Řešil někdo nemluvící dítě ve třech? Umí jen citoslovce. Čekáme na vyšetření u psychologa, foniatra a logopeda. Tak mě zajímá zkušenost někoho jiného.
Co bys chtěla vědět? Klidně se ptej 😉
Tři roky a nemluví. 🙂 Jen nějaký slabiky. Ale u něho je to kombinace všeho možného (gen nemoc, epilepsie, bral antiepileptika, špatnej sluch skrz nekonečný záněty středního ucha a hromadění tekutiny...). Navíc bilingvni domácnost. Od října chodí na logo (2x týdně 30min) a i když zatím stále nemluví, vidime velké pokroky v nonverbální komunikaci. A poslední dny se snaží vyslovovat i jiné slabiky, je vidět, že by děsně chtěl, ale zatím to nejde. takže čekáme, jednou to přijde. Porozumění v obou jazycích je OK.
Na vyšetření objednání jste tak uvidíte. 🙂 Třeba bude stačit jen trochu popostrčit, školka ATP.
Neřešila, během pár dnů bylo všemu jinak. Ještě na tříleté prohlídce nic, ale po 3. narozeninách a zároveň ani ne dvou týdnech ve školce (možná shoda okolností, ale bylo to tak), se najednou jak lusknutím prstů rozmluvil. Co jsem tak četla, často tomu je právě takto. Syn je nakonec jako čtvrtorozený první potomek, s kterým jsem tu logopedii nemusela paradoxně navštěvovat a o proti sourozencům, kteří mluvili normálně, je ve spoustě věcech naopak neskutečně napřed...
Ahojky, můj bratránek prý taky kdysi vydával ve třech letech "jen skřeky" (vím z vyprávění 🙂...a pak se normálně rozmluvil a je to skvělý, inteligentní a mluvný chlap... 😉 Pokud se dítko jinak projevuje normálně, prostě nejspíš potřebuje jen čas 🍀
Syn se rozmluvil až ve 3,5, po třetích narozeninách jsem ho objednala na logopedii, ale než jsme se tam dostali přišel první lockdown a uzávěry, nakonec se rozmluvil doma sám.
Jo řešili. Má ještě k tomu nemluveni něco jineho?podezření na PAS,dysfazii atd? Chce to neurologa psychologa foniatrii a logopeda.
@janinasm, ne, nemá. Rozumí, chová se normálně, ale nemluví. Kromě neurologa jsem psala už v úvodu, ze tam jsem objednání. Ale mají dlouhé čekačky. :/
@veruuu_kubesovic, co vše jste museli podstoupit? Co nekvič pomohlo, aby začal mluvit? Jaký mělo důvod, že nemluví? Nějaká porucha nebo to chtělo jen čas?
Můj mladší syn se začal rozlmlouvat až ve 3,5 letech , když nastoupil do školky. Žádná diagnóza mu nebyla tenkrát diagnistikovana. Až v 6 letech při žádosti pro odklad školní docházky v PP zjistili , že má nedovyhaslé reflexi. A ta mluva s tím mohla souviset. Ale nedovyhasle reflexi se prý poznají až v predškolnim/ školním věku .
Dcera taky nemluvila, pořád jsem čekala na zázrak, každý říkal, že má čas. Okolo 3 roku jsem zavolala dr a chtěla po ní žádanky na vyšetření. Byli jsme u klinické psycholožky, na neurologie, foniatrii, klinické logopedky, závěr byl něco mezi opožděným vývojem řeči a vývojovou dysfazií. Do normální školky jsme jí nedali, bála jsem se "šikany". Když chodila ve 2,5 letech do miniskolky (dětské skupiny), tak už tam ji mluvící děti vyclenovaly z kolektivu a nechtěli se s ní vůbec bavit.
Dali jsme jí do logopedického stacionáře, tam je spojená. Ve 3 letech říkala jen ééé hehe a smála se, jinak nic
Vůbec po nás neopakovala. Kolem roku říkala jen táta, ale to pak říkat přestala a vydávala jen skreky jako opice. Na logo jsme dochazeli každých 14 dní, tam jen lezla po stole a nespolupracovala. Cvičili jsme dle pokynů logopedka doma, když nechtěla spolupracovat, tak jsem já přečetla věci, ukázala jí k tomu obrázek, aby to viděla. Cca ve 3,5 letech po nás začala konečně opakovat. Teď má 4, 5 roku, udělala obrovský pokrok, mluví, rozumí skoro všemu, počítá, pozná i písmena, někde je horší výslovnost. Do PPP půjdeme, je ro neurovyvojova porucha, tak mě upozornili, že když mozek dozrál k řeči pomaleji, může být opožděná i školní zralost. Tak uvidíme jestli nebude mít odklad do školy. Učíme se a ní každý den. Teď už je to pohodička oproti tomu, co bylo.
