Dětský vývoj je velká věda 🙂. Během prvních roků života dělají děti obrovské pokroky a učí se spoustu věcí a nových dovedností - od lezení, přes chození až k mluvení nebo počítání. Jenže, jak to udělat, aby děti rozvíjely své schopnosti co možná nejlépe? Věděli jste, že hra je jedna z nejpřirozenějších cest, jak děti rozvíjet? Hrou se totiž děti zabaví, a tak ani nevědí, že se vlastně něco učí.
Zajímá vás, v jakém věku a co byste s dětmi měli trénovat? Jak rozvíjet jemnou motoriku nebo jak trénovat barvy, jak naučit děti držet pastelky a kdy? Nebo jak děti učit počítat a v jakém věku je nejlépe začít? Procvičujete doma řeč a hledáte další způsoby?
Na tyto a mnohé další otázky ráda odpoví dětská psycholožka Simona Hoskovcová. Těšíme se na vaše dotazy a věříme, že se mnoho nového dozvíte. Odpovědi od paní Hoskovcové očekávejte vždy ve večerních hodinách.
Vážená paní Hoskovcová,
dovolím si využít možnost kontaktu s odborníkem a prosím Vás o následující informace.
Jak vysvětlit čtyřletému dítěti, že by mělo poslechnout i jiné dospělé osoby než maminku? Před devíti měsíci jsme si přivezli z kojeneckého ústavu chlapečka, který se do naší rodiny začlenil velmi dobře, podle jeho slov má moc rád všechny "své lidi" u nás doma, ale se vstupem do MŠ začal odmítat i po domluvě autoritu učitelky a ostatních dospělých...
Chápu, že nás podobných úskalí ve výchově čeká ještě víc, proto Vás ještě poprosím o tip na literaturu, která se zabývá výchovou adoptovaných dětí, pana Matějčka už mám nastudovaného, ale možná se i nějaký další psycholog touto problematikou zabývá, jen o něm zatím nevím...
Děkuji za Váš čas, budu se těšit na odpověď a přeji pěkné předvánoční dny!
Jana
Můžu poprosit o odkaz na návody jak co stavět? Onehda tu byl návod na konvicku. Dekuji
@sariky podívejte se na nejrůznější návody na www.duplosvet.cz. Směřujte prosím podobné dotazy na můj fotoblog či do některé z jiných diskuzí. Tato se týká dotazů na dětskou psycholožku. Děkuji za pochopení 🙂 Bára
ODPOVÍDÁ PhDr. SIMONA HOSKOVCOVÁ, Ph.D.:
@loc Dobrý den, podle toho, co píšete, nemusíte mít obavy. Dítě v 15 měsících v průměru používá 10-15 slov, ale rozdíly mezi dětmi jsou ještě velké a v tomto věku normální. Pokud syn používá asi 6 slov, tak není v tuto chvíli důvod k obavám. Používání slov můžete povzbudit hlavně tím, že budete věci ukazovat a pojmenovávat: "To je teta", "Chceš piškot?", "Červená kostka, žlutá kostka", atd. Zdá se to jako prostá věc, ale mezi předškoláky je řada dětí, které pořádně nemluví, protože si s nimi doma prostě nikdo nepovídá a věci nepopisuje. Můžete syna také povzbudit k mluvení tím, že vyhovíte jeho přání, až když si řekne. Když ukáže na piškot a bude to znamenat, že ho chce podat a sníst, tak trvejte na tom, že řekne "prosím" a až potom ho podejte. Některé děti špatně mluví, protože rodiče odhadují, co dítě chce a dítě tak není nucené formulovat svá přání. Naprosto odpovídá věku 15 měsíců, když syn reaguje na pokyny a hraje jednoduché hry, které zmiňujete. Na části těla má ještě času dost - ty by měl umět pojmenovat předškolák. Můžete s ním hrát hry, jako "Hlava, ramena, kolena, palce", ale když si části těla bude plést nebo si je nebude pamatovat, nic se neděje. Přeji hodně radosti.
