Co umí vaše děti ve 2,5 letech?

27. pro 2021

Maminky co umí vaše děti ve 2,5 letech? Píšu anonymně, protože se stydím. Přijde mi že moje malá nic moc neumí. Neumí se obléknout. Občas si sundá nějaký kus oblečení, ale spíš to dělám já. Nosí pleny. I když už umí na nočník, tak si neřekne, protože pořád nemluví..... Takže buď ji necham doma běhat nahou a je to bez nehod, nebo ji dám kalhoty, ale ty si vždycky pocuta protože si je prostě nesundá. Jogurt i ostatní jídla sní sama, ale malokdy potom není na převlečení. Připadám si neschopně, jak kdybych ji nedokázala nic naučit.... ☹️ Mám pocit že v jejím věku by toho měla umět víc.

melek5
27. pro 2021

Stydíš!??a za co 🤣🤣🤣snad po ní nechceš aby umělá barvičky a abecedu, promiň 😂😂 já se teda musím smát je to tvé dítě,na všechno co ještě neumí má čas az přijde její čas bude to umět ale ty pak můžeš spytovat svědomí že si psala anonymně protože se stydíš, znám děti které ještě v pěti letech nosí pliny a to teda už je extrém ale u 2,5 léte holčičky mi to přijde ještě uplneeee normální, promiň

rozitta
27. pro 2021

Kliiiid!!! To přijde! Náš byl 2.5 letech taky spíš ještě mimino než už chlapeček, co měl jít brzy do školky. Neznám případ, že by dítě vrátil ze školky pro nezpůsobilost. Tvoje dcera bude také v pohodě. Opravdu kolem těch tří let přijde zlom a je z nich samostatnější jednotka. Kolektiv je také hodně moc posune dopředu. Učitelky s nimi chodí co chvilku čůrat, pomáhají oblékat, pomůžou s jídlem. Uvidíš jak ti dcerka vyroste před očima. Když šel syn do školky, šla jsem pro něj první den už v 10h dopoledne, protože jsem nevěřila že by to zvládl být tak dlouho bez maminky. Ale spokojeně si hrál. Byla jsem ze školky víc vyklepaná než on 👍🤦‍♀️

mia_von_prag
27. pro 2021

Normální dítě. Logoped se řeší od 3 let.
Bavila jsem se o tom s jednou ucitelkou v soukromé školce. 3 lete deti berou i s plenami, na noc mívají i starší. 3 a 4 letym běžně pomáhají s oblekanim. Najíst se dokáže, to je hlavné, ještě se to zlepší.
Pokud se ti to nezdá, zeptej se pediatra na nejbližší prohlidce ve 3 letech

zuzekk
27. pro 2021

Pokud neřešíš školku s nějakými podmínkami, jakože se děti musí umět oblict, bez plen, atd., tak buď v klidu. Pokud máš podezření na vyloženě opožděný vývoj, řekni to pediatrovi a chtěj zadanku na specializované vyšetření, kde by stanovili diagnózu a hlavně jak s dcerou pracovat dál, co a jak cíleně rozvíjet. Nebylo by dobré nechat vše koňovi a dítě zanedbat.
Pokud ti přijde, že je jen pomalejší, neumí vše co vrstevníci, ale něco jo, že je méně šikovná než píšou sociální sítě, tak ji dej jen prostor a čas, ať si jede ve svým tempu, naučí se věci způsobem a rychlostí, co vyhovují jí. Jestli si nejsi jistá, zeptej se doktorky a projdi literaturu, co by dítě mělo určitě umět, co možná a co je "nadstandard".

Jinak náš syn je poměrně šikovný, ale jak v čem. Barvy ve 2,5 uměl (přiřadit, ukázat, některé pojmenoval, třeba "fi" nebo "stát"), ale svliknout/obléknout se neumí dodnes (za měsíc 3r), pokud nejsou knedlíky, nechá se rád krmit, atd.

