Mám dotaz ohledně rozvoje řeči. Nejde mi teď o pilování výslovnosti hlásek ani drobné gramatiky (půjdeme venku místo půjdeme ven, budeme si hrát na hřiště místo na hřišti, atp.). Jde mi pochopení otázky, tvorbu odpovědi a správnou osobu věty.
Abych to vysvětlila.
Dcera na žádnou otázku v podstatě neodpoví. Buď ji opapouškuje, nebo mlčí. Takže na otázku "tak co, půjdeme ven?" odpoví prostě tou samou větou i intonací. To samé u "jsou tam koníci?" nebo "chceš napít?". Když dlouho naléhám, měním otázku, tak z ni někdy odpověď vypadne, ale při pohledu na ni si nejsem úplně jistá, že chápe celý význam, tj. že od ní chci nějakou informaci a ona mi jí odpovědí poskytne. Pak tím pádem i pochybuju, že ví, co mi odpověděla.
A druhá věc, pořád mluví ve druhé nebo třetí osobě a já moc nevím, jak jí to vysvětlit. Třeba říká "Pája je unavená." Když jí opravím a řeknu "ne, říká se já jsem unavená", celé to po mně prostě zopakuje. Nebo třeba říká "nechceš pití", a když jí opravím "řekni nechci", řekne "řekni nechci". Když to řeknu bez úvodu, prostě jen "nechci pití", tak to samozřejmě zopakuje taky, ale pochybuju, že ví, proč to říkám.
No a tím pádem je komunikace pořád dost jednostranná, už jsem z toho dost nešťastná. Přitom nezavře pusu, vypráví i se správným použitím času stylem pojedeme autem na nákup, jdeme na hřiště, budou tam děti, už jsou napapaný, támhle jsou kravičky, papají trávu, byli jsme u babičky, byl tam pejsek, jeli jsme s maminkou na výlet mašinkou... ale jen sama od sebe, na otázku "kde jste byly s maminkou" neodpoví, papouškuje nebo jde pryč... jinak zpívá, recituje, má paměť na názvy, jména... Nechápu to, je to v tomto věku normální?
Ještě dodám, že chodíme na logopedii kvůli sluchové vadě, logopedka nic na to neříká a tváří se spokojeně, ale ráda bych zvala další názory nebo zkušenosti. Děkuji.
A druha
@barumat A odpoví na otázku dobře nebo placne hloupost?Já bych třeba zkusila dělat ji to same-kdyz se na něco zepta,tak neodpovědět,ale legračně po ni zopakovat otazku.Bud to bude bez efektu,nebo se ji to nebude líbit a můžete ji upozornit, že ona dělá.to samé. A to že o sobě mluví v jiných osobách je celkem běžné.
@makronka222
ze by si z ni dite takhle delalo srandu porad?to pochybuju
Dcera mi taky hodne dlouho neodpovidala na otazky. Rekla bych, ze se to zlepsilo az po tom tretim roce. Ve treti osobe take mluvila dost dlouho. Jeste podle me ve skolce. Zlepsilo se to kolem 3,5 let s tim, jak chodila do skolky. Pockala bych, jak se jeji rec bude rozvijet ve skolce v kolektivu, kde toho pochyta mnohem vice.
@milusina no to je těžko říct, když dotazy znějí většinou "chceš - nechceš". Na dotazy typu "byli tam koníci?" bud neodpoví vůbec, výjimečně zamáchá rukou a řekne "neceš", nejčastěji to zopakuje a podle intonace se můžu dohadovat, jestli nechápe a opakuje, nebo ze mě dělá blbce, nebo odpovídá úplně celou větou. Vyloženě kravinu vlastně nemá jak odpovědět... Jinak marně vzpomínám, ale podle mě se nás na nic neptá, tj. otázky sama od sebe netvoří. Jedině snad "co to je/bylo" a "kde je". Kdybych jí na to odpověděla tím samým, tak se úplně zacyklíme - jednou se nám to stalo sledem otázek "co to je - co co je?" (nechápala jsem, na co se ptá). Jely jsme to obě dokola a nevypadala, že jí to nějak trápí.
Ještě bych měla dodat, že jediné otázky, které chápe, resp. na ně odpovídá, jsou "co to je, jakou to má barvu, kolik jich je". Tam seká doslova patky. Ale jinak, u jiných otázek, fakt jen zírá a opakuje.
Když děti takto opakují, tak to jsou skoro vždy echolálie bez pochopení významu. Z toho co píšeš mi to přijde na dost narušené porozumění. Některé děti s narušeným porozuměním, které mluví hodně, dokáží dost dlouho maskovat, že nerozumí. Ty echolalie používají většinou děti s vyšší inteligencí, hodně tím zamaskují, nebo i získají čas k odpovědi, protože rodiče jim to většinou přirozeně zopakují.
