeli do puberty, začali jim školní akce typu pálení morany, kdy přecházeli přes plzenské náměstí se zpěvy a tanci v divných hábitech, dost trapný a nepříjemný). Jinač sem koukala na stránky té školy o které uvažuješ, je to soukromá škola a měsíční školný, je tam 7800,- Kč , což dělá přes 90000,- ročně - myslím, že jestli na to máte a jste ochotni to tam i vrazit, tak vás přijmou s otevřenou náručí. Jinač sem si všimla, že je to mladá škola tuším od roku 2014 mají zatím jen třídy do 7 ročníku, tj. zatím nemají nikoko, kdo dochodil a vplul at uspěšne nebo ne na střední školu - na to za mě taky pozor, je to tak trochu jako by ty děcka byli tak trochu pokusnými králíky - možná to bude v pohodě a nebo dokonce fbudou mnohem lepší než ostatní středoškoláci a nebo to bude průser, ale vratný to už není a ty děti se v tom budou plácat do konce svých studijních let. Kdyby šlo o mé dítě, rozhodně bych všechny možné alternativní školy hodně zvážila, zvlášt když sama píšeš, že tak úplně sluníčkový typ nejsi.