Ahoj, chci se zeptat těch, kteří si tím buď prošli, nebo se v tom orientují. Máme čerstvě 5leté dítě, které je pravděpodobně nadané - myslím tím v učení, chápání, logice, nebo minimálně hodně bystré... Nepíšu proto, abych se tu chlubila, ale je hodně zvídavý, zeptá se na něco co to je a jak to funguje, chvíli se ptá jestli to chápe správně a další den mě jen tak překvapí, že to umí. Samozřejmě se jedná jen o to, co ho zajímá, takže přeskakuje důležité věci - třeba ta čísla, která umí sčítat a násobit, neumí správně psát.
A teď k otázce, jsme přihlášení do ppp a čekáme na termín. Jak to tam chodí? Dělají se tam i mensa testy? Jsou mensa testy k něčemu? Je nám vůbec ppp poradna k něčemu (teda kromě papíru pro budoucí školu)? Poradí nám, jak se stavět k učení v předškolním věku? S výběrem školy máme jasno - tedy pokud ho přijmou Nemám na mysli, že bych si sedla a dávala příklady, ale spíš jestli řešit, že přeskakuje některé kroky atd. Už když jsem psala "žádanku" do ppp o termín, tak jsem si připadala divně, že vlastně nevím, co přesně očekávám.
A další věc, pokud by se potvrdilo nadání - řešíte to s dětmi a rodinou? Už teď cítím, že mladší syn, který je na svůj věk taky šikovný, se cítí upozadňován (okolí chválí staršího že tohle a tohle, ale že mladší má nějaký pokrok obvykle moc nikdo nevidí).
Díky za každý podnětný příspěvek.
@zuzkasim i pro materskou skolu muze dostat nejake doporuceni na rozvoj atd? Tam prave momentalne dela pracovni listy typu spoj tvar se stinem, cislice 1-5 spojit s prislusnym poctem kyticek - proste to stejne co vsichni ostatni a v jeho tride jsou hodne mladsi deti, nebo grafomotoriku - tu treba beru spis jako potrebnou i pro nej. Me to nejak nevadi ze dela ty lehke pracovni listy ono mu to neuskodi nijak, chodi brzy domu a tady si vybira sam co ho bavi a chce delat
Rodina se celkem snazi, my taky, ale vzhledem k tomu, ze ma ted ten 5lety jeden pokrok za druhym, tak je to casto predmetem diskuzi, naopak to zase nechci tabuizovat. To nebylo smerovane k ppp, spis jestli v ppp resi pak vysledek testu pred ditetem, jestli rikat diteti co se zjistilo, mluvit o tom pred nim, nebo ne. asi to budem resit nejak intuitivně- nenalepkovat a tak. Ony ty vysledky pro nas asi nejsou nijak zvlast urcujici stejne proto nevim co od toho vlastne cekat.
@kacka1994 já bych se trošku bála, že když ještě rodině řeknete, že je syn nadaný, aby ho vůbec nenadřazovali nad ostatní vnoučata. To musíte ale vědět vy, jaká je vaše rodina. Nadřazování dětí a vnoučat jsme v rodině měli a je to hodně nepříjemné. Následky to má celý život. I u nás to tak bohužel trošku probíhá, nejstarší 5 letá je taky velice chytrá a bystrá. Šrotuje jí to v hlavě určitě víc než jejím vrstevníkům, jenže je to zas na úkor toho, že hrozně špatně zvládá emoce, což nedělá na okolí moc dobrý dojem. Poslední rok je vidět, že jí to trápí, že na ségru je okolí hodnější, protože ta žádné záseky ani hysteráky nemá, což je společensky žádanější chování ... A že si připadá upozaděná a málo doceněná. A tím, že je hodně přemýšlivá jí to trápí o to víc. Tohle bude zrovna jedno z témat, které se chystáme probírat s psychologem na blížícím se sezení. Blíží se prázdniny, babičky už spřadají plány a já si nejsem jistá, jak s tím naložit. Ve školce už letos dělá úkoly společně s předškoláky, ač předškolák není. Učitelka říkala, že o to měla zájem, tak jí zapojila a byla překvapená, že to zvládá, takže jí do předškolních aktivit zapojuje. Doma taky děláme předškolní úkoly, když má na to náladu a sama chce. Jeví teďka velký zájem i o sporty a kroužky celkově, takže v tom se jí snažím vyjít vstříc a podpořit jí v tom.