ODPOVÍDÁ PhDr. SIMONA HOSKOVCOVÁ, Ph.D.:
@maybe72 Dobrý den, vaše situace je výjimečná tím, že máte chlapce z kojeneckého ústavu. Každý pobyt mimo rodinu pro něj může být těžký, protože v sobě nejspíš má obavu, že už se domů nevrátí. Jeho problém asi nebude v poslechnutí jiné dospělé osoby, ale spíše v jeho strachu, že přijde o maminku. Vaše situace by potřebovala rozebrat podrobněji a na tomto základě pak vymyslet strategii, jak by si syn mohl na školku zvyknout. Nevím, jak to vaše situace dovoluje, ale možná by mu pomohlo postupné prodlužování času stráveného ve školce. Začít dvěma hodinami a pokud by to fungovalo, tak čas prodlužovat. Hlavním úkolem dítěte přicházejícího do náhradní rodinné péče je nalezení důvěry ve své lidi a pochopení, že jim může věřit a že se ho nevzdají. To může trvat i roky. Spíše než literaturu bych možná doporučila podívat se, jestli je někde v místě vašeho bydliště Středisko náhradní rodinné péče. Tato střediska mají kontakty na další neziskové organizace a odborníky, které se adoptovanými dětmi a dětmi v pěstounské péči zabývají. Individuálně nebo spolu s dalšími rodiči v podobné situaci můžete pak hledat cesty pro syna. Na webových stránkách Střediska náhradní rodinné péče najdete ke stažení jejich vlastní publikace a také seznam doporučené literatury. Držím palce!
Dobrý den paní Hoskovcová, měla bych dotaz 🙂 Dcera má 13 měsíců, chtěla jsem se zeptat, co vše by měla v tomto věku umět? Hezky říká máma, táta, bába, děda, teta, nene, ham, pápá. Snaží se spojovat už slova dohromady že třeba řekne bába ne. Chodí na nočník, ale ještě ji nemůžu naučit aby si sama říkala. Lžičku taky nechce držet aby se zkoušela krmit sama. Když má v ruce pastelku, tak nakreslí čáru, ale ručičky střídá. Baví jí různé hry a v knížce umí zhruba 8 zvířátek (jak dělá pejsek atd.).
Moc děkuji za odpověď 🙂
Dobrý den, mohu se zeptat jak syna 3 roky mám naučit správně držet pastelky či tužky a jak s ním natrénovat barvy? pořád si je nemůže zapamatovat, pozná jen černou a červenou. Děkuji
ODPOVÍDÁ PhDr. SIMONA HOSKOVCOVÁ, Ph.D.:
@misaz1 Podle toho, co píšete, je dcera velmi šikovná. Ve věku asi jeden rok by měly děti zkoušet první samostatné kroky. Měla by být schopná vylézt na židli nebo dětskou židličku. Při uchopení kostičky nebo kuličky umí použít tzv. klíšťkový úchop, tedy použije ukazováček a palec. Dcera by také měla být schopná úchop povolit - např. to můžete zkoušet při vkládání kostek do krabice nebo kuliček do hrníčku. Menší děti předmět uchopí, ale ne vždy ho dokáží řízeně pustit. Ve věku 13 měsíců děti začínají být schopné stavět z kostek "věž". Po předvedení by se jí mělo podařit dát na sebe dvě kostky. Pro děti je těžší klást kostky vedle sebe, než na sebe. Můžete zkoušet hry, kdy schováte hračku pod plenku. Dítě ji odkryje a objeví. Z praktických dovedností už by se měla umět napít z hrnku a spolupracovat při oblékání. K řeči už jsme v předchozí odpovědi zmiňovala, že roční dítě ovládá asi šest slov, ale rozdíly mezi dětmi jsou v tomto věku velké. Už by se měla pokoušet o intonaci vět, např. umí napodobit ve svém žargonu intonaci otázky. V porozumění řeči by dítě mělo umět vyplnit jednoduché pokyny, jako "dej míč mamince" nebo "polož kostku na stůl". Pokud jde o kreslení, tak děti v tomto věku jen čmárají. Napodobit čáru dokáží až kolem 18 měsíců. Samostatné jezení lžičkou přijde kolem 15 měsíce, ale děti přitom pořád ještě hodně bryndají. Je výborné, že už teď dáváte dceru na nočník. Je na to vývojově připravená. Sama si začne říkat kolem druhého roku. Zatím je dobré držet určité pevné časy posazování na nočník - třeba po probuzení a před spaním, jindy se budete muset řídit svou schopností z výrazu tváře poznat, že se jí chce na nočník. Přeji hodně zábavy s dcerou!
