Klouček má 13 měsíců a začíná chodit sám. Tento týden první samostatné kroky v prostoru, bez držení.
No a nic jiného ho nebaví. Když sis ním chvíli sednu, že jdeme stavět komín z kostek, tak je maximálně boří, olizuje, do kyblíčků "houká", bouchá jimi o sebe .... a pak se sebere a jde zas někam chodit 🙂 Když mu ukazuju zvířátka, leporelo, atd. tak zájem nula, sedět a koukat prostě nevydrží. I když chodíme ven, tak doma se nudí a vymýšlí lumpárny (jakože trhat lišty u koberců, nebo vytahovat šňůry ze zásuvek).
Co vše učíte své roční batole a co umí, dělá, ajk zabavit? Je pravda, že tu nemáme žádnou blikavou a uřvanou hračku na baterky, nejvíc ho baví jezdit s tatrou, nebo na dřevěné didaktické kostce točit kolečkama. Nechci, aby nějak zaostával, ale on na všechny moje říkanky, paci-paci, pošli pusinku atd. jen otočí hlavu a kouká, kudy by utekl.
@nugetka20 To co ty povazujes za lumparny, je pro nej dobrodruzstvi, objevovani sveta. Nas maly, 11m, doma taky zkouma. A co umi? Chodit kolem nabytku, povidat si, uci se sam jist. Kdyz zapnu muziku, tancuje. Cilene ho neucim nic. Nepotrebuji mit z ditete cvicenou opici. Delane spolu to, co ho bavi a zaroven ma spoustu prostoru zkoumat si, co sam potrebuje. Udelali jsme v byte takova opatreni, aby se tu mohl zabavit podle jeho libosti (zaslepky do zasuvek, odstraneni chemikalii z dosahu atd).
moje dcerka má taky 13 měsíců, taky teď dělá první krůčky do prostoru, ale jinak jí nechávám, ať si zábavu hledá sama. ono člověk může vymýšlet činnosti a dítě přitom zrovna teď bude nejvíc bavit něco úplně jiného... tak jí nabízím různé věci, ale hlavně jí nechávám, aby sama zkoumala, pokaždési najde něco, co jí zabaví i na dlouho. Třeba dneska vydržela asi čtvrt hodiny kvedlat lžičkou ve skleničce.
Když neví, co dělat, přijde ke mně a kňourá, tak jí zkusím ukazovat různé činnosti, co by jí mohly zaujmout, a někdy zaujmou, někdy ne,někdy stačí jen pomazlit zase jde.
Jinak s tím učením paci paci a kdoví čeho - já to dělám tak, že jí to předvádím, když zrovna neví, co dělat, a nebo vyčíhám, kdy něco podobného začne dělat sama, a přidám se k ní (třeba mávání ručičkama nejdřív začala jen tak zkoušet, tak jsem jí k tomu začala říkat "pápá" a taky mávat, pak se jí to spojilo a teď už mává, když se řekne "pápá" - a úplně stejně se naučila "jak jsem velká", hají, řvát jako dinosaur, berany duc a další podobný blbosti). a taky má období, kdy něco dělá pořád a na ostatní kašle, to je úplně normální, když zrovna něco objevuje.
úplně nejlepší pro něj bude ho nechat, ať si objevuje (jak píše martiniquest v bezpečném prostředí), být tam s ním a když bude potřebovat, tak i pro něj. Ale snažit se ho něco učit, když chce zrovna dělat něco jiného, nemá vůbec smysl 😀
A na nějaký "co by mělo umět dítě v tolika měsících" se vykašli, když bude umět paci paci o měsíc nebo dva později, retarda to z něj fakt neudělá 😀
já sjem stavěla komín yn ho boříl začal stavět z ničeho nic sám, ale až asi v 18m? tak nějak kolem +-2m.
Hodně jsme chodili ven - doma jsem ho moc nezabavila - zvláš když byl takot malý.
Dávala jsem mu vkladačku a ukazovlaa kam to dát. Seděla jsme a dělala paci pac .... Knížky tedy on miluje.
berany berany, duc, učila jsem jak je veliký, pak jsem mu říkala říkanky a dělala při tom ,,pohyby ´´ (kolo kolo mlýnské, pec nám spadla-bouchala jsem do kolen .... > to děláme pořád jen už nekouká, ale také se zapojí)
http://o-baby.blog.cz/1604/jake-hry-hrajeme
Mám stejně starýho syna a cíleně ho neučíme nic. Všechno tak nějak vyplynulo že situace, když jdu vysávat, jde se mnou a pomáhá mi, vezme si vysavač a snaží se vysávat sám. Nebo mě napodobuje při utírání prachu, při dávání a vyndávání věci z pračky, koše na prádlo. Zvládne i sám vyhodit věc do koše. Prostě ho zapojují do běžných činností a on to tak nějak obkoukává. Knížky ho taky nebavili, ale teď už mi ji sám donese a ukazuje na zvířátka, říkám mu které to je, a napodobuju zvuky, tak to zkouší po mě. Ale je to samozřejmě o dítěti, mě by teda ale nebavilo sedět a stavět domek z kostek, a jeho to taky nebaví, není moc hračkovej. Ale co nás teda baví oba, je hrát si na písku.
souhlas s výše uvedenými příspěvky
Já taky cíleně nic neučila, ale nabízela a komentovala činnost či zájem dítěte.
