Dobrý den chtěla jsem se tady zeptat na názory popřípadě rady a zkušenosti.. Mám syna 21 měsíci.. Předem jen, že byl ve všem takovej pomalejší v lezení, chození.. Měli jsme s chlapem náročné období stavěli jsme barák chlapa jsem měla přes týden pryč, takže na malého sama. Teď k věci, malej se dal nerozviji. Chodí, zvatla, ale vůbec se nechce ničemu učit, byl šikovný, že si sám přišel na věci, ale jak kdyby to utlo.. Jediný co by ho bavilo nejvíc jsou vybrané pohádky a to přece nejde dokola, hrozně se teď i fixoval na mě furt mi je u nohy na ruku chce a furt i dost fnuka a je vsteklej.. Nevím at se snažíme mu ukazovat co a jak vysvětlovat mluvit tak jako by nechce dělat nic nového.. Máte někdo zkušenost prosím.. Jsem už rozhodla to řešit s dr. Moc děkuji..
S nemluvenim mam zkusenost u starsiho syna. V 21 mesicich jeste nemluvil vubec. Prvniho slova jsme se dockali v 25 mesicich, kdy zacal rikat mama. Ve 2,5 letech mel 5 slov. Rozmluvil se znicehonic az pred 3. narozeninami. Doktorka se vzdy jen ujistila, ze slysi a rozumi, a neresila to, ze pry ma cas a dozene to. A dohnal 🙂 Ale i kdyz nemluvil, o vsechno se zajimal a jinak se vyvijel myslim primerene veku, takze me vubec nenapadlo, ze by bylo neco v neporadku.
Jsou to chlapi, ty se rozkecávají déle, bude to v poho ;)
Je ještě malinký. Počkala bych. Pokud se teď rozvíjí třeba motoricky, tak nechodí.
Resp. pokud je hlavní problém nemluvení, tak bych to neřešila. Rozumí? Komunikuje? Ukazuje? Podle mých zkušeností se děti vyvíjejí skokově. Prostě dlouho nic a pak třeba během pár týdnů jsou najednou úplně jinde.
Pořád stejné pohádky bych taky neřešila. Synovi je 3,5 roku a už víc jak rok jedeme denně Jaro, Léto, Podzim... a k tomu Emu naopak, Čarodějku Winnie a Jakub a Jáchym. Děti mají rády předvídatelnost, jsou to konzervy.
Děti na mluvení mají čas do tří let. A některé mluví ještě déle. Já se synovi věnuji dle mě dost nebo tak akorát. Má 2r a 8m rozumí tedy všemu na vše si ukážeme. A umí asi 40 slov??? No prostě také žádná sláva, ale vystačí si teda dost 🙂. Chcete spíše kontakt i s dětmi ne jen s tebou. Syn chodí do školky a říkali jsme si jak se tam rozmluví no zatím moc ne, ale od září pár nových slov umí. Takže pokrok tam je. Chodíte na nějaké kroužky? Nebo co školka třeba na 1-2 dny v týdnu?
Je to holt chlap, mluvu bych zatím neřešila. Má na vše čas. Co se týká různých steteotypů - pohádky pořád dokola, tak je to úplně normální. Děti mají rády rituály.. Píšete, že jste na něj celé dny sama, tak po něm nemůžete chtít zázraky, bude na vás prostě více navázaný. Kdybyste žila v tlupě, tak bude zvyklý na tlupu, na to, že jde z náruče do náruče.. ale v naší kultuře tohle prostě nefunguje. VAše dítě se opravdu chová naprosto normálně, nehledejte v tom problémy..
Ono se sice rika to a ono a chlapi sou takovy a do tri let.... zamerila bych se na sebe, jak s dietem komunikuji. Znam pripad, kdy mel kluk taky cas, chytry byl, vse vysvetlil rukama, vyrazem, z fleku by se mohl zivit jako mim. Jenze rodice ho moc nenutili, respektive nemotivovali k mluveni. Navic v dobe, kdy uz bylo potreba zabrat cekali dvojcata, takze zase nic moc cas. Dneska ma sedum let, je v prvni tride s rocnim odkladem a jde mu to, mluvi taky uz pekne, ale roky logopedie a na poslech to clovek pozna. 🙂
@englis06 Tohle to jsem vyčetla.