daasqua
28. pro 2021

On ten věk 2-3 roky je v něčem "na houby" - dítě sice něco umí, ale často ty "zásadní" věci ne - nočník, oblékání, řeč, pořádné jezení, sofistikované hraní... Navíc někteří umí vše v 2 letech, jiní sotva ve 3, pořád tu jsou dost rozdíly.
Dcera začala chodit na nočník až před 2,5r - ve 2 letech vše okolo nočníku sice chápala, ale bojkotovala to - chtěla totiž čůrat ve stoje jako táta (bylo léto, takže na zahradě byla prostě nahá), no nočník nechtěla... tak jsem ji nechala pár měsíců být... a najednou na něm ze dne na den sama seděla a vše bez nehod, za 2 měsíce poté i v noci.
Mluva - začala pořádně mluvit až po 3r a to taky jen proto, že konečně sama začala chtít. Předtím jsme po ní chtěli, aby opakovala, a jen se culila a nechtěla. Pasivní slovní zásobu měla nadprůměrnou, rozuměla plno věcem, barvy uměla, všechny možné komplikované pokyny, logiku měla taky dost dobrou apod.
Je mlsná, takže někdy je pro mě výhodnější jí rychle sama nakrmit, než aby se v tom nimrala a snědla desetinu. Je vybíravá co se týče vzhledu a konzistence, ne chuti (jí většinu zeleniny a některé ovoce, maso, přílohy, nejí staročeská jídla, knedlíky, cukroví, což nechápe tchýně a je podle ní divná). Jinak jí tedy nic nepadalo a jedla celkem obstojně, i polévku.
Ve 2,5r ji nebavilo kreslení, ale je levák, tak to má možná složitější. Začalo ji bavit až po 3r, vypadá to sice kostrbatě, ale zaměřuji se i na detaily, co kde je. Já třeba uměla kreslit ve 2 letech moc pěkně na ten věk a celé dětství jsem byla v kreslní a tvoření mezi nejlepšími, takže to má asi po tátovi 😀 Baví ji holt jiné věci.
Zkus si kdyžtak zjistit požadavky místních školek, co by dítě mělo umět. Manžel musel umět v necelých 3 letech zavazovat tkaničky 😀 (pochybuji, že to uměl i v 5ti 😀).

swan42
28. pro 2021

Ty jeste nevis, ze je kazdy dite jiny? 🤔
Maly bude 2 a pul az v breznu. Uz pres pul roku je bez plen, mluvi ve vetach, barvy umi, pocitat do 10 taky, pozna nekolik pismenek, na nocnik chodi sama (sunda a nanda si kalhoty i kalhotky), obliknout si neco sama od zacatku neumi, svliknout jak co. Sama se naji, ale spis se ji nechce a rada se necha krmit. Pije z hrnecku.
Pomohlo ti to? Myslim, ze ne... Za chvili jsou zapisy do skolek, tak uvidis, co ti reknou jak na tom je. A souhlasim s nekterymi viz vyse - resila bych to az od 3 let

mdch91
28. pro 2021

Nejmladsi umi ve 2,5 opravdu hodne (co se tyka kresleni, mluveni, jemne motoriky, umi vic pisnicek nez 6lety bracha s opozdenym vyvojem reci), ale zas treba nechce venku chodit, kdyz je zima. Prirozene se ve vsem snazi dohanet starsi sourozence. Netlac na ni, mne tohle obdobi po 2. Roce prijde nejkrasnejsi. Mezi 2. a 3. rokem jsou mezi detmi vyvojove velke rozdily a kolem toho 3.roku se zase vyvojove rozdily stiraji. Neznam dite, ktere je "perfektni" ve vsem, spis zalezi, co je dulezite pro rodice a na co se zameruji. Pro nekoho je dulezite, ze maji desne samostatne batole, pro jineho, ze umi nakreslit maminku atd.... Hlavne, ze je zdrava. Casem se vsechno nauci, kdyz nebudes tlacit na pilu, ale podporis veci, o ktere ma zajem

beruska132
28. pro 2021

Moje 2,5 léta umi toho hodně jak tady ctu.umi se obleknout,vysvleknout,mluvi,pozna barvy,cisla ( na vzdy v spravnym poradi xi)zviratka,tanci,chodi sama po schodech,naji se sama lžičkou i vidlickou,umi krajet.s jemnou motorikou je na tom celkem dobře akurat moc neumi kreslit.s čím mame problém je naucit ji na nocnik.to je jedina věc co neumi.ja věřím že každé dítě má vývoj jiny.

