Mám 4letého syna a trošku mě trápí některé jeho projevy. Trápí proto, že mám obavy, jestli je u něj vše v pořádku. Odmalička se stranil dětí a jejich zábavy - přišlo mi, že se jich trošku bojí a že ho úplně ty dětské hry nebaví. Teď už to strach není, ale i tak se vůbec nezapojuje do kolektivu. Zajímavé je, že ke starším dětem tihne hodně, a I když tak nějak neobratně, s nima si hrát zkouší. Miluje taky dospělé - s nimi si je schopný vykládat pořád, na ulici zastavuje cizí lidi a dává se s nimi do řeči, nepřijde mi proto bojacný či introvertní. Chodil teď půl roku do soukromé školky, kde byly dětí většinou mladší (navíc jen par a některé cizinci, čili problém s jazykem) a paní učitelky říkaly, že s nimi si nikdy nehraje ☹. Syn navíc u ničeho nevydrží, myslíme si tedy, že má poruchu pozornosti, s tím spojené i mizerné grafomotorické dovednosti (vůbec nechce kreslit). Vím, že některé věci prostě nezměním, na druhou stranu si říkám, zda třeba to chování nemůže souviset I s těmi dovednostmi a není třeba to nějak řešit...nevím. Od září nastupuje do dobrou státní školku, tak uvidíme, co se dozvíme časem tam, ale říkala jsem si, že třeba najdu někoho, kdo si prošel něčím podobným a nasměruje mě, jak by to mohlo být dál. 🙂
Moc dekuju za jakékoli rady!
Nevim jak jsem na tom byla grafomotoricky, ale vím, ze jsem si s detma nehrála. Ani s mladšíma, ani se starsima. Hrála jsem si třeba u nich ale sama. S dospelejma jsem se chtěla bavit porad. Na zastávce, ve školce, ve škole. Diagnózu nemám. V kolektivu se necítím dobře doteď a hry stále odmitam hrát, nedej bože kdyby to bylo kolektivní.) starší mi dodavali asi pocit bezpečí, přišlo mi zajímavější se s nima bavit, věděli toho o dost víc než děti..
A sam si vyhraje? Muj si neumi hrat sam, ale hraje si jen semnou nebo se segrou. S ostatnima detma si taky nehraje, jen si povida.
Syn taky děti nevyhledávál, nejraději měl prázdné herničky, kolem 5 let se to začlo měnit, v 6 naopak hledá parťáky pro hru mezi vrstevníky, případně o něco málo staršími, ale stále má na některé činnosti raději klid a soukromí.
@katynka1989 sám vcelku ano, respektive nejradši za asistence dospělého, kdy si hraje úplně normálně nebo právě staršího dítěte, ale prostě ke stejně starému dítěti sám nejde, nebo se nezapoji do jejich hry. Když k nám prostě přijde někdo dospely na návštěvu, hned si ho odvede k sobě a chce si hrát (nebo zahrát karty...), to mi přijde úplně normální, ale v té školce se k dětem nepřidá. I mi přijde, že u nich moc neví jak...
Je jesze maly, podle mne v tomto veku deti casto jeste neumi spolupracovat se stejne malymi nevyzralymi jedinci. Starsi je navedou. Synek se nezapojoval ve skolce urcite cely prvni rok od 3 do 4 let. Sam si vystacil. I na tabore v 5 letech pry radsi beco kutil sam, nez nejakou společnou zabavu. Pastelky umel ve 3 letech orezat, ale prvni kolecko nakreslil az kolem 4. Grafomotorika teda spatna zustala, chce to rozvijet...
Jinak ja jsem take spis nedruzny typ, ostatni mi staci ze jsou okolo, zapojovat se moc nemusim...
Myslím, že ho moc analyzuješ. Ve čtyrech letech mi přijde naprosto normální, že u ničeho nevydrží. Znám ze svého okolí pár takových dětí, kteřé nevyhledávaly dětskou společnost, ale nejraději komunikovali s dospělými. Prostě jiné povahy, nejsme všichni narýsovaní podle kružítka. A rostou z nich úplně normální puberťáci, bez diagnózy.