Jak by mělo vypadat porozumění tříletého dítěte - když před ní dáš obrázky (tak třeba osm z nějakého pexesa, na kterých bude např. hřeben, ptáček, pejsek, boty, čepice, auto...) a zeptáš se - čím si češeme vlasy? Kdo umí lítat? Kdo běhá po zahrádce? Co si dáš na nohy? Co nosíme na hlavě? Co jezdí po silnici? .... tak by ti měla podat správný obrázek... Tříleté dítě by ti mělo ale i odpovědět, pokud ten obrázek před sebou nemá (samozřejmě musí mít to slovo v aktivní slovní zásobě)
Na druhou stranu - pokud má holčička sluchovou vadu, jak je těžká? Od kdy je kompenzovaná sluchadly? Chodíte ke klinické logopedce? Nebo do nějakého speciálně-pedagogického centra? Ona kvůli té sluchové vadě může mít řeč třeba na úrovni dvouleťáka.
@makronka222 Já upřímně fakt nevím. Můj názor se dost liší podle nálady, někdy mi přijde, že ze mě prostě dělá idiota, ale pak si zase říkám, proč by to dělala, když se ptám na věci, co má ráda, třeba jestli chce napít limonády, nebo jestli půjdeme na hřiště. Nebo kde jsme byli (na výletě vlakem ze kterýho byla úplně hotová), nebo co jsme viděli (srnky ze kterých byla taky nadšena). Já fakt nevím, no.
Jo, a nikdy neříká v plném významu ano, jo, ne. Jen jako řečnickej brebentivej dovětek typu "a bude tam kravička, ano". Ale na otázku prostě nepřitaká, neřekne ne.
@martiina_k Obrázky zkusím. Sluchadla má od tři čtvrtě roku, má střední a středně těžkou nedoslýchavost, tj. slyší i bez nich, ale může hůř rozumět. Dlouho neopakovala a nežvatlala, používala výhradně jen slova, která uměla říct perfektně (auto, máma, táta, tatra, traktor). V 2,5 roce nastal zlom a začala opakovat i špatně, zkoušet, spojovat slova do vět. To je teď půl roku. Za tu dobu opravdu hodně pokročila. Třeba řekne kocourovi "Barnabášku hraj si" a pak se raduje "on si hraje". Nebo pochytí ve správném kontextu i hovorové obraty, třeba posledně se jí odkutálel míček a ona vedla monolog "kam ti utek ten míček, kde je" a když ho našla, ulevila si "ty jeden dobytku malá!". Těžko říct, nedovedu posoudit, jestli je to k jejímu věku adekvátní nebo ne. Včera jsem třeba na její větu že je teploučko, odpověděla "dneska je teploučko, ale zítra bude zima!" A ona odvětila "až se budeš klepat!". Já prostě nevím, chvílema mi přijde chytrá jako opice a jindy úplně vygumovaná ☹
@martiina_k Jinak ty obrázky, přesně vím, že najde na přímý dotaz konkrétní věc. Jestli by dokázala i přeneseně podle toho, co se tím třeba dělá, to fakt nevím, určitě zkusím. A nabeton vím, že když se jí zeptám, čím papáme brambory, nebo čím jezdí táta do práce, nebo kdo snáší vajíčka (všechno tohle ví), tak neodpoví nic.
A moc moc díky za odbornou odpověď! ❤
@barumat z tvého popisu mi to přijde jako narušené porozumění... ty děti právě používají takové obraty, které by člověk ani nemyslel, že umí, nebo rozumí, často i v přiléhavých situacích, ale jsou to "prázdná slova"...
Jak píšeš, že na konkrétní věc ukáže - to je první stupeň, když řekneš - ukaž auto, ukaž boty, to by měly děti zvládat po prvním roce, v roce a půl určitě u těch běžných, často opakovaných slov. Ve třech už by měly zvládat i opisy, to je to co jsem psala výše (čím jezdíme apod.).
Píšeš, že neodpoví, zkus schválně, jestli ukáže, nebo podá ten obrázek. Když se třeba zeptáš na to čím papáme brambory, nebo kdo snáší vajíčka, zda obrázek podá.
@barumat koukla jsem ti na profil, jsi z Teplic? A ke komu tam chodíte na logopedii?
@martiina_k Pecharová.
@martiina_k Určitě zkusím. Teď mě tedy hlavně zajímá, co případně s tím? To se nějak upraví s věkem, nebo hrozí problémy třeba ve škole a tak? 😒
@barumat To je ale speciální pedagog, to není klinický logoped.... Nechci tady "plevelit" diskuzi. Ale dítě se sluchovou vadou patří do péče klinického logopeda. V severočeském regionu je to pekelně těžké někoho sehnat, všichni jsou naplnění rok dopředu.
