Rodiče jsou těmi nejdůležitějšími lidmi v životě dítěte. Rodiče jsou těmi, kdo zná své dítě nejlépe, ačkoli to tak nemusí být vždy. Rodič nejvíce ovlivňuje život svého dítěte. V ideálním případě jsou tedy rodiče pro dítě lidmi, kterým může plně důvěřovat, se kterými vše sdílí, kteří ho velmi dobře znají, kteří tu jsou pro něj, když je potřebuje. Není tedy důvod, proč hledat pomoc a podporu jinde nežli u svých rodičů. Žádný odborník nemůže komplexně vidět všechno, čím si rodina prošla, co nyní zažívá a jak celkově funguje. Ačkoli nepopírám, že pohled zvenčí od nezainteresovaného člověka může někdy pomoci. Mnozí odborníci jsou si vědomi toho, že rodič můžepřispět k pozitivnímu vývoji svého dítěte víc než terapeut, ale potřebuje k tomu znát účinné intervence.
Jak to, že rodič může nahradit terapeuta?
Zjednodušeně řečeno je terapeut člověk, který se naučil způsobům práce s lidmi, disponuje specifickými znalostmi a dovednosti. Stejně jako terapeut i mnozí rodiče jsou schopni naučit se některým specifickým dovednostem, které mohou využívat při výchově dětí.
Důležité je, aby byl rodič motivován, emočně angažován a měl určitý inteligenční potenciál, díky kterému je schopen přijmout a zpracovat informace a dále s nimi pracovat.
Co a kde se rodič může naučit?
Existuje systematický a propracovaný trénink rodičovských dovedností. Tento trénink nazýváme filiální terapie a její účinnost je ověřena mnohými výzkumy. Jedná se o přístup vycházející z nedirektivní terapie hrou a je uplatňován v mnohých krajinách. Myslím si, že je načase jej rozšířit i u nás a hlavně jej přivést v takové formě, aby se stal dostupným pro většinu rodičů. Toho nejlépe docílímeonline tréninkem rodičovských dovedností.
Rodiče se naučí zaměřovat svoji pozornost na dítě, aktivně mu naslouchat, dávat specifické instrukce, procvičí si komunikační schopnosti na konkrétních příkladech, naučí se zadávat hranice, přenechávat dítěti adekvátní zodpovědnost a v neposlední řadě povzbuzovat své dítě a reflektovat jeho emoce.
Výše uvedené se rodič naučí během 10 týdnů uceleného tréninku, ve kterém dostane spoustu informací, praktických cvičení, domácích úkolů a hlavně začne realizovat s dítětem hravou půlhodinku.
Filiální terapie má oproti ostatním výchovným konceptům a terapeutickým přístupům tu výhodu, že si rodiče veškeré dovednosti trénují při hravých půlhodinkách a nepociťují frustraci, napětí a negativní emoce z toho, že některé věci v každodenním fungování nezvládají nebo se jim hned nedaří je uplatňovat. To je dáno tím, že mají jen jednou týdně stanovenou půlhodinu času na jedno dítě, kdy se snaží postupně aplikovat naučené dovednosti a ty se pak přirozeně dostávají do běžného fungování rodiče s dítětem, případně s ostatními dětmi.
Vytvořila jsem pro rodiče online trénink rodičovských dovedností. Vedlo mě k tomu především to, že většina rodičů je hodně vytížená a je pro ně obtížné někam pravidelně docházet. Trénink je bezbariérový, dostupný všem, hlavně rodičům kdykoliv a kdekoliv. Zkrátka můžete jednotlivé lekce absolvovat v pohodlí domova, když vaše dětí spí nebo máte hlídání a navíc se o kurz můžetepodělit s partnerem či prarodiči, aby porozuměli vašemu výchovnému přístupu.
Rodič je zkrátka rodičem
Rodiče mohou být svému dítěti dobrým přítelem, pomáhajícím terapeutem, poradcem, ale vždy jsou především matkou či otcem. Poté, co projdete kurzem, budete rodičem, který má harmonický vztah se svými dětmi založený na důvěře. Mezi vámi a dětmi bude vzájemný respekt, akceptace a fungující komunikace. Vyřešíte si spoustu problémových životních situací, které už nadále nebudou ovlivňovat vaše vztahy a život. Získáte jistotu ve svém výchovném působení a ta přispěje k pocitu bezpečí vašich dětí, protože ty mohou rodičům věřit. Jak vy, tak i děti nabudete větší sebedůvěry, nebudete muset své emoce potlačovat, ale budete s nimi pracovat.
Terapeut i rodič se mohou dopouštět chyb. Vždyť chybovat je lidské a odpouštět je božské. Důležité je, abychom si své chyby byli schopni uvědomit, přiznat si je, napravit je, poučit se z nich, komunikovat o nich. Právě zakladatel filiální terapie profesorLandreth říká: „není důležité, co uděláte teď, ale co uděláte potom“. Říká to právě v souvislosti s dopouštěním se chyb a zdůrazňuje tak, že je důležité postavit se ke svým chybám a to i před dětmi.
Začni psát komentář...