@kacka1994 Doporučení pro MŠ nějaké dostanete, je otázka, jaká je možnost to naplňovat. Pokud jsou ve třídě děti, které sotva mluví, jsou v mnohém nesamostatné, potřebují dopomoc u většiny činností, děti průměrné a předškoláci, mezi nimi nadaný, tak musíme být realisti. Učitelka může v rámci probíraného tématu odpovídat na zvídavé otázky tvého syna, ale zároveň se musí snažit téma aspoň lehce přiblížit těm mladším či méně schopným. Pamatuju si, že zvídavá (nikoliv nadaná) dcera chodila ze školky s úžasnými vědomostmi o ledacčem, protože ji to bavilo, paní učitelka povídala, četla, pár zvídavých se doptávalo. Můžeš se v poradně zeptat právě na doporučení zajímavějších pracovních listů (já sama úplně nevím, pro školu je to pak Koumák, ale pro MŠ jsem to nikdy neřešila).
Jsem zvyklá s dětmi mluvit narovinu. Takže ano, je fajn mu klidně úměrně jeho věku říct, že tady mu bylo dáno víc, ale zase jinde méně a že je to tak zcela normální. Pepík umí rychle běhat, Anička je zase velice citlivá a ráda lidem pomáhá, Lojza je chytrý, Ondra krásně zpívá a Hanka úžasně maluje. Bude to tak i v dospělém životě. A na našich slabinách je potřeba taky pracovat, ne jen na tom, co nám jde samo, takže nás to víc baví. Nálepkovat určitě ne. A ani se na to neodkazovat stylem "jak tě mohla napadnout taková hloupost, když jsi přece nadaný". Vůbec bych slovo nadaný nepoužívala, každý máme nadání opravdu na něco jiného. A v reálném životě ho ještě jednou mohou přebít ti, co jsou více motivovaní, větší dříči... S širší rodinou bych to neprobírala (i u nás to ví maximálně moje mamka, která umí být realistická, např. tchyně by to nepobrala tím správným směrem).
Jinak mě ještě napadá, jak ho trochu víc zabavit teď v tom předškolním roce. Já dala nadaného syna v předškoláku na nástroj. Musel se učit noty (to mozek taky hezky rozvíjí), trénovat soustředění, pozornost, vnímání hudby, měl každodenní program. Jako není z něj žádný umělec, po prvním cyklu přestal, ale hudební vzdělání se mu nikdy neztratí a krom toho konce v pubertě, ho to vždy bavilo. Měla jsem potřebu ho zaměstnat i nějak jinak. Dnes je mu 17, i autoškolu si udělal hned, jak to bylo možné, je zkrátka ve většině věcí lehce napřed. Ale má i svoje stinné stránky, se kterými bojujeme stále
@cherie24 To rodina vubec ne, nikoho u nas nikdo nenadrazuje ani naznakem
ani z jedne strany rodiny ne, mame v rodine i poruchy uceni a ke vsem je pristupovano stejne
Je to jen a proste o tom, ze se ted zrovna par mesicu o tom starsim vic mluvi ze uz umi to a ono (on je proste navic strasne vzorny ale taky si tolik treba nehraje, nebo chvili jen - treba na rodinne oslave se nudi, takze si dela pracovni listy, nebo klidne sam hraje deskovky - takze rodina to vi, i kdyz jsme to ted chvili neventilovali) a 3lety to uz taky vnima a kdyz to slysi tak vyslovene na to konto zlobi - upozornuje na sebe. Zacne mluvit sproste, delat naschvaly. Vime o tom a resime to, mluvime s nimi o tom, venujeme se jim obema stejne
Ale treba u tech deskovek je ten mladsi uplne neskutecny co umi a jak, ale vlastne to vsem pripada tak nejak normalni :D a kdyz ho pochvalim, ze me prekvapil jak to chape, tak to shodi ten nejstarsi, ze on to umi uz davno a ted toho umi vic. Tak vysvetluju, ze je starsi a kdyz byl takhle maly, tak to treba jeste neumel a to zas ten mladsi place ze chce byt starsi
no, sourozenecka rivalita no
♀️
@zuzkasim diky, vnimam to stejne z okoli vidi, ze kazdy mame talent na neco jineho a zatim vubec nebere jako divne, ze nekdo starsi neumi to, co on, nebo ho to nebavi
Doufam ze to takhle bude i nadale, vedeme je k tomu
On je treba zase hodne bojacny, takze je pro nej tezsi se naucit na kole a tak - kolo zvlada, ale porad bojujeme s nasedanim na nej. Kdyz vidi, ze mladsi bratranec uz jezdi, nebo skace pres svihadlo, tak je o to vic smutny, ze mu to nejde. A tak tady treba ho to hodne ucime, ze kazdemu jde neco jineho
Ve skolce je to problem - byl ve fajn tride s ucitelkou, ktera ho dost rozvijela. V lete nam vyjmenoval byliny co jsme potkali, ze ani my jsme je neznali. Ale ted je v jine tride s mladsim bratrem - dostali jsme na vyber ze budou chodit do stejne budovy a on sam to tak chtel a ja ted lituju, ze jsme udelali chybu. Chapu ze ucitelky nemaji uplne prostor, snad pristi rok pujde mezi predskolaky Ale chodi domu po obede a tady hned vytahne knizku a cte, nekdy si u toho hraji (u toho ale treba cte v atlasu kam pojedou s autickama, nebo pise co potrebuji v obchode na seznam atd, malokdy si hraje jen tak.), nebo hrajem deskovky, chodime do knihovny pro knizky, stavi lego a doma se uci podle flautoskolky na fletnu. Bohuzel moc nemame kapacitu na krouzky - musela bych busem a cekat tam s dvema mladsimi sourozenci, coz se mi obetovat zatim nechce, chodi jen do tamecniho/foklorniho souboru i s brachou. Pristi rok chceme pridat treba anglictinu
@cherie24 Já bych byla spíše opatrná na to, že když se řekne, že je nadaný, tak budou mít pocit, že je "ve všem nadaný" a to je velmi častá chyba lidí směrem k nadaným dětem - že mají pocit, že když je nadaný, se vším si poradí.
