Vše, co vás zajímalo ze zákulisí online prodeje potravin (a bály jste se zeptat)

frantisek_kosikcz
12. pro 2017

Jak jsem slíbil, zastavil jsme se dnes ve skladu, takže vám budu rád k dispozici s odpovědmi na vaše všetečné dotazy 🙂
Zajímá vás, jak vypadá nakládka aut? Kde skladujeme ovoce a zeleninu? Jak vybíráme potraviny do nákupů? Dejte vědět, rád vám vše zkusím nafotit 📷 🚗 🛒 a vše vysvětlit. Věřte mi - hodí se to, když se pak třeba vaše ratolest ptá, jak se to vlastně všechno zařizuje 🙂

frantisek_kosikcz
autor
12. pro 2017

Tak. Už mám vyfasovanou zelenou vestičku a můžeme jít na to. A omlouvám se, občas ty fotky možná budou rozmazané a budu se tvářit jako kakabus.

To co vidíte za mnou je ulička v takzvaném suchém skladu. Takových uliček, které se táhnout mnoho desítek metrů přes celý sklad a jsou vysoké jako třípodlažní dům tu máme několik - to aby bylo kam dát zásoby.
Vzadu můžete vidět vysokozdvižný vozík, kterým se dostáváme k paletám s potravinami.

frantisek_kosikcz
autor
12. pro 2017

Tady třeba do uličky přijíždí "picker". Schoval se mi za vozíkem s bedničkami vpravo. Co bedýnka, to jeden nákup, jezdí s nimi po jednotlivých uličkách, kudy ho vede jeho čtečka. Díky ní ví, odkud co vzít a kam to dát 🙂

drakenn
12. pro 2017

Dobrý den,
mě by zajímala dovážka do konkrétního města. V nabídce je Ostrava a okolí. Platí to i pro Frýdek - Místek? Čí vesnici Dobrou za Frýdkem? Není někde přímo mapa dovozových míst?
A cena dopravy? Děkuji a moc Vám fandím!

dc2015
12. pro 2017

@drakenn Dovolím si odpovědět, vše najdete na stránkách. Dle PSČ najdete, zda k vám zaváží, najdete tam i tabulku s cenou dopravy, od 1500 je zdarma. Podle času a dne. Je tam přehledná tabulka 🙂

drakenn
12. pro 2017

Tak tu jsem tam opravdu neviděla. Pohledám. Děkuji!

frantisek_kosikcz
autor
12. pro 2017

@drakenn Jinak platí, že abychom mohli někam zavážet, je potřeba mít v dojezdové vzdálenosti sklad. Jinak se totiž chlazené a mražené rozumně doručovat nedá. A taky zajímavost - třeba na menší vesnice dokážeme jezdit, jen když tam vezeme alespoň deset nákupů. Jinak je to bohužel složité a dlouhodobě neudržitelné.

Na druhou stranu, doručit pouze "suché potraviny" (tedy ty, které mohou být skladované v běžné spížce), to už bychom asi dokázali i mimo velká města. Jen by nás mrzelo, že k tomu není možné objednat třeba mléko nebo jogurt...

claudie89
12. pro 2017

Me by zajímala otázka,která padla v Dědictví😂 co děláte se zbožím,které se neprodá?😂 a co s proslym zbožím? Dekuji

claudie89
12. pro 2017

A jak kontrolujete trvanlivost u tak velkého sortimentu?

frantisek_kosikcz
autor
12. pro 2017

@claudie89 Upřímně se snažíme, aby po nás prošlé zboží nezůstávalo. Hrozně neradi plýtváme ☹

Trvanlivost potravin za nás naštěstí hlídá náš skladový systém. Systém tedy hlídá, kdy má co doobjednat a nedovolí nám třeba na nějaké zboží zapomenout. Je jasné, že nemůžeme zákazníkům poslat nejen zboží s dobíhající trvanlivostí, ale ani takové, kde třeba zbývá jen polovina doby (i kdyby byla trvanlivost třeba roční). Takové zboží pak označíme štítkem a doprodáváme s výraznou slevou jako určené pro okamžitou konzumaci (nebojte se, ten štítek nejde přehlédnout). Na druhou stranu, když plánujeme dobře, tohoto zboží je naprosté minimum.

Pokud náhodou něco projde, pochopitelně produkt vyřadíme. U ovoce a zeleniny si na nich třeba pochutnají zvířátka, zbylé zboží pak musíme zlikvidovat podle předpisů.

