Maminky, prosím, poraďte, jak s dítětem rozvíjet řečové schopnosti. Denně s dcerou popisuji, co právě dělám(e), ukazujeme si a čteme v knížkách, opakuji slova donekonečna, říkám říkanky, zpívám, ale dcera skoro ve dvou letech pouze žvatlá a říká "mami, tati, babi, deda, teta, tam, papa, mňam-mňam, tady, hají, kaká, bum, kytí, pes." O nějakém spojování, např. mama hají, nemůže být řeč. Pasivní slovní zásobu má díky knížkám a hračkám velkou, na vše ukáže, pokyny taky vykoná, celkově mi rozumí, co po ni chci, ale nejspíš dělám někde chybu. Bohužel jsem se nikde nedočetla "jak na to", tak prosím zkušené maminky poraďte... Motoricky je jinak dcera velmi šikovná, vyvíjí se bez problémů.
Myslim,ze vic uz delat nemuzete! Krasne dceru rozvijite a pecujete o ni. Ale vyvoj nepredbehnete. Ono to prijde samo a mozna se nestacite divit🙂 Netlacte na pilu tam,kde neni treba.
Asi ti moc neporadím, ale povzbudím. Jsou děti, které se rozmluví rychle a hned. Ale pak jsou děti, které to nemají za potřebí. Jestli ti rozumí a pár slov řekne, tak se určitě časem rozmluví, jen teď nemá tu potřebu ti něco sdělovat slovně 🙂 U nás v rodině byly 4 děti. A jedno z nich se rozmluvilo až ve 3 letech a to v celých větách. Do té doby na to prděla, protože to za ní odmluvila její ségra :D 🙂 Možná zkusit když hledáte v knížkách např. psa, aby ho nehledala ona, ale aby ona řekla tobě, co má najít 🙂 nebo zkusit když ji dáš na výběr na co má chuť, poprosit ji, aby to zkusila říct 🙂 asi to hned nepujde, ale třeba přijde na to, že říct něco je méně namáhavé, než ukázat, což dělala doteĎ 🙂
Jak to tak čtu tak asi neděláte žádnou chybu, podněty a pasivní slovnizasobu dcera má, a když ji ještě nejsou dva roky, tak nemusí nutně mluvit tak, jak byste chtěla. Rozmluvi se, až bude chtít (potřebovat) .jestli nemá nějaký objektivní zdravotní problém. No co mě napadá, tak jak mi radí logopedka "dělat hloupou " když dítě ne co chce a třeba ukazuje, tak se ptát, co chce (podat oblíbenou hračku), aby si o to nějak řeklo. Popisovat obrázky A klást otázky při hře- kdo bude bydlet v domku? Kde je? Co chceš nakreslit, čí je. .náměty ke komunikaci jsou např v knížkách: "jak mluvit a dětmi od narození do tří let ", "cvičení pro rozvoj řeči ", "cvičení a hry pro děti se sluchovym postižením ".
@bunny123 Tak jsem asi hrozná matka 🙂 Synovi už jsou dva roky pryč a neumí ani to výše zmiňované. Z opravdových slov řekne jen máma, všechno ostatní je pořád jen jeho žvatlání, třeba vauvau je pes. Poslední dva dny se valime smichy, protože druhé jeho slovo je "Ježiši" 😀
Vzhledem k tomu, že normálně slyší a o všechno si umí říct prostě jinak, vůbec mě nenapadlo na něj jakkoli tlačit. A už vůbec ho srovnávat s jinými dětmi nebo nejak zkouset rozmluvit. Proste jen taky vsechno komentuju, pojmenovavam a tak, ale nechavam ho at si to proste srovna sam.
Teď chodí už měsíc do školky a začíná se hodně snažit se lépe vyjádřit, ale jak už jsem psala, prostě neumí říct nic. A ani ve školce jim to nepřijde divné, prý má času dost. Až bude chtít, začne mluvit sám..
