Máme doma nadané dítě?

29. bře 2023

Krásný večer všem...chci se poradit a vědět, zda to, co dělá náš syn je nadprůměr nebo se tak chovají i jiné 2,5 leté děti. Nemám srovnání, tak nevím, co je normální...a prosím, neberte to, že se chci vychloubat. Jen chci zjistit, jak se synem pracovat, pokud by se jevil chytrý než většina dětí v jeho věku. Chodil nezačal moc brzo, až kolem 14 měsíců. Mluvit začal okolo 18 měsíců. Nyní měl dva a půl roku a mluví v souvětích, je mu krásně rozumět. Zajímá se o zvířata, takže vyjmenuje spoustu zvířat, dokonce jsem se kvůli němu musela naučit některá zvířata já (třeba ví, co je perutýn, kasuár, čtverzubec apod). Zná kontinenty a dokáže zařadit, že lev žije v Africe atd. Ví, co jaké zvíře jí...kolem dvou let se začal zajímat o písmenka a čísla, tak už umí celou abecedu a čísla do 10, barvy taky. Před měsícem začal vyžadovat, jak se to nebo ono řekne anglicky, takže zvířata, barvy a čísla zná už i v angličtině. Odmala s ním hodně čtu, hodně se mu celá rodina věnujeme, mluvíme s ním, když kouká na TV, tak většinou nějaké naučné videa pro děti (tam toho hodně pochytil). Nic do něj necpu, přijde sám s otázkou a já mu řeknu, co a jak a on to po pár dnech umí...chápe pojmy "včera, dnes, minulý týden" a pamatuje si věci a výlety, na kterých jsme byli před rokem, vyjmenuje i místo, kde jsme byli, od rána do večera jen mluvil, ví, co je stetoskop, periskop, čárový kód, zajímá se o složitá slova..a teď přijde to ALE: bez plen je od dvou let, což mi přijde tak asi normální věk, neumí ale sám jíst (ani se o to moc nezajímá), nechce se sám oblékat (ani o to nemá opět zájem) a neumí třeba jezdit na odrážedle (prostě mu to nejde a není moc fyzicky zdatný), na hřišti nechce na skluzavku ani na houpačku nebo kolotoč (on radši studuje, co je z jakého materiálu a kde jsou písmena nebo čísla). Tak nevím, máte někdo takové dítě? 😃

marimanta
29. bře 2023

Mám nadprůměrné dítě, už vcelku velké.... a ta mimořádnost je vykoupená oslabením v jiných oblastech. Někdy je to vážně náročný.
Váš chlapeček se jeví šikovný, tohle asi běžné 2apůlleté děti nezvládají. A jak s ním pracovat... normálně 🙂 Podporovat, ale zbytečně netlačit na pilu 🙂

autor
29. bře 2023

@marimanta Mám právě strach, ať ho "neodvařím"...můžu se zeptat, jestli jste dítě dávala do speciální školy nebo školky? A jak to říct...je nadaný až doteď nebo ho vzdělávací systém trochu zprůměrnil? (To zní hrozně, ale snad víte, jak to myslím). A také měl nějaké slabé stránky? Moc mě to zajímá, chci syna opravdu maximálně rozvíjet.

marimanta
29. bře 2023

Rozumím, je v běžné ZŠ, teď v páté a hlásí se na gymnázium. Bydlíme v prdelákově a s pěti dětma není možné ho vozit třeba 40 km do speciální školy. Ono je to zajímavé, on na první pohled nějak mimořádně nepůsobí. Možná je to tím, že i starší dcera je nad průměrem, tak jsem to vždy brala jako normu. Když mi poprvé někdo erudovaný řekl, že má vysoce nadprůměrné rozumové schopnosti, byla jsem vlastně překvapená. Pořád jsem měla tak nějak za to, že je to jen dítě, se kterým se doma normálně bavíme, tak má rozhled.
Jinak ano, škola, hlavně ta naše, není na takové děti připravená. Ale ve třídě vyniká, to jo.
Od mala byl motoricky nešikovný, takže třeba i škaredě píše. A hlavně problém u nás je v emocích, je citlivý, přehnaně reaguje... někdy fakt peklo.
Hledejte na internetu, v knížkách, tam je spousty tipů 🙂

jancazao
29. bře 2023

Mám syna, je na tom úplně stejně jako syn @marimanta Manuálně nezručný, emočně o 2-3 roky pozadu a intelektuálně o 3 roky dopředu.
Za měsíc jde na přijímačky na gymnázium od 6 třídy.