Máme ještě jedu dceru. Té je rok. Je úplně jiná, normálně si hraje mluví, říká asi 15 slov a už i svouslovná spojení slov. Takže tohle vůbec neznám od té první.
Ta první dcera si s hračkami moc nehrála, jen prehazovala oblečení z jedné hromady na druhou, knížky nechtěla čist, to jen trhala stránky, pohádky nechtěla vidět. Teď už jí to zajímá prostě k tomu dozrala, hraje dětské hry, skládá puzzle, normálně přemýšlí.
Kdyby tě cokoliv zajímalo, tak napiš.
@palja, v případě, že se něco takového zjisti. Tak lze se vrátit normálně do práce nebo to vyžaduje nějakou zvýšenou péči? Jakoze časté návštěvy logopeda a jiných instituci?
Syn ve třech letech říkal jen pár slov a citoslovce. Ale komunikoval i nonverbalne, znakoval, ukazoval v knížkách, rozuměl skvěle. Domluvili jsme se v pohodě, měl normálně mluvící kamarády, kterým ani nedošlo, že on vlastně vůbec nemluvi, v pohodě se zapojoval do her. Pak najednou asi ve třech a půl letech začal mluvit v gramaticky nesprávných, ale dost složitých souvetich, rázem se ukázalo, že má obří slovní zásobu atd. Chodili jsme pak kvůli patlavosti do jeho šesti let na logo. Od té doby mluví pěkně, je ve 4.tride a je to bystrej kluk, v některých věcech mimoň, ale učí se výborně. Já jsem si v těch jeho 3 letech vůbec nedovedla představit, že by měl za tři roky nastoupit do školy, ale šel normálně bez odkladu.
Řešili jsme .. buď opožděný vývoj řeči nebo lehká forma vývojové dysfaze.. ze se uvidí časem, ze je na to ještě brzo … ze má všechno tak nějak později - pohyb, jídlo… ze snad i ta řec bude z toho důvodu opozdena …predtim ji cca 30minut zkoušela co umí ..nakonci to tak nějak zhrnula a dala doporučení - třeba se bude hodit i vám .. nic tím určitě nepokazis .. a třeba to trosku pomůže, než se dočkáte vyšetření … zpívat písničky, rikanky (ze přes tu melodii se děti uci řec .. nebo tak něco), Hrubá a jemná motorika… prulezky… mluvit jednoduše…
Byli jsme teda ve 2 letech a 8mesich…. A ve třech jdem tedka znovu a uvidi se ..
Do školky nebo dětské skupiny chodí? To nám taky říkala ze muže nakopnout.. s tím ze se teda máme připravit na to, ze proste přijdou situace kdy to dostane od děti sežrat ze nemluvi …
Tak kontretne u nás. Já jsem zdravotní sestra, takže bych šla na zkrácený úvazek a lze si to domluvit tak, abych na dceru měla čas. Ale neumím si představit, že bych chodila od pondělí do pátku. Vše se začíná řešit kolem 3 roku, kdy se žena vrací do práce (pokud měla práci a drží jí místo). Já osobně jsem si chtěla vzít aspoň na 4 měsíce neplacené volno, ale pak jsem otěhotněla a musela jsem na neschopenku (rizikové těhotenství).
Od září jsou ve stacionáři nové děti a nejméně 4 maminky si kvůli tomu nemůžou sehnat práci. Děti jim třeba nechcou jist, chodí po obědě, musí se s nimi prostě učit a víc se jim věnovat. Ty děti k té dysfazii mohou mít i další problémy, třeba s tím příjmem potravy a proto tam nemůžou být celý den
Moje dcera má jen lehkou poruchu (neurovyvojova porucha a při správné stimulaci mozku je vratná a dá se s tím pracovat), která se výhradně týká jen té řečové oblasti a má lehkou hyperaktivitu. Ale vím, že některé děti chodí i na ergoterapie a různé terapie, aby se jim ty procesy v mozku propojily a zlepšily se.
