Blog je webová aplikace obsahující příspěvky většinou jednoho editora na jedné webové stránce. Nejčastěji, nikoli však nezbytně, bývají zobrazovány v obráceném chronologickém pořadí, (tj. nejnovější nahoře). Autor se nazývá blogger (někteří Češi píší pouze jedno g), veškeré blogy a jejich vzájemné vztahy blogosféra. Tolik všeobecná definice podle Wikipedie.
Zjednodušeně - blog je tvůj internetový zápisník, o jehož obsah se dělíš s ostatními.
Zdroj fotografií: DALL-e
Zdroj fotografií: DALL-e
Blogerem může být absolutně každý. Pokud cítíš chuť či potřebu vyjádřit se veřejně jakoukoliv formou, pojď do toho! Že ti psaní moc nejde? Přečti si část "O čem blogovat" a určitě najdeš inspiraci. Je fajn, když budeš blogovat o tom, v čem jsi doma. Čtenáři cítí emoci, kterou jsi do svého blogu vložila, neoklameš je stylizováním se do pózy někoho, kým nejsi.
Psaný blog je klasika, užijou si ho převážně ti, kteří si užívali už slohy na základní škole. Můžeš si vylévat žal, můžeš se dělit o radost, můžeš psát dlouhé romány nebo kraťoučké postřehy.. Pokud se ale lépe vyjadřuješ obrázky než písmeny, založ si FOTOblog. Je tvojí vášní vaření a návštěvy u tebe se pojí s kulinářským zážitkem? FOODblog s jedinečnými ověřenými recepty je pro tebe to pravé. Žiješ zdravě? Super! Inspiruj ostatní a piš svůj HEALTHYblog! Žena se zlatými ručičkami obohatí internet svým DIYblogem a FASHIONblogerka zas skvělými módními vychytávkami. Jsi šikovná vizážistka nebo nehtařka? Pochlub se na svém BEAUTYblogu fotonávody a výsledky! Tvůj blog ti může přinést nové příležitosti.
Dobrý článek je věc poměrně subjektivní. Co se líbí tobě a tvojí kamarádce, nemusí se líbit jiným. Také tu platí: Sto lidí - sto chutí. Každému se nezavděčíš, mysli na to hlavně tehdy, když budeš číst negativní reakce.
Dobré články však mají několik společných znaků. Osloví čtenáře výstižným titulkem, vhodně zvolenou fotkou a zajímavým perexem, tedy úvodem. Po rozkliknutí lahodí oku členěním na odstavce a zaujmou i délkou. Pokud je to třeba, odkazují na zdroje a na závěr podsunou další zajímavé čtení. Nic složitého a přitom je to mimořádně účinné.
Piš tak, aby čtení nezabralo víc jak tři minuty. Rozsahově je to okolí 4 tisíc znaků s mezerami. Jinak riskuješ, že čtenář nebude pozorný nebo prostě nedočte a ty mu nepovíš to, co jsi svým blogem chtěla povědět. Povrchně přečtený nebo nedočtený článek může mít za následek nepříjemné reakce vyplývající z nepochopení. A to nechceš. Při obsáhlejším tématu zvol raději několik článků na pokračování, propoj je mezi sebou linkováním.
Na délce záleží i při tvorbě vět. Krátké věty jsou o mnoho čtivější a srozumitelnější než dlouhé věty, několikařádkové, oddělené více čárkami. Ty přenechej spisovatelům do knih.
Bloguj o tom, co tě oslovilo, o tom, co žiješ. Téma je jen a jen na tobě. Všeobecná témata jako společenské dění, vztahy, výchova, porod či sex mají potenciál oslovit víc čtenářů. Ale i kvalitně zpracovaná konkrétní problematika může zaujmout nezainteresované a překvapit svým obsahem.
Uživatelé internetu jsou zaneprázdněni a svůj čas věnují jen tomu, co je praští do očí, co je zaujme na první pohled. Tvůj blog může být obsahově kvalitní a nepřekonatelný, pokud ale nezaujmeš čtenáře do třech vteřin, na tvůj článek si ani nekliknou, natož aby ho četli. Proto si dej záležet na "svaté trojici" článku - titulek, fotka a perex.
Článek rozděluj mezititulky, uděláš ho tak přehlednější a poutavější. Fotky přidávají na atraktivnosti hlavně co se týče textu. Pokud nepíšeš o cestování, ručních pracech, vaření nebo o něčem, co je třeba vidět, je lepší jednou vidět, jako stokrát číst a tehdy přidávej fotku ke každému popisu. Stejně tak při postupech, návodech.
Mezititulky rozdělují text na odstavce a tak ho dělají přehlednější. Mezititulek připravuje čtenáře na další děj.
Perex je součástí článku, jedna z tří částí, kterou uděláš na čtenáře první dojem a tedy rozhoduješ o tom, jestli na tvůj blog klikne nebo ne. Spolu s titulkem a fotkou tvoří jeden celek. Perexem uvádíš čitatele do článku, načrtneš mu, o co půjde. Stačí ti na to dvě až pět vět.
Článek s úvodní fotkou je o 80% úspěšnější než článek bez ní. Úvodní fotka je to první, co čitatele uděří do očí. Proto si dej na jejím výběru záležet. Vybírej ji v souvislosti s tématem, ještě lépe tak, aby tvořila s titulkem a perexem jeden logický celek. Pokud můžeš, vyhýbej se bílému nebo jednobarevnému pozadí na fotce.
Blog je úžasný v tom, že ti nikdo nediktuje, jak máš blogovat. Zvol si způsob vyjadřování, jaký ti vyhovuje nejvíc, jaký je ti nejbližší. Svoje příznivce najdeš s lehkým sarkastickým humorem stejně tak dobře jako s příběhem na pokračování, s fotkami pestrobarevné přírody nebo i s uměleckými černobílými snímky.
Dlouhé věty
Dlouhá slova
Cizí slova
Přebírání textu bez uvedení zdroje
Tečky v titulku nebo mezititulcích
Gramatické chyby
Více teček, vykřičníků a smajlíků
Vaše moderátorka miskabiska