Mate prosim nekdo zkusenosti s diagnostikovanou mentalni retardaci deti? Jake byly u vas ty prvni priznaky a projevy?
U nas je stale diagnoza nejasna, tocime se v kruhu retardace, pas apod. Dekuju moc
kolik je dítku? My řešíme vlastně něco podobného od 3 let, synovi je 5,5 a na testy inteligence by měl jít teď v listopadu. Syn nespadá typicky do PAS, dokonce i v Nautisu ho nedokázali zcela diagnostikovat, že je mezi pas a silnou vývojovou disfázií. Každopádně ještě moc nemluví, nechápe pravidla hry, motoricky je takový nemohlo, je to s ním náročnější, chodí do běžné MŠ s asistentkou na plný úvazek. Jak to vidíte vy?
@zuzkasim
@apemi vyvoj je opozdeny trochu vic. Budou mu 2 roky, ale vyvojem je tak kolem roku. Nechodi, nemluvi, komunikace miziva a zlepseni minimalni. Jedine slovo co rika je "tady", protoze hraje na schovku casto a zvladne asi 5 zvuku zvirat. Nechape co po nem chci. Zajem nema o nic. Zadna napodoba, ukazovani, ale zase je dost socialni a vesely. Proste vesele miminko. Takze aktualne podstupujeme vsechna mozna vysetreni.
Porad je teda dost maly a vse se nakonec muze vyvrbit uplne jinak, ale jako kazda mama trochu "stresuju", hledam informace a zkousim zjistovat, jak s malym pracovat 🙂Cekame na ranou peci a uvidime, ale zajimalo me, jak je to jinde a jake ma kdo zkusenosti. Dekuju.
@bustedka já se zdovolenim prisackuju. Sice u nás to na mentální retardaci nevypadá,ale mám podezření na PAS. Dceři koncem listopadu budou 3. Věty netvoří,slova nespojuje. Slov má málo. Ham,hájí,haci,tam,ne,jdeme,máma,táta,pohádka,písnička,pejsek,žába, houpačka,houpy,caky cak,sama, fouká (foukej),boty, písek,auto. To je asi vše. Už i ve školce mi řekli,že mají podezření na autismus. Jinak začne z ničeho nic křičet,nebo se vztekat. Těžko si zvyká na cizí lidi nebo na rychlé změny režimu. V kolektivu se zapojuje pomalu,spíš si hraje sama (ale to už se také zlepšilo).
Doufám,že nevadí,že jsem se připojila 😔
@bustedka jasný já vás chápu, my tohle prožívali taky. V tu dobu co se mi narodil syn porodily i 3 moje kamarádky, děti od sebe máme 2-4 měsíce, takže do dneška mám neustále srovnání....což je občas dost peklo. Adam se narodil s váhou 4,26kg, porod vyvolávaný ve 40. týdnu. Šel kleštěma, zvonem, no porod by hroznej, museli ho rozdýchávat, apgar skore 4-7-7. Přetáčet se začal v 9 měsících, lézt po roce, první kroky v 18m a to jen v prostorech, které znal, venku mi začal chodit 2,5 letech. Tím, že nemluvil tak jsme měli problém i v kolektivu, děti ve školce nebo kdekoliv jinde štípal, kousal, ale né agresivně, spíš jen na upoutání pozornosti, tohle se změnilo před rokem.
Co se týká pozornosti, tak tu nemá skoro žádnou, jediný u čeho vydrží jsou pohádky, u cílené činnosti musíme používat budík nebo nějakou motivační odměnu. Zkuste nasadit třeba rybí olej, ten hodně pomáhá. Byli jste už na nějakém vyšetření? Foniatrie, oční?
@apemi a rekli vam nekde, jak s takovym ditkem pracovat? Protoze "musis se mu vic venovat" sem slysela i od vlastnich rodicu a nikdo mi nedokáže rict vic.
Zvazuju znakovani, nejake montessori aktivity, knizky, obrazky, mluvime, zpivame, ale vetsinou se po minute otoci a jde si hrat s autickama. Mam i starsi dceru, obcas prijedou dalsi deti, takze kontakt s ostatnimi tam je taky, ale pokroky temer zadne.
@bustedka zkuste kontaktovat rannou péči, ty Vam poradí,my jsme se synem taky začínali u nich, nebo jeste Specialni pedagogické centrum,tam taky poradi, popr. dite vysetri a nastřelí jestli tam je opravdu nejaky problem. Me hodne pomohly marerialy z eshopu Logopedie s usmevem web Celostni komunikace -mozna znate z Fb, pak Logosik ma hezke veci.
První projevy byly už lehce opožděný motorický vývoj, mamka mi říká, jak si všimla, že sestra později zvedala hlavičku, doktoři tomu dávali ještě čas, ale jí bylo jasné, že je něco jinak. Pak začala se sestrou cvičit Vojtovu metodu, něco dotrénovali, rozhodně opoždění nebylo nijak výrazné. Horší řeč a vůbec všechno jí trvalo trochu déle. Je o 2,5 roku mladší jak já a od doby, co si už já sama pamatuju jsem věděla, že je sestra trochu jiná, časem se ty nůžky mezi vrstevníky rozevíraly víc a víc. Papíry o mentální retardaci dostala až později ve školním věku, do té doby byla diangnóza nejasná, lehká mozková dysfunkce, psychiatrické vyšetření atd, jak se dítě vyvíjí, vyvíjí se i diagnóza, ono to opravdu není od začátku jednoznačné. Myslím, že pro tebe ta diagnóza není až tak zásadní, důležité je, co můžeš dělat pro rozvoj svého dítěte. Hodně se mu věnovat, vše 1000x opakovat, používat různé názorné pomůcky, rozvrh aktivit na den na ledničce, jestli jsou potíže s vyjadřováním, zkusit zase buď obrázkový systém nebo jednoduché znakování, chválit za každou snahu, mít radost ze sebemenšího pokroku... pozajímej se o montessori systém, ten byl původně vymyšlen právě pro děti s nějakým opožděním, i když se dnes celosvětově využívá jako vzdělávací systém i pro zdravé děti.