barulina
29. bře 2023

Určitě je šikovný a to velmi, jen ale někde to slyšet musel. Můj syn je velmi pohybové nadaný, stal v půl roce, plynule mluví snad od roku a půl, angličtinu na mě taky zkouší, počítá, zná barvy. Jistě vím, že zná i věci, které já s ním ještě neresila. Jenže můj syn ji sám, oblikanse, jeho WC neřeším, asi bych být tebou počkala do nástupu do školky a tam uvidíš. Přeju hodně úspěchů ☺️

moudivlacek
29. bře 2023

znám těž, syn se sám naučil číst, prostě občas se zeptal co je to za písmenko, žádné slabikování a rovnou četl ve větách ve 3 letech, ve 2 počítal, před zahájením školky psal tiskace a psace, strašně ho to zajímalo, žádné rodičovské ambice v tom nebyly, prostě strašně moc to chtěl všechno umět, ALE pleny na noc do 5 let, sociální oblast též pokulhávala. Za sebe pokud synka něco zajímá, podpořila bych ho, ale sama bych ho "netahala" dopředu, prostě co si řekne.

sylvka
29. bře 2023

Jak píšou holky,děti nadprůměrné inteligentní ( což si myslím,že tvůj chlapec je),mají většinou nedostatek v jiné sféře.u vás je to zjevně motorika .měla jsem ve školce chlapce,strašně inteligentní,ani s dětmi si nehrál ,byl prostě jinde.ald neuměl ani chytit mič 😌pak jsou často také sociálně nezralí....uplakaní ,fixování na maminku.... Být tebou,poradím se někde ( kde to nevím,mám tři děti a na inteligentní nevypadá ani jeden 😁😁😁😁) menza,změřit IQ????

autor
29. bře 2023

@marimanta Mně právě syn taky nepřišel extrém, ale teď jsem viděla v dětském centru podobně staré děti, kteří říkali, že pes dělá haf a maminky se radovaly, tak jsem o tom začala přemýšlet...díky moc a držím palce s pěti dětmi ♥️

autor
29. bře 2023

@jancazao Držím palce, u nás jen manuálně a fyzicky trochu nezručný, ale emočně je na tom hodně dobře, řekla bych..zatím vůbec nepozoruju období vzdoru nebo nějakých citových výlevů...na mě závislý není ani omylem a je velmi, velmi společenský. Zdraví, rozesmívá a povídá si s lidmi venku, které potkáme 😵‍💫

autor
29. bře 2023

@barulina Jasně, že to slyší...koupíme knížku, tam jsou samolepky zvířátek a on se vyptává na jednotlivé druhy - tak se nám doma objevila ta exotická zvířátka..a pak už to chtěl jen opakovat 😃 od narození mu zpívám, čtu, říkám básničky, pohádky, povídáme si celé dny, tak asi sklízíme ovoce 😃

ondul
29. bře 2023

Syn toho taky umel na dvou a pul dost (nadsenec na houby!), vyborne mluvil urcite neumel tolik jako tvuj, ale asi mirne nadprumerne. Fyzicky a socialne je na tom take dobre, ale vubec ho zase nedokazu primet k nejakemu kresleni, vyrabeni, tvurci cinnosti. A to ani ted ve trech a kus letech. Jedine tak nuzky, ale aby vzal do ruky voakovku a zkusil aspon, to vuuubec nechce.

autor
29. bře 2023

@ondul Jo! To jsem zapomněla....tužka, kreslení apod, to přechází, nezájem, nechápe omalovánky...Jediné, co ho baví jsou samolepky, plastelína a teď razítka. On třeba i skládá vlastní básničky...naší dceři roste první zub a on mi řekne: "zub, zub, bude tu cobydup" 😆 Nadšenec na houby, to je milé, to musíš mít taky přehled, co?