BTW já mám nadané dítě a PPP mi doporučila odklad. Protože ta nevyrovnanost je tam obrovská (u nás nejspíše tzv. dvojí výjimečnost - prostě někde je extrémně napřed a jinde šíleně pozadu). Jen teda u nás v rodině to nadání není moc ojedinělé a spíše je možné, že kvůli poruchám pozornosti bude vlastně ze sestřenic a bratranců "nejslabší". Uvidíme.
@kacka1994 U nás v PPP to funguje tak, že přijdeme, dítě si hraje v herničce, tam se mu věnuje někdo z recepce a psycholog / pedagog se baví s rodičem v rámci stručného úvodního pohovoru, pak jde do herny rodič (jsou tam i normální stoly a židle) a věnují se samostatně dítěti. A pak se zase role prohodí a psycholog / pedagog sdělí rodiči výsledky + pak napíše zprávu.
@kacka1994 U toho vyšetření dítěte je to tak, jak píše @merope, výsledky se říkají jen rodiči. Jinak spousta dětí potřebuje podporu právě proto, že jednak mají některé nedostatky v oblastech, kde jiné děti ne, jednak je jednoduchá výuka může až ubíjet, vést k "zlobení", sabotování výuky, maskování úspěchů atd. To, že nadané dít je dobré ve všem a nepotřebuje podporu, protože by si mělo ve škole poradit, je bohužel jen mýtus, který těmhle dětem hrozně škodí.
@kacka1994 já tedy ještě nabídnu jiný pohled na to, zda dětem říkat, že jsou nadané. Ty děti svoji jinakost vnímají a zároveň jako každý člověk mají potřebu někam patřit, i v rámci vrstevnické skupiny. Mnohdy se ovšem dost vymykají. Mentálně jsou jinde , takže jejich hry a zájmy se s vrstevníky nepotkávají, a když se k tomu přidá třeba vysoká citlivost a sociální nevyzrálost, tak to pro to dítě může být opravdu těžké. Samozřejmě je rozdíl pokud mám doma sebevědomého extroverta nebo úzkostného introverta, nicméně pro spoustu dětí může být úlevné, že nejsou divné, ale jen nadané a po světě běhá spoustu dalších dětí, které jsou podobné
@kacka1994 a ještě k tomu chválení staršího. Ono to ve výsledku nejvíc ubližuje jemu, protože to vyvíjí velký tlak na to být dokonalý, neselhat. Mladší dítě si svoje místo najde pokud vy, jako rodiče, nebudete přehlížet jeho pokroky a úspěchy. Naopak se mu může jednou žít i lépe, protože neponese tu tíhu dokonalosti.
@hafika pravidla jsou pro něj zatím vším, je velmi vzorné dítě, takže si moc nedokážu představit, že by ve škole zlobil, ale stejně vím, že by byl nespokojený a hodně zklamaný ze školy, pokud by měl dělat vše od začátku. Na druhou stranu se nic neučí systematicky, on si na vše tak nějak přichází sám a nejsem si jistá, jestli mu nechybí nějaké základy, které potřebuje, aby mohl postupovat dál S tím doufám, že nám v ppp poradí.
@wxkatuska tlak si na sebe bere úplně sám (vůbec nejsme ten typ rodičů, co by po něm chtěl nějaké výkony -snad kromě soustředění se při cvičení logopedie :D), jakmile mu něco nejde, tak to hodně těžko nese. Jeho houževnatost je neskutečná. Jak ho právě podporovat a nepřidat mu nějaké další břemeno, je pro mě dost aktuální otázka.