Nejvíc byl "v kurzu" pohyb (chození, lezení),
nošení věcí (1 věc, pak víc věcí),
voda (bazének a cákat, přelejvat, rozlejvat, vodní mlýnky, hrnečky, naběračka, loďky, věci které plavou/potopí se),
písek (hrabat, přesypávat, zahrabávat a nacházet věci v písku,
trhání a muchlání papíru (starý noviny..) - udělat koule a házet do krabice
modelína nebo něco, v čem se dá patlat
knížky s otevíracími okénky, zvířátka a jejich zvuky
tady je spousta další inspirace http://www.montessoridoma.cz/?cat=17
PS: určitě bych si nelámala hlavu s tím, že zrovna teď se snaží rozvíjet v pohybové oblasti a jiné nechává "čekat" - ono se to za chvíli zas může změnit - tak ať si užije co nejvíc pohybu venku, když je krásné léto 😉 (na čtení bude času dost "za dlouhých zimních večerů")
kreslit prstem nebo větvičkou, nakládat do kyblíčku...)
Moc Vám všem děkuju. On je jinak vážně hodný dítě, takovej ten uličník, co žvatlá a všude leze a všude musí ty prstíčky strčit ....jen kdyby ty stavební nedostatky tak nějak nenacházel a nezvětšoval (dneska utrhnul garnýž se záclonou :( ). Byt jsme si mysleli, že je bezpečný, pro prcka ..... a on je spíš nebezpečný bytu 🙂
@nugetka20 jo, to je klasika, člověk se musí rozhodnout, jestli chce spíš načančaný byt nebo spokojený dítě, nebo hledat nějaký kompromis. nám už malá odervala koberec, co může, tak strká pod linku, rozbila jeden hrnec... ale na tom nezáleží. Mrazák a šuple s lékama jsem zajistila těma sponama, aby se tam nedostala, kamna jsme zahradili ohrádkou a zbytek je jí ponechán na pospas 😀
tak to je jasnýýý, když objvuje chození, tak na nic jinýho není čas🙂 neboj, ož bude běhat víc,tak se taky unaví a rád si i sedne a třba ho chytne nějaká ta hra🙂
zkoušela jsi s vkládacíma kelímkama i jiný činnosti? ono stavět komín je zrovna docela těžký. já jsem ze začátku ty kelímky vlvožila do sebe, on koukal a pak je postupně vytahoval ven.... a po čase jsem vzala zase tu největší a ukazovala mu, kterou má vzít menší a vkládat ji zas zpátky...pak přišlo na řadu rozdělávání...tohle asi nejde ze všech, my máme takovýty hranatý klasický obyč kelímky. a ty se daj vždycky spojit do sebe jakoby obráceně..nevim jak to popsat. a třeba do toho vložit ještě jeden menší kelímek, kterej tam pak rachtá. tak syn se toho hnedka chytnul a chtěl ty kelímky zase rozpojovat. pak je uměl i spojit...to mě jen tak napadá🙂
knížky syna bohužel taky nebavěj...i když musim říct, že možná trochu začínaj teď.
jinak je normální, že chce syn hlavně kramařit a vůbec vymejšlet věci, co jsou zakázaný, ty sou nejzajímavější:D taky to tak máme. doma furt bordel. ale jak ti začne chodit, bude o trošku míň kramařit:D
já teda syna taky nechávám. holt sme se smířili s tím, že je doma bordel. taky ho nepouštim akorát do skříně s odpaďákem, nebo aby šahal do záchodu:D, nebo aby mi pořád vypínal na sporáku plyn (bohužel tam dostane:/). ale že mi vyhazuje nádobí a vůbec všechno, co najde... neva. tak něčím se bavit musí. ber to pozivině, že se vůbec zabaví:D
taky bych ráda někde vyštrachala inspiraci k sociálním hrám... ani jsem nekoukala, jestli existuje třeba nějaká knížka. myslim si, že podceňujeme sociální hry na úkor materiálním hračkám. a jak je vidno, spoustu dětí to stejně tolik nezajímá, ty důmyslný hračky, co ale vymejšlej dospělý🙂
hry co určitě bavěj jsou honěná:D, vařila myšička a vůbec šimrání a škádlení, prdění na břicho, nebo když se kolem mě syn pořád motal (seděla jsem na zemi), tak na něj různě bafám, říkám "kde je ...?" "tady je!" když je za mejma zádama atd. tomu se taky hrozně smál, nebo ho chytnu na moje záda a lomcuju:D... vlastně schovku začal iniciovat pár měsíců zpět dokonce sám:D pff ted už si nic nevybavim, ale je toho určitě víc z těch sociálních. pak taky kutálíme balón (i gymbal třeba:D), nebo můžeš zkoušet "dáš, prosím?" ... "děkuju!" "na", prostě si podáváte věc jak blbečci:D
házet věci do někam nezkoušíte? velkej koš a házet tam hračky? nebo vytvořit nějakou vhazovačku z víček od petek a ruliček od toaleťáku? :D
@kamste Děkuju vřele!!! 🙂
prostě má teď činost co ho baví (chození) náš malej má za 9 dní 13 měsiců a je pravý opak ,umí postavit komin ze 3 kostek,udělat paci paci,podá ti ruku na pozdrav ,ukáže jak je veliký, kde co má ukáže,rad vhazujee hračky do krabičky a ja už nevím co všechno ,ale chodit to dítě nebude asi ani v 10 letech 😂každé dítě jejiné a baví ho něco jiného,hlavně že je zdravý nee?