felixfelicis
28. pro 2021

Děti jsou naprogramovane tak, že se chtějí rozvíjet, poznavat a zlepsovat. V tomhle věku není potřeba je nic extra "ucit", když jsou zralé, přijdou na to samy. Tudíž neni za co se stydět🙂 Popisuješ úplně normální batole 🙂

oveckaluky
28. pro 2021

Každé dítě je úplně jiné, buď v klidu.
Nejstarší dcera - na 15 měsících bez plen přes den, na dvou letech i v noci, na dvou a půl letech mluvila ve větách a komunikovala, kreslila postavy...
Prostřední dcera - bez plen na dvou a půl letech, ale už na roce pěkně mluvila, od cca 15 měsíců fakt komunikovala a krásně kreslila, rozuměla anglicky...
Teď mám dvojčata, tři jim byly v srpnu. Bojujeme s plenama, aby mohli za týden do školky... Lucka mluví a komunikuje (cca půl roku), Péťa jen co potřebuje, ale oba zpívají všechny známé koledy, spoustu písniček, počítají do dvaceti česky i anglicky... ale ty plíny, no. Taky už mám pocit, že jsem selhala, že je to snad nenaučím (i když Lucka už ví, co a jak, jen si sama ještě neřekne, Péťa se vyčůrá občas, ale vydrží i několik hodin nečůrat vůbec). Sice mě doktorka i učitelky ve školce uklidňují, že se u nich prostě projevil nedostatečný vývin v děloze, že jsou narození předčasně a prostě se to stává, ale do práce od příštího týdne už musím, a co budu dělat, když bude problém, netuším... nesmí mít ani natahovací plenku, i kdyby si ji uměli sami stáhnout i natáhnout. Ale budou min. první měsíc chodit jen na dopoledne, tak snad to nějak dáme a něco okoukají, no... o oblékání ani nemluvím. Takže buď úplně v klidu. Logopedii bych zatím fakt neřešila. S nejstarší jsem šla ve čtyřech a půl letech, že neumí R a Ř, a logopedka se ptala, proč tak brzy. Takže v klidu. :-*

mdch91
28. pro 2021

@oveckaluky jenomze ve 4,5 neumet R a Ř je fyziologicke, zatimco ve 3 letech vubec nemluvit je opozdeny vyvoj reci. Tak to uplne nejde hazet do jednoho pytle.
Jinak teda sama studuju ucitelstvi pro MŠ a ta nemoznost mit pliny je pro me takova saskarna (za coz samozrejme muze system, ne ucitelky). Sama u nasich dvojcat vim, ze i kdybychom se tenkrat rozkrajeli, tak dokud jim to neseplo v hlave, tak se pocuravali. Ale ve skolce radsi nechaji takove dítě pocurat a jdou ho cele prevlekat nez aby mohlo mit do zacatku plinu. Pritom nekdy neni na vyber a rodice do prace proste musi a dite muze byt v jinych aspektech vyzrale dost. Mne to prijde jako takovej socialistickej prezitek a buzerace rodicu a deti (pod zasterkou hygienickych pozadavku).

oveckaluky
28. pro 2021

@mdch91 Jj, vidím to stejně. Přijde mi stejné mít natahovací plenu a kalhotky... práce s tím je stejná, pro ně dokonce jednodušší, když se počůrají. No uvidím, snad to zvládnou, jinak budu muset dát výpověď. ☹ Přesně jak píšeš, Péťovi to prostě ne a ne sepnout v hlavě...
Jo, pokud nemluví vůbec, je to něco jiného, ale to není pro logopedii, ne?

mdch91
28. pro 2021

@oveckaluky jasne, ze je, nebo teda musi se vyloucit jina pricina jako vada sluchu nebo treba prirostla uzdicka, psychologickej (mutismus). Ale jinaj to resi klinickej logoped - opozdenej vyvoj reci nebo vyvojovou dysfazii.
Je to tak, ze skolka by musela mit specialni odpadkove kose na pleny a je to jako odpad z nemocnic, takze je nekdo specialne musi vyvazet. Zatimco ty pocurany teplaky muzou v satne v pytliku cekat na rodice - pakarna proste. Rada bych rekla, ze ucitelkam by to asi nevadilo, ale jednou jsem tohle napsala ve skupine ucitelek a byla to vlna kecu typu, ze kdyz to mama vi, tak ma dite na zachod naucit vcas.

