Průměrné 24m dítě má aktivní slovní zásobu 10-250slov (spodní hranice širší normy a vrchní hranice širší normy). V tomto věku je stále fyziologická i úplná nemluvnost (zejména u chlapců). V tomto věku by však každé dítě mělo být již velkou pasivní slovní zásobu. Děti znají názvy spousty předmětů, lidí, zvířátek atd., a hlavně nemají problém s porozumění v běžné řeči a zvládají dvojsložkové pokyny typu: dej kostku na stůl, přines si z chodby botiček, sedni si na židli atd.
Od dvou let se u dětí rozvíjí tzv. "hlubší porozumění", tj. děti nemají problém chápat již abstraktnější otázky typu: z čeho se pije, čím se jezdí, co se kutálí, v čem bydlíme atd. Pokud dítě nemluví, měli by jsme se na porozumění řeči zaměřovat více než u dětí, které mají běžnou slovní zásobu odpovídající k věku. U nemluvících (málo mluvících) dětí se toto porozumění trénuje pomocí reálných předmětů či obrázků. Před dítě se např. vyskládá hrneček, autíčko, míč ( prostě předměty, se kterými dítě přichází běžně do styku), a rodič se ptá právě otázkami : z čeho se pije, čím se jezdí atd. Dítě bud věc podává, nebo na ni ukazuje prstem.
Pokud dítě nerozumí k věku, tak v drtivé většině případů ani nemluví, nebo výrazně v řeči zaostává. Opožděné porozumění je problém VŽDY, a rodič by měl v každém případě s dítětem absolvovat psychologické vyšetření, které potvrdí či vyloučí závažnější problém.
Jak tedy rozvíjet řeč u batolat?
- rozvíjíme zejména porozumění řeči. Dítěti neustále vše komentujeme, ale stále stejně a ne moc složitě. Porozumění trénujeme také pomocí obrázků, kdy se dítěte ptáme a dítě prstem ukazuje správné odpovědi. U batolat začínáme s menším počtem obrázků, většinou se třemi. Takto malé děti mají ze začátku problémy se orientovat ve více obrázcích a mohlo by to být pro ně příliš složité. Postupem času se dítě vytrénuje třeba až na 3*4 obrázky.
- rozvíjíme jemnou a hrubou motoriku. Motorika s vývojem řeči vysoce souvisí, děti motoricky zdatné většinou i lépe mluví (pokud nemají vývojovou vadu řeči nebo opožděný vývoj řeči). Co se týče jemné motoriky : dítě může dávat drobné předměty (fazole např.) do Pet lahve, nejdříve levou, potom pravou rukou. Zdatnější děti dokážou ruce střídat. Kreslíme prstíkem do mouky, trháme papír na malé kousky, které následně ze země sbíráme. Dítě může stavět z drobnějších kostiček, listovat knihou nebo časopisem. Ideální je též navlékání korálků a jiných drobnějších předmětů. Co se týče hrubé motoriky: dvouleté dítě by už pomalu mělo zvládat cílesměrnou chůzi, tj. jde tím směrem, kterým jde rodič. Což ovšem neznamená, že dvouleté dítko již nesmí jezdit v kočárku!!! Ale mělo by být schopné ujít kratší úsek podle rodiče. Děti by měly jezdit na odrážedle, zkoušet skákat snožno, učit se střídat nohy do schodů atd. Tréning hrubé motoriky je vysoce individuální, vždy se musíme přizpůsobit momentálním schopnostem dítěte a pouze se je snažit lehce podpořit.
- rozvíjíme zrakové rozlišování. První stupen je přikládání obrázku na obrázek stejný. K tomuto nám dobře poslouží obyčejné pexeso nebo loto. Děti zdatnější můžou přikládat na stín příslušný obrázek. Poslední stupeň je tzv. generalizace, dítě je schopné přiložit např. na obrázek psa, obrázek psa jiného (jiná rasa), popř. psa v jiném provedení. Generatizace je velice důležitá, dítě se naučí poznatky přenášet. Chápe, že např. pes kreslený je to samé jako pes živý, nebo pes vymodelovaný a také, že existují různé druhy psů.