Začněme u té nejlepší varianty, což je to, že se jedná o opoždění řeči, které dítě i bez intervence časem dožene. Jde o situaci, kdy dítě řeči dobře rozumí, nemá potíže v žádné další oblasti svého vývoje (myšlení, motorice apod.) a má tendenci hovořit, ale pomocí slov mu to nejde. Vývoj probíhá jako u ostatních dětí, jen se opožďuje. Dítě se se svými vrstevníky srovnává nejpozději kolem 3-3,5 let.
Opoždění řeči může ale také signalizovat i skryté postižení dítěte, a proto je dobré opožděný vývoj řeči nepodceňovat. Většina poruch, které se v tomto věku projeví, jsou lehčího charakteru, přesto jejich rané odhalení je důležité, neboť nám dává možnost včasné intervence.
s mluvením bych si takovou starost nedělala, to je fakt u každýho dítěte jinak. moje dcera má 18 měsíců a mluvit odmítá, rozumí všemu a vystačí si s pištěním a ukazováním.
Pokud tě trápí, že se nic nového neučí a je na tebe moc fixovaný, zkusila bych nějaké nové prostředí a podněty - moje dcerka byla v tomhle úplně hrozná, odmítala se přiblížit ke komukoli cizímu, když třeba přijela návštěva, tak se mě jen držela a hotovo. Tak jsem s ní začla chodit do rodinnýho centra, aby si trochu zvykla na jiný děti, a hrozně to pomohlo, tam vidí i starší děti a může se od nich učit. Ono když je to dítě pořád zavřený doma s mámou a jde max na hřiště (jako tomu bylo u nás), tak brzo vyčerpá možnosti.
A že pořád stejný pohádky, to je úplně normální, děti milujou opakování. My máme zas knížku říkadel, z ní má vybraných asi pět a ty musíme furt dokola opakovat, už mi z nich hrabe 😀
Moc děkuji za docela uklidnění.. S mluvením si až úplně takovou hlavu nedělám, říkal táta, baba, Ježíš, a hmm ale teď mu zůstalo jen to hmm a zvuk grrr na vše.. Ale jde mi o to že si nechce hrát stavíme kostky a on je akorát rozbori, je fakt že s těma gumovejma si i začal hrát že na jednu dal druhou někdy i tři na sebe, odrážedlo ho vůbec nechytlo aby jezdil, takže nejezdí na ničem sedne si na něj chvilku dělá ze jede točí volantem a pak sleze... Pak třeba si ani extra neprohlizi knížky, zvířátka nedělá má na ně ten zvuk a opakuji je s ním ukazuju mu je říkám mu co delaj a nic.. Do rodinného centra chodíme asi 3 měsíce ale z toho jsme víc nebyli protože jsme byli nemocní.. Jediný fakt co ho baví kramarit..😂
Pohádky v televizi, a to jen mickyho klubik a kačeři příběhy.. To by u toho vydržel celý dny....
Prcek do tri let mluvil.minimalne, takove tata,mama, papat, papija ( panacek) macoc (maso), slovni.zasoba odhadem 100 slov, ale komolenych, od 3 a pul roku na.vyzadani navsetvy logopedky, z.pocatku cca 6 mesicu jsme.jen provadeli cviky na rozhybani jazyka, od 4 let jsme se zamerovali na.samotne hlasny a jejich zapojeni. Prckovi je 5 a pul, bude.mit.odklad, pred pul rokem jsme.se po roce dopracovali ke K, ale ceka nas mraky.prace, nezmekcuje, Ž, č,ď,ň, o R a R si nechavame zatim zdat ..ma i opozdenou.grafomotoriku, strasne.nerad neco doplnuje, nerad kresli.. pritom.je.manualne zrucny, uz sklada i Merkur ( ty jemne sroubky davaji zabrat i mne 🙂) ) od.jeho.roku.vedu materske centrum, kde je neustale v kontaktu s detmi, denne si cteme, do.predskolky na dva dny v tydnu chodil od dvou let, podnetu tedy mel mnoho, ale bohuzel nic z toho nestacilo..
Budu citovat mojí mámu : "Počkej až tu hubu nezavře, ještě budeš vzpomínat!!" A měla hergot pravdu. 😂 Mladý šel ve 3 letech do školky skoro němý rozmluvil se až tam, zato pohybově byl rychlík, brzo lezl v 10 měs., lítal po zahradě- dcera opak od roka slušně kecá, -dá si miminko hají, tam je...bla, bla,zato ve skoro 14 měs. se opory nepustí ani za nic.
