Ahoj maminky, mám dotaz. Mám holčičku, v dubnu jí budou dva roky, takže rok a tři čtvrtě. Povahově a charakterově je svá, jede prostě podle sebe (třeba do osmi měsíců se nedala dát na břicho, okamžitě byla na zádech, takže motorická retardace, atp.). Teď je čečetka, lítá, leze všude, všemu rozumí. Ale nemluví. Řekne auto, táta, máma (ne cíleně, neoslovuje), na zeptání ví a řekne mraky zvuků zvířat (ovce, pes, kočka, kráva, kohout, husa, slepice, slon, čáp, vrána...), umí spojit typu "jdeme koupat, co jdeme dělat? - Cáky cáky. (tátn tátn).
Teď k mému dotazu. Vím, že každé dítě je jiné, bla bla. Jde mi o dvě věci, co mě zaráží a chtěla bych, jestli někdo nemáte stejnou zkušenost a s odstupem nevíte, co a jak.
Dcera nežvatlá. Prostě je zticha a řekne až to, co má zato, že umí a je správně. Aspoň tak to vnímám. Jenže tím úplně odbourává to zkoušení a nesrozumitelné žvatlání, na kterém se děti mluvit učí, nebo ne?
Dcera neumí I/Y, prostě ho nevysloví, což mi přijde zvláštní.
Mám syna, kterému tento měsíc budou 3 roky, řekne pouze máma, táta a nee, to je vše. Taky umí zvuky zvířat a taky rozumí, co po něm chci. Takže vaše dcera, která je o dost mladší toho umí více. Syn nespojuje žádná slova. Netuším co s tím. Na FB je skupina "Ještě nemluví" vedou ji logopedky, jenže tam mi doporučili, ať chci po dětské doktorce žádanku na logopedii, že syn už má ve svém věku tvořit věty. Dětská doktorka mi žádnou nedala, řekla, že si neumí představit, jak by tam syn spolupracoval. Odříkala mi nějaký jazykolam, typu Pan kaplan v kapli plakal, s tím, že tohle by po něm logopedka chtěla, že pokud nemluví vůbec, nemá smysl tam chodit. Takže se s dovolením háčkuji, třeba někdo poradí...
Náš mlaďas neříkal zase T, takže táta byl je áa...do tří let měl snad 10 slov, ale pak to začalo a od té doby pusu snad nezavřel, od 4,5 jsme ale chodili na logopedii až do 7,5 (pak už se jen pilovalo r), jeho o 3 roky mladší sestříčka to rozjela hned od začátku tak zase vůbec nekomolila a R říkala hned ve dvou letech. Docela vtipná situace na lopedii, když jsem tam chodila s 5 letým, který se učil R a s nám tam byla dvouleťanda, která ho normálně vyslovovala...... Všichni mi říkají, že mám extrémně upovídané děti🙂, takže se může vše ještě otočit. Kolem toho třetího roku se to může zlomit.
@eloise02 to že by po něm chtěla logopedka jazykolamy je kravina. Naopak možná ze začátku po něm nebude chtít žádné mluvení, ale bude s ním dělat formou hry rozcvičky mluvidel, dechové cvičení, zkoumat jak moc rozumí atd. V té skupině na fb mají pravdu, jak se dítě po třetím roce během dvou tří měsíců nerozmluví je na řadě logopedie.
Hezký večer, já myslím, že je třeba ještě brzo, děti se často vyvíjejí "skokem" 🙂. Dcerka ve dvou letech pouze slabikovala (+ oslovení mami, tati a pár slovíček dvouslabičných) a taky vynechávala nějaká písmena (třeba z) a cca ve dvou a půl letech se to rozjelo a teď (4 roky) je k nezastavení a mluví pořád :D Kamarádka má syna, který pořádně nemluvil do 3 let (byl většinou zticha, a když mluvil, tak jen slabiky nebo zvuky zvířat). Pak se rozjel pomalu, ale ve svých 4 letech už naprosto v pohodě a dokonce vyslovuje i r, ř a vůbec má super výslovnost.
