Máme 3,5 letou holčičku. Od malička jsme na ní mluvili. V roce po jednom ockovani přestala zvatlat a slovíčka,slabiky,co dosud byla schopna říct,už neřekla. Uběhlo 2,5 roku a stále nemluví. Na neurologii nic nezjistili. Psycholožka řekla,že má OVŘ. Prý jinak je v normálu. Foniatr dopadl taky bez problémů. K logopedovi dochazime jednou měsíčně už půl roku. Doma s ní denně dělám nějaké úkoly. A stále nic. Jen zvatla, mumlá. Slovo žádné. Skolka ji posouvá dopředu řekla bych ve všech směrech až na řeč. ☹️ často brečím. Je mi ji hrozně lito. Nevím jak víc jí pomoct. Na hřišti na ní děti koukají jak kdyby byla nenormální. Jakmile deti zjistí,že nemluví,přestávají si s ní hrát. Byl na tom někdo podobne? Rozmuvilo se vám dítě? Je šance že se jednou rozmluvi?
můj syn má 6 let, dg. vývojová dysfázie, zkus si o tom něco vyhledat, těch problémů bývá víc, než jen řeč- motorika atd... ale to neznamená, že nebude mluvit, malý je ve speciální školce, doma dřeme a děla pokroky 🙂 k tomu má ještě ADHD, takže udržet pozornost je někdy dost oříšek
Malej měl tři roky před 14 dny. U něho teda teda to, že bude jiný, jsme věděli už po narození. Má různé problémy a celkové opoždění, ale teda co se vyloženě řeči týče, tak nemluví. Rozumí všemu v obou jazycích (jsme bilingvni, nežijem v ČR), ale prostě nemluví. Poslední týdny je na něm vidět, že by děsně chtěl, ale prostě mu to nejde z pusy. Říká pár slabik a tím to končí. Jinak komunikuje, ale mimo verbálně. Od října chodí dvakrát týdně 30min na logopedii. Teď mi paní říkala, že dělá velké pokroky, hodně začal opakovat gesta spojená s různými písničkami a tak. Navíc k tomu ještě až do září špatně slyšel, měl opakovaný záněty ucha a navíc extrémní hromadění tekutiny v uších, takže byl na mandli a trubičkach do uší. Ja věřím a vím, že mluvit bude a začne, jen to potrvá a bude to chtít víc úsilí (navíc dvojjazyčna domácnost je složitější). Ale jak říká, u něho je opoždění celkové ve všech oblastech, takže musím být jen víc trpělivá.
Pokud holčička nemá žádné jiné problémy, vývoj odpovídá jinak, tak se určitě rozmluví. Jen to bude chtít víc trpělivosti. Děláte pro to všechno už. Slyšela jsem o zdravých dětech, co začli zničeho nic až po 4.roce a jsou v pořádku. Hlavně zůstat pozitivní!
Synovec se rozmluvil až v pěti letech, do té doby mu nešlo rozumět ani slovo.. i teď mám problém některá slova rozluštit. A přitom je to naprosto zdravý kluk, ve všem jinak funguje úplně normálně 🤷🏻♀️
Syn začal "pořádně" mluvit ve 4 letech je mu 6 let . Před cca půl rokem v pedagogickopsychologické poradně, když jsme žádali o odklad vzali podezření na nedovyhasle reflexi. Ty se následně potvrdili, a kdy mi bylo řečeno, že to prave i tohle může mít za následek špatné mluvení. Začali jsme cvičit a od té doby začíná mluvit čím dál tím líp. Ale nevím jestli to jde diagnostikovat v takhle brzkem věku. Mne známá psycholožka řekla, že jsme měli štěstí, že to rozpoznali, že se to většinou pozná až ve škole.