barulina
29. bře 2023

Jako jsou děti vnímavější a děti méně vnímavé. Určitě bych počkala do té školky ☺️

marianarem
29. bře 2023

Ja mam podobneho 3rocneho, hovoril vo vetach uz v 15m, v 18m uz aj minuly a buduci cas, podmienky, farby. Ako 2.5rocny uz vedel precitat jednoduche slovicka. Rozpravky ho nebavia, skor naucne videa - vyroba ocele, destilacia ropy, sustruzenie 🙂 Zaujimaju ho aj jazyky, ale vsetky, takze ho bavi pozerat aj kurzy mongolciny, uzbectiny a kecuanciny 🙂 Pocita do 100 a celkovo je naozaj velmi inteligentny. Tiez presne aj tie basnicky sklada. Ale pohybovo je na tom rovnako ako tvoj, odrazadlo nevie doteraz. Manualne je ale celkom zrucny, rad rozobera a srobuje, tak to ho vytrenovalo. Naje sa sam (ale bez nejakeho bordelu to nie je). Obliekanie mu ide pomalsie, ale v podstate uz dost zvlada. Oproti tvojmu je asi slabsi v socialnej oblasti, v skolke sa sice adaptoval rychlo, nejako na mne nevisi, ale je tam skor individualista. A stale nehovori o sebe v prvej osobe, co s tym podla mna nejako suvisi.
Co sa tyka venovania sa, tak ja osobne s nim nepracujem ako s mimoriadne nadanym a nic si o nadanych detoch nestudujem. Do skolky chodi do sukromnej, ale nie pre nadane deti. Ono v to v tomto veku asi aj tazko poznat zatial, kludne ho mozu ine deti dobehnut. Kazdopadne s muzom sa mu venujeme jednoducho tak, ze mu ukazujeme, co vieme my a co nevieme, tak zistime. My vieme toho ale relativne dost (pre 3rocne dieta 🙂 ), ucime obidvaja na VS a obidvaja mame vela zaujmov. Takze zatial sa spolieham na to, ze to staci. Nejako specialne budem s nim pracovat, ak sa aj v skole ukaze, ze je nadany a bezne ucivo by mu nestacilo.

fifinka2020
29. bře 2023

Pokud máte facebook, doporučuji skupinu Nadané děti, tam se dozvíte hodně... třeba kam jít na dobre testy (kvůli práci s nim) nebo právě o tom castem oslabení jiných stránek... jinak obecně děti dozrávání na různých rovinách jinak rychle, takže to, že je v něčem pomalejší, se může srovnat. Doporucuji jen pak časem vybrat v případě potřeby školu, která ho podpori v tom, v čem je dobrý... A od toho je třeba pak to testování🙂

lenerka1
29. bře 2023

V tomhle věku jsem taky měla podezření, v některých oblastech vynikal nad vrstevníky, jiné total ignoroval, malému je 7 a trochu se to dorovnalo, dle nějakých testů v MŠ má nadání matematického směru ( no nevím po kom 😁 ) Nijak to neřeším, o co má zájem, v tom podporuju.

mishka87
30. bře 2023

Máme doma teď už školáka inteligencí napřed. Jen teda sportovec z něho nikdy nebude a ani ho to nebaví. Odmalička ho baví hromadná doprava a o té ví snad vše. Číst, psát a počítat umí taky už dlouho a barvy uměl prvně anglicky. Ještě ve 2,5 letech žvatlal a pořádně mu nikdo nerozuměl. Ale byl první ve školce, komu naskočilo R a Ř. A to bez logopedie.
Ale je emočně hodně nezralý a normální činnosti (hygiena, oblékání, úkoly, jídlo atd.) jsou u nás s velkými nervy. Je tedy na klasické základní škole, ale učitelka mu v první třídě zadávala úkoly navíc. Případně se mu věnovala asistentka jednoho klučiny, když její svěřenec nebyl ve škole. Jemná motorika je u nás záhadou. Je levák a píše krasopisně. Ale při jiné činnosti na jemnou motoriku mu to moc nejde. Teď máme zeměpisné období a nejvíce ho zajímají vlajky. Pozná u vlajky Afriky. Taky vlajky Austrálie a Polynésie rozpozná v detailech. Já do nedávná ani netušila, že existuje Ostrov Man a on zná i jeho vlajku 🤷. Naopak zvířata ho absolutně nezajímají a má k nim odpor. Psů a koček se bezdůvodně panicky bojí. I když v úterý překvapil, že si pohladil slepeckého psa, když měli v družině besedu s nevidomou spisovatelkou. Jo a nedávno nám psycholožka řekla, že má mírnou formu Aspergera. Ale nic, co by mu v budoucím životě nějak překáželo. Jen se s ním musíme naučit pořádně pracovat. Bohužel to má asi po mě. Dle psycholožky mám některé znaky ADHD. Ale tak nějak asi nepotřebuju mít potvrzenou nějakou diagnózu. V životě mi moje chování nijak nepřekáží.