- rozvíjíme vizuo-motorickou činnost. To je taková činnost, při které dítě umí stavět dle předlohy. Nejlepší pro takto malé děti jsou obyčejné kostky. Nejdříve dětem stavíme vzory 2D, tj. kostky leží na zemi pod sebou (nad sebou, vedle sebe), pokud dítě dokáže napodobit stavbu 2D, přecházíme na stavění 3D, tj. kostky stavíme na sebe do prostoru.
- rozvíjíme logické myšlení. V tomto věku jsou nejlepší různé vkládačky a puzzle. Dítě učíme poznávat souvislosti v běžném životě. Opět nám dobře poslouží obrázky, které dítě k sobě přiřazuje. Např. kartáček - pasta, jídlo - talíř, čepice - hlava atd.
- rozvíjíme alternativní komunikaci. Bud můžeme s dítětem začít znakovat, nebo se dorozumívat pomocí obrázků. V žádném případě alternativní komunikace rozvoj řeči nebrzdí (jak bohužel tvrdí i někteří "odborníci"), ale právě naopak podporuje!!!
- rozvíjíme u dětí neverbální komunikaci. A to především gesta. Neverbální gesta jsou předstupeň k verbální komunikaci a nelze je přeskočit. Nejlepšími pomocníky jsou různé básničky s ukazováním, např. Brambora: koulela se zeshora (dítě ukáže směrem dolů), velikánská brambora (dítě dělá velký krouživý pohyb). Neviděla (dítě si zakryje oči), neslyšela (dítě si zakryje uši) atd.
Řeč je nejsložitější proces ve vývoji dítěte. Na jeho rozvoji mají podil všechny ostatní složky vývoje, které jsou navzájem propojené. Zdravé dítě se učí mluvit samo, rodič rozvoj řeči může jen lehce podpořit. U dětí, které mají s řečí problémy, je třeba pracovat více a intezivněji. Ve dvou letech není brzy navštívit klinického logopeda, který dítě formou hry vyšetří a doporučí další postup, či si dítě vezme k sobě do péče. V tomto věku není logopedie o opakování a nácviku hlásek, ale právě o rozvoji porozumění a všech ostatních složek vývoje. Malé děti vnímají nejvíce přes obrázky, proto jsou při rozvoji řeči velice důležité.
Přidávám pár odkazů na pomůcky pro dvouleté děti:
vizuo-motorická činnost: http://www.mimibazar.cz/foto.php?id=43793070&tab=2
logické myšlení a jemná motorika: http://www.ucebnipomucky.net/Stavebnice-Logica.html Vzory jsou tam už pro dvouleté děti.
rozvoj pasivní i aktivní slovní zásoby, zrakové rozlišování: http://www.mimibazar.cz/foto.php?id=46644128&tab=0
rozvoj porozumění řeči a logického myšlení. http://www.mimibazar.cz/foto.php?id=44090912&tab=0
poznávání barev: http://www.mimibazar.cz/foto.php?id=45468030&tab=0
rozvoj logického myšlení a slovní zásoby: http://www.mimibazar.cz/foto.php?id=44090811&tab=0
rozvoj sluchové percepce: http://www.mimibazar.cz/foto.php?id=46530614&tab=1
zrakové rozlišování: http://www.mimibazar.cz/foto.php?id=38176865&tab=1
jemná motorika a matematické úvahy: http://www.mimibazar.cz/foto.php?id=38175769&tab=1
protiklady: http://www.mimibazar.cz/foto.php?id=44090999&tab=1
barvy, tvary: http://www.mimibazar.cz/foto.php?id=50313098&tab=3
Více pomůcek pro starší děti najdete u mě v albu: http://www.modrykonik.cz/fotoblog/sisstin/album/pomucky-pro-deti-s-poruchou-komunikace-i-pro/
Díky moc! Podnětné! a Díky za odkazy - usnadní to práci
Super, naše malá sice mluví neuvěřitelně moc, ale i tak vždy najdu u vás nějaký dobrý tip na nějakou hru, super...a díky 🙂
Moc děkuji za shrnutí, včetně odkazů na pomůcky, které napomáhají dětem v rozvoji mluvení... máme taky problém s nemluvením, v 24měs. jen 3 slova, ale už máme termín na první návštěvu Rané péče z Brna, u nás doma, tak uvidíme, co se dozvíme... Perfektní článek, moc děkuji @sisstin! Ostýchala jsem se Vás kontaktovat, nějak nevím, jak vše shrnout... ale asi seberu odvahu a možná bych Vás oslovila...