@kacka1994 Ono to stejně nejde zjistit jinak, než stylem pokus omyl, protože ten vývoj je kolikrát velmi nevyrovnaný (a můj syn je na to specialista - třeba nikdy nepochopil, proč se učí číselné řady a které číslo je větší než jiné, protože to včetně záporných čísel chápal snad už jak přesdškolák, zároveň ale s těmi velkými čísly prostě nedokázal počítat a v počtech byl na tom velmi podobně jako spolužáci). Ono je někdy složité i poznat při dávání práce navíc a rozvoji, kde má dítě hranici a netlačit ho příliš nahoru, kde už je to pro něj tak těžké, že mu to nepřináší radost. Nebo spíš, tu hranici nejde najít jinak než zkoušením, ale je důležité poznat, že tohle ještě ne a má to svůj čas.
Jak správně podporovat perfekcionalistu je i pro mě výzva u dcery, snažím se jí spíš vysvětlovat, že když něco nejde, je to normální, že některým lidem prostě někdy dýl trvá se něco naučit a přitom nemusí být nešikovní (mám to tak třeba s manuálními činnostmi, potřebuji delší čas, ale pak jsem stejně dobrá jako všichni ostatní a dcera to má po mě). A taky že když mi něco nejde, někdy je dobré si odpočinout a vrátit se k tomu později, že snažit se frustrovaně vší silou zvládnout úkol za každou cenu nenese úplně ovoce. U nás jsou ještě na pořadu dne frustrované pláče, už jsem se naučila obejmout, moc to nerozebírat a nabídnout přestávku. Asi po 4 letech to pomalu nese ovoce
@kacka1994
(Ted koukam, ze dnes pisu nejak pesimisticky, ale chytre deti jsou uzasny dar a PPP skoro funguji, jen na me jde asi s jarem naka depka).
- u nas v PPP s predskolaky mluvi pred rodici (vyzkouseno 2x), je to ohledne komunikace narocene pro vsechny strany, aby si u toho dite nepripasalo jako bota k oprave. Jestli se vam to taky stane, dej bacha na to, abys zahrnula dite jako partnera do rozhovoru, dopredu si promysli vhodne fraze typu "Norbert rad premysli a snadno se uci. Je to tak, Norberte? ... A vy tu pry umite poradit vychytavky, jak si uceni uzit ve skole, ve skolce i doma, aby z toho mel clovek radost..mozna umite i vyresit starosti, ktere clovek nekdy ma, kdyz se chce ucit vic, nez okoli ceka..."
Moje zkusenost s PPP je, ze moc neumi aktivne sami nabizet, s cim muzou poradit, takze ujasnit si, co po nich chces a pak s nimi o tom vyjednavat, je fakt dulezite. Teoreticky by meli umet:
- skolni zralost, vcetne posouzeni, zda je dite vhodne k predcasnemu zaskoleni nebo k preskoceni rocniku.
- potvrzeni (mimoradneho) intelektoveho nadani pro skoly, ktere to vyzaduji (ale PPP nepouzivaji mensa testy, maji jine testy rozumoveho nadani, s mensou by meli hodne korelovat, ale rika se, ze mensa testy jsou jednostrannejsi).
-identifikovat silne a slabe stranky
-papir do MS/ZS doporucujici ruzna "podpurna opatreni" - na ZS treba to, ze nemusi delat vsechno od zacatku, dat doporuceni ohledne nudy, zlobeni, nepozornosti, konfliktu, nerovnomerneho vyvoje...
nekdy u extremnejsich pripadu vcetne dotace na vybaveni.
-teoreticky poradit s vyberem ZS (nam teda poradily nepravdy ohledne zapisu, ale co uz).
- stran rozvoje ti nejspis reknou: "podporujte ho" (ale treba budete mit stesti na nekoho kreativnejsiho a vyrecnejsiho)
(Pak taky umi urcit pravactvi/levactvi, specificke poruchy uceni, podezreni na jine dg., a karierni poradenstvi, ale z toho se vas ted asi nic netyka. Ale rozhodne nezvladnou vsechno za trictvrte hodiny, proto je potreba vedet, co po nich chcete.)
K tomu ostatnimu, co pises: tu nejistotu ohledne preskakovani ruznych dovednosti a temat znam, taky me to znervoznovalo. Snazili jsme se mu trochu podstrcit potrebne dovednosti, kdyz se nam zdalo, ze na tom fakt zalezi a mel chut se ucit. Ale nektere veci je vlastne fajn, kdyz si muzou deti osvojit v poradi, ktere jim vyhovuje. Treba to psani cisel k pocitani hrozne dlouho neni nepotreda, takze jestli jinak grafomotoricky vyrazne nezaostava, tak se tim nemusis trapit, zacne je psat, az je bude potrebovat. Zatim si pocitanim bez psani trenuje pamet, to je taky dobre.
Co naopak, domnivam se, vhodne neni, je treba, aby se dite ucilo nazpamet vysledky, dokud nema tu matematickou predstavu za tim (ale popravde, kdyz se dite rozhodne, ze se nauci treba nasobilku, tak mu v tom nezabranis, ze jo, muzes jenom opakovane ukazovat, co je za tim vypoctem, vzdy, kdyz se ti naskytne prilezitost).