ODPOVÍDÁ PhDr. SIMONA HOSKOVCOVÁ, Ph.D:
@prdecek Ve třech letech je ještě celkem běžné, že dítě nedrží tužky správně. Pomůže mu, když pořídíte trojboké pastelky, které mají vykrojené vroubky v místě, kde tužku držíme. Tyto pastelky a tužky svým tvarem vybízejí ke správnému úchopu. Jinak doporučuji možnost uvolnit si ručičku např. kreslením na svislé plochy - tabuli nebo papír na stěně. Předškolákům se takto kreslí lépe než vsedě u stolu. Pokud jde o barvy, je dobré začít u základních barev - např. kostky DUPLO mají pěkné základní barvy. Při hře jména barev zapojujte - "prosím podej mi tu zelenou kostku", "sem by se hodila ta žlutá kostka". Zkuste také, jestli syn dobře rozlišujte barvy - např. položte řadu kostek a vyzvěte syna, aby pod každou kostku položil kostku stejné barvy nebo s ním postavte věž, kde se budou pravidelně střídat tři barvy a on vám je bude podávat. Pojmenování barev v češtině je docela náročné. Jedna moje kamarádka, která si vzala Angličana, měla zajímavý postřeh, že její děti uměly barvy dříve v angličtině než v češtině. Angličtina používá jednoduchá jednoslabičná slova. V češtině je většina dvojslabičná a to mu možná dělá potíže.
Dobrý den, dcerka má teď v prosinci přesně dva a půl roku a jediné s čím stále bojujeme je nočník. Chodívala krásně vždy ráno a večer, ale pak se stal nějaký blok a jakmile ji chci posadit na nočník tak má záchvat pláče. Když už ji na ten nočník dostanu, tak tam může sedět v kuse i půl hodiny a ani kapka. Jakmile se postaví z nočníku, tak už je zaděláno v kalhotách. Všechno stále vysvětlujeme, ona vše po nás papouškuje, ale výsledek nikde. Zkoušeli jsme ji nechávat bez plen, ale když se počůrá, zaleze někam do rohu a je potichu. Jako by měla strach. Přitom jsme ji nikdy za takovéto věci netrestali. Na velký záchod nechce už vůbec. Nechápu kde se v ní objevil tento blok a nevím si rady jak jej odstranit.
Jinak je dcerka velmi šikovná, krásně mluví, umí napočítat do 10-ti, umí celou anglickou abecedu. Krásně vybarvuje fixami, barvy se jí ještě trochu pletou, ale zato si dobře pamatuje písničky a ráda tancuje. Sama se nají lžící a pije z normálního hrnku. Takže si myslím, že ve velmi chápavá.
Moc děkuji za radu a přeji krásný den
Dobrý den,
já bych se ráda pozeptala na řeč dětí. Mám dvojčata, kterým v prosinci bude 2,5 roku a zatím ještě nemluví, vydávají spoustu zvuků, umí napodobit zvířata, a říkají slova jako ham, bác, baf, apod. jednoduchá slůvka, tím to ale hasne.
Snažíme se jim hodně číst, říkáme básničky, které podle znají už nazpaměť, protože k tomu ukazují dopředu obrázky, nebo gestikulují, co tam bude..
Hodně s nimi mluvíme..
Jinak zvládají dost věcí, co se týče sebeobsluhy, umí prostřít stůl pro všechny, umí si zout boty, svléknout oblečení, kalhoty i nasadit, šroubovat sklenice, namazat si chleba, jedí sami už dlouho jak lžící, tak i vidličkou, apod..
Dětská lékařka mi říkala, že když do prosince nezačnou, máme přijít a pošle nás na foniatrii a další odborná pracoviště na vyšetření..
Je ještě nějaký způsob, jak podpořit mluvu hrou?
Předem Vám děkuju za odpověď.
Pěkný den.