@irmamala Moc dekuju za zkušenost. Já právě hledám někoho, kdo třeba děti měl podobné a už jsou starší, tak jak se to vyvinulo. Od synova narození vnímám, že je trošku jiný než ostatní děti a teď jak chodil do školky, tak to srovnání je víc vidět. Mluvila jsem právě s jeho učitelkou, která říkala o té poruše pozornosti, ale že na tom není nejhůř. Ale sama doporučila návštěvu nějakého odborníka, jenže ona je cizinka a myslím si, že úplně netuší, jak to tady funguje 🙂. Proto hledám zkusenosti i tady, abych se dobře rozhodla a zbytečně syna někde netrapila... jinak doufám, že se to trošku srovnání, i když třeba na té grafomotorice a pozornosti prostě Budem muset víc pracovat....spíš jsem měla obavu, jestli takhle dohromady to nehodí nějakou "diagnozu" (trošku mi tam zavání Asperger). Am ještě dceru, ta je sice malinká, ale je to proste úplně o něčem jiném, tak má trošku srovnání... Jinak syn je strašně hodný na děti, rád pomáhá slabším a má i spoustu hezkých vlastnosti, abych ho tu nevykreslila jen jako problematického🙂
Máme v rodině 11-letého chlapečka a ten byl od malička jiný. Seděli jsme na písku a on si držel svoje bábovky a na všechny koukal. Nechtěl chodit ven, nejradši seděl na balkoně s babičkou a povídal si. Je fakt, že v té době kolem jeho 6-ti let jsme si říkali, že to není úplně normální. Ale s nástupem do školy z toho prostě nějak vyrostl, má kamarády, celé odpoledne lítá venku. Je asi trochu víc přemýšlivější, sleduje zprávy, když byl covid tak panikařil, za kapesné kupoval těstoviny a olej 😀 Teď celá rodina letěli do dominikány a on zůstal doma, protože se bojí létání. Takže je takový víc vnímavější, citlivější, než asi většina kluků v jeho věku, ale jak píšu, každý je nějaký.... Jestli chceš pro něj udělat maximum, tak bych za rok začala se školní přípravou, kde už se ukáže, v čem má slabiny a jak zásadní jsou. Teď mi to připadá opravdu předčasné, řešit grafomotoriku. Mně v psychpedo poradně u starší dcery doporučili odklad právě kvůli špatné grafomotorice, já jsem to i tak riskla a odklad nedala a je ve 4.třídě premiantka. Ano, nepíše nejkrásněji ze všech, ale rozhodně by kvůli tomu neměla strávit další rok ve školce. Takže bych se tímhle nenechala rozhodit. Když ti začnou rok před začátkem školy vytyčovat, co všechno má dítě před zahájením školní docházky umět a zvládat, tak máš pocit, že máš doma úplného debilos, který do té školy může nejdřív v 10-ti 😀 Ale ta realita tak divoká není a ve škole se všechno rychle naučí.
@irmamala děkuji za zkušenost, syn bude asi podobný typ 🙂. Je hodně citlivý a zvidavy, ve 2,5 letech už uměl svými slovy vysvětlit princip gravitace, ale je i hodně bojacny a uzkostlivy... tak asi tomu nechám ještě čas a uvidíme, jak si povede v klasicke školce, jestli se to trošku srovná, nebo naopak prohloubí.
doporučuji kdyžtak se objednat do PPP (pedagogicko-psycholoigická poradna). Zjistí jak na tom je, a doporučí jak s ním dále pracovat. Může být třeba i více nadaný, a s tím se často pojí i jisté nevýhody, třeba právě v té socializaci...
K tomu kreslení - má vyhraněnou ruku, kterou má dominantní? U nás se syn rozkreslil až v 5 letech, má zkříženou lateralitu
Mám podobného syna a trápí nás to už skoro rok.
