Dítě 2,5 roku nechce mluvit

nonacek
5. led 2018

Ahojky všem maminkám ženám. ...
Chci se s vámi poradit mam synka 2,5 roku takový ten tip rošťáka.....všechno by bylo zality sluncem, ale mrzy me, ze nechce povídat ani mluvit slova. Pritom do 1,5 roku začínal náky slova i říkat ale ted je přestal používat a vlastně si řekne jenom když chce jist nebo pit. Jinak se dorozumiva celkem dobře aLe hlavně gestama. . Rozumi celkem všemu ..pokyny vykonáva. . Prosím ráda bych slyšela co si o tom myslíte ..
Předem všem dekuji😘

zuzana_ka
5. led 2018

Těžko posoudit, co se děje v hlavičce malého dítěte. Může to být psychicky blok nebo může špatně slyšet...

maminkafe
5. led 2018

Nas nejstarsi dlouho nemluvil,za to brzo pocital, hral clovece,pexeso,sachy.Slovni zasoba slabsi a hlavne si mluvil po svem...pes byl haf,letadlo tadlo,auto brm atd.S dr.jsem.to teda resila uz kolem tech 3let a,ze to budeme hlidat a uvidme.Po 3roce to bylo stejne a uz jsme.se teda dohodly.na navsteve logopeda,foniatrie apod....zaver vyvojova dysfazie,takze.logoped,cviceni.Dnes je mu temer 12 a mluvi normalne,teda pokud nespecha to pak huhna.Ve skole ma 2 na vysv.,dostal teda skrz mluvu odklad,ale vse dohnal.Nejvic nam teda trvalo R a Ř.Takze asi bych se v brzke dobe sverila dr.a dohodla na dalsim.postupu.

nonacek
autor
5. led 2018

@maminkafe doktorce jsem se sverila,ale řekla mi ze má ještě čas ..tak nevím ale je fakt že mě mrzí že vrstevníci mého chlapečka už říkají básničky. .... a ten můj ani ťuk .. vím že nemám srovnávat ,ale člověka obzvlášť maminku to mrzí. .bojimse jestli je vše v pořádku ale rozumí všemu spíše si rikam ze do toho 1,5 začal docela hezky říkat slova a ted přestal i ty naučene používat

ev.ka
5. led 2018

my jsme po třetím roce začali taky chodit foniatrie, logopedie
a ve třech a kousek (sotva po úvodním vyšetření na obou pracovištích) se rozmluvil jak mávnutím kouzelného proutku
včetně skloňování, časování
teď nemá ještě 4 a umí i R
akorát fláká používání zvratných zájmen

denny27
5. led 2018

Hodně číst, ukazovat obrázky, ať opakuje, říkat si básničky..synovi je 2.5 a mluví pěkně, zvládá i básničky a asi tomu pomáhá i to, že má dva starší sourozence a učil se i od nich...oproti tomu první syn třeba pořádně mluvil až ve školce ve třech letech a i s ním jsme si říkali básničky, říkanky... krade dítě je individuální 😊

denny27
5. led 2018

#každe... omlouvam se za chybu😁😁😁

nonacek
autor
5. led 2018

@ev.ka snad to bude i nás připad. .😘

maminkafe
5. led 2018

@nonacek verim,taky me mrzelo pro besidkach a jinych akcich ,ale na druhou stranu jsou horsi veci ,mezi deti zapadl,ucitelky problem nemely naopak byl a je oblibeny,tivy,ukecany,spolecensky,jen potreboval svuj cas.Dr.chapu i nase treba tenkrat rekla,ze drive jak v trech logoped apod je takove nijake,deti jeste nespolupracuji.Ale vysetreni bych si teda asi vydupala skrz jine problemy,sluch,uzdicka.Drzim pesti

rehulka7
5. led 2018

V klidu já jsem začala až ve 4. Jsem a byla jsem v pořádku :D Moje dcera má dva roky a kromě mama někdy mami taky nic. Beru to tak jak to je asi to má po mě. Když se někdo diví říkám má na to ještě dva roky :D Všemu rozumí až až :D :D :D

victress
5. led 2018

některé děti začínají pořádně mluvit až po 3. roce, kdyby nemluvil ani po 3. roce, řešila bych s pediatrem, je možné, že dítě když se učí novou dovednost, tak dočasně přestane říkat i to, co už dříve umělo...

jaja01k
5. led 2018

Muj starsi v 2,5 letech mel 4 slova. Ale jinak se dorozumel bez problemu, i ve skolce. Az tesne pred tretimi narozeninami se znicehonic rozmluvil a od te doby pusu nezavre 🙂 Doktorka vzdy jen zkontrolovala, jestli slysi a rozumi, a jinak to neresila.

pav_la
5. led 2018

U nás je to stejné. Synovi jsou 2 roky a 7 měsíců. Říká jen máma, ham, ne a zvuky zvířat. Hodně čteme, ukazujeme obrázky, ale opakovat a snažit se mluvit nechce. Má dva starší sourozence, chodí do dětské skupiny, kde jsme doufali, že se rozmluví, ale nic. Slyší dobře, rozumí úplně všemu, pálí mu to, skládá puzzle, pozná barvy, tvary, je motoricky zdatný, jen to mluvení .... Nemá problém se dorozumět, vše opíše gesty apod. Doufám, že do tříleté prohlídky se rozmluví, naše dr. by nás už určitě někam poslala na vyšetření...

