Dobrý den, máte některá zkušenost jak naučit dítě spravne vyslovovat slabiky R, Ř, Z, CS, děkuji za názory.
Hodně záleží na tom, jak ty hlásky říká. Uvedu příklad - já mám zadopatrové "německé" R, TDM mi nikdy nepomohlo. Jediná možnost je prý "vibračka" do pusy, která správně jazyk rozkmitá. Před 25 lety si se mnou žádný logoped nevěděl rady, protože většina dětí ráčkovala, to já nemám. Takže jsem musela najít jiný přístup a metodu a hlavně logopeda, který s tím má zkušenosti. A zkontrolujte taky stav žlázy pod jazykem.
@fikus12 a kolik má dítě let? Třeba R a Ř se vyloženě učí až tak po 5. roce, nemá smysl ho učit něco dopředu. do té doby se čeká, jestli naskočí samo. Základem správné výslovnosti je mít rozhýbaný jazyk, olizovat rty, jezdit jazykem po zubech, klapat jako koník, udělat ruličku z jazyka, foukat, špulit pusu, jezdit jazykem po patře atd. určitě najdeš i další. tyhle cviky můžeš dělat s dítětem od mala, tím nic nezkazíš. Ale s nácvikem písmen bych se poradila s logopedem, ty nemusíš slyšet, že třeba nemá správně zažité L, které je základem pro R. A učit ho dřív R nemá smysl.
@betelgeuzz má 4 roky, ve školce byla logopedka a rekla, že to není akutní, jen že neumí tyto slabiky moc dobře vyslovovat a je to na zvážení jestli k logopedce chodit nebo ne.Tak mě to zajímá jestli můžu už nějak začít cvičit doma.
@fikus12 tak ve 4 letech je na R a Ř brzo, to se ještě neučí. Nevím, jak s tím c, s a z. taky je otázka, co znamená "neumí moc dobře vyslovovat". Neříká je, nebo je říká špatně? pokud špatně, k logopedovi bych šla, protože čím dýl to špatně říká, tím hůř se to odnaučuje. POkud je neříká vůbec, začala bych s těmi cviky na jazyk, s tím stejně logopedi začínají a doma s tím nic nezkazíš. POkud se pak výslovnost nezlepší, šla bych k logopedovi. U nás třeba chodí logopedka do mateřského centra na konzultace, příjdeš tam nezávazně, poradíš se, ona ti řekne, jestli čekat, nebo poradí nějaké cviky. POkud je u vás taková možnost, tam bych šla, ale do ambulance bych se zatím neobjednávala, to až pokud se to nezlepší.
@betelgeuzz bylo mi řečeno od ucitelky, že je říká špatně asi špatně klade jazyk jako místo z řekne S takové to s jazykem před zuby asi sislave.Zkusim ty cviky s jazykem a uvidim
@fikus12 já bych k začla na logopedii chodit...když můj syn ve 4 letech R, Ř ještě neuměl, tak jsem jen logopedce zavolala a zeptala se na názor...řekla, že nás hned napíše, že nemá smysl čekat, že teď rodiče zbytečně čekají a pak jí tam chodí předškolní nebo i dokonce školní děti, které strašně špatně mluví, což je v první třídě žádoucí, aby vše uměli, když se učí číst a psát...se synem pracovala rok, hned na to navázala s mladším synem, který se za tu dobu naučil říkat R do tváře...úplně špatně, takže s ním jsme další rok přeučovali...byla jsem za to ráda a neustále mě některý předškoláci ve školce překvapují, jak jim neni rozumět, jak neumí pořádně mluvit...loni, ze školky jich odcházelo 8 a z toho jen 3 mluvili krásně, ostatním nešli sykavry, R nebo Ř...musí chodit na logopedii teď v prví třídě...
@fikus12 Nejlepší je objednat se na logopedii. Domácí nacvičování bez porady s logopedem by mohlo nadělat paseku a pak by se to špatně přeučovalo ty chybné návyky. Dcera se naučila R sama ve 3 letech a 4 měsících. Ř se naučila v 5 letech a 3 měsících. Ve školce v předškolácích u nás mají logopedku, která s celou třídou dělá logopedická cvičení. Dcera mluví od začátku super, takže s ní to bylo jednoduché. Syn mluví zatím hodně špatně, takže s ním se asi logopedii nevyhnu a objednávat ho budu cca kolem 4 roku věku.
Se šlapáním na jazyk bych taky nečekala, to se sama neodnaučí. A čím dýl to bude říkat špatně, tím hůř se to bude odnaučovat.