Ze začátku se chodí na ta vyšetření, je jich celkem dost, neurologie je včetně EEG, logopedie by se měla cvičit každý den.
Mám doma dvě děti v péči logopeda od těch cca tří let.
Starší syn (momentálně 7 let, odklad školní docházky), má diagnozu vývojivá disfazie a/nebo atypický autismus. Z bratrů na tom je "hůř". Ve třech letech používal zhruba 300 "slov", ale byly to jednotlivá slova, nedokázal je spojit ani do dvojic. (Později třeba "doma" a "domů" byla dvě slova - každé jiný význam.) Největší problém byl, že nerozuměl. Prakticky nevnímal slovní pokyny. Orientoval se podle gest. Vůbec nechápal otázky (ani typu "chceš zmrzlinu?"). Velký problém byla extrémní unavitelnost kombinovaná se špatným spánkem.
Teď v sedmi letech rozumí víceméně dobře, nějak se domluví, ale gramatika jde stále mimo něj... říká "jiné části myšlenky", než člověk čeká (třeba místo "chci napít", přinese lahev a řekne "je to prázdný"). Stále špatně rozlišuje zvuky (bojím se, že to bude problém při čtení/psaní), ale jinak "zvládá".
Mladšímu synovi je 3,75 roku. Diagnoza "opožděný vývoj řeči". Ve třech letech používal asi 30 "zvuků s ustáleným významem" (slova se tomu říkat nedalo) + asi 10 gest. Skládal to do "vět" a domluvil se (komendií... ne slovy, ale domluvil).
Ve školce se velmi rozmluvil, přestal používat gesta, snaží se mluvit. Mluví v souvětích, ale výslovnost je velmi špatná (tak polovinu hlásek vůbec nevytvoří - ví ale, kde v těch slovech jsou). Problém u něj je především špatná motorika jazyka. Dlouho ho ani nebyl schopný vypláznout. Skokově se zlepšil po tom, co jsme začali používat sonický kartáček...
V současné době jsou oba ve školce, ale jen na dopoledne. 8 h denně by starší stále ještě asi nezvládnul. Zatím jsme s nima doma, příští rok bych chtěla do práce, ale ideálně půlúvazek. Nejde ani tak o četnost terapií (VZP snížila dotace ne logopedii, docházíme 1x do měsíce), ale o potřebu s dětmi pracovat doma a hlavně o únavu staršího, který, když ho nechám ve školce do tří, tak už doma není schopný dělat nic.
Pokud uvažujete o klasické školce (oba moji synové jsou ve státní mš), doporučuji konatktovat školku ještě před zápisem a nechat se poslat do SPC (speciálně pedagogické centrum) z důvodů přidělení asistenta (pokud o něj školka bude mít zájem). POkud školku od září, začněte tohle řešit už v lednu, ty čekačky jsou dlouhé.
POkud jste na Facebooku, doporučuji skupinu "rodiče dětí s vývojovou disfazií"... je v ní mnoho užitečných rad a rodičů, kteří mají s "nemluvicíma dětma" bohaté zkušenosti 😉.
Ahoj, u Filípka jsem řešila to samé 😉 začal mluvit až ve 4letech . Vím o čem mluvím hlavně neposlouchej hloupé řeči od jiných lidí sama vím jak to dokáže člověka zničit .
Když budeš potřebovat něco vědět klidně napis
Ahoj, já Teda zkušenost nemám, náš malý bude mít v únoru 2 roky, taky nemluví. Jen táta, máma, ne, ty. Umí zvuky třech zvířat a to je asi vše, ale hodně ukazuje. Nedávno jsme ale narazila na video od jedné maminky, která má chlapečka, snad 3 roky na, možná i kapku víc a ona právě taky řešila, že syn moc nemluví, možná téměř vůbec. Jim bylo řečeno, že je vše ok, jen to prý může být tím, že některé děti jsou šikovné co se týká motoriky, brzy začínají vstávat na 4,lést, chodit atd a tím pádem jsou opozdenejsi v mluvení a naopak🤷♀️Že ten mozeček dává přednost jakoby jedné,, dovednosti,, a ta druhá jde do pozadí. Něco v tom smyslu tam říkala. Něco možná na tom bude, protože kamarádka má dceru, ta začala hodit až kolem 1 roku, náš malý udělal první krůčky v 10 měsících a 2 týdnech. V roce už chodil velmi dobře. Její malá za to začala pozdě lést i chodit(oproti našemu Filipkovi), ale za to brzy mluvit u nás je to naopak. Ale třeba v mém okolí jsou dvě známé, které mají jedna 4 letého kluka a druhá skoro 4 letého a oba moc nemluví.