V březnu měl 4 roky. Je hrozně fixovan na mě, když jsem nastoupila v jeho 3,5r do práce (jen na 4hodky denně), tak plakal, no spíš řval jak tur měsíc, denně dělal scény, a to byl s manželem, max občas s babičkou. Po měsíci už přestal plakat, ale do teď fnukne, ať nechodím do práce. 🙄 Ve 3,5r šel do soukromé skupinky, ale po cca měsíci jsme to vzdali, začal se pocuravat, nervy jako blázen... Takže jsme si řekli, že holt za půjde za rok... Jenže... Čím je starší, tím horší je to s ním. S dětmi, s jeho vrstevníky si hrát nechce, utíká... Neublizuje jim, ale umí říct dost jasně najevo, že nechce si s nimi hrát. Herna musí být prázdná, hřiště musí být prázdné, pískoviště musí být taktéž prázdné... Ale! Se staršími dětmi by si rád hrál fotbal, ale kluci mají třeba 8 a vejš, a ti pochopitelně nechtějí s ním trávit čas, že... Trápí nás to dost, takže od nového roku jsem s ním byla v ranne péči 2x...a pak i na neurologii, protože spí hrozně blbě... Neurologie napsala, že tam vidí prvky autismu ( špatný spánek +děti, kterých se strani). V ranne péči mi zase řekla, že to tak nevidí, ale že by bylo fajn klinický psycholog a posoudí sám, jenže jsem žádného nesehnala :( takže teď.... Čekáme co bude v září, jde do školky, vybírala jsem důkladně, paní učitelky tam jsou skvělé... Jen Maty ten o školce nechce ani slyšet, má už teď schizu, že tam bude bez maminky a budou tam děti... 🙄 Jinak dospělé má také rád, mluví s nimi, hodně si povídá s nimi, ale jak má v okolí vrstevníky, či mladší děti, tak doslova utíká.... :(
Jinak je hyperaktivní, šílený neposeda. 🙂
Nechci po synovi, aby se druzil s dětmi, také mám problém navázat kontakt, ale aby pochopil, že ty děti budou už jeho součástí.. Vždyť příští rok je předškolák a pak bude skola, co bude dělat pak? :(
@konidana ja právě nad tím uvazuju, proto se I ptám, zda ti nějak řešit... pár lidí, co mají s PPP zkušenosti, mě zase odrazovali, že to je pro ty děti vcelku náročné vyšetření a hodně si to pak pamatuje...sama nevím, jen co jsem slyšela
@samettka myslím, že spíš pravou, ale on právě nekresli, jakože vůbec... jeho to prostě nebaví, občas jen chápat trošku fixama, teď Teda zkouší písmenka, ale prostě na něj je tahle aktivita moc klidně a zdlouhavá...
Syn (5) je to samé,vyhraje si sám, druhé děti nepotřebuje, ve školce má jediného kamaráda a na rozdíl od dcery, která v jeho veku taky nebyla moc spolecenska a neumela navazovat kontakty, tak ta mi doma i brecela, ze si s ní nikdo nechce hrát a ze by chtela víc kamarádek, ze ji holky odhánejí...tak syn ne, prijde mi, ze mu to tak nevadí, dokud mu deti neublizují (parkrat přišel s tim, ze mu nejaky chlapecek bezduvodne rikal, ze je zlej...pritom syn si jen hrál sám nekde bokem). Ve skolce miluje paní ucitelky a chodí se s nimi tulit, rád s nimi tvoří a komunikuje, narozdíl od dětí. Byli jsme v SPC i na neurologii (nepozornost, roztekanost a logopedické problémy) a EEG vyšetření mel v poradku, ADHD to není, autismus uz vubec ne (na ten ani nebylo podezreni), jen trochu porucha pozornosti a ze prý k tomu casem dozraje. Je prostě "svůj", takový dost samorost. Dcera se taky hodne otevrela detem az v predskolacich.A co se kreslení týče, tak do cryrlet snad nevzal dobrovolně tužku do ruky, příp. kreslil furt jen "mapy k pokladu" (rozuměj nesmyslné čáranice). A pak najednou zlom a kreslí i vcelku pěkné postavy, sluníčka, domy, stromy, srdíčka...
Podle vseho co tady píšete nejspíš bude mít PAS. Určitě rysy…dneska je na PAS skoro každé dítě🙈 jen proto, ze je jiné. Určitě se to srovná. Vaše MUDr to neřeší? Třeba neurovysetrenim?
@ninive211 moc dekuju, to zní povzbudivé 🙂👍
@megi89 Hezký večer, dekuju i za vás příspěvek. Myslím, že nás syn jde trošku jiným směrem než ten váš, ale rozumím vaším obávám. Ja nejsem odborník, takže píšu jen můj pohled a tak to prosím berte, ale říkám si - nebylo by lepší opravdu spíš ve vašem případě co nejdéle počkat se začleňováním? Protože pokud z toho má takový strach, stejně asi budete muset zvážit nějaký alternativní přístup, tak jestli prostě nezkusit najít nějakou menší školku nebo paní na hlidani... protože když ty možnosti jsou, proč je nevyužít...musí to být pro něj (I pro vás) náročné...