Tím, že vše hlídají počítače, nemáme ani moc šanci udělat chybu. I kdybychom omylem do košíku vložili třeba prošlé (nebo procházející) zboží, hned jsme upozornění na to, že tu šarži máme vyřadit.

frantisek_kosikcz
autor
12. pro 2017

Takhle vypadá "picker". Chytrá čtečka kódů, která hlídá vše důležité. Díky ní náš pracovník ví, co odkud kam dát. Pokud náhodou zboží chybí (protože ho třeba nedodal dodavatel, to se bohužel stává i u velkých značek), ví, že má dát náhradu. I díky vašim podnětům tady v diskuzi zapracujeme na tom, jak vás budeme o náhradách informovat. 👍

frantisek_kosikcz
autor
12. pro 2017

Víte kde je hrozná zima? V mrazáku. Vlastně je fajn, že když vyleze, najednou je všude teplo. Ale nebojte, ti, co pracují v mrazáku, mají pořádné péřovky. ❄ ❄ ❄

kamino
12. pro 2017

@frantisek_kosikcz Co to znamena Likvidace zbozi podle podle predpisu ? Diky Petra

frantisek_kosikcz
autor
12. pro 2017

Vybírám z jiného vlákna: @kristyn.g se ptala, jak to u nás je s odděleními a přípravou nákupů. Protože až před práh vaší kuchyně nesmí potraviny opustit svou teplotní zónu, připravujeme nákupy zvlášť v tzv. suchém skladu, v mrazáku a chlaďáku. Samostatnou sekci má také pečivo (připravujeme ho čerstvě před samotnou cestou, tak jak to znáte z obchodů) a sklad ovoce a zeleniny.

Tady na fotce je za mnou třeba velká lednice, kde máme vše, co musí být v chladu. Oproti mrazáku je to tu havaj 🌴🌞

frantisek_kosikcz
autor
12. pro 2017

@kamino Předpisy jasně určují, které zboží se musí opravdu bez milosti vyhodit - protože výrobce kvůli složení nemůže garantovat, že prošlé zboží nebude zdraví závadné. Jiné, které má po skončení doporučené doby trvanlivosti, je možné nabídnout třeba do potravinové banky. Opravdu je to potravina od potraviny a přiznám se, že v tom nejsem takový expert jako ti, co to mají ve skladu na starosti.

U ovoce nebo zeleniny je to fajn, ta jde zkompostovat anebo nabídnout zvířatům.

Ale jak jsem psal - cílem je neplýtvat a nenechávat zbytky. V tomhle máme velkou výhodu proti supermarketu - nemusíme mít zboží na to, aby dělalo parádu v regálech, stačí ho prostě objednat tolik, kolik je potřeba a nezatěžovat planetu.

makynaeliska
12. pro 2017

Jeeee tohle me zajimalo super fotky ☺️

frantisek_kosikcz
autor
12. pro 2017

Tady se pak chystá čerstvě připravené pečivo. Co malá taštička, to jiný druh a jiný nákup.

lucie_nj
12. pro 2017

Fotky super, máte to tam jak ve skladu nějaké výrobní firmy 🙂 Suché výrobky bych neměla obavy nakoupit, s tím dalším uz bych obavy měla mela. Hlavně ovoce a zeleninu. Přece jen jakékoliv spadnutí jablka na zem jde na jablíčku hned druhý den vidět, jak tedy vybíráte ovoce a zeleninu do svých objednávek? Už jste někdy řešili nějakou reklamaci? A co pecivo? Jak zajišťujete, aby zákazníkům třeba nebylo dovezeno něco rozmackleho? A máte nějakou kontrolu kvality, jak potravin skladem, tak nákupů, které jdou k zákazníkům? Jak jste psal o tom systému, který za vas sleduje záruční lhůty..to musí byt strašná práce to tam zadávat, to prece ani v objemu dodávaného zboží není možné.. u rychloobratkoveho zboží to musi být vyloženě za trest 😀

frantisek_kosikcz
autor
12. pro 2017

@lucie_nj Lucko, nejprve ta poslední věc - doba trvanlivosti - tu naštěstí zadává přímo dodavatel ve formě takzvaných šarží. Dost věcí tedy dostaneme od něj. A co se týče té zelenina a ovoce. Naši dodavatelé předtřídí zboží před tím, než nám ho přivezou. My ho pak pravidelně kontrolujeme ve vychlazeném skladu. V podstatě skladujeme úplně stejně, jako třeba farmáři. Koukněte - třeba květák se u nás vůbec netísní 🙂

A riziko, že něco spadne na zem je rozhodně menší, než v supermarketu. Když náhodou někdo z pracovníků omylem upustí jablko nebo zjistíme, že je natlučené z převozu, samozřejmě se vyřazuje z jakostního zboží (většinou ho pak zdlábnou zvířata, kterým naše neprodejné ovoce a zeleninu rádi přenecháme). Když to udělá někdo v obchodě, nevíte, že ho někdo hodil na zem 😒

frantisek_kosikcz
autor
12. pro 2017

Dobře se má i ananas a jablka. Mimochodem, s tím exotickým ovocem je to docela vtipné - každé potřebuje speciální zacházení. To je docela kumšt to zařídit, aby dobře dozrávalo. Zvlášť když se podíváte, kolik ho u nás bydlí - to abychom si pronajali pro exotické ovoce rovnou hotel https://www.kosik.cz/ovoce-a-zelenina/ovoce/ban... 😅