@eloise02 teda to je blbost, chodíme na logopedii s dcerou 5,5 roku a žádný jazykolam ještě za úkol nedostala tedy... určitě bych s nim šla, my otaleli a teď před školou rychle doháníme a vidím, ze do prázdnin vrstevníky nedozeneme...
Zakladatelce - myslím ze je to v pohodě, ze je ještě malá. Naše starší mluvila ve dvou letech pekne a pak sup, no a teď výslovnost špatná. Druhá dcera mluví v necelých 2 letech taky moc hezky, ale už vím, ze to ještě nic neznamená. Myslím, ze to platí i naopak, najednou se rozmluvi, jinak logopedka nás před 3 rokem vůbec nechtěla vzít.
Hezkou noc preji,nase rikala jen slova,ja si to po pravde presne nepamatuju cca 20-30slov.ve 2letech a 3mesich jsem ji dala do soukrome skolky o 12detech max,v realu jich tam je bezne tak 8.zacinala samo postupne az na 2dny v tydnu.rikala jsem si,ze ji deti rozmluvi,vekove tam byly od 2-3roky.a pomohlo to.ve 2.5 si rozsirila slovni zasobu a zacla spojovat a ve 3letech byla dr.spokojena.ted ma 3 a 3mesice a nezavre klapacku cely den😁pilujem vyslovnost,rikanek a pisnicek zna mraky a jen zacnu uz vali sama...tak zkuste treba kolektiv detsky.doma se spoleha,ze se domluvi,ale kolektiv ji rozmluvi a donuti se domluvit.u nas to pomohlo,ted je ve skolce 3-4dny v tydnu a jeden babi,ta ji spatne slysi,tak se musi snazit vyslovovat,aby se domluvily🙂
V zari jde jak sama rika do velke skolky a uz se tesi.ve skolce ma 3 vrstevniky,tak jsem rada,ze neni sama mezi dvouletakama a porad ji skolka neco dava a uci pomahat tem mladsim.
zname kluk nemluvil do 4 let, rikal jen DA jakoze rusky ano coz vubec nevime kde sebral😀 no a pak se zniceho nic rozmluvil, asi se nekde v hlavicce neco seplo a najednou to slo🙂 preji at u vas ,,sepne,, co nejdrive🙂
@eloise02 Na logopedii chodi i deti s mentalnim postizenim, takze to co vam rekla dr. u zdraveho ditete, o spolupraci a jazykolamech je kravina. Muj syn ma tezkou mentalni retardaci, logopedii ma ve skole - procvicuje tam pusu - krouceni, praci s jazykem, zvuky. . . Upozornuji ze jeho slovnik je mama, ahoj, ne, mnau, haf . A pak nejaka jak ja rikam starocistona. . .Proste jazyk kteremu nikdo nerozumi. Mluveni se zaklada i na spravnem postaveni mluvidel (kousani, postaveni jazyka) a na to neni treba
*jazykolamu.
Budte v klidu. Mam dva kluky. Starsimu je 3,5r a mladsimu 2. Starsi je introvert a neskutecny palicak. Ale fakt neskutecny. Co on sam neuzna za vhodme ze bude delat, tak proste delat nebude. Vlivem uzavrene introvertni povahy se dost stydi a odmita zkouset nove veci - napr. kdyz jdeme do bazenu, deti tam jezdej na skluzavce a on se na ne pul hodiny diva nez se odvazi to sam zkusit. Ve dvou letech nemluvil skoro vubec (max. mama, tata, baba, teta). Okoli neustale prudilo a ptalo se kdyz uz bude mluvi a jestli uz mluvi.... fakt na palici. Ve trech letech je byli u logopedky ktera konstatovala ze je "normalni", jen proste nechce a s tim nic neudela. V tech trech letech mel slovni zasobu cca 50 slov, vetsinu jsem mu ale rozumela jen ja. Nikdy nespojoval, naroz aby tvoril vety. V tech trech nastoupil do skolky. Byli tam z nej hotovi, ze se s nim nedomluvej a kdyz uz neco odpovedel tak mu nerozumeli. Behem ctvrt roku udelal obrovsky pokrok, zacal tvorit jednoduche vety, spojovat, ucit se nova slova. I tak ale spoustu slov rika po svem a komoli je a nechce byt opravovan... Holt je to palicak 🙂. Mladsi je oproti tomu povahove naprosty opak, mluvit chce a papouskuje vsechno co kde slysli. Ve svych dvou letech mluvi skoro stejne jako ten starsi...
