Ahoj maminky. Chci se zeptat jak mám postupovat abychom mohla vybavit dceři integraci ? Doporučili nám přestup do speciální školy ale nechci ji tam dávat. Je to krásna šikovná holka,má problémy z rečou ale, vůbec na ni není vidět že by byla trošku jiná. Jsou tam problémy v čítaní a hlavne v pochopení matematiky ale aj tak sem toho názoru že by měla zůstat na škole. Jej třídní učitelka se ji asi chce zbaviť, furt mi odporúča zmeniť školu za tú špeciálni. Prosím o pomoc co mám udělat aby mohla chodiť dale do normálny školy. Děkuji 😔😔😔
Já bych změnila školu, ne za speciální, ale za nějakou normálnější základku, kde ji budou brát. Možná nějakou menší, vesnickou, kde je méně dětí ve třídě.
Já už mám dospělého syna se středně těžkou VD a bylo podezření i na retardaci. Vždy jsem posudek od psycholožky oplakala.
První roky byly hodně těžké, nemluvil, nerozuměl složitým větám. První stupeň nějak proplul jen díky učitelkám, druhý už bylo vidět, že se chytnul a kdyby máknul nebyla by problém střední škola, velký talent na matematiku, ale nedával jazyky.
On si teda usmyslel, že chce dělat vysněný obor na učňáku a přišla puberta a distanční škola, která tomu také nepomohla a nakonec skončil na učňáku a je nadšený. Nejlepší výsledky ze třídy. Je z něj hodně příjemný a inteligentní mladý muž.
Člověk by nevěřil, z dítěte které nemluví a hlavně nerozumí z toho vyroste.
To píšu jen abys nebyla smutná, karty se můžou otočit. Základ je dát dceři šanci a nelámat nad ní hůl.
Kolik dceři je, do které chodí třídy? Navštěvujete nějaké speciálně pedagogické centrum? Nebo pedagogicko-psychologickou poradnu? Kdy jste tam byli naposled? Co vám tam naposled řekli? Má dcera nyní individuální vzdělávací plán? Má dcera přiznaného asistenta pedagoga? Jak se ona cítí ve škole? Jak vnímá své neúspěchy? V čem je naopak dobrá?
Je dobré se na problém podívat z více stran. Chápu, že není snadné přiznat si, že vlastní dítě by mohlo potřebovat speciální školu, ale někdy je to nejideálnější řešení. Vůbec netvrdím, že je to váš případ, proto se ptám na spoustu doplňujících otázek, aby se dala vaše situace aspoň tošku objektivně posoudit na nastínit různé možnosti.
Určitě bych se poradila v PPP, jestli je dcera dost zralá na klasickou základní školu. Dle psaného projevu předpokládám, že nejsi češka. Kluk má ve třídě ukrajinku a tam pomohlo s lepším porozuměním i to, že na ní maminka i doma mluvila česky. Určitě bych hned nedala na doporučení učitelky. Ty jsi ta, která rozhoduje o svém dítěti.
Navštívila bych PPP nebo spíš SPC ( pro vady řeči) a nechala vyšetřit. Získáte papír s doporučením jak pro rodiče tak pro školu. Mohla by mít AP nebo ivp v některých předmětech. Hodně dětí je hraničních ( nejsou na specku ale v klasické je to pro ně náročné,bez podpory, úlev)
To mě nenapadlo, že holčička možná není vyšetřená, že se jedná o cizinku.
Určitě zavolej a domluv se v SPC nebo i v té PPP, dcera dostane individuální výukový plán, možná i asistenta, škola bude vědět jak s dcerou pracovat a bude to pro obě strany lehčí.
@mariabalazovaa
Moje dcera chodila 3roky do "specky" a sama chtěla přestoupit na klasickou ZŠ, má teda podpůrná opatření z SPC a je nadšená 😊
Je to náročné, musíme hodně věcí procvičovat i doma, ale na tohle jsem byla připravena, že to jednoduché nebude, ve škole ji umožnili psát tiskacim, ptz píše pomaleji, ale já jsem pro, že i "pomalejší deti" potřebuji dril a ctižádostivost ostatních spolužáků...
