Ahoj zeny, potrebuju asi jen uklidnit. Mam holcicku 20m, ktera si od zacatku jede ve svem tempu. Sedet a lezt zacala v 11m po tom, co jsme mesic cvicili Vojtovku. Chodit zacala v 17,5m. Prvni sluvka zacala rikat teprve v 19m. Zatim rika ham, mnam, mama a ne, ale nepouzije je po kazde. Nekdy je rekne a nekdy jen jeci 🤷♂️. Ukazuje na veci, co chce nebo na smer, kterym chce jit, obcas na neco zajimaveho, ale daleko mene nez vrstevnici, ktery permanentne upoutavaji pozornost. Presto ukazovat umi. Uz zvladne i ukazat a rict ham. Pozornost je ale hroozne tekava, coz je v jejim veku jiste normalni. Kdyz ji chci neco ukazat, nekdy se podiva, ale casto vubec. Na jmeno reaguje ale jen kdyz chce. Na druhou stranu nas neustale pozoruje, ocni kontakt ma dobry. Porozumeni mi prijde slabe. Rozumi klicovym slovum jako pohadka, hamat, zavri, dej plac, pojd, nenene, jak si velika ale delsim vetam myslim ze moc ne. I kdyz nekdy prekvapi reakci obecne se doma shodujeme ze moc nerozumi. Ouska mame vysetrena a slysi dobre. Celkove je v te motorice pozadu, resila jsem s dr.ale ta tvrdi ze v pasmu sirsi normy je ok. Ale ta jeji hra... staveni z kostek nula, vkladacky nezajem, navlikani krouzku bavilo jen kdyz byla mensi, mic nezajem, auto mi parkrat poslala a od te doby nezajem, knizky ji teda bavi, ale to je tak vsechno. A pak TV ale to nejde casto. Plysaci nezajem. Omalovanky, modelina nebo samolepky taky nic. Kdyz bych ji zkusila vzit treba k vareni utece a nezajem. Jen pobiha, prenasi veci a pak se zacne nudit a plakat. I kdyz si k ni sednu a jdu si s ni hrat, ukazuju jak si jde hrat s různými hrackami nema moc zajem. Je to fakt tezke. Prohlizi si knizky, odendava magnety, ma par interaktivnich hracek ktere macka furt dokola 🤷♂️. Jakmile se delsi dobu (10min) jakoby nudi zacina plakat. Na hristi ma rada deti a houpani. Obcas se ji podaří vylezt na klouzacku kdyz ma schudky a s moji pomoci se sklouzniut. Kolem nas jsou deti, ktere jezdi auty a vozi panenky a moje mala jakoby vubec nechapala jak si s tim hrat a i kdyz ji to ukazu tak ji to nezajima. Kdyz ma naladu podiva se co ji ukazuju a pak zdrhne. Nechala bych ji bagrovat skrinky, zkoumat... nezajem. No ale nudi se a me to trapi. Rozvijeni jemne motoriky nam nejde, kdyz si s vecmi nema ochotu hrat. Teprve tento tyden pochopila ze muze nabrat do kyblicku ve vane vodu a vylit ji na sebe. Nebo ze silou jde natahnout tahaci medved aby ji zahrál pisnicku. Nabrat jidlo lzickou umi ale v 9 pripadech z 10 to odmita. Meli jste to s detmi taky nekdo tak? Ze byli deti pomalejsi, svy i kdyz uz jim bylo 20m a dohnali to? S lekari to resim, na neurologii jsme objednani jen mi jde asi o n3jake zkusenosti. Dekuju nepomohla.
Mám už třetí dítě, teď v podobném věku. Je to úplně v pořádku. Ani mnohem, mnohem starší děti nevydrží soustředěně sedět a vymalovat omalovánky nebo si hrát s kuchyňkou - stále u toho řeší něco jiného, odbíhají, vrtí se, nejradši poutaji pozornost dospělého a ne, že by si soustředěně hrály. Větám v tomto věku opravdu nemusí rozumět. Důležité je, že vidíš tu snahu a pokrok. Ona nejspíš napodobuje tebe - něco někam nosí, dává, vyndává...ne? Já se v tom poznávám, ještě mi často podává utěrku nebo donese pohozené oblečení 😅. Rozumí velice jednoduchým pokynům, určitě ne souvětí. Ale pokud by tam byla nějaká porucha, viděla bys, že se opravdu nechytá, nerozumí ani jednoduše, nenapodobuje atd. Je pravda, že třeba to jídlo nebo vylevani kyblíku moje děti mají urpurnou snahu zvládnout samy, takže to už dávno v tomto věku umí. Ale to bude ta motorika. Prostě zkoušet jí to různě obměňovat a nabízet a snad se na něco chytne a bude tak trénovat. Tteba když ji dáš na hraní plech s moukou a různé misky, sítka, to ji nezaujme? Ta batolata jsou v tomhle dost nevyzpytatelná, musíš na ni vyzrát. 😉
