Ahoj, mám syna který má 11 let ma poruchu autistickeho spektra . Školu do které chodí je jen do 5 třídy a řešíme kam do 6 . Vsude nám rikaj že ho nevezmou protože má asistentku a uz mam stop stav že by to nešlo leda že by byl bez ní to by ho pak prijaly:/ . Jenže on bez ní být nemůže. Kolem Kladna nic není nebo je plno. Můžete k doporučit prosím kam se máme obrátit? Je to pro nás dost šílená situace a bez výsledku:(
Někam jinam samozřejmě že s asistentkou pedagoga?
@starostlivamamina Kam chodíte? Do SPC, Aply nebo odkud máte Doporučení pro školu? Tam bych se obrátila na radu ohledně řešení, mají přehled o školách a teda začíná být už docela pozdě... Jde jen o poruchu auti. spektra nebo i o intelekt? Jak doposud školu zvládal? Tohle vše je dost důležité. Jinak čistě teoreticky, musí ho vzít do spádové školy, pokud by tam měli plno, dá se zažádat o řešení zřizovatele, ten musí prostě místo pro žáka najít (šk. docházka je povinná, takže stát musí povinně místo zajistit), otázka je, jestli by to byla ideální volba pro tvého syna. Pokud potřebuje speciální přístup, asi by bylo fajn, kdyby byl na škole, kde k němu budou vstřícní, než na škole, která ho "musí" vzít, ale neumí a ani moc nestojí o to umět s ním pracovat.
Spádova škola kam má jít ho nechce přijmout protože maj určitý počet asistentek kolik jich muze být ve třídě a uz nemaj kapacitu aby ji tam měl i syn takže nám navrhla že ho vezmou ale bez asistence což nepřipadá v úvahu. On by tu 6 třídu nedal a propadl by . Navic musí jet svým tempem . Řešíme to z dlouho a všude plno protože maj vsude ve třídách deti s asistentkou a prý není kapacita. Zkusíme asi i Prahu ale to je pro nás poslední možnost protože to finančně bude masakr :/ naše škola nám nic nenabídla kam dál proste že si máme najít školu ale kde když není místo. Dost na nás tlačí ale opravdu to není snadné. Ani nevím poradne kam se obrátit.
Škola co je další v řadě jako "spadova" ma stejný problém nepřijmou nemaj kapacitu na další asistentku:/
@zuzkasim to jste napsala moc hezky tu poslední větu. Chci aby chodil do školy kde bude rad , kde s nim budou pracovat takovej jakej je a ne dát ho do skoly když je to povinné jen aby nekam chodil a byl bez asistentky protože školní dochazka je povinna a on to nedá. Bude se trápit, a nastanou velke problémy. Řeším to denne a opravdu se mi dobře nespí když není místo kam by mohl. .
@starostlivamamina ale pokud AP už ve třídě mají,tak tam může chodit. AP je sice napsaná na jedno dítě,ale pomáhá všem potřebným. Dříve bylo,že můžou být ve třídě max 4 děti, s podpůrným opatřením,ale to už myslím neplatí.
@starostlivamamina Neexistuje žádná kapacita asistentů. Ale jestli to chápu dobře, tak v budoucích 6. třídách ve školách, kde jste se ptali, již asistenti pedagoga jsou kvůli jiným žákům, takže je obava (ale nevím, jestli obava školy nebo tvoje), že dalšímu žákovi s náročnými potřebami by se nezvládli věnovat. Asistent nikdy není ve třídě pro žáka, je tam vždy pro pedagoga, aby 2 dospělí zvládli potřeby všech dětí ve třídě lépe jak jeden, ač realita bývá různá. Je vidět, že třeba i vy jako rodiče vyžadujete asistenta ke svému synovi, takže tohle je i z tvého pohledu špatně pochopeno.
6. ročník je náročný, pokud už teď vidíš, že učivo nezvládá, možná by vůbec nebylo na škodu si ročník klidně zopakovat, nevím, neznám tvého syna a můžu usuzovat jen z pár vět, co jsi tu napsala. Ale opakování ročníku není žádné selhání, je to dítě, pro které je nejen klasické učivo, ale vůbec celá společnost a její fungování velkou výzvou, takže dopřát mu klid, možnost upevnit nějaké základy, může být prospěšné.