A pokud se vyloženě netrápí, tak bych ji nechala tam, kde je 😉 dcera má podpůrné opatření 3, zatím bez asistentky a zvládá, jsem dohodnuta s paní učitelkou třídní, že pokud to půjde, tak to zkusíme takhle...
Je tvoje dcera vedená v SPC nebo v PPP? Má domluvené nějaké podpůrné opatření?
Můj syn (adhd,vd) chodil do specky v 1. třídě. Od 2. je v klasické, v půlce třetí třídy jsme řešili v PPP asistentku. Měl ji pak až do 7.tridy. Letos bude už bez. Vd je už úplně kompenzována,je ve všem v normě ( i když v něčem v nižší normě), z SPC ho vyřadili tuším po 5. třídě
Jo a s písmem hodně bojujeme. Píše zásadně tiskacím velkým ( co bude dělat v němčině jsem zvědavá). Diktáty psacím. Písmo vypadá jako rozsypaný černý čaj. Klínové písmo hadra. Jeho školní výkon je dost ovlivněny adhd ( vd spíš první roky, když nechápal zadání, přesmyčky, přirovnání, doplňovacky..), ale neučí se až tak špatně. Sem tam se mu povede trojka,ale spíš z laxnosti,než že by neměl na 2.
@zuzkasim
Ahoj, dcéry je 8 roku. Byli sme na testy v PPP ze školy. Tam nám řekli že má slabší formu mentální retardace, dysfazie u ní ji vůbec nezaujíma. Ještě řekla psycholožka že na asistenta to není. Ve škole mi ponúkla učitelka individuálny plán pro pro ni. Dcera rada chodí do školy, je si vědoma že ji nejde matematika ani čtení,ale krásně píše a je oblíbená ve třídě. Tak zatím bojujeme. Co bude dál nevíme, když to bude těžký pro ni určitě ji nebudu trápit na silu pro svoji ego nechat na škole.
@mishka87 ano jsme Slováci
@veruuu_kubesovic Ahoj. Zatím řekla paní učitelka že ji vypracuje individuální plán.
@mariabalazovaa Takže je v které třídě? Jestli vám PPP nenavrhovala vzdělávání ve speciální třídě, nebo to nezmiňovali ani jako možnost, tak bych to zatím asi nechala být. Pokud má dcera dysfázii, tak s tím nejspíš pravidelně pracujete na logopedii. Jen tedy nevím, jestli pracujete na českém nebo slovenském jazyce? To musí být pro dceru možná taky handicap, jestli doma mluvíte slovensky a ve škole je čeština a ona má problémy s řečí a ještě snížený intelekt. Individuální plán je určitě vhodný. Dobře si ho pročti, bude tam popsané, jak zhruba se s dcerou bude pracovat, jak se bude hodnotit, co se očekává od vás jako rodičů. Můžeš ve škole zažádat o slovní hodnocení, pokud nechceš, aby dcera dostávala známky. Je to takové mírnější, přece jen člověk lépe vnímá když vidí "ještě jsi nezvládla" než když vidí "5". Umí dcera hezky napodobit písmenka při přepisu nebo i ví, co píše? Jakože jestli sama umí napsat slova, věty, zpětně si je přečte a rozumí jim? Matematiku trénujte na názoru - počítadlo, kaštany, špejle, na internetu zkus vyhledávat montessori pomůcky, ty byly vytvořeny původně právě pro takové děti. Čtení trénujte vytrvale, je to dovednost, kterou bude v životě potřebovat, na kratších slovech (textech, nevím, co už zvládá a co ne) porozumění. Na správnou fixaci některých spojů jsou bezva postřehovací slabiky. Nemá ve škole aspoň nějakou hodinu PSPP (předmět speciálně pedagogické péče)? Máte na škole speciální pedagoga, že bys ses za ním šla poradit, jak se s dcerou doma učit? Buď otevřená novým nápadům a názorům.