Nepíšeš odkud jsi, kdyby z Prahy, můžu doporučit Smartbrain. Paní Šimonovská dělá jak inhibici primárních reflexů tak sluchový program Benaudira, kde právě můžete při vyšetření zjistit, že dítě třeba ne že by bylo nedoslýchavé, ono slyší, ale mozek nemusí umět zvuk zpracovat a to klasické audio vyšetření u foniatra tohle prostě nezjistí. Co se týče primárních reflexů tak cvičení vyžaduje soustředění, ale určitě se dá nějak děcko posouvat a cvičit s ním i s dítětem mladším 4 let. Na standardním vyšetření na neurologii nezjistí nic, EEG u dětí často je prostě v pořádku, i když děcko neurovadu má. Nejpřesnější je magnetická rezonance, ale do toho se jim často nechce.
@lachipie Na ten program Benaudira jsem se podívala. Ted si to ale nemužeme dovolit, je to moc drahé ☹
Měli jsme to podobné, jako vy. Syn do cca 15 měsíců byl ve vývoji úplně normální, jako ostatní vrstevníci. Fyzicky i trochu napřed.
Pak po očkování začal zapomínat slova, zvuky zvířat, začal nesnášet písničky, básničky, knížky. Postupně se na mě těžce upnul, začal se bát lidí, díky kovidu i babiček a rodiny. Kromě mě na něj nesměl nikdo ani sáhnout. Prostě postupně úplně jiné, uřvané, nemluvici dítě. A mohli jsme se snažit jak jsme chtěli.
Před 5 rokem dg. Aspergeruv syndrom.
Než tady zase spustím nějakou lavinu ohledně očkování. Nejsem proti očkování!! Nicméně neurolog mi potvrdil, že u syna to očkování nejspíš spustilo tenhle syndrom, že žádné očkování není bez zátěže.
Syn začal mluvit až tak ve 3,5 letech a to v angličtině, je pro něj jednodušší na výslovnost. Teď už mluví většinou česky, ale co je pro něj jednodušší na výslovnost, tak používá dál angličtinu. Chodíme na speciální logopedii, která je hlavně o chápání významu slov za pomocí obrázků.
Tak uvidíte. Syn může být úplně v pořádku a časem u vás všechno naskočí. Držím pěsti a přeji pevné nervy.
@sebinka123 Dobrý den, o jakou očkovací látku se jednalo? Děkuji.
Moje sestra začala mluvit až v 5,5 letech a nyní je bez problémů. Věřím, že se dcerka rozmluví. Moc Vám držím palce. Napsala byste, o jakou vakcínu se jedná?
nemluví, žvatlá.. to znamená že neřekne fakt žádné slovo? Syn má taky OVŘ. Do 3 let používal asi tak 5 až deset slov (ham, bá(c), ba, pa, ha(f), papa, apod.) ale mluvil. Kolem těch třech let už spojoval aspoň dvě slova (tata pa). Nastoupil do školky, a tam se trochu víc rozmluvil, ale pořád hodně patlal. Od 4,5 roku na logopedii. Do nástupu školní docházky v necelých 7 letech jsme napravili většinu hlásek, kromě R a Ř. Ty pak na logopedii už také vyslovil, když chtěl, ale v běžné řeči je nemá a asi mít nebude.
@optimistic hexa vakcína
@sebinka123 :( zrovna povinná. Hexacima nebo infanrix hexa? Teď se zase stahují nějaké šarže. Nechápu, jak se tohle může vůbec stát!