Pak taky máme speciální školy pro tyto děti, je jich velmi málo a je o ně obrovský zájem, ale tam pracují odborníci, která s těmito dětmi umí pracovat, dětí je ve třídě málo a často je to skvělá volba. Inkluze je krásná věc, ale vůbec není vhodná pro každého. Zrovna děti s autistickými potížemi, pokud je k tomu přidáno i nějaké intelektové omezení, se začleňují hůře. O tom intelektu jsi nic nepsala, chápu, že nechceš, takže píšu obecně a netuším, co zrovna se týká tvého dítěte. Není možné chtít po učiteli, který má být odborníkem na obor, který vystudoval, aby zároveň uměl pracovat s dětmi s poruchami učení, orientoval se v problematice smyslových vad (ve školách jsou děti i s různým smyslovým potižením), uměl zaujmout dítě nadané, zároveň se věnoval dítěti velmi podprůměrnému, zvládl děti s porchou chování, dovedl správně přistupovat k dítěti s psychickými potížemi a ještě k tomu uměl pracovat s autistou. Jo a ještě máme ve třídách žáky s odlišným mateřským jazykem, kterých samozřejmě stále přibývá. Jsem speciální pedagog, ale státnice mám krom jiného oboru ze 3 dalších pedií. Ani já nejsem odborníkem na všechny druhy a to mám oproti kolegům výhodu, protože k tomu mám vystudovaný další obor učitelství. Snažím se vysvětlit, že být na škole vstřícný ke všem dětem s náročnějšími potřebami není vůbec snadné.
A asistent pedagoga je člověk, který má maturitu z jakéhokoliv oboru a dodělal si 3-měsíční kurz asistenství. Často jsou to lidé s nadšením, kteří se snaží sami vzdělávat, ale to je vše. Musíme být realisté.
Nejlépe by vám měli pomoct opravdu tam, kde byl syn vyšetřen a bylo mu vystaveno Doporučení pro školu. Zkuste se jako rodiče podívat na své dítě s nadhledem. Práce s ním není nejspíš jednoduchá. Takže jak můžete pomoci svému dítěti (opravdu je nutné ho tlačit do postupu ročníků i když vidíte, že to sotva zvládá? zvládá dobře inkluzi on i jeho okolí?) a jak můžete pomoct budoucí škole? Tady mě napadá opravdu velmi úzká spolupráce vás a poradenského zařízení. Popř. zvážit speciální školu.
Omlouvám se, že píšu upřímně, možná nevolím slova dost opatrně, ale já s dětmi s různými potřebami denně pracuju, setkávám se někdy s nereálnými požadavky rodičů, s tlakem zařadit dítě na běžou základní školu i přes to, že to dítě tam nikdy pořádně nezažije úspěch, sounáležitost, nemůže dělat práci s ostatními, protože by ji vůbec nezvládlo a při tom by tak moc chtělo s ostatními pracovat, takže je o to víc frustrované. Nestojí i jiné pracovní listy, o jiné učebnice, nechce odcházet s asistentem do jiných prostor, chce dělat práci s ostatními, ale nerozumí jim, oni nerozumí jemu a v konečném důsledku to nemá přínos pro žádnou stranu. Možná se vás tohle opravdu netýká, tak to ber jen jako informaci...
Nechápu, na co nemají kapacity? Jakože by si neměla kam sednout ta asistentka? Vždyť škola jí ze svého neplatí, nebo ano? Napadá mě, jestli to není spíš výmluva. Kamarádka je asistentka pro chlapečka se stejnou poruchou a často vypráví, že je to opravdu náročné, ani ne tak po stránce učení, ale zvládnout jeho chování ve třídě, začlenit ho do kolektivu. Možná nechtějí mít takových dětí ve třídě více.
@starostlivamamina v Pařížské jste byli? Co vám tam řekli?
@starostlivamamina v MŠ se odečítá nějaký počet dětí z kapacity třídy podle stupně zařazení dítěte, bude to tak myslím i v ZŠ. PAS bude asi 4stupeň. Tak by odečítali 2 děti tipuji. Tedy pokud takové děti mají tve třídě řeba už 2 tak by měli místo 28 dětí ve třídě třeba jen 22 do plné kapacity, kdyby vzali Vás. Jedna asistentka může mít i více děti (max myslím 4) s potřebou asistentky. Je to asistent pedagoga, ne asistent vašeho dítěte, to asi špatně chápete. Asistent dítěte je osobní asistent a toho byste si hradili vy sami (to by bylo možná řešení pro Vás). ZŠ je povinná a tak se obraťte na zřizovatele vaši školy podle bydliště, musí Vám najít místo. Ale spíše bych vám doporučila zvolit nějakou speciální školu, kde se mu budou schopni věnovat odborníci podle přesných potřeb dítěte.
@starostlivamamina Vyzkoušejte školu Velvary. Nedaleko Kladna.
AP vám "napsal" kdo? SPC nebo PPP? Tam bych se obrátila o pomoc.
A popravdě nevím, jakou má souvislost stop stav s tím, že má AP. Nebylo by pro ni místo ve třídě?