helinkaaa
30. bře 2023

Náš syn je taky velmi nadaný, a myslím, že je to tím, že jsem se mu hodně věnovala a hodně i má mamka. Od malička to bylo zpívání, říkanky, básničky a pak knížky. Abych ho na chvíli zabavila, tak nedostal do ruky tablet ale knihu. A až do nedávna nedokázal shlédnout pohádku, nevydržel u toho. Je milovník moře a mořských živočichů, vyjmenuje jich nespočet, žraloky zná snad všechny druhy. Na sport je taky šikovný, a je hrozně rychlý. Neumí sad ani chodit a pořád jen utíká. Ostatní činnosti jsou celkem normální (jezení, oblékání). Umí čísla, trochu abecedu. Jo a strašně rád hraje pexeso, vždy vyhraje (má výbornou paměť). Nerad kreslí nebo něco tvoří, to ho nebaví. Že v některých věcech vyniká pozoruji od jeho 1 roku, kdy jsme měla v dětském kroužku možnost porovnání. Teď má 4,5. roků

lauriak
30. bře 2023

Vyzera, ze bude nadpriemerne inteligentny. Daju sa spravit u psychologicky testy a ona mu odhadne IQ. Inak mozes sa urcite zacat pozerat v okoli po skolach kde maju triedy pre nadane deti ☺️ Ale teraz v skolke asi moc nevymyslis. Urcite ho podporovat v tom co ho zaujima, davat informacie ale nenutit ☺️
Ja mam dve dcery, asi nejaky mierny nadpriemer tam bude (my sme obaja s muzom clenovia mensy) ale moc navyse s nimi nerobim. Starsia predskolacka vie citat, pisat tiskacim, nieco aj pisanym, scitovanie a odcitovanie zvlada aj cez desiatku, anglickych slovicok vie haldy. Citat sa ucila sama, pisat tiez, pocitanie pochytila z deskovych hier (to hravame vela), anglicke slovicka sa ma vzdy pytala a zaviedli sme ako vecernicka pepu pig v anglictine a odtial pochytila moc sloviciek. Mladsia trojrocna vsetko chyta od starsej takze ta uz tiez vie spajat pismenka do slov, vymysla basnicky, rozprava vtipy 🤪 Na druhu stranu starsia emocne nezrala, velke zachvaty vzteku od mala. Mladsia zacina mat tiez taketo stavy.

laxesis
30. bře 2023

V okolí máme pár podobných dětí, které byly na testech na mense, zhodnocení bylo to, že jsou učenlivé, tj mají vlohy pro studium a v tomto hledu jsou nadané a měly by se v daných oblastech podporovat, doporučili hledat základní školy s určitým zaměřením a volitelnými předměty. Nicméně třeba logické hlavolamy, řešení hádanek, skládání předmětů za užití logického myšlení, to těmto dětem moc nešlo. Zkrátka měly výbornou paměť, nadání na jazyky a celkově mluvu, některé uměly psát, číst a podobně. Ale v jiných oblastech zaostávaly - velice často fyzicky i emocionálně. Náš syn zase umí výborně logicky přemýšlet a dokáže ledasco vymyslet, je dobrý sportovec - nicméně naopak není zdatný v mluvě i paměti🙂 Je to poměrně běžná záležitost, ale na testy bych zašla, ať víte kudy ho směřovat a jak jej rozvíjet🙂

ester_ka
Autor odpověď smazal
Zobraz
skarol
30. bře 2023

V mém okolí je to co píšeš celkem běžné
Hlavně u prvorozených, kterým se věnuje celá rodina. Děti jsou jako houby a nasávají informace. Ano, asi bude chytřejší, ale úplně bych se na tvém místě neradovala. U nás taky syn ve 2,5 letech věděl, kde je jaké číslo na hodinách a vyjmenoval všechna zvířata a dinosaury atd. Zároveň pak ale přišlo šílené období vzodru, je emočně opožděný, stejně jako píší některé maminky předemnou. Teď je mu pět a je jak chodící encyklopedie, což je sice hezké, ale jinak je to sním ve všech ostatních oblastech hrozně náročné. Doporučuji z vlastní zkušenosti dítě rozvíjet co nejvíc v sebeobsluze a jemné a hrubé motorice.

