Dobrý večer všem,chci se zeptat,kdy a jak jste řešili,že dítě moc nemluví..Dceři bude 21 měsíců a zatím řekne máma,táta,baba,Chro chro ( miluje Prasátko Peppa),mňau,mňam a možná ještě něco málo,ale rozhodně tam není snaha po nás napodobovat či opakovat.Mluvime na ni,čteme ji...všemu ale rozumí,co ji řekněme,ukáže na obrazcich vše,na co se zeptame,na sobě ukáže části těla,když se jí zeptame...já fakt nevim...je to naše první dítě,tak Vám možná přijdu,že silim zbytecne,ale....předpokládám,že uzdičky v puse spíše dělají problém ve výslovnosti než v samotné mluvě...moc děkuju za Vaše zkusenosti
Upřímně bych to zatím neřešila ale pokud se nerozmluví okolo toho 3 roku, začala bych to řešit... Syn do 3.let řekl jen ham, čaj a sýr 🙈 víc ani prd, kolem 3.roku teda začínal opakovat po nas, ale nebylo mu moc rozumět... Všichni říkali ať ještě počkám, že se rozmluví a bude to ok.. No, kdybych věděla, co přijde, řeším logopedii už okolo toho 3.roku. Syn sice od rána nezavře pusu, ale nikdo mu nerozumí a to mu je už 5 a půl 🤦 teď bude přestupovat do logo školky, a sám si prostě uvědomuje, že mu nikdo nerozumí a s cizíma mluvit nechce a my když mu nerozumíme, tak začíná dělat scény 🤦 upřímně lituju, že jsem dala na rady ostatních a neřešila jsem to dřív. Denně si to vyčítám a dávám si za vinu, že to tak je kvůli mě. 😪
Nemá ani 2 roky, počkala bych, minimálně do těch 2,5 let, pak bych se zkusila objednat na logopedii, bývají dlouhé čekací doby, aby vás okolo třetího roku vzali.
Syn do dvou let nemluvil prakticky vůbec (máma, táta, ham, brmbrm apod., zvuky zvířat), teď má 2 roky a 7 měsíců a mluví ve větách, správně skloňuje, když zrovna nemluví, tak zpívá, opravdu pusu nezavře.
My chodíme už od dvou let, vydupala jsem si komplexní vyšetření, aby mi řekli, zda je objektivní problém či mám čekat do těch cca 3. Ještěže tak, dcera má oslabené orofaciální svalstvo kvůli tomu, že do roka nesnědla vůbec nic, jen se kojila. Utekl jí půlrok posilování úst, jazyka, svalů, testování různé konzistence, teploty, všeho, co má vliv na mluvu. Když se mě logopedka zeptala, jak to máme s jídlem, čuměla jsem jak zjara, na co se ptá. Resumé je teď takové, že je dcera pozadu, budeme se s tím potýkat patrně ještě ve škole, ale máme velkou výhodu, že začínáme brzo a doženeme to rychleji, než kdybych čekala ještě další rok až dva, jak mi každý radil.
V tvém případě bych se zaměřila na tři věci - první je autistický dotazník, co se dělá v 18 měsících na prohlídce. Pokud byl v pořádku, bod pro vás. Druhou je porozumění. Pokud vám dobře rozumí a ví, co se po ní chce, další bod pro vás. Třetí je to jídlo, máte nějaký extrém ve stravování? Kdy začala jíst? Pokud tak nějak normálně, bod pro vás, zůstala bych v klidu, počkala bych klidně do těch tří let a pak to řešila s pediatrem, zda řešit logo. Pokud je něco z těch bodů nejisté, zvážila bych aspoň konzultaci u logopeda, zda plašit nebo vyčkat.
@evunkas naší malé budou dva roky a má svojí hatlapatlamatilku. Prostě se chytne jednoho slova a říká to i měsíc v kuse.
Opravdu jsem ted dva měsíce poslouchala na vše krákání - z pohádky sedmeru krkavců.
A to s ní zpíváme, čteme pohádky, říkanky.
Ale zase vím, že rozumí.
Když jí něco řeknu, povídáme si, tak to přinese, udělá.
Reknu jdeme ven, tak si jde pro botičky..
Zeptám se zda semnou umyje nádobí, tak jde a už letí pro židli do kuchyně a tahá ji ke dřezu.
Nedávno mě bolela hlava, tak mi donesla utěrku😂 - viděla minule, ze si dávám obklad.