@lenajsek ahojky, není problém ;) jestli chceš radši na mail, tak tercuc@centrum.cz
zase jsem unešená z toho, jak jsi to pěkně shrnula. Paráda, že dáváš odkazy na www. už letím nakupovat dárky. Jsem děsně naštvaná, že v malých městech nefunguje možnost zapůjčení těchto pomůcek. No nic, vánoce to jistí. Dííky
zas úžasný článok tu niet čo viac dodať ako veľké Ďakujem
Diky za clanek, jsem ted jeste vice v klidu, protoze mlady rozumi naprosto vsemu vcetne slozitych vet, pozadavku atd. Staci kdyz jen mezi sebou s manzelem mluvime o tom, ze pojedeme k babi a on uz si jde zabalit 😀
Krásnej článek, čtu si ho už po několikáté a myslim, že ještě několikrát číst budu. Naše malá je v pohodě, rozumí hodně, zvládá pokyny a tak, ale náš synovec ve 2 letech nevěděl co má dělat když se mu řeklo "Přines mi ze stolu lahvičku". Teď mu jsou 3 přesně a řiká asi tak 10 slov. Nevim ale jestli jeho mamince něco říct, že to neni úplně ok.
@marcelkap to porozumění se může do tří let ještě srovnat..syn měl ve dvou letech taky problém s porozuměním řeči, a ve třech letech už rozuměl jako vrstevníci...dysfázii má "jenom" expresivní...ale pokud se to porozumění nesrovná do tří let, tak má dítě smíšenou nebo receptivní formu...
jinak 10slov ve třech letech přesně ještě může být jenom závažněji opožděný vývoj řeči, ale dítě musí rozumět normálně k věku...pokud se ta řeč nerozjede do 3,5let, tak už jde na 99% o expesivní dysfázii
@sisstin ráda bych pořídila našemu prckovi nějakou knížku, která nám oběma bude prostěšná... já bych ráda líp využívala čas s ním trávenej, nějakýma fajn hrama, úkolama a jemu by se, jako bonus, mohlo chtít začít mluvit 😀)))) je mu necelých 22. měsíců a jediné, co řekne je "máma, táta, bába, bú (jak dělá kravička) a bé (jak dělá ovečka), ne (někdy řekne me) a jéje" , přičemž jediný jéje z něj vychází spontánně, když mu něco jakože upadne, nebo do něčeho narazí atp. ostatní z něj mámíme..... vyjadřuje se teda jen ukazováním, za hlučnýho doprovodu ééééééééééé ehéé.... tak přemejšlím, jestli mu já sama můžu nějak pomoct v rozvoji řeči, nebo je to opravdu jen v tom, že se mu nechce a dokud nebude sám chtít, mluvit nebude... nedoporučila bys mi nějakou knihu? CD s písničkama? nevim.. jsem celkem bezradná...
@hehena čauvec, no tak to jste někde na tý spodní hranici širší normy zatím.... ale ono se to může rozběhnout. Záleží, jestli tvýho klučíka knížky baví. Pro takovýhle prcky jsou asi nejlepší nějaké jenom s ukazováním obrázků, max. krátkým textem: http://www.mimibazar.cz/foto.php?id=46271710&tab=4 tohle je jakoby spíš pro větší děti, ale na tu pasivní slovní zásobu je super i u batolat
jinak tu řeč si hlídej, kdyby se to do 2,5 moc nerozjíždělo nebo by stagnoval, tak už řešit ;)
@sisstin moc děkuju! já myslím, že ona by nás poslala v tomhle věku už i mudra, bo se nad tím, že vůbec nemluví, pozastavovala i na 18m kontrole. ale určitě to hlídat budu, neb mě to dost znervozňuje už teď. no co už teď, už tak od 14m, kdy jsem si myslela, že se postupně bude něco málo už dít a ono nic.... od tý doby právě čekám, že už se to fakt rozběhne, ale marně 🙂) kamarádka mi říkala, že její malej, taky nemluvil a úderem 21m začal prý rovnou ve větách, no tak jsem čekala taky na podobnej zázrak 😀))) zatím to spíše vypadá, že nedokáže tou řečí ani napodobovat..... včera byl ochotnej říct "ještě", ale v jeho podání to není ani "etě", tak takový prapodivný "tětě" a k tomu ještě dělá rukama prosim prosim 🙂))), to zrovna moc chtěl, abych ho honila na motorce 😀)))) no prostě tuším, že u nás to bude na dlouhou trať....