Dobrý den mohu vás uklidnit naše malá do nedávná uměla jen zvuky zvířátek docela jsem z toho byla špatná a pediatrie uklidnovala že to he v pořádku že se rozmluvi ve školce. V září nastoupila do školky stim že jsem upozornila učitelky že si neřekne na záchod že ji musí více hlídat atd... a teď je prosinec a tak se rozmluvila že už dává i smysluplnou větu dohromady a my s manželem jen zíráme co vše z ní vypadne už neříká mimi (malý, miminko) ale už řekne miminko je malý před tím nic takového nebylo. Je to s ní teď pravdu jiné a zachod už neříká lulu ale maminko čůrat jako opravdu se nemusíte stresovat a tahat dítě po různých vyšetřenich navíc je to velký stres pro to dítě.
Mohu te uklidnit, zazila jsem dite, chlapecka, ktery nemluvil do 5 let.
Rodice i prarodice sileli, protoze prarodice byli lekari.
Nemohli se s tim smirit.
V peti letech se jednoho dne rano postavil a zacal mluvit jakoby se "nechumelilo".
Nikdo tomu nerozumel, ale tak to bylo.
"Proste do te doby nebyl duvod ke stiznostem."
@palja Muzu se zeptat jak se projevovala tvoje dcera jako miminko? Spokojene? Upkakane? Take jsme meli jednoho prehazovace veci z jedne strany na druhou, ted uz mu je teda 5 let a myslim, ze vse docela dohnal. Nikdy jsem zadnou diagnozu nedostala, tak me zajima tvuj pripad. Tak kolem roku taky vypadal, ze se rozmluvi, ale pak najednou krok zpet a az po tretim roce zacal opakovat.
@misha_1989 minimálně tu logopedku bych zkusila, ať vylouci nějaký problémy .. a spis než vyšetření je to hra u těch nemluvicich … malá tam šla dvakrát a spoko …má v péči děti od dvou let, takže to s nima umí … vzhledem k tomu ze vážnější problém nikde neviděla, zůstali jsme bez dalších vyšetření .. dostali jsme doporučení co dělat dle toho co viděla ze ji jde a nejde …zase spis “hraní”. Pokud problém je, je dobrý ho řešit už před třetím rokem … jen třeba já jako matka to proste nepoznám a nevidim, protože tu zkušenost s větším množstvím malých děti nemám …muže to kolem tři hodně poskocit a nemusí (taky máme to štěstí ze poskocilo)
@modrejka jako miminko byla hrozně uřvaná a uvztekaná a pořád nespokojená, nic jí nebylo dost dobré. Hodně se vztekala i v úplně běžné situaci. Psychomotoricky byla dopředu brzy správně pásla, otáčela se, lezla, chodila v 11 měsících sama bez opory. Sama se dokázala obléknout v roce a půl, v roce a půl sama jedla lžičkou a vidličkou (nikdy nechtěla krmit, chtěla jist sama tak jsem jí nechala jist všechno rukou, i kaše a pak jsem přidala příbor, proto se to naučila brzy, jinak se vztekla). Měla hodně záchvaty vzteku, jednou z toho i omdlela (afektivni záchvat, bylo jí rok a půl). Napřed při vzteku zaklonila hlavu když seděla (to měla půl roku), pak se zaklonila a spadla dozadu (cca 8 měsíců), pak začala bouchat hlavou o zem nebo o skříň (kolem roku). Na neurologii a EEG nic nezjistili jen řekli, že to může být nevyzralou nervovou soustavou (což se vlastně později potvrdilo, je to neurovyvojova porucha, ale má něco mezi OVŘ a vývoj dysfazií, taky neměla jasné znaky, tím se v podstatě to chování vysvetlilo). Hra - s hračkami k jejímu věku si hrát nechtěla, jen rozhazovala prádlo z koše, ze skříně, házela ho z jedné hromady na druhou a zpět. Číst jsem jí nikdy nemohla, trhala mi stránky a zavírala knihy. Kolem roku jen mrčela jako medvěd, to jsem si myslela, že bude mít nějakou formu autismu. Když šla spát, tak musela mít v posteli milion hraček a dek a pořád se tam pretacela jak pes, my jsme říkali že si
nastýlá". Jo a ještě se ráda škrtila, omotala si plinku, provázek, dlouhé triko kolem krku a škrtila se tím, pak měla strangulacni rýhy kolem krku. Takže tohle všechno muselo pryč z jejího dosahu.