Stran perfekcionismu a tlaku na vlastni vykon, mam podobnou zkusenost jako hafika, a ty nadane deti k tomu proste maji sklon, pouzivaji svuj vykony mozek k tomu, aby sami sebe kritizovali, bohuzel. U nas pomaha komentovat nahlas vlastni chyby, dite vidi, ze chybuju a stejne ziju, a nesnazit se predstirat, ze dite chyby nedela, ale proste to brat jako fakt, ze se clovek muze splest, ze mu muze i neco v cem je dobrej trvat dlouho, nebo se nepodarit.. nektere deti se pry chytnou do pasti toho, ze nez by ohrozily svoje sebepojeti "jsem super dobrej v matice" tak se radsi vyhybaji tezsim ukolum, a maji strasnou obavu, ze neco ze "sveho oboru" nezvladnou a bude otresena jejich predstava o sobe. To je hrozne smutny. Ale muze s tim rodic delat jen malo, treba pripominat, ze jsou chvile, kdy ma clovek chut na zaruceny uspech a chvile kdy ma chut objevovat neco noveho a tezkeho.. a ze je to v pohode. Neredukovat dite na jeho intelektove nadani. Ani na "intelektove nadani a ostatni nedostatky." Nevestit mu zarnou akademickou budoucnost, same jednicky nebo jina svazujici ocekavani... Urcite ma dite i jiny zajmy a vlasnosti, nez co mu jde a co mu nejde, ze jo.
Ohledne te komunikace: teba IQ jsem se zarekla, ze nebudu s ditetem resit, dokud nebude chapat prislusnou statistiku za tim. Ale to, ze mu to fakt dobre mysli a ze spoustu lidi z toho muze byt v soku, o tom samozrejme komunikujeme, protoze to je skutecnost, v ktere se kazdodenne pohybuje. Od 1.tridy ho i hodne zapojujeme do rozhodovani, o jaka podpurna opatreni ve skole stoji a o jaka ne.
Se sirsi rodinou... u prvniho ditete v prvnich letech jsme komunikovali otevreneji a asi to byla chyba, babicky se pak chlubily dalsim pribuznym, ti meli jizlive poznamky... takze jsme obezretnejsi, neni to uplne utajeni, ale pokud nepotrebuju vylozene poradit, tak se o mimoradnych schopnostech svych deti nezminuju (a babicky jsme pozadali o totez).
Se sourozenci, to je tezke. Taky mame tri. A chteji se furt srovnavat... nejradsi bych se tomu uplne vyhla, ale navod nemam. S nejstarsim jsem myslim parkrat mluvila, ze proste nebude mladsimu kazit radost z pocitani zadnymi recmi o tom, ze to je lehky a ze on v jeho veku...
Ted koukam, ze jsem to asi popletla, ze mate dve deti, trochu jsem se ztratila v tom, kdo je v cem dobry a z ceho nestastny. Trochu u nas jeste funguje tip tady z Konika, ucit deti mit radost z uspechu druhych snaz se rekne, nez udela. My na to jdeme pres vysvetlovani sobeckych vyhod, ktere plynou z toho mit sikovneho, chytreho bratra. Muzes si s nim brzo hrat slozite hry, popovidas si s nim, neni s nim tolik starosti atd. ... U nas vidim, ze pro prostredniho je mit brachu takhle napred v necem vyhoda, v necem nevyhoda. Na jednu stranu jsme uz na nej trochu vic pripraveni, s prvnim to bylo vic, pokus omyl, na druhou stranu tomu tlaku, "bracha v tvym veku delal tohle, nechces to taky zkusit" je nekdy tezky se vyhnout.
Nejsem moc chvalici typ, neumim to, ale priznavam, ze kdyz uz chci jedno dite nejak vic pochvalit, tak to casto zbabele udelam mezi ctyrma ocima, abych prave tohle dokazovani "ja jsem taky dobrej, koukej na me, koukej na me," nemusela resit ️
@malytlustyhroch wow, diky moc za rozsahlou odpoved doufala jsem, že u ppp budu mluvit bez něj chvíli
ale raději se připravím i na variantu, že ne
přesně, nerada bych aby si myslel, že je potřeba ho nějak opravit.
Co se týče té násobilky - on ji chápe funkčně, ne výsledky že by se naučil. Chápe, že 7x 3 je "7 trojek" a tak jede v hlavě - 3, 6, 9, 12... ale jede fakt rychle, ale nedojde mu, že je to to stejný co 3x7, což by taky spočítal, ale po sedmičkách. Sčítat už umí dlouho, ale někdy když je to třeba přes 10 ve vyšších číslech, tak si třeba 7 přičítá ke 14 v hlavě po jedničce - nevím, jestli je to pochopitelný, ale dělá to čímdál míň, protože už si to pamatuje. Pochopil násobení u počítání bodů za nějaký hry. Samozřejmě že občas udělá chybu, ale kdybych si to sčítala v hlavě stejným způsobem jako on, tak ji teda taky udělám :D
Mensu řešit nehodlám zatím už jsem se tu utvrdila, já myslela, že to dělají právě taky tam, jinak zatím nepotřebuju
jde mi spíš o doporučení pro školu atd.
