Hyperaktivita je dosti diskutované a dle mne docela kontroverzní téma. Hlavně pak u dětí. Každé druhé je dle rodičů hyperaktivní, někteří na to mají i papíry. Tudíž to chce speciální zacházení. Pak je tu druhá stránka věci, kdy zase jiná sorta rodičů (nerodičů, chytrých lidí a radilů) tvrdí, že hyperaktivita u dětí neexistuje a jsou prostě jen špatně vychovaní a rodiče nedůslední.
A mne by zajímalo kde je pravda a nebo kde je ta zlatá střední cesta. A vaše názory a zkušenosti.
Abych také přispěla, rozeberu sebe a svoje děti. A ne, nepotřebuji rady jak na svoje děti, jen mne zajímá toto téma.
Co se týče komunikace mezi dětmi, zkouším různé metody, abych našla kompromis - ale to si přečtete 🙂
Je mi ... tyyy jo, myslím že 38 🙂 (Promiňte, nějak věk neřeším) . Jsem od přírody děsně lenivý člověk. Mám ráda svoje pohodlí. Nejraději si čtu, spím. Nechoďte na mne s nějakými novotami, špatně se přizpůsobuji. Pokud jsem v práci, snažím se všem okolo pracovní den usnadnit, zpříjemnit, jedu na 100% a více. Nejsem lína doběhnout a nakoupit všem svačiny, připravit pro ně podklady pro práci atp. Před odchodem ze směny jsem ráda, když po mne nic nezůstává a další směna tudíž nemusí nic řešit. A jsem prý hyperaktivní. Co se týče komunikace se mnou, upřednostňuji přímou komunikaci a k věci.
Starší parcháně je devítileté. Leze pomalu do puberty, tříská to s ní ode zdi ke zdi a já mám co dělat, abych ji také netřískla. Je velmi šikovná, chytrá. Má taktéž ráda svoje pohodlí, na vše je dosti času a pak se nervuje nestíháním. Že je pořádku nemilovná nemá cenu se zmiňovat. Celé dětství to byl ten typ člověka - kam ho posadíte,tam ho najdete. Zabaví se sama. Pokud není na daném místě, donutila ostatní děti, aby ji zabavily. Je vychovávána klasickou rodičovskou metodou - i když jsem se na ní učila pravidla respektovat a být respektován. Je ona hyperaktivní? U ní je komunikace záhadnou. O problémech sama nezačne hovořit, věci řeší opravdu až na poslední chvíli. Nemá problém zapříst hovor na jakékoli téma,nicméně její styl vyjadřování momentálně prochází změnou a člověk musí být hodně asertivní, aby nebyl nasertivní.
Batoleti je téměř rok a půl. Kam ji posadíte, během půl vteřiny není. Zabaví se sama tak na minutu, dvě. Má potřebu mé naprosté a neustálé blízkosti. Sama nechce téměř nic. Hlídání od druhých osob je téměř nemožné (a to mluvím primárně o vlastní rodině) z důvodu jejího velkého vázání se na mne. Venku má potřebu běhat, poznávat, sezení a jízda v kočárku není pro ni. Leda když je unavená. Pozornost u jedné věci udrží chvíli, ale musí to být něco extra zajímavého. Ale zase moc ráda čte a občas u toho vydrží sama i deset minut. Je tahle moje dcera hyperaktivní? Komunikuje slovně, občas v krátkých větách. 10% srozumitelně, zbytel Svahilština. Má velkou potřebu komunikace. A to zase není moc vhod té starší.
Já osobně si nemyslím, že by moje děti byly hyperaktivní. Prostě jsou každá z jiného těsta a potřebují odlišné přístupy. Co funguje na jednu, zákonitě nebude fungovat na druhou.
Pustila jsem se teď do semináře na téma komunikace s dětmi. Vychází to z dílny Montessori. Vypadá to, že některé vědomosti lze uplatnit na obě dcery, některé ne. Sama jsem zvědavá, zda najdu v komunikaci nějakou střední cestu pro všechny. Přeci jen devítiletý rozdíl mezi dětmi je dosti znát.
Tak a teď si ty informace poskládejte k sobě a máte-li k těmto tématům co říci, jen do toho. 🙂
@sister05 Já mám dvě děti absolutně rozdílný. Staršímu je 9 let má diagnózu která se mu rok od roku mění od atypického autisty s uzkostnymi stavy přes ADHD až "jen oslabený nervový systém" vše s uzkostnymi stavy. Doktoři si s ním nevedi moc rady a neví kam ho zařadit. Je moc chytrý říkám, že to je naše chodící atlas hub zna i latinské názvy, ve škole je jedničkach. Krásné maluje a baví ho to dokáže si třeba i hodinu v kuse malovat. Většinou poslechne nebo se mu to dá vysvětlit a pak poslechne. Ale na problém udržet pozornost, když ho něco zaujme, tak se u toho musí pohybovat bud se v sede kyve nebo hýbe rukama, to co po něm chci mu musím říkat jednotlivé a presne (odnes prádlo do koše na špinavé prádlo). Nemá rád velké množství lidí, když je někdo cizí uzavře se do sebe a nemluví. O svých pocitech nemluví.. Takhke bych mohla pokračovat dál. Ve škole žádné úlevy nemá. Nasemu mladšími "postrachu" jsou 4. Je to torpedo, neposedi, číst ho nebaví, kreslit také ne, ale zas je schopný všechno rozmontovat a smontovat dohromady. Je i pohybové nadaný. Jednu věc mu musím říkat tisíckrát a kdyz si postaví hlavu nehne s ním vůbec nic. A to můžu vysvětlovat, hudrovat, vyhrožovat a prostě nezájem. Kluci mají stejnou výchovu ale co plati na jednoho na druhyho vůbec ne. Můj názor je takový, že vetsina děti opravdu tu diagnózu mají pravem, ale jsou i děti, kde když rodiče mají papir že mají hyperaktivitu, ADHD, tak se na to "vymlouvaji" a nevenuji se jim tolik jak by měli. Protoze přece ty děti jsou "chudinky nemocný" a nemůžou za to . Ale je to právě naopak pokud je dítě s diagnózou musí se mu rodič o to více věnovat. A to je bohužel u některých rodičů problém a pak nadávají na školu apod...