Jo ostatní děti,ty...třeba neumí tak hezky držet tužku, jíst lžící, jezdit na odrazedle, stavět věž z kostek, ...jako vaše holčička
@bunny123 Mě to připadá úplně normální,že dvouleté dítě umí jen pár slov,setkala jsem se s tím nejednou a myslím,že to ovlivnit nejde... Moje 19měsíční momentálně srozumitelně říká jenom ahoj,jinak si mele svojí hatmatilkou,pusu teda nezavře celý den,ještě umí říct máma,táta,ham,haf,ale už několik dní tyto slova neřekla,pořád jen ahoj 😅 Starší dcera se rozmluvila až po druhém roce a ve čtyřech letech uměla r,ř,měla velkou slovní zásobu v podstatě mluvila lépe než někteří vrstevníci kteří už mluvily od roka. Nech tomu volný průběh,říka se,že chytré děti mluví později,je to sice asi výmysl,ale moje starší je toho důkazem,tak tomu věřím 😀
@jbzirafa Moc děkuji za tipy, to s tím "hra na hloupou" by mě nenapadlo. Po knížkách se podívám, na netu jsem toho moc nevygooglila. Je pravda, že na odrážedle jezdí jako drak, lžicí jí, vkládá a staví všechno možné. Jen s tou řečí to nechci zanedbat, proto se ptám. Děkuji,
@magdalenan Ten kolektiv je určitě dobrý nápad. Je fakt, že mladší vždy táhne sourozenec.
@bunny123 podle mě děláte co můžete, každé dítě má jiné tempo ve vývoji. Moje dcera například mluvila od roku a půl, ale co se týká fyzické výkonnosti a hrubé motoriky měla trochu skluz. Ještě ve 4 letech jsem u vyšší prolézačky jak na trní.
@bunny123 😀 ja se musim smat, nase dcery jsou jak pres kopirak. Vzpominam si na davnou diskuzi, kde jsme spolu resily, ze nase dcerky v roce neumi opakovat cinnosti, neumi rikadla s rukama atd. No a ted jsme u reci a zase jsme na tom uplne stejne. 😀 Ja delam, co muzu, denne ji zpivam, ukazujeme si denne ruzne obrazky zviratek a jinych veci, denne s ni delam "cviceni" na rozvoj reci (sice tak podomacku vymyslene - jak delaji zviratka a ruzne veci, prerikavame rikanky s rukama, chci, at po mne opakuje slabiky, at pojmenovava veci na obrazku atd.). Kdyz bych spocitala, kolik pouziva slov, tak bych mozna napocitala tak 50, ale jsou v tom i citoslovce apod. Nekdy se musim smat, co pouziva za vyrazy a nechapu, kde k nim prisla (maňí - jakakoliv spina, blato, hovno apod., šišo - genital od manzela 😀 , biš - zubni kartacek, šiší - měsíc). Ale stale nespojuje a kdyz porovnam s vrstevniky, tak co se tyce reci, tak jsme na tom pozadu. Ale presne jako u vas, motoricky je na tom velmi dobre. Jezdi na koloodrazedle jak drak, leze po zebriku, do schodu i ze schodu bez drzeni, skace na trampoline, vysvlece se, sunda boty, naji se sama bez kydancu lzickou atd.
Podle toho, co pises, tak delas maximum, co delat jde. Ja uz treba zkousela delat blbou, davat ji na vyber, jestli to ci ono, pokladat dotazy, aby odpovedela ano ci ne, ale tohle proste jeste nezvlada. Takze porad cekam a cekam, ze se to jednoho dne zlomi. A myslim si, ze se to jednoho dne zlomi i u vas. Jeste se zeptam, ukazuje na veci treba venku na letadlo, na auto atd. sama od sebe, aniz bys ji ty k tomu vybizela?