@hehena víš co, ono je mluvení a mluvení...spousta rodičů tvrdí, že jejich dítě nemluví a pak z toho vyleze, že říkají zvuky zvířátek, máma, táta, atd. a ještě nějaké komoleniny, co dle nich nejsou slova (samozřejmě, že jsou)...ale syn třeba do 3let nemluvil fakt VŮBEC, neřekl ani "bůů", prostě mlčel...jenom ukazoval a dělal "eeee"
jinak dítě není schopné opakování, pokud už aspon trošku nemluví spontánně...bez toho to nejde ;) opakování po dospělých (když není spontánní a to dítě se nutí) je v podstatě k ničemu (pokud teda dítě už nepiluje výslovnost atd.), protože ta slova děti stejně nebudou používat....
@sisstin můžeš prosím poradit. Mám 2,5 letého chlapečka jehož rozvoj řeči zdá se mi býti poněkud podivným :.-) V poslední době se mi začal šíleným způsobem budit v noci a jesltli nepřijdu na to čím to může být tak nás asi návštěva lékaře stejně nemine. Davídek zná (na to jak mluví) slov hrozně moc (počítám kolem 100), umí i opakovat (pokud je nálada), ale on nechce mluvit. Když si prohližime knižku tak pojmenuje všechno možný, ale nemá potřebu cokoliv komentovat. Podle mě mu chybí slovesa umí říct chci, dej, prosím, jede atd ale pouze, kdyz je to potřeba, jako že by cokoliv komentoval, vysvětlil ani nápad. Věta jsou max 3 slova a to slavím a musí to být něco výjmečného, třeba hele vlak jede, chci džus. U slov má velmi slušnou výslovnost, rozumí mu cizí lidé, ale jedná se defacto o příkazy či zavolání. Říkadla ho nebaví, písničky taky ne, má rád kolo mlýnský ale chce jen běhat a dělat bác, jinak nespolupracuje. Nikdy nechtěl delat papa, jak jsi velky atd. Já jako chápu že děti mluví málo a pak se rozmluví, ale tohle je takové jiné. Motoricky jako spousta dalších nemluvičů nadprůměrně šikovný, rozumí dobře, dřív se dost vztekal, aktuálně se umí svým způsobem domluvit tak je to lepší.
Jinak já mluvila plynule v roce a půl ségra s těžkou disfázií v pěti, když se ptám mámy tak říká že David je něco úplně jiného i když je velmi aktivní vydrží dlouho u jedné činosti, umí opakovat atd... Poradíš prosím zda si dělám zbytečné starosti nebo ti to také přijde divné ?
@sicinka no jestli má aktivní slovní zásobu těch 100slov, tak to fakt na nějaké vypravování ještě není. Ty tříslovné věty jsou tak jako adekvátní k té slovní zásobě ;) Nebo to je překlep, a mělo to být 1000 slov? Páč jestli by měl takhle velkou slovní zásobu, tak by tam fakt něco nehrálo. Při takhle velké slovní zásobě (odpovídá cca 3rokům), už by se měl vyjadřovat normálně - co se týče obsahu řeči a gramatiky).
Trošku znepokující je to, že nikdy nedělal "papa" atd. Nechci strašit, vůbec to tak být nemusí, ale trošku mi jde na mysl VFA (vysokofunkční autismus). Tyhle děti rozumí mluvené řeči slušně celkem (ono i to porozumění je ošidný, když tak ti dám pár tipů, jak si to porozumění "ozkoušet"), ale ta jejich řeč je ze začátku taková zvláštní, právě není moc na komunikační úrovni (tj. něco komentuju a říkám to druhé osobě), ale často jimi vyjadřují jen své přání, potřeby atd.