Jo a neznám nikoho zdravého kdo by se nenaučil mluvit!...😀
Ukazuje ukazováčkem na zajímavé předměty? Sdílí pozornost? To je v komunikaci hodně důležitý. V tomhle věku by už měl postavit věž z několika kostek. Z toho co popisuješ, bych teda klidná nebyla a řešila to.
@englis06 Jak jste postupovali do teď myslím s hraním si? Hráli jste si s ním nebo si hrál i sám a zkoumal? Možná se nudí a neumí si najít zábavu, tak ho máš pod nohama asi. nemůže ho třeba něco bolet nebo tak? Třeba zuby, začínající nemoc? Teda záleží jak dlouho to trvá. Umí věci které by děti v jeho věku měli umět?
@englis06 zkusili jste změnit přístup? Taky jsem si myslela že to dělám dobře a jinak to nejde ale když jsme se přestěhovali k dědovi kterej má tvrdší přístup než my najednou jde všechno. A taky před tím těžkej bojkot.
Muj syn nemluvil do dvou let, umel tak 3-4 slova a par zvuku. S uderem dvou let udelal mega pokrok a za dva tri mesice mluvil plynule. Ted jsou mu 2r5m, mluvi ve dvou jazycich plynne (jsme smisena rodina), souveti, komplexni vety.. Ve 21m bych to samo o sobe nehrotila.
Navic, deti maji vyvoj skokove - nekdy par mesicu klid, pak najednou velky posun.
ALE taky to tak byt nemusi. U nas byl mozna (nejspis) tim impulsem pobyt u nasich v lete (2 tydny prazdniny). My doma mu predtim rozumeli, nemel potrebu se rozvijet. Stari rodice ty zvuky neznali, tak musel mluvit. Nebo to byla nahoda, nevim. Kazdopadne zmena muze pomoct.
A taky co pises o tech aktivitach, syn tedy kostky stavet odmital a odmira, bavi ho to bourat. Stavet to umi, je sikovny, ale je to aktivita, ve ktere nevidi smysl a zabavu. Takze - nepodcenit, sledovat zmeny.
Ale nestresovat. To je na nic.
A posledni vec -
Vyplnovali jste autisticky dotaznik na 18m prohlidce? Prisel mi zajimavy.
@zvedavec2 , ahoj, můžu vědět o jaký dotazník jde? Nikdy jsem o něm neslyšela? Syn(2r 8m) má ADHD a nějaké netypické znaky autismu. Taky nemá moc velkou slovní zásobu. Nedávno teprve začal spojovat dvě slova. Celé věty žádné. Ale on je celkově pozadu ve všem už od narození. Má totiž neurofibromatosu. 1. typu.
Mám tři děti. A dva kluci ve třech letech ani tuk... Ten nejstarší až na pár drobností vše dohnala. Ten čerstvě čtyřletý mluvit začíná, chodí na logopedii. Holčička 1r se snaží opakovat!! Vždy mi říkali, že holky jsou na toto šikovnější a je to fakt pravda.
@lansi83 my ho vyplnovali v ramci preventivni prohlidky v 18m. Chodime na soukromou (placenou) kliniku, ale ja mela za to, ze je to standardni prvek prohlidky.
Bylo to cca 20 otazek ohledne vzorcu chovani. Uz si to nepamatuji vice, nevenovala jsem tomu zadnou pozornost, brala jsem to za rutinu (syn je "normalni", vyslo mu nula bodu, tj nulove riziko autismu, tak jsem to vypustila)
@englis06 Řekla bych že se nudí. Má nějaké interaktivní hračky, co by mu pomohly rozvíjet nebo by se s nimi zabavil? A taky může být možnost že má hraček hodně a tak neví se kterou si má hrát dříve. Já jsem doma takto hračky přetřídila a nehrané hračky jsem schovala nebo poslala dal a najednou to byla změna. Plno zájmů, ale děti si hodně vyhrály i samy.
Můj syn má 2 roky a 9 měsíců, říká jen máma a táta, ham a ne, to je vše. Doktorka to nijak neřeší, řekla, že kluci jsou pomalejší. Ale doporučím ti na FB skupinku, která se jmenuje "Ještě nemluví", tam jsou odborníci, logopedky, poradí ti. Jsou moc dobří.