Děti máme 3 :D ale nejmladší je zatím vše fuk, no jednou to nebude mít lehký :D
@malytlustyhroch jo a nadany je ten starsi. Takze to moc vyhoda pro toho mladsiho (prostredniho) neni :D Teda myslim, ze i ten prostredni je na svuj vek velmi bystry, ale je otazka, zda to neni jen tim, ze je veden tim starsim brachou a taky jak se bude rozvijet dal ten ma 3roky.
@kacka1994 Já mám možná hloupý dotaz, ale s jakým očekáváním do té poradny jdete? Já vždy žila v tom, že pokud je dítě nadané a zároveň v ostatních oblastech normálně funguje, tak to není potřeba. Já sama jsem asi byla to, čemu se dnes říká nadané dítě. Od malička znalostmi, zájmy, slovním vyjadřováním daleko před spolužáky, nikdy jsem se neučila, vše chápala logicky, četla si encyklopedie, chodila na všechny dostupné vzdělávací kroužky a olympiády. Ze ZŠ mě chtěli poslat do poradny a na iq testy, ale moji rodiče to tenkrát odmítli. Už tak není jednoduché zapadnout, když člověk vyčnívá a "nadání" je nálepka na čele. Většinou jsem měla štěstí na učitele, kteří mě uměli zaměstnat prací navíc, abych se ve škole nenudila. Mezi sobě podobné jsem se dostala až na vysoké škole a byl to docela šok, nebýt najednou ta výjimečná a děsně chytrá. Nějak si neumím představit, k čemu by mi v životě byl papír z poradny. Dobrý pedagog to pozná i bez papíru a umí s tím pracovat, špatnému pedagogovi papír nepomůže ♀️
@petulkadodo No, pokud dítě prosperuje, nevadí mu dělat jednoduché úkoly s ostatními a dobrý učitel ho zaměstná, papír není potřeba. Jenže některé děti prostě ty jednoduché úkoly nudí, ve škole vyrušují nebo třeba odmítají pracovat. Těm pak papír, že nemusí dělat vše co ostatní pomůže. Někdy i doporučí vhodné materiály, nebo děti mohou chodit na některé předměty do vyššího ročníku, když jsou hodně napřed.
@petulkadodo no, já nevím jak jsem na tom přesně byla, uměla jsem před školou počítat, ale nic víc nějak, ale ve škole jsem se fakt dost nudila. Byla jsem drzá, vyrušovala jsem - proč asi že? První stupeň jsem nemusela dělat nic, bylo to pro mě všechno přirozeně lehké. Dostala jsem se na osmileté gymnázium a byl to brutální šok. Ostatní děti byly připravené, někdo se jim věnoval a nenechali je tam jen sedět a nepotřebovat se nijak učit a rozvíjet. Ve třídě na zš nás nebylo ani 15, takže počtem žáků to fakt nebylo Já jsem ale na tom nebyla zdaleka tak, jak je teď syn. Dobrý pedagog by to udělal i bez papíru z ppp, alespoň částečně, ale jak a kde narazit na dobrého pedagoga? Obzvlášť, když školy jsou spádové a u nás vím, že nechají dítě sedět a nic nedělat, aby se zprůměrovalo (slova učitelky u zápisu dítěte od kamarádky). Papír z ppp s doporučením je závazný, učitel by ho neměl jen tak odmávnout, i když se to děje. Další věc je, že na školu/ do třídy s rozšířenou výukou, kam ho chceme dát jsou výběrové "zkoušky"/pohovory a myslím, že posudek z ppp tam berou v úvahu, protože vybírají děti, které se pro tuto třídu hodí.
Taky bych ráda věděla, jak ho podporovat, čemu se naopak vyvarovat.
@kacka1994 Mate moznost nekde tam u vas ho nechat otestovat na nadani? Nemyslim PPP ale nejaky lepsi, placeny test, kde ti k tomu daji i poradenstvi a reknou, jak s nim dal pracovat. Zjistit, ve kterych oblastech vynika a podle toho se dal zaridit? Muzes ho nechat take otestovat v mense na IQ.
Treba pak podle toho uvidis, jestli bys syna nedala i do jine nez obycejne spadove skoly, ale na tom uz zrejme pracujes. Treba ma na vic a pokud ma i chut ucit se, tak by bylo skoda toho nevyuzit.