@cilkat můžu se prosím více vyprat na Benaudiru? Velmi ho chválí sousedka, ale mně to příjde jak z říše sci-fi za velké prachy. Docela bych chtěla znát zkušenosti více lidí, než jen “recenze” přímo na jejich stránkách. Nejmladší dcera má čerstvě diagnostikovanou expresivní vývojovou disfazii a ano, přijde mi, že mnohdy nechápe/nerozumí tomu, co říkám. Jako ano, slyší, ale z těch uší jakoby to nedoputovalo do mozku 🤷🏻♀️
@bbn Benaudira spočívá v tom, že během vyšetření se řeší, zda jsou všechny frekvence vnímané správně, zda zvuk je v mozku zpracováván tak jak má být. Paní vám všechno vysvětlí co a jak, jak dítě které zvuky slyší a proč a klientovi na míru se v Rakousku zhotovuje CD. Poslouchá se každý den, mimo jednoho dne odpočinku. V době poslechu by mělo být děcko co nejvíce v klidu, nemělo by do toho povídat apod. Poslouchá se z CD přehrávače, přes sluchátka, přesně vám řeknou jaké sehnat. Jedná se o víceméně relaxační hudbu, celkem příjemnou, jedna skladba trvá asi 6 minut jestli nekecám. U dysfatiků s tím má hodně rodičů dobré zkušenosti, co vím z doslechu od známých, co jsem s jejich dětmi cvičili neurovývojovou stimulaci. Já jsem to u syna taky zkoušela, ale my jsme to utnuli po dvou týdnech. Proto varuji před poslechem Benaudiry u epileptiků. U epileptiků to může vyvolat epileptický záchvat. Syn neměl grandmal s bezvědomím skoro rok a po pár dnech Benaudiry přišel status epilepticus a hrabe se z toho do teď, už několik měsíců, takže pokud má děcko epilepsii, byť v tuto chvíli dobře kompenzovanou, tak raději nezkoušet...
@konidana řekne jediné slovo a to je "eťe" jako ještě jinak nic
Syn 4,5roku od ledna chodí na logopedii, máme i vyšetření z foniatrie, tam vše ok, má OVŘ a aktuálně mluví, zpívá tak, že si říkám jak bylo fajn, když moc nemluvil 🤣
Jooo a nejvíc mu pomohla asistentka ve školce, má ji od září a změna je viditelná 👌👌👌
Starší dcera má vývojovou dysfazii, takže jsem věděla co cvičit, důležité je snažit se procvičovat logo, u nás kdekoliv jinde než doma u stolu a výsledky se projevili...
@veruuu_kubesovic A kdy vám začal syn mluvit? My na logo chodíme, ale tím, že neřekne téměř nic, tak moc jako procvičovat neni co. Až teda na dýchání ale nic jiného ke cvičení neni ☹
To je zvláštní, že moje dcera do necelých 2 let říkala normálně pár slov a zvuku zvířat a obecně byla ve všem napřed (taky brzy chodila, od toho se to odvíjelo), s řečí tak průměr. Pak ve 2r očkování proti meningokoku a ve všem se zastavila a v něčem pak i zaostávala...dřív mě to nenapadlo, až nyní, když je syn v podobném věku, že se to stalo vlastně po očkování... Nechtěla pak opakovat, zkoušet jinak mluvit, měla svou řeč. Normálněji začala až v 3r3m. Teď to pořád není ono, plno hlásek vyvozuje špatně. Jina očkování ji asi nic neudělala, po tomhle jediném měla horečku... Přišlo mi to prostě podezřelé, i když pravdu kdo ví...
Každopádne, co jinak jemná motorika a oromotorika?
Urcite jde cvicit. Rozhybavat pusu, jazyk... ruzne takove kravinky jako foukat brckem ( do neceho co se hybe/lita) delat v tvariich boule jazykem a tisic dalsich veci... zkusila bych jinou logopedii jestli tato uplne nevyhovuje.
Na logopedii vždycky je co procvičovat i s úplně neverbálním dítětem, není pravda,že by nebylo. Pokud logopedka tvrdí, že není co cvičit, najít jinou logopedii. Musí to být klinický logoped, nejlíp se zkušenostmi s neverbálními dětmi nebo dětmi s autismem. Netvrdím, že má holčina autismus, to vůbec ne, ale dítě které nemluví a nerozumí, si vytváří takový svůj svět, který je pro něj bezpečný, kterému rozumí a navenek se může nekdy chovat jako dítě s PAS.
@sebinka123 to me zajima, co to bylo za očkpvání? Kdyz jsme nejmladsi na roce nechali dát první hexu, taky šla s vývojem zpátky, ale ke jí teprve rok a čtvrt, takze brzy na nejaké závěry. Každopádne zatim nechodí ani nenluví.
@bbn myslím, že princip byl popsán přesně..... jen většina skladeb je 10 .