oveckaluky
28. pro 2021

@mdch91 To se lehce řekne. U holek to bylo v pohodě, teď si fakt připadám, že jsem selhala. ☹

westie
28. pro 2021

To je strasne individualni, ale pokud te to trapi, delala bych s dcerou takove aktivity, abys rozvoji pomohla a pokud uvidis pokrok, neni treba to resit, pokud se nijak vyvijet nebude, muzes to zacit resit s odborniky.
Nase dcera 2a1/4 mluvi ve vetach, zna barvy, pocita do peti (pochybuji, ze vi, co presne to znamena), obleka a svleka se sama, plenu ma na spani, chce si sama delat snidani, sama se naji lzickou i vidlickou, pije ze sklenicky, kraji detskym krajitkem, umi nekolik rikanek nazpamet, tleska do rytmu. Vse hlavne proto, ze se chce vyrovnat starsimu brachovi a ve sve povaze ma, ze chce vse delat sama. Nepisu to proto, abych se chlubila, ale abys videla moznosti a ja tedy nesouhlasim s tim, ze neni treba deti nic ucit. Deti by podle meho mely mit dostatecne podnecujici prostredi, aby se mohly ucit nove veci a cinnosti. Samozrejme neni dulezite, kdy presne se dite naucit jednu konkretni cinnost, ale podle meho se to nabaluje jako lavina. Na dceri vidim, ze je jako houba - co okolo sebe vidi, to nasaje.

daasqua
28. pro 2021

@westie Jo, taky souhlasím, že by děti měly mít podnětné prostředí. Sama to vidím na dceři - ve 12m a 18m byla ve všem dost napřed (až na mluvu), chodily jsme na cvičení a setkávaly se s ostatními... pak přišel covid, my se uklidili od jara do podzimu víceméně na chalupu v lesích, kde si moc nepokecala a podněty taky nic moc (jedině příroda a zahrada)... a najednou dost stagnovala, byla pozadu s mluvou. Plus ještě takové tvrdohlavé období, takže se moc nových věcí učit nechtěla. Pak se narodil bráška, takže už toho tolik času na ní není... Kamarádky syn chodil od cca 16m do školičky a umí toho nyní v 2,5r víc v něčem víc než ona v 3,5r, hlavně to mluvení a interakce (ale to je i povahou, dcera je zdrženlivější).

me_druhe_ja
28. pro 2021

@westie Hele já se staršímu věnuju maximálně. Fakt hodně. Furt na něho mluvím, snažím se s ním hrát vzdělávací hry, vsechno popisuju, koukáme na knížky...Fakt se snažím...Až moc...A jde to neskutečně ztuha. Pomalu. Každej milimetrový pokrok stojí spoustu sil. Cítím se neschopná, když pak ctu něco podobného.
Mladší se nevěnuju ani z polovic tak jak tomu staršímu. A ona se všechno učí zázračně sama. Prostě to tak je.
Věřím, že zdravé děti se ve finále naučí naprosto všechno i s rodičema, který si jich nevšímají. Tím nechci říct, že je to správně, jen to, že ta rodičovská intervence se většinou moc přeceňuje.

mdch91
29. pro 2021

@me_druhe_ja jasne, no, protoze to dite se nenauci mluvit jen z toho, ze do nej od rana do vecera hucis u knizky, ale proste nasava, jak se lidi v okoli bavi spolu. "Nejsikovnejsi" je nase nejmladsi dite, takze logicky to, ktere ma s nami nejmene casu jen samo pro sebe. Obzvlast u te reci proste nikdo z oci neprecte, s jakym potencialem se dite narodilo. Znam dvoulete deti, co se jim cela rodina venuje nonstop a mluvi v citoslovcich, znam takove, co v tom veku nemluvi vubec (nase dvojcata), znam takove co ziraj na televizi a hrajou si zavreni v ohradce jak stenata a mluvi z tech popisovanych nejvic. Ale jinak teda deti, co vyrustaj fakt samy, takovy ty, co se jen batolej mezi dospelejma, tak na tech to znat je, ze jsou "zanedbane". Ale tam to nikoho netrapi, frustrovane jsou maminky, co se snazi a nevidi tu adekvatni reakci ditete.