Ono je to i tak, že ty nůžky mezi ní a ostatními dětmi se budou časem rozevírat čím dál víc. Uvidíš sama, jestli máš možnost trávit čas i se stejně starými dětmi, abys měla nějaké srovnání. Někdy záleží na povaze dítěte. Pokud je sociálně silné, společenské, milé, tak v běžném kolektivu může vydržet opravdu dlouho. Znám ale dost případů, kdy dítě samo bylo v běžném kolektivu frustrované, ostatní děti jej nebraly a bylo lepší začlenit se mezi podobné děti ve speciální škole, kde najednou zažívalo úspěch jak v učení, tak v té sociální sféře. Taky ale znám děti, které zvládly v podstatě celou běžnou ZŠ, protože kolektiv třídy je bral, rodiče jim vydatně pomáhali s učením, učitelé viděli spolupráci rodiny a bylo pro ně pak mnohem snazší respektovat potřeby daného dítěte, a i když to bylo těžké, dalo se to zvládnout.
Pokud máte vyšetření pouze z PPP a tam je vůbec nazajímalo, že dcera je disfatik, pravděpodobně vůbec nemá mentální reatrdaci a to, že jí vychází snížené výsledky v testu inteligence je právě tím, že špatně rozumí (falešně snížené IQ u dětí s poruchou rozumění je známý fakt). Dítě bez sníženého intelektu rozhodně nevezmou do praktické školy (školy pro "postižené") a má smysl uvažovat pouze o nějakých logopedických a podobně. Ty bývají ale obvykle přeplněné.
Takže bych se pokusila získat posudek inteligence od psychologa/psychiatra, který umí s dětmi s vadami řeči (dostat se k psychologovi je docela kumšt... pokud jste z Prahy, asi doporučím Kliniku LOGO na Karlově náměstí ... jednak obvykle berou v reálném čase, druhak jsou primárně zaměření na logopedii, takže by s tímhle měli umět. ... Naše osobní zkušenost z ní není úplně "waw", ale taky není vyloženě špatná). A touhle zprávou bych se pak klidně oháněla v PPP (pokud bude opravdu potvrzovat normální inteligenci při použití neverbálních testů).
@cilkat
Rozumím tomu správně že se dá napadnout posudek v ppp když půdu ještě ku psychlogovi? Ja si taky myslím že za 45 mim jak můžu podle nějakých testu úplné diagnostikovat dítě na poprvé. Dcera má rada školu je si toho vědoma ze má problémy v učení ale do školy ráda chodí a baví ju učení. Nejvíc mame problémy z matematikou. Nevím co dělat, mám strach že když se špatně rozhodnu že ji to ublíží v životě. Zatím je v normální škole a se jí tam líbí je aj oblíbená ve třídě. Je vysoká hezká blondýnka a vůbec by stě neřekla že má poruchu nejaku. Doma,venku aj v škole funguje normálně bez pomocí jenom to učení nám nejde.
@cilkat Testy IQ se ale dělají neverbální, ty, co znám já a v PPP se nejvíce používají (může být víc druhů), vlastně vůbec verbální část nemají, takže je může dělat v podstatě i nemluvící nebo cizinec a výsledek nebude zkreslen, pokud klient pochopí základní instrukce.
Hele, já se v tom začínám ztrácet. Máte tu dysfázii tedy potvrzenou od nějakého odborníka? Chodili jste někdy ke klinickému logopedovi, který umí dítě i vyšetřit? Protože já jako vystudovaný logoped mohu s dětmi dělat zácvik, ale nemohu je vyšetřovat. Takže nemůžu nikomu ani stanovit nějakou diagnózu. Na to je potřeba klinický logoped. Nebo sis diagnózu stanovila ty sama? Naprosto tě chápu, že tvoje dítě je pro tebe to nejlepší a nejúžasnější stvoření, ale to, že je to pohledná dívka nemá na vzdělávání žádný vliv. Myslela jsem, že chceš řešit vzdělávání.