@berushe14 s pediatrem jsem to úplně otevřené neřešila. On je velký flegmatik a myslím, že by syna nikam nehnal (dal by tomu cas) - vidím to i v porovnání s dcerou, kde bylo něco vaznejsiho a také náš nikam nehonil (nezanedbava to jen jde touto cestou), takže jsem byla rozhodnuta jít spíš sama někam, a v případě nějakých podkladů to začít řešit s ním. Já právě spíš hledám zkušenosti, abych zvazila, zda se třeba do té poradny objednat, nebo prostě je to zatím zbytečně (čekají ho ještě minimálně 2 roky skolky), že by se to hodilo třeba až před první třídou...
podle mě máš nadané dítě
nic mi do toho není, přesto - z jakého důvodu volíte klasickou školku?
vlastně mi na to nemusíš ani odpovídat, je to čistě tvoje, resp. vaše věc.
zkus si projít odkazy níže
https://deti.mensa.cz/index.php
https://www.nadanedeti.cz/odborne-zdroje-clanky
já bych se obrátila na PPP, vyšetření, nebo i jen konzultace jsou zdarma
@xxx3d dekuju za odkazy, mrknu na to. Já si právě myslím, že moc nadaný není 🙈. Ve školce nám (laskave) řekli, že mu v podstatě nic nejde 🙄. Nebaví ho kreslit, kvůli tomu má i hrubou i jemnou motoriku nic moc... jediné, co mu šlo, byla prý angličtina...že za pár měsíců pochytal to, či děti za půl roku. Tak možná jestli ho rozvíjet tímhle směrem... Školku jsme hodně dlouho vybírali a vybrali vzdálenější, ale v naší oblasti nejžádanější. Na podzim mu bude už 4,5 a přesto se dostal (díky veku) až jako poslední. Ve školce je hodně respektujici přístup a lze se domluvit v podstatě na všem, tak věříme, že tohle prostředí by ho mohlo posunout správným směrem...a budou tam starší děti 😉
Na rozvoj hrubé motoriky je dobrý pohyb venku, ať už v lese či na hřišti, odrážedlo, koloběžka, tříkolka... Na jemnou motoriku třeba stavebnice, navlékání,... nejde zdaleka jen o kreslení. Třeba by ho zaujala jiná činnost.
Měli jsme doma to samé v bledemodrem. Prostě školka tragédie, jak v sociální sféře, tak v té výkonové. Bylo to hlavně tím, že ho ty aktivity vůbec nebavily. Říkali nám, že bude potřebovat malý kolektiv a tak. Prdlačky 😀
Ve skutečnosti máme doma čistokrevnýho "inkousta". Ukázalo se to nástupem do školy. Je prostě hrozne chytrej. I teď hodně kamarádí se staršími. Klidně mu dopřejte angličtinu, nebo i jiné oblasti, kde bude namáhat mozek a budou ho bavit 🙂 teď je náš syn úplně normální puberťák se spoustou kamarádů 👍
Školku máme vybranou, je menší než klasická spadova, kde je 28 dětí. Chceme zkusit tohleto, a uvidíme.... Samozřejmě, nebudeme to lámat přes koleno, my nejsme ten typ, že prostě jdeš a přes to nejede vlak. Ale teď to chceme zkusit, a taky mě pak bude zajímat názor paní učitelky... Třeba řekne taky, ať navštívíme odborníka...
Jinak děkuji za názor ❤️.
Jasně, syn se tak do 5 let k dětem neměl, zvlášť k těm, které neměly pořádně mluvit. Pak se to nějak hnulo a jako předškolák a v 1.tride už se chytá i s cizíma na hřišti, v cizí školce, na příměstském táboře. A pokud jde o malování, tak to rozjel až taky v těch 5-6 letech, že ho to začalo bavit a to, co vytvořil vypadalo jako to, co řekl, že to je 😀
Takže za mne "pohoda", i když to třeba není většinové chování.
Syn je neco podobneho, je hodne inteligentni a proste ho nebavi to co ostatni deti. Nebo ho to bavi jen nekdy, neco.. od kamaradky kluk to same, zadni kamaradi, jen maminka. Ale ten ma iq jak Einstein.
když nechce nepřemlouvejte ho, já jsem samotář celý život, ale volejbal mě přitáhl do kolektivu
Má aspergerovske rysy . Autista - asperger .
Mám syna, který má oficiálně diagnostikovaný autismus... Některé věci u něj vypadají podobně... Pokud nepotřebujete diagnozu třeba kvulí nějakým papírům do školy, nám hodně pomohla neurovývojová terapie vedená ergoterapeutem... Možná jakákoliv ergoterapie... Zkuste kouknout po ní - nepotřebujete na ni mít diagnozu.