me_druhe_ja
29. pro 2021

@mdch91 Já mam jednu známou a tři děti ji v podstatě vychovává TV. Od rána do večera. Bez přehánění. A jsou extrémně šikovné a inteligentní. Já TV zapínám jen 2-3x denně na 30-45min a oba jsou pozadu oproti tem jejim. Já vím, že nejlepší je, když je to dítě "přirozeně" ve společnosti. Ne když se do něho hučí. Jenže já jsem věčně sama. Nic jako hernicky tu neexistuje. Na hřišti nikoho nepotkám (matky se vrací do práce 3m po porodu). Proto jsem staršího začla dávat od 18m do jesliček. Jenže on je furt nemocnej a navíc mají místo jen po a st dopol, takže tam víc není než je. A to by mu moc pomohlo

mdch91
29. pro 2021

@me_druhe_ja ja na tohle mam jinej nazor, ze se ma batole rozvijet zivotem se svymi nejblizsimi a ne v jeslich. Spolecnost zacne potrebovat az mnohem pozdeji (3.rok a dyl - prof. Matějček). Takze fakt nemusis mit stres z toho, ze do jesli nemuze kvuli nemoci. 🙂 Navic to neni zavod. Verim, ze nekde se ta kamaradcina "vychova" rozhodne casem projevi. Inteligence neni vsechno. Taky je potreba vnimat emoce, umet komunikovat a to te televize nenauci

chrystyanna
29. pro 2021

Kdysi jsem někde zaslechla památnou větu.. Pokud pochybuje máma o tom, zda je dobrá máma. Tak dobrou mámou je.
Je to pořád jen běh za dalším splněným bodikem(chodí? Ji lžičkou? To je málo,musi umět jist příborem. Občas se vyčůra do nočník? Málo, už má chodit na WC).
Teď je jeste ta covid situace, kdy se nikam nesmí(pokud člověk nemá pět teček, 3papiry..) a lidí jsou ještě víc uzavření.
Když byly rodiny o 10/15 lidech, sousedi se druzili, tak
bylo víc pečovatelů, učitelů okolo něj, kteří ho učili přirozeně.
Teď je to na jedné máme, která musí rozvíjet dítě, mít doma uklízeno, uvařeno, být jak že škatulky a studovat na rodicaku tři vs.
Tohle je můj názor line mámy, které dítě v dvou letech nemluví, ji rukou, občas lžičkou, nočník je fuj a kreslit se asi nenaučí nikdy.

veronikav31
29. pro 2021

@me_druhe_ja no,vidíš to a naše děti mají tv jen chvilku navečer, po večerníčku spát (ráno se brzo vstává do školky). Dcerka byla vždy dost napřed oproti jiným dětem(šla do školky ve 2 letech a 8m), v 5 letech měla znalosti a vědomosti jak 6,5 lete děti.a opravdu k tomu tv nepotřebovala.Ted je dcerce 6,je předškolák,umí písmena, neco si i přečte -ukoly do školky a píše,zná čísla. Mladsi syn (v únoru mu budou 4,šel do školky ve 2,5 letech) je opička a co dělá starší sestra,tak musí i on a je taky hodně napřed.a k tomu opravdu žádnou tv nepotřebují, hodně chodíme mezi děti,tvoříme doma,chodili jsme na procházky a co jsme viděli tak já mluvila a mluvila-zelene auto,modré auto, ptáček,autobus,veverka,atd.,nejdřív oba poslouchali,pak začali opakovat,pak jsme přidali kolodrážedlo-ze musí stát u zeleného auta atd,naučili se to rychle a v pohodě

me_druhe_ja
29. pro 2021

@veronikav31 tos asi nepochopila, co píšu....já to psala tak, že její děti jsou opravdu hodně chytré, šikovné a dost dopředu oproti vrstevníkům (4 roky, 2 roky a 11m), i když od rána do večera čumí na TV. Zato já se snažím jak můžu a 💩 z toho. To je takový demotivační pro mě.

oveckaluky
30. pro 2021

@me_druhe_ja Souhlasím, i televize pomáhá. Naše děti se z písniček od miminek učí anglicky, koukají i na pohádky v angličtině před spaním, a když jim pak manžel něco řekne, rozumí, i když odpovídají česky. I prostřední dcera to tak měla. Dneska je ji 15 a stále nemá s jazyky nejmenší problém, učí se tři najednou.

rebe
30. pro 2021

Je těžké nesrovnávat, každá to podvědomě děláme, ale je to mor a cesta do pekel. Vždycky najdeš dítě, které je výrazně napřed než to tvoje. Nebo naopak dítě, které je výrazně pozadu. Ani jedno není ničí zásluha ani vina a vůbec to nevypovídá o tom, jak úspěšné nebo lidsky kvalitní to dítě bude, až vyroste. Vypovídá to jen o rychlosti jeho vývoje v některé z miliardy kategorií. Netrap se. Nesrovnávej se a všímej si toho, v čem je tvoje dítě skvělé, i kdyby to mělo být ranní mazlení nebo hlasitst smíchu.