I když ukáží na knížku a pohádku, tak ví, ze jdeme číst.
Jen to mluvení má zkrátka svoje.
@evunkas Tak to bych vyčkala, asi není důvod si myslet, že by měla nějaký problém. Mně holka odmítala tvrdošíjně jídlo od 5. měsíce, snědla všehovšudy do roka 3 lžičky. Byl to vytrvalý boj a až po roce se začala rozjídat jak půlroční. Jí málo i dnes, kdy jí je dva a půl, ale že jakžtakž jí, jsem mohla říct až tak ve 20 měsících. Vůbec jsem netušila, jak moc velký vliv to zavádění příkrmů má na řeč.
Klíčové je to, zda vám rozumí. Pokud pokyny chápe a ví,co se po ní chce, rozumí, neplašila bych, ona se velmi pravděpodobně rozmluví, ty dětičky jsou fakt různé. Proto se taky nechodí na prohlídky teď už tak často, ale až ve 3 letech, protože mezi 18. měsícem a 3. narozeninami je ten vývoj neuvěřitelně turbulentní a rozdíly mezi dětmi obrovské.
@malenka3 jenže to je právě dost chyba, že se nechodí 1,5 roku ☹ dalo by se spoustu dětí podchytit včas. Takhle přijdou ve třech, pediatr a okolí dítěte řeknou - počkejte na školku, ta ho rozmluví, dítěti je 3,5, pořád nemluví, tak tedy k logopedovi, nějaká čekačka, dítěti se blíží čtvrtý rok, stále nemluví ☹ pak přijdou k logopedovi, který ale není kouzelník, ani nemá žádnou pilulku, po které by dítě začalo mluvit, je to dlouhodobý proces, mezitím je dítě 2x nemocné, jednou přeobjednává logoped a dítěti je pět a je to stále nic moc, škola se blíží ☹ Pokud maminka má pocit, že je něco špatně, osobně bych doporučovala si zaplatit jednu konuzultaci u klinického logopeda - ještě bych se tedy poptala v okolí, klidně i vzdálenějším, který logoped "zvládá" děti pod tři roky, ač by to měli zvládat všichni, není realita tak růžová. Pokud klinický logoped řekne, ať dá děťátku ještě čas a třeba dá nějaké rady a přijde po třetím roce, tak může být maminka uklidněná. Pokud tam klin. logoped uvidí nějaký problém, je čas s tím pracovat.
Teď to neber jako návod, ale náš nejmladší začal mluvit ve čtyřech letech. Občas někdo napsal do zprávy, že nemluví, nicméně nikdo nás nikam neposílal. Teď po roce a čtyřech měsících neumí akorát ř. Rozuměl perfektně už před rokem věku, jídlo žvýkal normálně, auti test v roce a půl neg. Expresivní složka řeči úplně mimo, potom tedy začal rovnou v krátkých větách, asi se držel oblíbeného "no comment". Důležité je, jak to vnímáš ty, znáš dítě nejlépe.
@martiina_k souhlasím, přesně proto jsem na to tlačila já. Ale potíž je s tím, že klinických logopedů je málo, doktoři to nechtějí psát, protože na ně dupou pojišťovny. Já jsem musela udělat takovou okliku, abych se k žádance dostala. Psala jsem paní základní ukazatele, na základě kterých mi bez komplexního vyšetření sama logopedka řekla, zda na doktorku tlačit či nikoli. Samozřejmě že paní může mít s holčičkou jiný problém, ale v daném případě jediné, co logopedka ještě dokáže udělat, je prohmatat hlavičku a posoudit posílení orofaciálního svalstva. V tak nízkém věku s dítětem ani nic moc nemůže dělat. Ale jinak s tebou v zásadě souhlasím, přesně jak píšeš, když to začnou děti řešit až po 3. roce a ve finále mnohem později, táhne se to často až daleko do školy a to je škoda.
@malenka3 tak náš kluk jako malý jedl vše, rozuměl co po něm chceme, chápal skoro vše, co jsme mu vysvětlovali a stejně má v 5 a půl letech svoji řeč 🤷 celkově je to bystrý kluk, jen prostě to mluvení mu nejde.... Kdybych se mohla vrátit v čase, rozhodně bych to začala řešit už před 3.rokem, kdy se mi prostě zdálo, že ta řeč není ok 🤷 hrozně to komplikuje život jemu i nám a všem okolo 🤔 ve školce se nerozmluvil, spíš se stáhl víc do sebe, protože i když se snažil, učitelky ani děti mu nerozuměly, co říká...