kjajule
12. pro 2017

@lucie_nj Já bych s dovolením jenom jeden poznatek z praxe v obchodním řetězci... Na košíku jsem zatím neobjednávala, bohužel nejsme v rozvozové oblasti, ale právě u nich bych se nebála to čerstvé zboží objednat... A to z prostého důvodu. Popíšu Vám jak cestu jednoho jablíčka koupeného v běžném obchodním řetězci do Vaší domácnosti. Jablíčko se urodí třeba v Itálii. Tam je od farmáře(když budete mít štěstí) doveženo do centrálního evropského skladu odtud se převeze do centrálního skladu v ČR a tam čeká, až si ho nějaký obchod objedná. Po objednávce se pošle do obchodu, kde je vyloženo na prodejní plochu. Od rána do večera na něj může šáhnout několik stovek i tisíc lidí, upustit ho na zem. Po tolika převozech už bývá často jaksi dosti unavené a není vyjímkou, že ještě tentýž den takzvaně proteče stolem jako shnilé jablko a nebo Vám jako zákazníkovi po pár dnech shnije když bude mít štěstí a koupíte ho "včas"... Tak myslím, že jablko z košíku.cz má trochu lepší budoucnost 🙂

Samozřejmě je nastavený systém dodržování tzv. kritických bodů (HACCP) u kterých se kontroluje u čerstvého zboží několik hodnot, ale věřte mi, že čím méně "rukama" to projde tím lépe.(Myšleno hlavně z hlediska několikanásobných převozů a zacházením se zbožím na prodejní ploše i ve skladu) 😉

janawaes
13. pro 2017

@kjajule Tak s timto musim naprosto souhlasit. O HACCP vim svoje, za chvili me to ceka znovu a jak uz psala @kjajule cim mene rukou se zbozi dotkne, tim lepe 🙂. Myslim ze pokud to nabira a prebira jeden clovek, tak kvalita bude lepsi, hlavne ohledne toho ovoce a zeleniny. nekolikrat jsem byla svedkem jak lide mackaji ovoce aby zjistili jestli je tvrde a vydrzi, ale kdyz to takto udela stovka lidi, tak to jablko treba uz nam pujde za chvili naproti.🙂

frantisek_kosikcz
autor
13. pro 2017

@janawaes @kjajule: Je to přesně jak říkáte. Ta výhoda u nás je v tom, že dodavatel (třeba zrovna mlékárna, jako teď) prostě přiveze zboží, my ho dáme do chlaďáku a odtud už bez jakékoli mezizastávky jede přímo k zákazníkovi. Navíc z toho chlaďáku ho vyndáme až těsně před jeho dveřmi.

ylvina
13. pro 2017

Vyuziju prilezitosti a zeptam se: proc zbozi dorazi deseti az dvanacti ruznych taskach? Pokazde z toho obaloveho materialu mam osypky... Neslo by dodavat v krabicich nebo bednach, jako to delaval Kolonial?

frantisek_kosikcz
autor
13. pro 2017

@ylvina - Z naprosté většiny za to mohou předpisy - různé potraviny se podle hygienických norem nesmí skladovat dohromady, a to ani při převozu. Z menší části za to pak můžeme sami, protože nám to hodně ulehčuje kompletaci nákupu. Už jsme tady s několika uživatelkami řešili, že přijdeme na to, jak tašky omezit.

A co se týče krabic - tady je velký problém, že jsou prostě drahé :(. Hledáme cestu, jak je třeba k nákupům vrátit - třeba jako zálohované obaly. A uznávám, že Koloniální krabice byly super, taky jich doma ještě pár mám 😅

frantisek_kosikcz
autor
13. pro 2017

Tady mimochodem můžete vidět oddělené teplotní zóny u našich aut. Mrazák a chlaďák. Tohle je super - všechno zůstane v optimální teplotě až do poslední chvíle, z mrazáku a chlaďáku je vyndáme až u vás přede dveřmi.

olga_
13. pro 2017

@frantisek_kosikcz K těm zálohovaným krabicím - přesně to by mohla být ta cesta. Zákazník, který nakupuje pravidelně, by si od vás za nějakou vratnou zálohu pár krabic rezervoval a s každým dalším nákupem by vrátil prázdné a dostal nové s nákupem. Takto fungují např. bedýnkárny a jde to. Kdo by už nakupovat nechtěl, s posledním nákupem by vám krabice vrátil.

frantisek_kosikcz
autor
14. pro 2017

@olga_ Zkusíme to promysle. Jak psala Kačka, chceme teď zkusit obnovit Kukutašky (pamatujete si je?), mohlo by to vyhovovat jak nám, tak vám 🙂

olga_
14. pro 2017

@frantisek_kosikcz Vůbec netuším, co to je... Co to teda je? 😉

janawaes
15. pro 2017

@frantisek_kosikcz To je dobre a jsem rada ze dodezujete teplotni retezec, to je super 🙂. A ze nemanipuluji se zbozim dalsi zakaznici, viz jablka beru jako velke plus 🙂. Urcite neco objednam 🙂