Dceři budou v červnu dva a jediná slova, která používá je gaga (ale to říká na kachnu i na tramvaj), haha (pes) a tím asi končíme. Teda ještě má "ďak" - to je dík. Táta, bába - nic takového neznáme. A prý když někam odejdu, tak povídá "mamá", ale přede mnou ne. Nějak to nehrotím. Slyší (až moc dobře 🙂 ), na pokyny reaguje. @alcar na letadla ukazuje - ty ma totiz moc rada 🙂. A nevim, zda to s tim ma souvislost, ale zacala žvatlat také déle (z toho jsem byla trochu nervozní) a pacipaci, papa zacala delat taky pozdeji. Synovec di 2,5 let znal jen máma, auto. A tím končil. "Fasniují" mě rady mé babičky:"Kaťulko, musíš na ni mluvit!" Jakobychom na sebe celý den jen beze slov čučely 🙂
Jo, a nejaka hra na hloupou, ptani se u obrazku - u nas teda nijak nefunguje. Kdyz neco chce a ja to nepodavam a ptam se, tak jen prida na hlasitosti se svým "ííííííííííííííí". Když podám špatnou věc, zavrtí hlavou, znovu ukáže a důrazně poví "ííííííííííííííííííííííí".
Souhlasím s příspěvky nade mnou. Chci jen připsat, že máme stejně staré děti a náš syn neříká ani to, co vaše malá. Jsem ale nadšená z toho, jak všemu úžasně rozumí, kolik toho umí ukázat v knížkách a tak - vlastně přesně, jak u vás. Některé děti prostě začnou pořádně mluvit až kolem třetího roku nebo klidně i o trochu později. Pamatuji se, že u mě byla na návštěvě kamarádka s čerstvě tříletým synem, který obrázky v knížce pojmenovával vždycky jen první slabikou daného slova (ko-kočka, klou-klouzačka, ky- kytička). Asi za čtyři měsíce jsme jeli my tam a mluvil celými rozvitými větami jak rádio. Kamarádka si dělala legraci, že akorát holt chybí to tlačítko, kterým by se dal vypnout. Navíc mluvil úžasně čistě a zřetelně. Každé dítě to má načasované jinak, určitě se nenech rozhodit okolím a nesrovnávej (a to platí pro všechno, nejen pro mluvení).
@alcar Ahojky. Tak to je fakt sranda s těmi našimi cácorkami 🙂 No je to přesně jako u vás, schody taky pohoda, obleče si bundu, vyzuje boty, umí zvuky různých zvířátek atd. Zkusím ji dávat na výběr, to jsem ještě nezkoušela. Na ulici mě upozorní na kde co, na letadlo, na rybu na billboardu, na mimi v kočárku, na skluzavku v dáli... Jen proč by o tom mluvila, že 🙂
Moje čerstvá dvouletka se taky ještě nerozmluvila, ale jsem klidná. Ono to přijde. Zase se umí skoro sama obléct, obout...