jitka0a
5. led 2018

Od mojí kamarádky malý nemluvil, ale vůbec nemluvil ani s ní do nějakých 3,5 let, pak začal pomalu povídat a mluví, sice to není žádný ukecaný kluk, prakticky jen odpovídá nebo řekne jen když něco chce, ale je v pořádku a prostě rád mlčí, jinak mu jde spousta věcí. Možná bych nechala vyšetřit sluch.

jitka_j
5. led 2018

Nam logopedka říkala že napřed musí zvládnout hrubou a jemnou motoriku a pak je teprve řeč. Do tří let to většinou nikdo moc neřeší ☹ Pohadky nečíst ale jednoduše převypravět aby je lépe pochopil. Dávat otázky kde musi vybrat odpověď, např. Je to kočka nebo pes? Hodně používat obrázky, při vyprávění pohádky i v normální mluvě. Třeba věta "Máma má jablko" ukazat mu fotku vás, "má" třeba obrazek dlaně, obrázek jablka. Když to vidí dokáže to lépe pochopit a ma to vice smysly - zrak, sluch. Jemná motorika třeba vhazovačky, jednoduché puzzle - třeba to dvoudilné, navlékání, plastelína...

jitka_j
6. led 2018

Asi také záleží čím to má daný, jestli se mu "jen" nechce, opožděný vývoj, vývojová dysfázie...

krystalka
6. led 2018

@maminkafe - máme podobnou zkušenost, syn taky ještě před prvním rokem začínal slůvka a pak kolem těch 15 měsíců najednou přestal....byli jsme se poradit před 3.rokem u logopedky, chvíli se vyčkávalo, do 3,5 let se nic moc nedělo, takže pak jsme oběhli všechny ty odborníky a taky jsme skončili s expresívní vývojovou dysfázií....takže já bych to moc nepodceňovala....může se rozmluvit a nemusí....a takové ty řeči, že má ještě čas....naše bývalá dětská dr. by to bývala neřešila snad do 5 let, že jsou kluci pomalejší a mluví později a bla bla bla....tak jsem si od ní vymohla žádanky k odborníkům a dala na svojí intuici....Dobrý logoped umí pracovat i s tříletými, nebo i s mladšími dětmi, v tomhle věku to samozřejmě není o nějakém opakování slov, ale o rozšiřování slovní zásoby pomocí obrázků, o grafomotorice a motorice celkově, cvičení s jazykem a posilování obličejových svalů....je to spíš takové hraní, ale cílené....

calabasa
6. led 2018

Ja mam taky dceru s dysfazii. Uplne souhlsim s Krystalkou. Řešíme od 2,5. Zacala jsem u klinické psychologie, aby posoudila jeji vyvoj a porozumění. Klinicky logoped umi pracovat s nemluvicimi. Pozor, vygoogli si nehaka doporuceni, tech dobrych neni moc.drzim palce!

nonacek
autor
6. led 2018

@pav_la
Když čtu o vašem synovi, jako bych četla o tom mim ,protože Máme to asi stejně také mám pocit že všemu rozumí na některém věci je dost chytrý ...
Spíše si rikam ze on prostě nepotřebuje mluvit naučil se jen slova které jsou pro něj nezbytna, jinak nic vic nepotřebuje. ..ví že když mi ukáže Já mu podám atd musím taky říct že ho máme hodně rozmazleneho (Máme druhatko po 11letech)

nonacek
autor
6. led 2018

@jitka_j mužů se zeptat co to má zvládnout s tou jemnou a hrubou motorikou? Já se s tím nikdy moc nesetkala sice jsem už něco slyšela ale tenkrát se mě to netýkalo tudíž mě to moc nezajímalo

nonacek
autor
6. led 2018

Mám z nej spíše pocit ze je tvrdohlavý. .příklad pořád na auto říkal daka a když jsem vždycky upozorňovala ze je to auto ne daka tak na mě stejně vykřikl daka a pak když jsem to nechala byt z ničeho nic asi po týdnu sám rekl auto

jitka_j
6. led 2018

@nonacek Co by mel v tomto věku všechno zvládnout nevím, ale mužů říct co jsme dělali a děláme my. Taky dysfázie, od mala opožděný psychomotoricky vývoj, ted je prvním rokem v logopedicke třídě MŠ, do tý doby taky všichni tvrdili to dozene. Sám nedohání nic, vše do nej musíme "natlouct". Kdyby jsme ho netlačili tak dodnes říká místo pes "haf".
Hrubá motorika: prolízačky, chodit po úzkém patníku, nerovný terén bez pomoci třeba po trávě do kopce, hodně pohybu obecně, stoj na jedné noze, skákání, balanční podložky...
Jemná: různé vhazovačky, navlékání koralků (nebo testovin), otáčení obrázků třeba u pexesa, hrát mikado, skládat jednoduché puzzle, různá zapínání jsou na motoriku treba zip, knoflík...
Na grafomotoriku jsou různé pracovní listy.
Jinak když si na netu najdete vývoj dítěte tak tam píšou co by mel vše zvládat v daném věku 😉

nonacek
autor
6. led 2018

@jitka_j moc dekuji😘

nonacek
autor
6. led 2018

@jitka_j s toho co jste psala něco zvládne něco ne

krystalka
6. led 2018

@nonacek - taky jsme se synem pracovali tak, jak píše Jitka....ona motorika, zejména ta hrubá, úzce souvisí s řečí, i když to většinu lidí vůbec nenapadne....