Nemůžu napsat vlastni zkusenost, ale mohu napsat zkusenost z rodiny. Prvni - bratranek, nemluvil do svych 4,5 let. Ani zvuky zviratek, nic. Jen stale vykrikoval na vse a a a a a. Teta s nim musela oblitavat foniatrii, usni, logopedii. Nikde nic nezjistili a ani se to s nim nikam dal nehnulo. A svete div se, v 5 letech, ze dne na den, zacal sam pekne mluvit. Druhý pripad, je trosku smutnější. Neteř. Ta povídala jen mami, tati, teta, babi. K tomu nejaka zviratka, a misto slov používala zvuky. Pití bylo napriklad zasyceni, apod. V hlavr ji to ale krásne myslelo. Dokazala ukazat a nebo rukama vysvetlit, co chce tak, aby to pochopil kazdy. Mudr. to.zacal resit tehda ve dvou letech. Logopedii a neurologii. Zde se ukazala vada. Nevim, konkretne jaka. Nicméně dnes ji je 8, a stale (krom par slov), ma svou řeč. Logopedie ji hodne pomohla. Naučili ji zadne jazykolamy, ale prvne jen - ou, au. Z toho potom zvladla slova jako houpat, koupat, atp. Delali spolu zvuky zviratek, a hodne dalsiho. A sel poznat pokrok. Ale ta rec nikdy nebude takova, jako ta nase. Takze za me pro sichr, bych radeji nekam sla. Nemusi to byt nic, ale radeji jit 100x zbytecne, nez jednou a pozde.
Syn bude mít tři roky. Ta poslední týdny se naučil asi 4 nová slova, ale jeho slovni zásoba včetně zvuku zvířat je kolem 50? Možná i méně. Nezvala to nedělá nikdy. Ale mluví pořád ty slova co zná a to říká také cíleně. I spojuje věty. Nevim od kolika. Mluva se řeší na tříleté dobře doby mají děti čas. Vše opakovat 2x a snažit se mluvit a ptát tak aby neměla možnost říct ano x ne ale podporovat slovní zásobu. Třeba Vyspala se dobře - ani - takže špatně. Spravne- Jak ses dnes vyspala. Ty chceš sušenku? - špatně. Co by sis dala? . Ještě se snažím dělat že mu nerozumím,. I když vím co chce ( nějak to vím vždy) vůbec ti nerozumím co chceš? Ukáže jo aha ty chceš ... A řekneš to. Jinak syn říká babu babička a je to asi týden co se naučil babii. Slyšela jsem že je spousta dětí co chodí na logopedii už od 2 let. Také se dělají logopedické kroužky. Podívejte se zda není ve vašem okolím.
Vzdyt ji budou teprve dva.dejte ji cas.spousta deti nemluvi ani ve trech.nebo se poradte primo s logopedkou.ta vam vse vysvetli a uklidni vas😉 vsechny vime, ze kazde dite je jine a pritom mame vsechny nutkani srovnavat a dohanet ostatni
Nas starsi ve dvou letech nemluvil vubec, ani mama, nic. Umel zvuky zvirat a dopravnich prostredku, jinak se dorozumival ukazovanim a univerzalnim “eee”. Takove to typicke detske zvatlani u nej taky neznam. Ve 2,5 letech mel 5 slov. Nastoupil do skolky, tam s tim nemeli problem, ze nemluvi. Az pred tretimi narozeninami se znicehonic rozmluvil. Najednou jsem od nej slysela kazdy den plno novych slov, zacal je spojovat.