Hele, moje malá, je starší kopie tvé. Slova ji moc nejdou, ale pro uklidnění, v okolí svých vrstevníků (asi 6ti opakují slova jen 2?🤣) Zbytek taky nemluví krom ham, máma apod. Hračky, no, zajímali ji nejvíc do doby, kdy ještě neuměla pořádně chodit a já si ji posadila a hráli si, od té doby co je v chození a lozeni Všude zdatná ji málokdy najdu u hraček. Nejvíc asi baví hopiky stylem vysypat z misky , maminka rychle posbírat a tak furt dokola. Začalo ji bavit tedy odrážedlo celkem hodně a vyhazování balónků z bazénku. Jinak hračky má ale to je hraní tak na 1-3 minuty a odchází. Knížky zájem nula, přitom u toho by se třeba snad naučila co co znamená a jak dělají jednotlivá zvířátka ale ji prostě nebaví sedět. Zkusila si dceru vzít do nějakýho zábavního dětského centra, co by ji tam asi tak zaujalo a to popřípadě pořídit domů? Myslím si, že v tomhle období děti své dovednosti zdolávají skokově a jednou za čas vždycky překvapí. Já dceru nechávám, ať si "dělá co chce" a kolikrát mě překvapí, co vymysli. Jde vidět že hodně pozoruje co dělám já a pak z ničeho nic to chce udělat ona sama a já jen koukám. Pokud podle Mudr je v pořádku, tak bych ji nechala
Ještě dodám, možná to řeknu blbě, ale tím že ji ty hračky taky moc nebavily, tak jsem s ní začala dělat vše, například jsem ji posadila do prádelniho koše a začala předávat oblečení z pračky do sušičky, jednoho dne se malá zvedla a začala to dělat sama, a tak u více případů a tak si říkám, k čemu ji bude navlékání kroužků v životě, tohle se jí bude hodit víc 🤣 samozřejmě že to navlékání kroužků má také svůj význam v ohledu na motoriku, ale tak si říkám, že mi je dítě prostě nikdy podle žádných tabulek nepojede, tak proč si tím lámat hlavu
@prejeta_zaba Hele to napodobovani je zvlastni od zacatku. Ale asi sem v tomhle smeru spis precitlivela protoze jsem mela segru s autismem, tak se asi soustredim od toho 1roku na detaily, ktere jsou uplne zbytecne. Kdyz vezmu dve kulicky a zatukam s nima o sebe, mala do napodobi. Kdyz zatleskam, ona zatleska. Jak je velika na vyzvani ukazuje ale teprve mesic. Do te doby nic. Mas pravdu, ze mi nosi veci, ktere pouzivame. Treba mi hodne nosi mobil, ale nechce po me nic. Jen ho prinese, da mi ho ruky, usmeje se na me a odejde. Ze by ale treba dala hadr do kose nebo se mnou delala nejakou aktivitu to ne. Spis prenasi veci. Vezme uterku odnese ji do obyvaku. Vezme si hracku, prinese si ji do kuchyne ale hnedka odchazi delat neco jineho a tak.
Hele ty sitka to je mor. Zkouseli jsme jeste pred par tydny v teplejsim pocasi na pisku. Jen v nem lezi a plave rukama. Lopatku do ruky neexistuje. A kdyz jsem ji ukazovala sitko, tak jen chtela at ji furt dokola presypam pisek a ona pod nej davala ruce a pak je chtela olizovat 😂🙈 Zkousela jsem napustit umyvadlo, ucici vez a nejaky jedly blbosti dat do nej, ale jedine co ji bavi je rukou zacpavat vodu😂😂
Náš nejstarší syn to měl stejně. Moc věcí ho v tomhle věku nebavilo. Později ho začaly bavit dřevěné mašinky. Ale vkládačky, knížky nebo stavebnice vůbec. Taky so do dnes pamatuju, jak jsem z toho byla rozhozená. Všechny děti stavěly Duplo, naše nic. Do dneška ho baví spíš vymýšlet příběhy, kreslit je, nebo vymýšlet hry. Žije víc duševními věcmi než těmi materiálními. Jeho brácha je úplný opak. Každý jsme originál.
Ja bych rekla,ze toho po ni chces moc. Je malicka,je ji rok a pul. Jevi se ki jako normalni dite. A to mam doma jedno zdrave a jedno s vyvojovu dysfazii. U nas vsechny aktivity a hry zacaly az tak po druhem roce. Syn si dlouho nehral s hrackami,spis se mnou delal domaci prace,pomahal,prehraboval veci,hodne jsme chodili ven na hriste,do prirody. Mel rad knizky na prohlizeni. Omalovanky,modelina,samolepky v roce a pul ani nahodou. To opravdu u obou deti az po druhem roce a stejne to lepily uplne jinam,omalovanky vymalovaly dvema cmaranci,z modeliny jsem mela osypky,kde vsude bude 😃 Lego a kostky snad syn nesnasel tak do 3,5 let. Zkus na ni mluvit jednoduse,klidne citoslovce.
Ahoj, mám podobně velkou vnučku. Jestli můžu - v dobrém - nech ji žít. Nemusí dělat nic z toho, co bys ty chtěla - myslím omalovánky, modelínu, stavění z kostek, na to je mraky času...z toho, co píšeš, je to fajn malá slečna, která dělá vše, co by v tom věku měla - ukazuje, rozumí, opakuje, má pár slov..nesrovnávej s ostatními dětmi, každé má své tempo a ty ji možná (v dobrém to myslím) tlačíš tam, kde ona ještě není, dojde si k tomu, ale sama. Ne podle toho, co si ty myslíš, že by měla. Užívejte si společné chvíle - preferuj to, co ji baví, podněcuj ji k aktivitám, které má ráda (hřiště, houpačka), nech ji jen třeba pozorovat, co děláš - u nás pecka učící věž u kuch linky, nandávání prádla do pračky, vykládání myčky a spol. Myslím, že nemá co dohánět, jen má svoje tempo.
Ad jídlo - nabízej jí takové, které může jíst sama jakkoliv, i rukama...