Výše jsem ti napsala, jak se jí dá pomoct, vyhledat pomůcky, domluvit se ve škole se speciálním pedagogem atd.
@zuzkasim
Tu diagnózu nám řekla jenom logopedička, nikde jinde jsem s dcérkou nebyla, no a ještě v PPP
@zuzkasim
Taky se divím že nás neposlala někde ještě na testy nebo neco. Pro to mám v tom nejasno ve všem a chtěla bych vyšetřit dcerku pořádně u odborníka jen nevím kde to mám řešit, či cez praktického lékaře nebo koho.
@mariabalazovaa nejdříve objednej dceru ke klinickému logopedu, zda opravdu má vývojovou dysfázii a nebo jen slabší formu mentální retardace.
Pokud se dceři potvrdí, objednej ji do SPC pro vadu řeči a tam jí znovu vyšetří a navrhnou škole podpůrná opatření.
Ale v každém případě, to že mluvíte doma slovensky a ve škole má češtinu jí mate ☹.
To, že je šikovná a hezká jí možná bude stačit na první stupni, pak to už bude drhnout. Moje mladší dcera má středně těžkou vývojovou dysfázii. Chodí do klasické základky, od 2. třídy má asistentku. Nyní je v 9. třídě, pořád má samé 1, ale pořád se s ní učím, pracuji, aby její handicap byl co nejmenší. V 1. a 2. třídě jsem vyráběla hafo pomůcek, násobilku jsme se učili i při večeři 🙂
@mariabalazovaa U jakého odborníka bys chtěla nechat dceru vyšetřit? A kvůli čemu vlastně? Opravdu jsem v tom ztracená.
Doporučení z PPP máte, to doporučení má nějakou platnost, předpokládám do konce druhé nebo třetí třídy. Ve škole má individuální vzdělávací plán. Co bys ještě pro dceru potřebovala, co myslíš, že by jí mohlo pomoct?
Ve škole se jí i přes podporu vše nedaří, to naprosto chápu, má svoje limity a nikdo vám nesliboval, že se jí dařit bude. Ty můžeš sama být aktivní, učit se s ní s těmi pomůckami, které jsem ti nastínila. Můžeš spolupracovat se školou, s učitelkou, speciálním pedagogem.
Jestli má učitelka dojem, že je to s tvou dcerou hodně náročné, tak se jí nedivím, má tam x dalších dětí, každé má nějaké své potřeby a ukočírovat to vše dohromady je vždy náročné. Jestli má učitelka dojem, že by tvé dceři bylo lépe na jiném typu školy, tak si zkus vyslechnout její argumenty, zamyslet se nad nimi a společně hledejte cestu, jak tvé dceři ve vzdělávání pomoct. Pokud se i přes veškerou pomoc něco nedaří, dá se znovu oslovit PPP. Není potřeba to hned vidět tak, že se učitelka chce tvé dcery zbavit. Ona má své zkušenosti, možná opravdu zažila podobného žáka, kterému přestup do paragrafové třídy udělal dobře. Možná se jí zdá, že to tvoje dcera v běžné ZŠ nezvládne. Je částečně i na tobě, jestli jí v tom budeš pomáhat.
@baris Tvoje návrhy jsou fajn, je vidět, že sis tím prošla a víš o čem mluvíš. Předpokládám, že jste taky nezažívali jen samý úspěch hned od začátku a občas bylo nutné, abyste jako rodiče se školou spolupracovali a domlouvali se.