@barumat co s tím... nechci tady házet dg. z pár řádek popisu, musela bych si holčičku vyšetřit, nicméně pokud je to tak jak si myslím, tak se to samo neupraví... samozřejmě se s tím dá pracovat a postupně porozumění upravit
@martiina_k A neměla byste tip na někoho? Tuhle ordinaci (Rážová a Pecharová) nám dali na foniatrii, tak jsem tam šla, člověk neví a poslechne, no.
@martiina_k Tady ale píšou, že to je klinická logopedka 🤔 https://www.navstevalekare.cz/lekari/logopedie-...
@barumat na stránkách asociace klinických logopedů (AKL) uvedena není a já jí našla pod SPC Teplice s pozicí speciální pedagog.. teda ale máš pravdu, že na těchto stránkách to píšou.. nerada bych ji křivdila, ale je zvláštní, že není na stránkách AKL... ještě trošku popátrám, jak to je :D
@barumat vy za ní s dcerkou chodíte do toho SPC? Nebo ona pracuje v ambulanci u paní Rážové?
Jinak teda na těch webovkách v odkazu mají hodně historické údaje 🙂 je tam uvedeno spousta holek, které už tu nepracují, nebo jsou dávno přejmenované, nebo na jiných pracovištích. Nebo v důchodu 😀 A naopak tam není spousta těch, které v severních Čechách pracují.
Úplně teda nevím, jak moc je ten web spolehlivý.
@martiina_k Jsou v jedné ordinaci s Rážovou, víc jsem nikdy nepátrala, tenhle odkaz jsi popravdě nijak hlouběji nezkoumala, poprvé jsem k nim jela s papírem s adresami od foniatričky a s žádankou. Vůbec mě nenapadlo to zkoumat nějak víc do hloubky 😳 Zítra jsme zrovna měly jít, ale dcera je nemocná, tak jsme to zrušily. Schválně se pak podívám, popátrám, kam to vlastně chodíme. Zkusím ten "test" s obrázky a případně na další návštěvě naťuknu problém s porozuměním a uvidíme...
@barumat tak paní Rážová je klinická logopedka, tak snad u sebe zaměstnává kompetentní osobu. Dej pak vědět, jak "test" dopadl, klidně i do zprávy. Zajímá mě, jak se to s dcerkou bude dál vyvíjet.
@barumat Synovi budou tri ted v kvetnu. Myslim,ze mluvi pekne,ale mluvit o sobe v prvni osobe ma taky problem. Presne jak pises. Ja se ho zeptam:chces curat?a on mi odpovi:chces curat...nekdy kdyz zacne mluvit sam od sebe,tak to rekne dobre:chci pustit statecna auticka...ale na moje otazky vetsinou odpovida spatne. Ja mu na to reknu vzdy to same:Nerika se chces,ale chci. A jak mu to rikam porad stejne,tak ted uz staci,kdyz reknu:nerika se chces,ale(tot konec moji vety a on sam uz za to doda:chci). Nikdy me tedy nenapadlo,ze by to byl problem. Porad se vyviji a zlepsuje. Snazim se vic mluvit o sobe,co ja delam a kam jdu,aby vubec povidani v prvni osobe od nekoho slysel a ne furt jen me otazky vuci nemu ...Takze v mych ocich je to normalni(s ohledem na jeho jine dovednosti-umi cisla,pismena,barvy,basnicky,pisnicky,pohadky -si myslim,ze je v poradku a jen se to musi naucit pouzivat).
@barumat zkus tuto diskuzi, většinou tam někdo znalý dobře poradí
https://www.modrykonik.cz/forum/volne-diskuze/maminky-nestandardnich-deti-poruchy-komunikace/
@kattynka1 je jiné, když tříleťák odpoví gramaticky špatně (což je normální a odpovídá to věku) a rozdíl, když pouze opakuje po tobě bez významu.
@martiina_k Asi te nechapu. Zakladatelka psala,ze kdyz otazku zmeni,ze ji nekdy odpovi. Pak uvadela nekolik prikladu,jak dcera spravne mluvila ohledne kocoura atd..,,ja psala,ze syn po me taky papouskuje moje otazky,ale ze dle meho je to normalni. Nevím,co je podle tebe opakovani bez vyznamu,to me zajima,co tim myslis... Syn po me zopakuje cokoliv,...posloucha anglicke pisnicky,kterym nerozumi,a uz si je sam zpiva.
zrejmě únik od nepochopení,u nás občas odpověď úplně z cesty.urcite
Dítě se sluchovou vadou je kategorie sama pro sebe.jake jedno takové mám
Jde o to, jestli to co popisujes to dite fakt nechape, nebo si z tebe dela srandu