Pokud si pamatuju, tak sestra měla receptivní dysfázii? Ta je ze začátku na projevy u dítěte určitě horší (nebo závažnější, nebo jak to říct), než ten VFA...tam to spíš jakoby leze až časem, že něco není ok...
kdyžtak mi písni IP, a ještě to probereme nějak víc ;)
@sisstin Velice zajímavý článek. Taky jsem nešťastná z toho, že náš Tomášek (26M) nemluví, řekne jen mamama, tatata, bababa, jeje a ham. Zvuky zvířet vůbec. Je, ale zajímavé, že co mu řekneme, tak rozumí a nebo udělá i když mu to třeba neřekneme, ale ví co bude následovat. Po Porodu byl dvakrát intubovaný asi 8min. Od narození chodíme na kontroly na neurologii, ale říkají, že zatím je vše v pořádku. Na mluvení na kontrolu jdeme za týden. Chtěla jsem poprosit o Váš názor, nebo radu co s ním dělat? děkuji
@sisstin - Děkuji za odpověď. Tak jsme byli ve čtvrtek na kontrole na neurologii. DR. nám řekl, že ještě vyčká do jara jestli nezačne Tomík mluvit a pak bychom šli na různá vyšetření. Akorát mám hrůzu z toho, že snima nebude spolupracovat, protože jak vhodíme od narození na různé kontroly, tak jak vidí doktora tak brečí a nechce spolupracovat ☹.
Dnes mě "naštvala" doktorka... Malému je 20 měsíců, má zásobu cca 20 slov(včetně citoslovcu). Pry málo mluví a můžu si za to sama, když se se mnou dorozumívá "skreky" a já poslechnu-podám mu pití, podám mu onu hračku. Rozumí perfektně, je schopnej přinést z ložnice z postele medvídka(apod.ukony). At mluvim o cemkoliv, tak rozumi krasne. Ale doktorka mě "nahlidala", jak kdyby bylo něco špatně.... Dělám to špatně, když udělá-eeeee a já mu podám něco ze stolu se slovy:"ty chceč lžíci(auto, jídlo)?" Děkuji 🙂
bezva článěk, nejužitečnější, co jsem zde na mk četla. děkuji moc, jsi skvělá🙂
Moc děkuji, hned zítra vyzkoušíme nějaké "hry" snad to půjde 😉
tak toto je super clanek a nejspis i odkazy,. Ted s malou je nepotrebuju, ta je ukecana az dost, uderem 23m zacla skladat 3-4 slova a ted v 26m sklada super vety. Ale malej Beranek bude asi z jineho testa, byt stejneho 🙂 takze ukladam na pozdeji a MOC DEKUJI! 🙂
Diky za tenhle clanek!!!! Eliska toho taky moc nenakeca a kdyz uz, tak jsou to takovy ukomoleniny😒 Jakoze koky-korale, babui-brambory, koikoi-kalhoty.... Porad si rikam, jestli je to jeste ok a casem se to zlepší, nebo to zacit nejak resit... moc diky za odkazy, hned na to mrknu
také jsem jedním dechem přečetla, mluvíme hodně, vše zopakujeme, všemu rozumíme, akorát mluvíme stejně jako @tichackova takovou hatmatilkou, bombaj-kombajn, bobe-boty... Někdo nějaké rady jak ten jazýček rozpohybovat???
Muzete mi, prosim, poradit, jak rozvijet rec u 9m ditete? Ukazuji a komentuji hracky, popisuji oblekani, co delame, stojim u okna a komentuji deni. Staci to? Nebo existuji lepsi techniky? Dekuji.
Super článek mam díky nemu dalsi nápady jak rozvíjet toho mého šikulu 🙂
Raná péče která má na starosti děti s poruchami komunikace, autisty a pod... k nám jezdí raná péče z Občanského sdružení Logo v Brně. V každém větším městě by raná péče měla být, mrkněte na internet, a snad něco najdete 😉
díky my jsme Brňáci, zkusím se jim ozvat. Protože za druhým jezdí z Olomouce
určitě zkuste, mají webovky www.oslogo.cz
Začni psát komentář...
Supéééér článek! TAky toho moc nenakecáme, ale rozumí všemu. Když hledám oboustranou lepenku,tak mi přinese oboustranou a ne tu obyčejnou🙂.