Ahoj, uklidním tě. Synovi jsou 2r+3m a nemluví. Říká Táta, ne, HAHA, HEHE . Opakovat nechce, u knížky aby jsme si prohlíželi a říkali slova vydrží 2 minuty - je hyperaktivní. Dětská nás už poslala na Neurologii tam nám řekli, že je šikovný co se týče pohybu a jemné motoriky. Teď nás v květnu čeká pro jistotu Foniatrie pak logopedie a dětská psychologie. Já osobně si tedy myslím, že je jen línej a že k tomu musí sám dospět. Neteř třeba začala mluvit až ve 4 !!! Takže máme čas.
@barumat Doma to nemám, ale já bych to ve dvou letech zatím nechala být, řešila bych to případně až za rok. Z rodiny mám pouze zkušenost se sestrou, která patlala tak strašně, že ve třech letech skončila na logopedii, ale ta teda nevyslovila skoro nic, ani to I. Logopedka tehdy prohlásila že za 30 let takové dítě ještě neviděla. Ukázalo se tehdy že má přirostlý jazyk a chodila tam pak docela dlouho a mluví uplně normálně, dokoce pak ve škole vyhrála recitační soutěž 🙂. Ale tohle fakt není váš případ.
Asi budu opakovat, co už tu bylo napsáno: naše starší dcera cca do 2,5 let taky téměř nemluvila, používala pár slov. Začaly jsem chodit na logop., logopedka nás ujistila, že je důležité, že komunikuje, reaguje na nás, a že máme počkat do 3 let a uvidíme, jak se rozmluví. A taky že jo. Kolem třetího roku začala dcera najednou krásně mluvit, dlouhé věty, každý den nová slova, a hned správně vyslovovala s vyjímkou r a ř (ta neumí doteď). A mluví až moc 😉 Takže do tří let buďte v klidu 🙂 Důležitý je, že s vámi holčička komunikuje, reaguje, odpovídá...
Díky za reakce. Já jsem více méně v klidu, jen to i mě trošku zaráží, že děti některé hlásky neříkají (r, ř, s, k, l...) je logický, ale u samohlásky mě to prostě překvapuje. Jinak vím, že je to jen o hlavě a přístupu, s výslovností pochybuju, že bude problém. Když už se odhodlá něco říct, říká to úplně krásně, až skoro úzkostlivě. I skoro přehání. Aauu-to. Taaa-ta. Maaa-ma. Halllooo. Kolllo. A tak podobně. Má střední vadu sluchu, tu ale korigujeme sluchadly a s nimi zjevně slyší perfektně (slyší za oknem projet auto, když o patro níž štěkne pes na manžela, hned vydechne, že "táta". Venku začala podle vran krákat, r dělá sama od sebe ráčkováním. To snad samo odezní. Jen mě prostě zaráží to i a to sveřepý mlčení, když to neumí říct perfektně. Snad nebude moc velký puntičkář 😁
@eloise02 nenechte se odradit. Žádanku si vydupejte.Náš malej má 2 a půl a řekne taky máma táta baba dede nenene a tím končí. Nejdřív nás pediatr poslal na audiologii jestli to že nechce opakovat není tím že špatně slyší a teď v pondělí jsem domluvená že budu volat logopedce že se na něj koukne. Chce teda ještě před tím nejlíp psychotesty protože náš malej má podezření na autismus ale vzhledem k tomu že k psychologovi jsme objednaní až na konec března prej nás možná vezme dřív a řekne co a jak trénovat. Někde jsem tady četla že si hrajou s dětma na čertíky a když jsme s tím začli a malej to začal opakovat je fakt že se víc "rozmluvil" takže ono to není jenom o jazykolamech ale je to i o technice mluvení, jemný motorice atd..takže jestli si myslíte že by vám logoped pomohl určitě to nenechejte plavat.
Nějak se mi to kouslo a nešlo psát dál. Prostě neumí I, tak ho neřekne a vše, co se ho týká, nebo ho obsahuje, ignoruje. Takže koník (íhahá) jen pohazuje hlavu, oslík dělá E-A, kohout krchchch, říká jen máma a táta, mami a tati ani náhodou. Měli jste to někdo doma? Kolem mě děti vždycky žvatlaly, patlaly a časem prostě vypilovaly...