Za mě ma větší význam u dětí s receptivni VD, protože pokud je problém opravdu exprese (tj dítě zvuk rozlisi, ale nevytvoří), tak s pohybem mluvidel nemá jak pomoct. ...ale z toho, co píšete (že nerozumí pokynu), mi přijde, že popisujete spíše tu receptivni složku. Tam je opravdu program zaměřen na to, aby se z "ua-ua" stalo "auto " nebo "bota "... dosahuje toho opravdu vlastně drazdenim zvuk zpracujicich nervů v mozku... vlastně na způsob klasického posilování... Takže pro posluchače to může být dost náročné.
S tou logo je blbost,že není to dělat, když nemluví. Naopak. Teď by měl co nejvíc procvičovat predverbalni komunikaci, procvičovat pusu, jazyk...jak jsem psala, u nás je to.zatim pár slabik a stejně má logo 2x týdně 30min. Hodně čtou v knížkách a říkají písničky/říkanky doprovázené gesty. Což je mega důležité
@cilkat diagnóza expresivní vd máme teď čerstvě od klinické logopedky, ještě nás čeká psycholožka, na foniatrii taky diagnóza vd. Mně osobně to tak přijde, že občas, ne vždy, nerozumí/nechápe, co jí říkám, klasicky “dej to na stůl” a dá to na zem. Jen příklad. Ze začátku jsme si mysleli, že má svoji hlavu a že to dělá “schválně”, že to chce dát jinam. Ale stále častěji mám pocit, podle toho, jak se na mě pak při tom dívá, že nedokáže rozklíčovat, co po ní chci. Přitom ale občas zase řekne nové slovo, podle mě foneticky náročné, kde je i R a řekne ho sama od sebe správně 🤷🏻♀️ Benaudiru nám právě pořád doporučuje sousedka, že jejímu synovi moc pomohla “slyšet”. Podle webu mi to přišlo takové až “šamanské” 😁 ale jestli je tato metoda už známá v Evropě a není to tahání peněz z kapsy, tak ji asi zkusíme. Já o této metodě zatím slyšela jen od té sousedky, foniatrička ani logopedka se nezmínily, že by to mohlo pomoct. Ale člověk pomalu vyzkouší všechno, jen aby tomu dítěti pomohl.
@daasqua S jemnou motorikou i oromotorikou myslím nemá problém....
@lachipie No logopedka nám ukázala, co máme dělat. Máme na ní mluvit jednodušše, cvičit nějaký obrázky formou popisování, co tam je a tak (což děláme každý den, děláme úkoly na jemnou motoriku, zrakové vnímání, sluchová cvičení, proště všechna možná cvičení a malá s nimi nemá anbolutně problém a sama chce cvičení dělat, aniž bych jí to nějak vnucovala) no a ještě máme právě foukat pusou. To děláme. Ale nic víc nám za těch cca 5 sezení neřekla dělat jiného. Jo ještě vytleskávat. Vytleskávání malá dělat vubec nechce, podle mě nechápe na co to je, takže vytleskávám jen já. A to je vše a vubec to zatm nepomohlo. Na logo jsme zvány 1x za 6 týdnů, nevím proč né častěji.
Jste na facebooku? Pokud ano, přidejte se do skupiny "Rodiče dětí s vývojovou disfazií" a zjistíte, že je nás kupa, kdo tohle řeší... A že bude líp 😉.
Velmi doporučuju krom zmíněných vyšetření zkusit najít ergoterapeuta, který se zabývá primárními reflexy. A poslechový program Benaudira, který je zaměřený na ladění toho, jak mozek vnímá zvuk. Protože jestli ve 3,5 neopakuje slova vůbec, dost pravděpodobně je ten problém mnohem hloub, než kolik dokáže poznat logoped. Je to buď v tom, že dítě sice úplně normálně slyší, ale mozek z toho zvuku nevytvoří slovo: prostě "Auto" a "bota" zní obojí "ua - ua" (když to trochu přeženu)... a kdo se pak má vyznat v tom, který ua-ua se dává na nohu a kterýmu ua-ua se musí dát přednost na silnici, že...