crejzy
30. bře 2023

Měli jsme to podobně se starším. Teď je mu 5let a neni ten rozdíl už tolik znát, každopádně v roce a půl poznávat písmena, ve 2letech mluvil v celých větách, zpíval písničky, básničky. 4letech uměl všechny vlajky světa. Poznával všechny státy světa jen podle tvaru atd. V něčem prostě nadprůměrný, v jiných věcech pozadu. Držet správně příbor se naučil až teď. Oblékání ho taky nijak neba a naučil se to až ve skolce ve 4letech. má neskutečnou paměť ale jinak je náročnější…

marimanta
30. bře 2023

@skarol ano, na to jsem myslela tuhle. Když byla prvorozená malá, muž byl dlouhodobě mimo ČR, byla jsem stále jen s ní a věnovala se jí na milion procent. S každým dalším dítětem tohodle luxusu ubývá, no...

versatilka
30. bře 2023

Ano, vypadá to, že máte doma nadprůměrně inteligentní dítě. Pokud máte možnost, řešila bych už výběr školky. Často mají nadané děti někde ubráno (ale být to tak nemusí). Pravidlem bývá sociální zralost. Tu doma úplně nemusíte poznat. Přijde až s kolektivem dětí. Můj syn nikdy neměl problém bavit se se staršími dětmi, doma byl bezúdržbové dítě, ale vrstevníkům nerozuměl. Začíná si s nimi rozumět a vůbec o ně jevit zájem až od školy. Teď ve třetí třídě, už je celkem zdatný a je schopný najít si nového kamaráda i na neznámém hřišti. Nicméně stále tíhne spíše ke starším dětem. Má s nimi více společného. Většina vrstevníků nevydrží (případně ani neumí) hrát šachy a debatovat o vesmíru/fyzice.. O tom, že je mind jsme se dozvěděli až v poradně, kde jsme byli kvůli předčasnému zaškolení. Sportovec to taky úplně není. Ale jako matka krkavec, jsem vytrvala a trvala na odrážedle a základních pohybových aktivitách. U nás se to vyplatilo. Stále mám dítě, co úplně neumí kotrmelec a skoky přes švihadlo nebo šplhat. Ale jezdí na kole, ledních bruslích, koloběžce, lyžuje a plave moc rád a našel si zalíbení ve fotbale. Taky zpětně vím, že ho osvojení další pohybové schopnosti hodně posunulo.
Dcera je též mind dítě a tam žádné "problémy" nejsou. Ubráno nemá nikde. Ale s holčičkami je to v mnoha ohledech snazší. Klidně si můžeme napsat, pokud by tě něco zajímalo víc.

hafika
30. bře 2023

@laxesis Ale to není jen o věnování. Dokud dítě není připraveno se něco naučit, tak s tím prostě nehneš, sni když bys se na hlavu postavila. Ale jako beru, že v tomhle věku je někdy obtížné poznat jen bystré dítě od opravdu nadaných. Navíc nadání není jen v jedné oblasti. Můžeš mít třeba nadprůměrně nadané dítě na jazyky, čtení, ale třeba v matice a prostorové představivosti to bude bída.

@marimanta S tou dostupností skol je to někdy bída, ale zas třeba v Praze je možností víc a stejně ti dítě nevezmou do školy, kde to víc s nadanými umí, protože není spádové...