Pokud mas cas, urcite bych ho rozvijela sama i doma. Koupila nejake pracovni listy a sesity, delala s nim pravidelne ukoly a cviceni zabavnou formou, klidne mu kup neco na uceni tech cislic, aby to trenoval.
Rict to rodine? Zalezi, jaka je vasa rodina. Davali by to ostatnim detem pocitit, srovnavali by je? Pokud ne, pak bych se o tom zminila.
@jelenice_zavodnice jaky myslis testovani? Ja treba prave mensa testy uplne nemam potrebu resit zatim - nebo je tam nejaka vyhoda kdyby jo? Myslim pro nej, v rozvoji atd. Protoze to ze bude mit cislo, nebo nalepku "nadane dite" pro me neni dulezite. V ppp prave ocekavam, ze nam reknou silnejsi a slabsi stranky a jak s nimi pracovat
Skola se nam libi Svet vzdelavani - jsou to tridy s rozsirenou vyukou na klasickych skolach Spadova je asi posledni a nejhorsi moznost, ale soukroma je pro nas mimo hru.
Doma se jim venujeme, ale cilene je nic neucime a nemam v planu zavadet pravidelne ukoly/ pracovni listy - on je teda miluje, vybira si sam - neco kupuju, neco z pinterestu, ale ma v tom volnost kdy a jestli. A pokud nejaky den nechce pracovni listy a hraji si s mladsim treba jen s autickama, tak to vidim uplne nejradsi, protoze jsou jeste male deti a hra je pro ne taky moc dulezita
On si teda ke vetsine her stejne vymysli, ze treba cte kam pojedou v atlasu, nebo jaky vidi zvirata v zoo, nebo pise seznam na nakup a pro jeziska, ale aspon trochu rozviji fantazii a kreativitu normalni hrou
@kacka1994 Resila jsem mensu ale jen proto, ze pokud vyjde clenstvi, tak bychom se ucastnili nekterych vzdelavacich akci.
Ale tim testovanim jsem mela na mysli spis jednotlive oblasti, jestli vynika v logice, matematice, jake jsou komunikacni schopnosti, na jake urovni je zrakove nebo sluchove vnimani atd.
Jak probiha testovani v PPP, to bohuzel nevim.
Ja mam nadane dite a bylo mi doporuceno delat s nim, pracovat a ucit se pokud to chce ono.
Nenutim samozrejme, ale ono temer vzdy chce, takze se treba ucime i cist. Vzala jsem citanku od starsi a ucime se cist a to je porad ve skolce. Pocitame, delame logicke ukoly obrazkove, cteme encyklopedie, atlasy. A k tomu milion dalsich aktivit. Ale nechavam prostor pro hry, tolik, kolik chce.
@jelenice_zavodnice Aha, ja jsem z te predchozi zpravy pochopila zavest pravidelne ukoly a uceni - to mi prijde uplne zbytecne u ditete co se dobrovolne uci snad porad :D
s tim testovanim na jednotlive slozky inteligence si myslim ze neco takoveho jsem pochopila ze delaji prave v ppp jinak zatim bychom se asi nezucatsnili zadnych akci v mensa, nebo nevim co si pod tim predstavit a jestli a k cemu by to bylo, kdybys pk mela vic informaci tak dej vedet
uvidime casem
No a k tem ukolum a uceni- ja ho nic cilene neucim Myslim ze ma casu dost, ale sam se me chodi ptat jak se cte to a ono, umel pismenka, ale ne to spojit do slabik a slov, vztekal se u toho. Spis jsem mu vysvetlovala ze pokud mu to nejde, tak na to ma jeste cas a ze to potrebuje v hlavicce ulezet. Pak byly Vanoce a on mel nove hry a lego a zapomnel na cteni a naraz prisel s tim, ze uz to umi a ze si chce v knihovne pujcit komiksovou knihu, kterou cte. Ja mu tam rikala ze to je tezke a on mi to doma precetl, do te doby to jen hadal podle obrazku co byl vedle v detskych knizkach (jasny ne vsechny slova a nekdy ho musim opravit).
Ne, ze bych se mu nevenovala a nesnazila se ho rozvijet, ale neucim ho nic noveho - pokud se me na to cilene nepta a nebo treba cteme informace z encyklopedii a knizek Kdybych mu koupila pracovni sesit matematiky se scitanim, nebo jednoduchym nasobenim, tak se asi pocura stestim, ale to je prave to co nevim jestli chci i kdyz to uz umi. Strasne se to ve me pere a prijde mi rozdil vytisknout omalovanky podle barev se scitanim, jednoduchou krizovku nebo doplnovacku slov a nebo koupit mu pracovni sesit z matematiky. Proste nevim, jestli to nebude vnimat jako nejaky tlak, jestli jsou nektere vhodne a hrave i pro predskolaky a tak. V tom prave taky doufam ze mi poradi v poradne, jak rozvijet, ale netlacit a jake pomucky
Na velke casti toho co umi maji zasluhu deskovky. Ty milujeme a hrajeme denne nektere ma treba takove, ze se tam scita i pri hre, v jinych si pocita body (nekde se i nasobi) a celkove se u toho rozviji logika. Velky bonus je ze u toho s nami hraje k trilety, takze se venuji obema
@kacka1994 My jsme to se synem dělali před školou podobně a myslím, že tak je to správně. To testování v PPP je zaměřené na různé složky inteligence ne jen IQ, třeba synovi vycházela většina oblastí vysoce nadprůměrných, ale třeba pracovní paměť mu vyšla mírně podprůměrná (takže dost často úplně nevnímá, nebo si nepamatuje, co mu někdo před chvílí řekl, když to pro něj není moc důležité).