Mám stejně starého syna a i když slov používá už cca 50-60 a teď se každým dnem učí nová, tak pořád neumí slova spojovat. Taky denně čteme, prohlížíme obrázky, posloucháme písničky atd., ale podle mě vývoj neurychlíš ať do děcka hučíš jak chceš. Co jsem vypozorovala, tak náš malej se mnohem rychleji učí nová slova od babičky a dědy - já do něho kolikrát můžu hučet celej den něco a nezopakuje to nebo se mi zdá, že to nechápe a pak přijedou naši a já nestačím koukat - cokoliv řeknou okamžitě opakuje. Rozumí úplně všemu, někdy se toho až děsím, protože třeba jen tak mezi řečí něco plácnu v domnění, že mě neslyší nebo nerozumí a on podle toho okamžitě začne jednat...Třeba řeknu, že je někde smítko a on okamžitě jde, zvedne ho a odnese ho do koše...nebo je něco špinavé a já řeknu, že se to musí utřít a on donese ubrousek a už to pucuje 😀 S vrstevníky doteď v kontaktu moc často nebyl, tak jsem nesrovnávala a prostě ho nechávala jít si svým tempem, ale dnes jsme byli venku, kde jsme potkali známou s holčičkou, která je o 2 měsíce mladší a docela jsem koukala jak už pěkně mluví oproti našemu Pepíčkovi. Ale zase sice mluví hodně, zná asi i víc slov a občas je spojuje, ale hodně je komolí a říká tak, že tomu rozumí jenom její nejbližší okolí, zato Pepíček většinu slov říká tak jak ho to učíme nebo jak to u nás slyší, komolí jich jen několik málo a to spíš složitá slova, kde je ,,r", ,,ř" apod. Teď jsme začali jezdit jednou týdně do kroužku se stejně starými dětmi a chodit i víc mezi lidi, na fotbal, dětská hřiště apod., tak si myslím, že toho zas pochytí víc než doma, ale nebudu ho do ničeho tlačit, faktem je, že se v pohodě domluvíme a to je hlavní. Podle mě víc než děláš udělat nemůžeš a srovnávat nemá cenu, i když nás to k tomu svádí. Např. dcera mých známých nemluvila do 3 let vůbec a to se jí maminka věnovala řekla bych až nadstandardně a její starší sestřička už v tom věku normálně mluvila - prostě každé dítě má své tempo a nemá smysl se tím stresovat.
Klídek... . Za pár měsíců nám napíšeš, že pusinu nezavře a bolí tě hlava......
@bunny123 rozvijat jemnu motoriku 😉
@bunny123 Ježíši jine deti jsou na tom výrazně hůř to by pak jejich maminky musely z nervozity vyskocit z kůže 🙂 klid, to pujde, v nejhorším za jdeš na KO na logo cca od 3 let no 🙂
Syn (25m) zvládá asi 3 slova, ale od narození je línější. Manžel i já jsme začali mluvit taky kolem 2.roku. Navíc, ukáže v knížce žlab i kýbl 😀, má jemnou motoriku na takové úrovni, že známá, co učí v MŠ, říká, že je na úrovni 4-letých... Jsem ráda, že je zdravý, spokojený, rozumí mi..zbytek přijde, až bude chtít
Dcera na tom je ve třech letech jako ta vaše. Zjistili jsme, že je to tím, že slyší na 50%. Dělá to nosní mandle. Když se vytáhne, mělo by to být ok. Blbé je, že naši paní doktorku to ani nenapadlo a na tříleté prohlídce ze mě udělala špatnou matku. Na ORL jsme šli sami bez doporučení. Každopádně ve dvou letech jsem mluvení neřešila.
@bunny123 ahoj moje dcerka má 2 a čtvrt roku a k těm slovíčkům, co jsi vyjmenovala umí akorát ještě balon, mam a málo. naštěstí věty jakž takž spojuje, ale není z čeho... já už jsem teda nervozní hodně 🙂
ahoj... moj syn vo 2 rokoch vedel vydavať len pazvuky... uz sme cheli zacat behat po doktoroch a jedneho dna zacal slova a do mesiaca daval uz kratke vety... kazdy ma svoje tempo 🙂
@bunny123 Pokud je evidentní, že dítě slyší a rozumí, budte v klidu, je vse v pořádku. Malokteré dítě mluvi ve dvou letech ve větách (i když výjimky samozřejmě jsou). Víc než děláte, už dělat nemůžete, prijde to časem. A pak budete vzpomínat, jak to bylo krasne, když byl chvíli klid🙂)
Tak to bych také potřebovala vědět. Akorát mám syna už 6,5 roku. Občas z něj vypadne i věta, většinou mluví (telefonuje) heslovitě, jedním slovem. Chodíme na logopedii, ale on prostě nemá potřebu mluvit:-/ (má opožděný vývoj řeči, rozmluvil se trochu až po 3.roce ve školce, ale pak zase dlouho nic...)
@bunny123 Nepanikař, některé děti to tak mají a rozmluví se později. Já mám děti upovídané, ale rozmluvily se podle mě díky soukromé školičce.