Takže když to prostě shrnu jako miminko věčně nespokojená, hodně vztekla, neoprávněné záchvaty vzteku, v sebeobluze v pořádku, úplně bez plen ve 2 lech, znakovat ani žádná gesta používat nechtěla. Po třetím roce teprve začala opakovat slova. Teď má 4,5 a už hezky mluví řekne sama i 5ti slovnou větu, počítá do 13, pozná některá písmena, umí nazpaměť několik básniček a písniček, výslovnost je někde horší, ale vzhledem k opožděné řeči a dg je to v pořádku když vezmu, že mluví teprve rok. Učíme se s ní každý den, dle pokynů v logop. sešitě, když se učit nechce tak já jí to několikrát nahlas přečtu, aby věděla co dělali.
Určitě tam ta neurovyvojova porucha je. Máme ještě malou dceru, ta teď měla rok. S hračkami si hraje normálně, taky občas něco rozhazuje ale normálně, říká asi 10 slov, 1 dvouslovne spojení, ještě sama nechodí, rozumí nám, taky se dokáže vzteknout a řvát, ale úplně normálně k situaci. Tohle je úplně něco jiného a od první dcery to vůbec neznáme.
@janule0123 tak určitě je to dobré vědět hned já též volala v dvou letech s logopedkou a sama mi řekla že se to vše řeší až tak kolem toho třetího a čtvrtého roku pokud rozumí co po nich chceme a oni to udělají nebo se nějak domluví je zo prý v pořádku. Ve školce meky návštěvu logopedičky a sama říkala že tam snaha je zkratka potřebuje více času. Spíš jsem myslela toho psychologa a tak vše kolem. 😊
Do tří let jen asi 20 slov, ale pak to začalo🙉. Pro jistotu bych zkonzultovala s dr.. Doporučovalo se dávat Eye Q, teď už se to vyrábí asi pod jiným názvem, nebo jiný výrobce https://www.drmax.cz/eye-q-tob-60
@palja Moc dekuju, ze ses tak rozepsala. Nektere veci, ktere popisujes zni opravdu silene. To takto divoke jsme to urcite nemeli. Je super, ze se to dava doporadku. Zrejme to opravdu souvisi s tou nezralou nervovou soustavou. Ted uz se asi k nicemu nedoberu. Jen si pamatuju jak kamaradky koukaly na meho syna a kroutily hlavou, ze teda rozhodne neni normalni. Druhy syn je take uplne jiny, ovsem zrovna s mluvenim je na tom dost podobne...no, ne na vse muzeme znat odpovedi 🙂
@modrejka jinak je úplně zdravá. Byli jsme u klinické psycholožky, konkrétně jsem jí řekla, že mám podezření na autismus nebo na mentální retardaci. Nic takového nemá.
Má jen opožděnou řeč, měla nevyzrálý mozek v oblasti řečového centra. Možná bude mít jeden rok odklad do školy.
Vše se primárně řešilo okolo 3 roku. Za ten rok a půl udělala obrovský pokrok. Ale myslím, že kdybysme to neřešili, tak by ještě nemluvila. Ta logopedka nám přímo řekla k jejímu tehdejšímu stavu jak s ní máme mluvit. A ta ostatní vyšetření aspoň vyloučila jiné závažnější poruchy.
Osobně si myslím, že musí "dozrát".
Já jsem do 4 let také jen ukazovala, říkala citoslovce. Učitelky byly nešťastné, protože jsem všemu rozuměla, ale ne povídala jsem.... Po malé dopravní nehodě jsem se rozkecala, a nezavru pusu doteď 😅