hermelinah
6. led 2018

mám to stejně, nemluví, protože to nepotřebuje a když něco chce a já dělám, že nevím co tak to vždy vyřídí se starším bráchou😀 ale třeba kamarádka měla chlapečka na tom také tak a ž ničeho nic pak spustil jak kolovrátek a mlčí jen když spí 🙂
Malý jinak velice dobře vnímá a je vidět,že mu to pálí, takže se tím nijak nestreauji, naopak si užívám dokud ještě nemluví 🙂

nikar
8. led 2018

Nic nenechávejte na tom,že to dítě dožene. Ano, může, ale nemusí. U syna mi také říkal,chce to čas, ale do kdy? Od tří chodíme na foniatrii, logopedii,do psychologicko-pedagogické poradny,jednou ročně neurologie a psychologie. Syn má (5,5 roku) má opožděný vývoj řeči, slabou a jemnou motoriku, poruchu pozornosti. Centrum řeči a motoriky je v mozku vedle sebe, takže čím slabší jemná motorika,tím horší řeč. Je to těžké, ale je to prostě na vás. Musíte se mu věnovat, vše učit formou hry,dát ho do školky je také vhodně. Ve školce to bylo pro něho těžší, ale zvládl to, p. učitelky se mu hodně věnovaly. Má i osobní asistentku, třetí rok ve školce spontánně komunikuje s učitelkami (s dětmi ještě ne), vím,že bude mít odklad, pak chceme ho dát do logopedické třídy na ZŠ. Syn hloupí není, miluje číslice,nyní mluví krásně,i když mu všechna písmena nejdou, doma mluví sám a hodně (je pravda, že mladší sestřička je také pro něho hnací motor - ona už mluví krásně, bude mít tři). Je zbytečné se s tím stresovat, ale nic nenechávejte náhodě. Držím palce,ať je vše v pořádku.

gabkekoczi
8. led 2018

Můj manžel údajně nemluvil a najednou ve 3 letech spustil rovnou celé věty. Kamarádky syn se taky dorozumíval gesty, tak ta to dělala tak, že ho donutila říct, co chce - např. ukazoval na lahev, že chce napít, tak místo, aby se zeptala: Chceš napít? Tak něco ve smyslu: Nevím, co chceš, musíš mi to říct. A pomalu se rozmluvil

beruda
8. led 2018

Já bych se hlavně nespoléhala na to, že "má čas" a nejpozději ve třech letech bych to začala řešit. Bratr to takhle zanedbal u neteře, bylo mu trapný, že by jeho holčička chodila na logopedii nebo nedejbože byla nějak opožděná. Začal to řešit až když jí byly 4 a je to opožděný vývoj řeči. Kdyby přišli o rok dřív, mohla teď nastoupit do školy, ale ten rok zanedbání (kdy jí všichni nutili mluvit a ona se zasekla ještě víc) je tak znát, že jí teď tři lékaři doporučují odklad školní docházky. Není hloupá, všemu rozumí, píše písmenka a čísla, jen prostě nemá komunikační dovednosti na to, aby školu zvládla. A přiznejme si, že v první třídě, kde si dítě ještě nic nepřečte a nezapíše, jsou komunikační dovednosti to jediné, co má jak učitel, tak i dítě k dispozici. před dvěma lety jsem viděla rozhovor s nějakým vrchním logopedem, který říkal, že by byl nejraději, kdyby byla konzultace u logopeda povinnou součástí tříleté prohlídky, protože v tomhle věku dokáží rozeznat a hlavně se dobře napravuje spousta vad řeči.

nikar
8. led 2018

@beruda ono to je jedno, kdy dítě začne číst, v šesti nebo v osmi, v budoucnu to stejně nikoho zajímat nebude (stejně jako např. známky ze školy). Ale raději ho nechat doma o rok déle, než pak aby mělo dítě ze školy trauma, že to nezvládá, bojí se mluvit před kolektivem a pod. Naše logopedka navíc říká, že mnoho rodičů zanedbává řeč dítě a na logopedii běží až po zápisu do školy, s tím, že něco neumí a to je pozdě.

beruda
8. led 2018

@nikar Já to vím a chápu to. Myslela jsem to tak, že kdyby začali v těch třech letech, bylo by vše ok, teď jim ten rok prostě chybí. Já jsem taky pro, aby jí tam teď nedávali.