Tohle je prostě něco, co člověk sám pořádně neodhadne... Dítě se může z ničeho nic krásně rozmluvit, ale taky nemusí 🤷
@evunkas My jsme byli se synem na logopedii poprvé ve 3 letech a 3 měsících, dg. vývojová dysfázie, rozumí, reaguje, ale slov používá cca 30 (takže prý úroveň 1,5 letého), jsem ráda, že jsme tam šli a že tam teď budeme docházet, ale ona se ta řeč nedá z dítěte vytlačit, naším úkolem je mluvit na něj jasně a zřetelně, v krátkých větách nebo slovních spojeních, i když rozumí dlouhé větě, musí se chytit něčeho jednoduchého, co pak může zopakovat. Používat stále stejná slova pro označení jedné věci. Nenutit k opakování.
Synovi jsou 4 a nemluví. Respektive,má svoji řeč a používá svoji znakovou. Všemu naprosto rozumi, zná vše co by znát ve svém věku měl. I starší děti mluvili později a prej i manžel začal zvatlat až ve třech. Takže genetika bohužel hraje dost roli. Pro sychr máme za sebou zdravotní kolečko, a diagnóza jasná....prostě má opožděný vývoj řeči. On je malý problém v tom,že doma mu každý rozumí a on nemá potřebu se jinak vyjadřovat. A takovou perličku z foniatrie....doktorka mu ukazovala 4 obrázky....vlak,letadlo,auto a autobus. Ptala se kde je....vše ukázal bez problemu, pak se ho ptá ,kde je řidič? Ukázal na auto,ptá se znovu,kde je řidič? Ukázal na autobus. Ona řekla,hm nerozumí složitějším otázkám. Já na ni válím oči, a říkám....ale.on vám odpověděl zprávne! Řidič je přeci v autě a v autobusu,ve vlaku je strojvedoucí a v letadle pilot. 🤣 Ona že chtěla ukázat kde sedí řidič,na jaké straně. Tak na ni čumím jak puk ptám se jí, jestli otázka "kde je řidič"? je pro odpověď kterou chce slyšet v pořádku. No radej mlčela.
@klpoiu našeho syna považovali zdravotníci, mezi kterými se pohybuje často, v podstatě za němého s tím, že místo dinosaurus říká uá a místo kráva bú, apod. Pak mu jednou po příjmu (byly mu asi tři roky) sestra zalepovala napíchnutou kanylu a říkala mu, podívej, taková hezká náplast, jsou na ní medvídci! A syn: jsou ale plastoví... a ticho. Sestra oči navrch hlavy a na kolegyni: on řekl, že jsou plastoví, slyšela jsi to? Po zbytek hospitalizace už neřekl ani slovo. 😄😄
@tahejhula ano, neposlechla jsem svůj instinkt a dala na ostatní, že se ještě rozmluví... Jako jo, rozmluvil se, ale po svém 🤷
@malenka3 hele upřímně já ani nevím. Za tu dobu, co odcházíme na logopedii, se na nás vystřídalo asi 6 logopedek... Žádná mi pořádně nic neřekla, jen že prostě musí procvičovat jemnou motoriku a jazyk (už cca 2 roky 🤦) on prostě zaměnuje písmenka... Táta = pápa, autobus = aukobus, ale = vaje, potom = kokom atd.... Po prázdninách jde do logo školky, tak snad tam taky trochu pomůžou 🤷
@evunkas Osobní zkušenost nemám..ten náš začal mluvit naopak hodně brzy (v 19 měsících už jel v jednoduchých větách) a teď (2,5 roku) už rozjíždí doslova dialogy (což je někdy naopak na palici, když se mnou diskutuje o tom, že se mu něco nechce 🤦🏼♀️😁), nicméně mě to ale přimělo si všímat druhých dětí, protože my máme naopak zase problém v tom, že si syn příliš nerozumí s vrstevníky, protože na ně normálně mluví a nedostává se mu řádných odpovědí..buďto mu moc neodpovídají, nebo stroze a syn se ptá, proč nemluví nebo jim nerozumí. Byla bych tedy asi klidná, nemá ještě ani dva roky a když se tak dívám kolem, tak mi to přijde normální, že v tomto věku ještě moc nemluví 😉
Nicméně zároveň souhlasím s tím, že je třeba věřit svým instinktům a pokud máš pocit, že něco není v pořádku, tak bych to klidně nechala proklepnout u nějakého odborníka. Minimálně se ukáže, že je vše v pořádku a budeš moct být klidná, nebo se ukáže, že něco vázne a budete to moct začít řešit včas.