gdpr
30. bře 2023

Podľa mňa šikovný je ale, či nadpriemerne nadaný sa nedá povedať podľa mňa v tomto veku... Vidíš sama, že v niečom je napred - vedomosti ale zase v inom kúsok zaostáva - jedenie a obliekanie alebo je priemer napr tie plienky. Ale tak ani nadané deti nie sú dokonalé každý má niečo čo ho viac baví a čo menej. Tie vedomosti sú podľa mňa obrazom toho, že sa mu doma venuješ a nenecháš ho len tak pred TV alebo samého sa hrať. Ja mám doma 27m syna ktorého zaujímajú písmenká a aj ich pozná (veľké tlačené) samozrejme čítať nevie ale keď mu poviem napr. ukáž/dones magnetku s písmenom A tak donesie alebo keď ukážem na písmenko tak povie aké to je, tak isto čísla vie od 0-10 potom ho veľmi baví dávať k sebe čísla a pýta sa aké to číslo je takže aj tak sa naučil a zapamätal pár čísel navyše ale tak nenútim ho do ničoho a je veľký fanúšik áut pozná logá okrem bežných áut, ktoré vidí na ceste ho fascinujú najmä Ferrari, Bugatti, Lamborghini, Porshe, Aston Martin... z niektorých vie aj presne typ povedať ale to presne neviem ako vie autá rieši s mužom ja sa v nich veľmi nevyznám😂) kvôli nástupu do škôlky v 25m už sa vie obliecť, obuť a jesť sám každopádne zatiaľ nemám pocit, že je nadpriemerne inteligentný skôr zvedavý a veľa vecí odkukal od starších. Ďalej pozná farby, základné tvary, zvieratá vie také bežné, ktoré žijú u nás alebo z knižiek/rozprávok pozná pár navyše, vie mi povedať, čo robili v škôlke a čo mali na jedenie v čase sa vie orientovať tak, že vie včera, dnes, ráno, poobede, večer a zajtra. Sme bilinguálna rodina v jednom jazyku v súvetiach začal rozprávať v 20mesiacoch a v druhom pár dní pred 2 narodeninami dovtedy skladal vety z 2-3 slov teraz vie teraz už pekne plynule rozprávať a aj "prepnúť" jazyk podľa toho kto sa mu prihovorí na tom jazyku odpovedá. Inteligenciu budem riešiť najskôr keď bude predškolák. Dovtedy sa mu budem snažiť venovať a podporovať ho v tom, čo ho baví a o čo prejaví záujem. Inak tiež zatiaľ športy/pohyb ho veľmi nebavia ani ihrisko - tam maximálne hojdačka ale nie na dlho, lopta, odrážadlo tiež nemá uňho úspech dokonca nie je ani veľký fanúšik prechádzok a na dlhšie (viac ako 20-30 max 40min ale to musí mať veľmi dobrú náladu) ešte stále sa pýta do kočiara. A skoro som zabudla doma si vie sám "upratať" hračky roztriediť a hodiť krabice kde patria.

laxesis
30. bře 2023

@hafika o věnování se jsem nic nepsala🙂

ivis_b
30. bře 2023

Mám takového staršího syna. Kolem toho druhého roku bylo už docela vidět, že je jinde než vrstevníci. Všimli si toho i ve školkách - nejprve chodil od 2 let do soukromé, pak od 4 do státní, tam se mu věnovali, paní učitelka třeba kvůli němu koupila nějaké těžší stavebnice, hlavolamy atd. Školku jsem podle toho teda nevybírala, hodně jsem řešila až nástup do školy - je sice srpnový a ve třídě tím pádem nejmladší, ale v době nástupu do školy uměl už dávno číst (plynně si sám čte knížky od 4 let), počítat atd., všeobecný přehled jak mnohem starší děti. Nechtěla jsem, aby ho ve škole otrávili tím, že ho budou nutit číst slabikář. Takže jsem vybrala takovou školu, která měla dobré reference, kde s nadanými dětmi umí pracovat. Je to normálně státní škola. A jsme moc spokojeni. Už první týden mě paní učitelka odchytla, že si všimla, že umí plynně číst, počítat, na mapě jí ukáže kde co atd., no zkrátka že tuší, že půjde o nadané dítě a že se mu bude věnovat. Což splnila - syn má svoje sešity, kde jsou jiné úlohy, když se děti učí písmenka, dostává jinou práci atd. Ve škole chystají i skupinky nadaných dětí napříč třídami, budou je vytahovat z hodin a i odpoledne budou nějaké klubíky. Paní učitelka i navrhovala, že by na nějaké hodiny mohl chodit do vyšší třídy. Byli jsme (na žádost učitelky) na vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně a výsledek je ten, že je to nadprůměrně nadané dítě. Což v praxi znamená, že škola dostala peníze na nákup pomůcek na jeho vzdělávání, doporučení, aby mohl chodit na stáže do vyšších ročníků atd. Ve škole na základě toho vyfasoval vlastní tablet, kde si hledá různé informace, počítá v nějaké matematické aplikace, učí se jazyky apod. Syn teda ve dvou letech byl celkem samostatný, jak začal chodit do školky, tak se musel umět sám najíst, svléknout, na odrážedle taky jezdil. Ale v poradně nám říkali, že inteligenčně nadané děti bývají často fyzicky nešikovné, takže to může patřit k tomu.
Co můžete dělat? V tomhle věku nic moc, prostě podporovat jeho zvídavost, číst s ním, mluvit s ním o různých věcech... A pak bych se zaměřila až na výběr školy, to mi přijde důležité.
PS: jinak teda výběr školy byl samozřejmě za cenu spádové turistiky, tj. museli jsme změnit trvalé bydliště, jinak by ho nevzali. To už tak bohužel je.