@kacka1994 co jsem pak videla v prvni, druhe tride, tak to casto do deti vali hrozne rychle. Prijde mi fajn, kdyz si to dite muze zazit a objevit ve svem tempu a "samo" (s podporou, napovedou, samozrejme ne opustene). Treba s tim, ze 3x7 je 7x3 - to proste muze trvat, nez to cloveku dojde. Dobre je to videt na kachlickach, kouskach hranateho kolace... ale na takovejch tech beznejch ulohach typu kazde ze 3 deti dostalo 2 plysaky to proste uplne dobre videt neni, takze nez clovek ziska dost zkusenosti, aby si to plne uvedomil, tak to zabere dost casu.
Ja teda nakonec vymekkla, a kdyz jsem videla, jak krasny je pracovni sesit Hejneho matematiky, tak jsem ho koupila (to uz jsem vedela, ze ve skole Hejneho mit nebudou). Koupili jsme postupne 1 a 2 tridu (ona ta jednicka uz byla trochu pase, kdyz jsme ji poridili). A dite udelalo par ukolu na preskacku a dost jich jeste zbylo pro mladsiho bratra, a ted to vypada, ze zbude i pro nejmladsiho. Ale nelituji, zas tolik to nestalo a ty ulohy jsou fakt vtipne, mnohem vic zamerene na ten zazitek smyslu a vyznamu skryteho za pocitanim nez bezne pracovni listy, co jsem videla). U nejstarsiho bylo videt (pry to maji nadane deti casto), ze mu vyhovuje ponorit se do jednoho typu uloh a jiny den zas do jineho typu. To rychle stridani aktivit, ktere se bezne pro male deti doporucuje a kteremu jsou prizpusobeny i pracovni sesity, mu proste nevyhovovalo. Taky ty sesity nejsou prizpusobeny grafomotorice predskolnich deti (to bohuzel casto ani ty, primo pro predskolaky, byva to casto prtave).
S tim preskakovanim latky... taky jsem si s tim delala hodne starosti. Ale v nasem pripade z toho nevznikly zadne potize. Syn je ted na prvnim stupni ZS, v matice je neskutecnej. Stane se, ze vi neco, co se bude ucit az za dlouho a nevi neco, co by mel mit pristi rok. Ale postupne si to doplnuje, jak potrebuje. Ve chvili, kdy je tam skutecne porozumneni, tak je to jako puzzle. Jasne, vetsinou se snaz skladaj od okraju, ale kdyz zacnes napreskacku spojovat veci, co ti davaj smysl, tak se taky dostanes k celkovemu obrazu a mozna te to bude i vic bavit. Syn letos na stridacku objevuje matematiku 2. stupne ZS, a zatim jsme fakt nenarazili na jediny problem plynouci z "vynechane" latky.
Kde ale problemy vznikaj a co jako rodic hlidam je, ze nektere postupy se na ZS trenuji na ulohach, ktere nejsou u nadanych deti pro ten ucel vhodne. Treba odcitani pod sebe na dvoucifernych cislech , to je fakt problem. To dite, ktere to v te druhe/ treti tride zpocita snadno z pameti, neni vubec motivone se ten postup spravne naucit. Takze tam je fakt uzitecne dohlednout na to, aby si tyhle postupy pro velka cisla, fakt vyzkousel na veelkych cislech. Ale to mate jeste za dlouho.
Ne, v PPP neprobíhá mensa testování. Mají jiné testy. Můžete dostat doporučení do školky/školy na větší rozvíjení, můžete získat přípis financí pro školské zařízení, aby pro vaše dětí mohlo nakoupit encyklopedie, rozvíjející pracovní sešity, pokud je možnost, doporučení i nějakých aplikací na tablet, počítač. Poradí i vám, jak se stavět k jeho zájmůj a tomu, co mu nejde. U rodiny bych to nijak dál neřešila, pokud se třeba jedná o širší rodinu, požádala bych je, aby si všímali kladných stránek i u mladšího sourozence, že se pak cítí nedoceněn, ale to bych udělala bez ohledu na návštěvu v PPP.