@malenka3 proč by s dvouletým dítětem klinická logopedka nemohla pracovat? Vše je formou hry, to dítě ani nezjistí, že se něco učí.
Jinak jak tu někdo výše psal - řeč se nedá "donutit ani z dítěte vytlačit", ale je třeba stimulovat všechny jazykové roviny, rozvíjet oblasti, ve kterých je dítě slabší. Až vše dozraje, řeč "přijde", ale bez té stimulace přijde o dost později, nebo v dost nesrozumitelné formě.
Se starším synem jsem to dost řešila, do 2,5 let moc nemluvil,.pár slov,.pak začal mluvit rovnou ve větách. Řešila jsem s logopedem (známá), řekla, že do 3 let se to neřeší, jen hodně číst, mluvit, zpívat, což jsme dělali od malička. Teď mu bylo 5, dle logo má bohatou slovní zásobu ve srovnání s vrstevníky, ale výslovnost je desná. Chci ho přendat do logo školky.
Ve srovnání třeba mladší dcerka začala mluvit v holých větách v 18 měsících. Narozdíl od syna mam hodně ohebný jazýček a celkově uvolněnou pusu, asi jak pořád něco strkala do pusy, syn právě moc ne.
@martiina_k může, ale ve dvou letech má omezené možnosti a rozhodně není ještě prostor třeba pro pilování hlásek. Záleží, co za problém je. My od těch dvou let chodíme, takže mi to psát nemusíš, vím od naší logopedky, jaké máme možnosti teď, co můžeme dělat a děláme a kam se posuneme, až dcera bude lépe spolupracovat.
21 měsíců je brzo.. Ale pokud nebude postupné zlepšení, klidně okolo 2,5 let si už vyžádat logopedické vyšetření. Určitě lépe dříve, než později.. Pak jsou rodiče dětí 4-5 let a teprve si všimnou (někdy ani nevšimnou), že dítě nemluví, nebo velmi špatně.. A to už mohli 2 roky pilně trénovat..
@martiina_k díky za názor a tipy.My jdeme těsně před druhým rokem na očkování proti meningokovi a ještě na zkontrolování fontanely,což je cca po prázdninách a pokud se to o prázdninách nezlepší,začnu to nějak řešit,minimálně budu tlačit na doktorku...ale je pravdou,že se to dle mého v poslední době trochu zlepšuje...chci nechat ještě zkontrolovat ty uzdičky,zubařka minule říkala,že tu horní má prirostlejsi a když byla Majda malá tak jsme s ní byli na ORL ( laktační poradkyně chtěla stříhat uzdičku) a tam říkali tenkrát,že je trošku prirostlejsi,ale máme přijít později a uvidíme....
Vam budu držet palce,ať se to brzy zlepší...je pravdou,že jsem měla jako malá taky problémy s logopedii,mluvila jsem,ale sídla jsem...dodnes není moje r a ř úplně krásné...
@evunkas nas malej ve 2 letech znal taky par slov, byla jsem z toho opravdu nervozni, vsude jsem cetla jak uz maji deti mluvit. Rozumel dobre, ukazoval, ale mluva nic. Asi 2 mesice po 2.narozkach velka zmena a den co den novy slovo. Do vet sklada az ted po 2,5 roce, ale moc hezky vyslovuje a ma opravdu bohatou slovni zasobu na svuj vek.
@izzylka u syna to bylo podobne.... blby je ze proste u chytreho a sikovneho ditete, ktere proste mluvit nechce, se to ovř dost spatne urcuje. Syn si vystacil s par jednoduchymi slovy, do zadnych slozitejsich se vubec nepoustel a celkove byl v mluveni hodne usporny. U nas to byl presne ten scenar, 've skolce se rozmluvi" No ono jo, pohnul se dopredu behem toho prvniho pulroku docela skokove, zacal spojovat slova az do vet o 3 slovech, ale ta hatmatilka byla desna. A za pul roku uz zase stagnace... logopedie obj ve 4 letech zacatek ve 4.5. Diagnoza OVR a oslabene svalstvo jazyka, které do opt.stavu naposiluje mozna nekdy v dospelosti....
Kazde dite je jine. Syn se rozmluvil s nastupem do skolky, ve 3 letech. Dcera o dost rychleji, kratce po druhem roce. Nerovnavej sve dite a nech to na nem.