ODPOVÍDÁ PhDr. SIMONA HOSKOVCOVÁ, Ph.D:
@anik.l Dobrý den, je možné, že v době, kdy dceru někdo hlídal, zaregoval třeba víc přísně a ona se teď zablokovala. Určitě nemá cenu to dané osobě vyčítat, ale spíš se domluvit, jak to dělat do budoucna. Najít teď správnou cestu bude trochu detektivka a bude to vyžadovat tvořivý přístup. V zásadě s laskavou rozhodností trvejte na tom, že je dcera velká a že bude chodit na nočník. Ve dvou a půl letech už je plně připravená. Zkuste během sezení na nočníku rozptylovat její pozornost - např. si při sezení může skládat kostky nebo hrát s panenkou. Zapomene pak, že se rozhodla, že nebude čůrat. Podle toho, že se schovává, když má mokro v kalhotách, je vidět, že vnímá, že to není v pořádku. To je dobrý začátek, aby si močení začala hlídat. Mokré kalhoty jí nevyčítejte, ale komentujte, že je lepší jít na nočník a jděte se převléknout. Měla by to být i ona, kdo odnese mokré oblečení do pračky. Pocítí, že s následky pomočení je víc práce než když si sedne na nočník. Zkuste společně s dcerou vybrat nástavec na velký záchod - když se bude podílet na výběru, tak chození na "velký" záchod snáz přijme. V současnosti se dělají hezké nástavce i se schůdky, které umožní samostatnost dítěte v hygieně. V závislosti na vaší vlastní hranici studu můžete dceru případně nechat, aby se dívala, že vy též chodíte na záchod. Pro nácvik hygieny můžete využít i odměny - např. když se probudí suchá a vyčůrá se do nočníku, dostane třeba bonbónek. Odměnu by měla dostat bezprostředně po "výkonu", on se pak ten suchý pocit spojí se sladkou odměnou a žádoucí chování se posílí. Přeji pevné nervy při hledání správné cesty!
ODPOVÍDÁ PhDr. SIMONA HOSKOVCOVÁ, Ph.D:
@kacikaci Dobrý den, podle toho, co píšete, děláte maximum. Ještě bych zkusila to, co už jsem zmínila výše. Když budou něco chtít, musí si o to říct, dříve jim to nesplníte nebo nepodáte. U dvojčat bývá někdy vývoj řeči opožděný, protože si vytvářejí i svou vlastní řeč, kterou se mezi sebou dorozumívají. Také si hlídejte, abyste oslovovali nejen obě děti najednou, ale i adresně každé dítě zvlášť. Pro vývoj řeči je důležitý dialog a ono je to někdy těžké, když dvě osoby splývají v jeden celek. Určitě bych souhlasila s dětskou lékařkou, abyste po novém roce navštívili odborníky. Pomůže to najít příčinu pomalejšího vývoje. Pokud se jinak vyvíjejí normálně, pak jsou vyhlídky určitě dobré, zvlášť když se s nápravou začne včas. Přeji hodně zdaru!
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, kdy lze poznat, že bude dítě pravák nebo levák. Syn odmalička používal víc levou ruku (na pravé si totiž cumlal paleček) a teď skoro ve 3 letech používá obě ruce stejně - lžičku si přendává z ruky do ruky během jídla, maluje oběma rukama, ale stříhá jen pravou rukou (protože mu vždy dám nůžky do pravé ruky). Děkuji za odpověď.
ODPOVÍDÁ PhDr. SIMONA HOSKOVCOVÁ, Ph.D:
@vilibalda Dobrý den, tzv. lateralita se ustaluje mezi 5 a 7 rokem. Souvisí to vlastně s tím, že se dítě rozhoduje, kterou rukou bude psát. Děti můžou do té doby několikrát upřednostnění jedné strany změnit. Většinou rozlišujeme, zda dítě používá více pravou nebo levou ruku, ale tzv. lateralita souvisí také s tím, které oko více používáme (např. řekneme dítěti, aby se podívalo do klíčové dirky) nebo kterou nohu upřednostňujeme. Asi 15% lidí používá stejně jak pravou, tak levou ruku.
@bara_lego To je velmi zaujimave, tiez toto striedanie pozorujem u nasho maleho. Takze ma est ecas sa ustalit. Dakujem za odpoved!
Dobrý den, paní Hoskovcová, dovolím si využít možnosti položit Vám dotaz ohledně syna. Má 15 m a pasivně rozumí již mnoha slovům a příkazům, aktivně se mu ale zatím moc mluvit nechce. Zatím říká pouze pár slov (mama, tata, baba, papa, ham, nene) a když na něj mluvíme, reaguje vždy hmm a je vidět, že pozorně poslouchá. Poradíte prosím nějaké tipy, jak nejlépe a zábavně u syna řečové schopnosti rozvíjet? Také se ne a ne naučit ukazovat na výzvu části těla, umí pouze nožičky a ručičky, ostatní, ač to denně trénujeme, ukazovat nechce. Daleko snáz se učí plnit nějaké příkazy, kdy může něco aktivně vykonat ( buchy buch, škráby škráby, hopsa hopsa, paci paci, berany duc, kopy kop, pusu pusu, také přinese konkrétní hračku nebo věc na výzvu apod.). Moc Vám děkuji za odpověď a přeji hezký den. 🙂