@fikus12 Jestli jí jsou 4 roky, tak R a Ř opravdu asi ještě naskočí, to není nijak akutní. Ale špatné je to CSZ s výslovností jazýček mezi tzuby, to šišlání. Chodili jsme se synem od 5 let k logo a říkala, že sykavky jsou vždy na déle a pokud rodič již dříve zjistí, že dítě vyslovuje sykavky s jazykem mezi zuby, tak klidně již od 3 let může na logopedii, že toto je třeba řešit co nejdřív - to se "samo" nezlepší, naopak si dítě upevní špatný návyk.
Syn měl stejné problémy jako Vaše dítě. nečistě r a ř a šišlavé csz. Po první návštěvě logopedie (za měsíc) naskočilo krásné R a Ř, ale se sykavkami jsme bojovali ještě následující rok a třičtvrtě!
tTakže se sykavkami doporučuji určitě nečekat a navštívit logopedii.
My jsme začali chodit se synem v pěti letech k logopedce, neuměl R a Ř, nechtěli jsme něco zanedbat. Ale syn z toho měl akorát nervy, že tam musí chodit a před cizí paní něco předvádět. Doma jsme to nacvicovali s brekem. Dnes je mu sedm, úplně v pohodě mu to naskočilo postupně samo a já si řekla, že už nikdy nebudu nic hrotit. 🙂
Zašla bych na logopedii, od příští roku to bude předškolák takže je dobré špatnou výslovnost řešit. Existuje i spousta her na logopedii takže dítě ani neví že se učí.
A jak se prosím učí ty sykavky jen pro informaci ať vím co a jak
My začínali jako 1. "C": zuby na sebe, roztáhnout koutky(úsměv), jazyk dolů na zuby a šeptat "T" časem přejde v C
Řešila jsem to samé u dcery (4r a měsíc) před 2 měsíci. R jí naskočilo samo, Ř neřeším, ale šišlá ( i když i to se trochu zlepšilo). Ve školce mají logopedickou třídu, tak si jí poslechli a teď nám nabídli, že od ledna může chodit do té log. třídy. Jsem ráda, že jsem za nimi zašla 😉
Mam zkusenost jen s "R". Pamatuju jak segru logopedka ucila rikat "td" ve slove a pak ho nahrazovat "r". Napr. Rikat "tdnka tdnka trnka". U netere (mela 4 pred tydnem) jsme ji ucili vyslovnost "r" prez "rl". Prvni slovo, kterny umela bylo anglicky Charlie a pak se z toho anglickeho naucila r pred l (napr perla...) a ted uz to umi skoro ve vsem. Preces trval asi 2 mesice. Ř zatim neumi. Ale myslim, ze jsou ty decka jeste maly tak to neva.
Děkuji moc za příspěvky, vůbec totiž nevim, do čeho jdu a jak to vše řešit, to R přes td mi poradila sestra tak to trochu nacvicujeme, ale vůbec jí to nebavi, vydrží tak 2 minutky a konec víc nechce, tak nevim
Urcite bych si na internetu nasla procvicovani mluvidel a tim bych zacala, pokud ji to nebavi udelat ji z toho hru k tomu je dobra logopedicka stolni hra je v dostani na internetu jsou tam ruzne hry pri kterych plni deti ukoly jalo co je to za zvire a jak dela napr. Holub vrrrrk. Me se tato hra osvedcila ve skolce ,deti velice bavi a chteji ji neustale hrat a pritom ani netusi ze procvicuji
@fikus12 Déle, jak dvě minutky se to stejně cvičit nemá. Stačí dvě minutky, třeba dvakrát denně 🙂 R zatím opravdu nepotřebuje, zaměř se spíš na ty sykavky. U syna nejlépe pomohla tzv. sondička - by to takový drátek s očkem na konci, ten drátek si dal mezi zuby a při té sykavce se musel špičkou jazyka dotknout toho očka. Aby se naučil, jak má ten jazyk správně při té sykavce dát.
Já myslela, že aspoň tak 10 minutek minimalne, no to bych chtěla asi hodne🙂Jsem ráda za všechny postřehy a příspěvky, jsem v tomto nováček tak vůbec nevím, zkusím se trochu zaměřit na ty sykavky a to R jen tak rekreačně volně
my tedy máma problémy s Č,Š a chodíme na logopedii,ale známá se s mladým učili R a vím že to dělali přes TDM TDM ..a pak mu to naskočilo
koukni třeba na youtube mají tam nějaké cviky a ukazují jak přesně se má trénovat doma,říkanky atd.