@zuzkasim No, mám díět s poruchou porozumění a potvrzení, že "i neverbální test bývá falešně snížený porozuměním" mám z několik stran. Právě proto, že "pokud pochopí základní instrukce", ale i "testujeme něco, co muselo dítě odposlouchat z řeči, protože to nejspíš nevidělo" . Ale ano, nikdy syn nespadl průkazně do pásma retardace... a v pásmu pod/nad průměr je vlastěn houby co řešit, že.
@mariabalazovaa Jsou dva vlastně samostatné, paralelně stojící systému:
Jeden je lékařský = psychiatr, Klinický (!) psycholog a klinický (!) logoped. ... tihle vám dají lékařskou zprávu o kterou by se správně měl zajímat i pediatr. ... Dobře se to rozlišovalo při karanténách, kdy tihle pracovali, protože jsou doktoři, že. Jsou placeni z rezortu zdravotnictví, potřebujete k nim obvykle žádanky, měla byste je být schopná najít ve výpisu pojišťovny.
Druhý je školský systém ... tam jsou pedagogičtí pracovníci. Existuje i školský psycholog a školský logoped ... Jsou pedagogové (často ctí prázdniny) a placeni jsou ze školství. V pedagogicko-psychologické poradně není občas úplně čitelné, jakého psychologa mají - často ale právě pedagogického. ... a pak diagnozu věcí jako Vývojová disfazie vlastěn dělat nemají, mají vyjádřit podezření a poslat právě do zdravotního systému. Některá PPP ale mají vlastního klinického (= lékařského) psychologa. ... Nicméně PPP je jediný, kdo vám může napsat asistenta nebo doporučení na IVP (zdravotník ho stokrát může doporučit, ale nerozhoduje o něm).
Z toho, co píšete bych se úplěn nehnala teĎ hend do přeřazení dcery během školního roku... Zkuste dořešit vyšetření u zdravotníků - vyžádat si názor od nich... A pak přemýšlejte o 'logičtějším' přechodu třeba na konci roku. ... Ale možná bude stačit právě třeba ten individuální plán.
@zuzkasim ano, jak v SPC, tak ve škole s učitelkami i speciální pedagožkou. Kája má stále 1x týdně reedukaci, na třídní schůzky chodím, konzultuji ... Snažíme se najít pro všechny nejlepší řešení. Ale není to vždy snadné. A kdyby Kája nebyla sama od sebe tak pilná a chytrá, tak to tak dobře nebude dávat. A ano dalo a dává mi to zabrat a ještě bude.
@cilkat souhlasím s tebou, že ty testy občas nejsou vypovídací. Před nástupem do 1. třídy mi psycholožka zatopila (odmítla jsem odklad školní docházky) a tam se mi snažila dokázat, že dcera je defacto v hranici debility, protože neumí vyslovit slovo lokomotiva. Takže jsem jí objednala ke klasické psycholožce na test školní zralosti. Všude byla nadprůměrná, samozřejmě kromě řeči a občasnému porozumění. Ale u dětí s VD se to postupně zlepšuje.
@mariabalazovaa ještě mě napadlo. Děti v VD mají velký problém se slovy a porozuměním a tím pádem zapamatováním. Kája nebyla schopna zopakovat věty. Zvládla věty typu "Maminka peče dort", ale už nezopakovala přesně "Maminka jde koupit 3 věci, mléko, rohlíky a šunku". Zvládne to tvoje dcera?
@baris ahoj
Ted jsem ji objednala měla sem štěstí že brali nových pacientov. Tak sem ráda ☺️ ještě bych chtěla to pořešit cez psychológa jen nevím kde volat
@baris ahoj
V PPP nám řekli že nemáme nárok na asistenta 😔
Bez tvého souhlasu ji tam přece nedají. Ve škole ji táhnou spolužáci nahoru, ve speciální dolů. Jde o to, aby se ve škole s tím množstvím učiva netrápila. To posoudí odborníci, ne? Ty jako rodič to nepoznáš. Propadnout může 1x na 1. stupni a 1x na druhém.